خانه / وبلاگ و مقالات / کاربردی ترین اصطلاحات سرمایه گذاری که باید بدانید

کاربردی ترین اصطلاحات سرمایه گذاری که باید بدانید

۱۴۰۲/۱۲/۱۰ مقالات

اصطلاحات سرمایه گذاری

سرمایه گذاری به همان دارایی اشاره دارد که با هدف رشد سرمایه ایجاد می‌شود. ثروت ایجاد شده می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند رفع کمبود درآمد، پس‌انداز برای بازنشستگی یا انجام برخی تعهدات خاص مانند بازپرداخت وام‌ها، پرداخت هزینه‌های تحصیل یا خرید سایر دارایی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اگر چنین اهدافی دارید باید با اصطلاحات سرمایه گذاری هم آشنا باشید. 

درک فرهنگ لغت سرمایه گذاری بسیار مهم است، زیرا گاهی اوقات انتخاب ابزار مناسب برای تحقق اهداف مالی شما دشوار خواهد بود. به همین دلیل دانستن معنای سرمایه گذاری و البته اصطلاحات رایج در بازار سرمایه در وضعیت مالی خاص به شما امکان می‌دهد که انتخاب درستی داشته باشید.

فهرست مطالب

مفاهیم و اصطلاح های اولیه سرمایه گذاری

برای آشنایی با این مفاهیم سعی می‌کنیم اصطلاحات انگلیسی به فارسی سرمایه گذاری را به شما ارائه کنیم تا درک بهتری از هر معنا به دست آورید. اولین اصطلاحی که باید با آن آشنا شوید، سهام (Stocks) است که شامل سهام مالکیت هر شرکتی می‌شود و به شما کمک می‌کند در ازای آن سود سهام کسب کنید. دیگر واژگان و تعاریف حوزه سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از: 

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

مفاهیم اولیه بورس

  • اوراق قرضه (Bonds): به معنای قرض دادن پول خود به یک مؤسسه یا بخش دولتی است که برای آن سود ثابت در فواصل زمانی معین و همچنین ارزش اسمی در سر رسید دریافت می‌کنید.
  • صندوق های سرمایه گذاری مشترک (Mutual Funds): نوعی سرمایه‌گذاری هستند که در آن پول چند سرمایه‌گذار توسط مدیر حرفه‌ای صندوق جمع‌آوری و سرمایه‌گذاری می‌شود. بسته به میزان تحمل ریسک، مدت تصدی سرمایه گذاری و انتظارات بازده، می‌توانید سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک بدهی یا صندوق‌های مشترک ترکیبی را انتخاب کنید.
  • سود سرمایه (Capital gains): به پولی اطلاق می‌شود که سرمایه‌گذار از قبال فروش سهام خود به قیمت بیشتر از خرید به دست آورد.  
  • سهام عادی (Common stock): سهامی است که برای اکثریت سهام‌داران یک شرکت صادر می‌شود. سهام‌داران عادی حق رأی دارند، اما در صورتی که شرکت نیاز به انحلال دارایی‌های خود داشته باشد، حق بستانکاران، دارندگان اوراق قرضه و سهام‌داران ممتاز قبل از پرداخت هرگونه سهام عادی پرداخت می‌شود.
  • تنوع بخشی (Diversification): این مورد در میان اصطلاحات سرمایه گذاری، همان تکنیکی است که سرمایه گذاران برای کاهش ریسک از دست دادن پول از طریق گسترش سرمایه گذاری در صنایع و دارایی‌های مختلف استفاده می‌کنند. ایده‌آل است که یک سبد متنوع داشته باشید به طوری که اگر قیمت یک نوع سرمایه گذاری (مثلا کالاها) در حال کاهش باشد، سرمایه گذاری‌های دیگری وجود داشته باشد که تحت تأثیر قرار نگیرد.

جدول اصطلاحات سرمایه گذاری به طور تخصصی

اصطلاحات تخصصی سرمایه گذاری عبارت‌اند از: 

طرح سرمایه گذاری مجدد سود سهام

DRIP

به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد هر سود سهامی را که به دست می‌آورند به طور خودکار در سهام بیشتری سرمایه گذاری کنند.

سود هر سهم

EPS

محاسبه‌ای است که برای تخمین سودآوری یک شرکت استفاده می‌شود. 

صندوق‌های قابل معامله در بورس

ETF

مانند ترکیبی از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و سهام معمولی عمل می‌کنند. 

قرارداد آتی

Futures

خریدار را ملزم می‌کند یک دارایی خاص را خریداری کند چون در زمان خاصی سودآور خواهد بود. 

صندوق شاخص

Index fund

نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک یا ETF است. 

عرضه اولیه عمومی

IPO

انتقال یک شرکت از یک شرکت خصوصی به یک شرکت دولتی را با ارائه سهام به عموم برای اولین بار توصیف می‌کند. 

نسبت هزینه مدیریت

MER

هزینه عملیات یک صندوق (به عنوان مثال، هزینه‌های اداری) را تعیین می‌کند. 

حساب مارجین

Margin account

به شما امکان می‌دهد برای سرمایه گذاری پول قرض کنید. 

حساب سرمایه گذاری ثبت نشده

Non-registered investment account

هنگامی که سرمایه گذاری در این نوع حساب درآمد کسب می‌کند، مشمول مالیات می‌شود.

حساب پس‌انداز بدون مالیات

TFSA

این مورد از اصطلاحات سرمایه گذاری به یک حساب سرمایه گذاری ثبت شده اشاره دارد که درآمد حاصل از آن مشمول مالیات نمی‌شود. 

بازده

Yield

مقدار پولی است که یک سرمایه گذاری در یک دوره زمانی خاص به دست می‌آورد.

کسری فروش

Short selling

یک سرمایه گذار سهام را از یک کارگزار قرض می‌گیرد، سپس آنها را می‌فروشد. در ضمن، سرمایه گذار باید با بازخرید سهامی که به تازگی فروخته، سهم خود را «کاور» کند تا آن را به کارگزار بازگرداند.

 

اصطلاح های معامله

اصطلاحات رایج در بورس

در این بخش سعی داریم شما را با اصطلاحات اولیه بورس آشنا کنیم تا با این بخش مهم در سرمایه گذاری هم ارتباط موثری برقرار کنید. 

بیشتر بخوانید: بهترین سهام برای خرید در بورس؛ راهنمای انتخاب شرکت ها برای سرمایه گذاری

  • گزارش سالانه (Annual Report): یکی از مفاهیم اولیه بورس است و همان گزارشی است که هر شرکتی برای تحت تأثیر قرار دادن سهام‌داران شرکت خود تهیه می‌کند.
  • آربیتراژ (Arbitrage): یکی از مفاهیم مالی سرمایه گذاری به شمار می‌رود و به معنی خریدن چیزی مثل پول خارجی از جایی و فروختن آن به جای دیگر است. فراموش نکنید که پول خارجی بالاتر از محل خرید است.
  • کاهش میانگین (Averaging Down): این نمونه از اصطلاحات بورس نشان می‌دهد وقتی قیمت یک سهم خاص پایین می‌آید، سرمایه‌گذار سهام بیشتری می‌خرد. این امر میانگین قیمت خرید سهام خاص شما را کاهش می‌دهد.
  • بازار خرس (Bear Market): یکی از اصطلاحات بورسی است و به بازاری اشاره دارد که در آن سرمایه گذاران از عملکرد بازار سهام در یک روند نزولی صحبت می‌کنند. یا دوره خاصی است که قیمت سهام چندگانه در حال کاهش است.
  • نرخ گذاری (Quote): این نمونه از اصطلاحات سهام هم به آخرین قیمت‌های معاملاتی سهام اشاره دارد که حاوی اطلاعاتی هستند که در یک مظنه (تعیین نرخ) آورده شده‌اند.
  • قیمت مناقصه (Bid Price): از جمله اصطلاحات سرمایه گذاری خارجی است و به همان قیمتی اشاره دارد که می‌خواهید برای یک سهم خاص بپردازید. 
  • حجم معاملات (Trading Volume): این اصطلاح در واژه نامه بازار بورس به زبان ساده به معنای تعداد سهامی است که در یک روز خاص معامله می‌شود.
  • سفارش روزانه (Day Order): این مورد هم از جمله مفاهیم اولیه بورس به حساب می‌آید و همان سفارشی است که تا پایان روز معاملاتی خوب باقی می‌ماند. 
  • سفارش محدود (Limit Order): این مورد هم از جمله اصطلاح های معامله سهام است که خرید سهام زیر قیمت ثابت و فروش سهام بالاتر از قیمت ثابت اشاره دارد. 

فرهنگ لغت سرمایه گذاری

اصطلاحات ارز دیجیتال

پس از آشنایی با مفاهیم اولیه بورس، به سراغ مفاهیم مورد استفاده در بازارهای ارز دیجیتال می‌رویم تا در این زمینه هم اطلاعات کافی را به دست آورید. 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

  • بلاک‌چین (Blockchain): این واژه یکی از پرکاربردترین اصطلاحات بازار سرمایه است و به سوابق غیر قابل تغییر مالکیت اشاره دارد که پس از اتصال دستگاه‌های متصل به بلاک‌چین بر سر اعتبار یک تراکنش ایجاد می‌شوند.
  • لایه‌های بلاک‌چین (Blockchain layers): لایه اول یک لایه زیرساخت اساسی است. در حالی که لایه دوم یک لایه افزایش عملکرد برای یکپارچه سازی تراکنش‌های خارج از زنجیره یا پردازش موازی در زنجیره‌های جانبی است. در میان این اصطلاحات تریدینگ لایه سوم یک لایه کاربردی برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) به شمار می‌رود. 
  • کیف پول ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency wallet): یک دستگاه ذخیره‌سازی برای یک کلید خصوصی است که امکان دسترسی به دارایی‌های ارزهای دیجیتال و امضای تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. این دستگاه به یک کلید عمومی مرتبط است که به عنوان شماره حساب عمل خواهد کرد.
  • برنامه غیرمتمرکز (DApp): این عبارت در فرهنگ اصطلاحات سرمایه گذاری یک برنامه کاربردی است که روی لایه کاربردی یک بلاک‌چین اجرا می‌شود.
  • حمله 51 درصد (51% attack): یکی از مهم‌ترین اصطلاح های معامله در ارز دیجیتال است و به یک موقعیت فرضی اشاره درد که در آن بیش از نیمی از قدرت محاسباتی در شبکه بلاک‌چین توسط یک فرد یا گروه کنترل می‌شود، بنابراین به آنها اجازه می‌دهد تعیین کنند که کدام تراکنش‌ها تأیید می‌شوند. 
  • مشتقات رمزنگاری شده (Crypto derivatives): این نمونه از اصطلاحات معاملاتی هم ابزار مالی است که ارزش خود را از یک دارایی پایه به دست می‌آورد.
  • کریپتوکارنسی (Cryptocurrency): شکلی از دارایی دیجیتال است که از رمزنگاری به عنوان معیار امنیتی اصلی خود برای کنترل و ایجاد واحدهای اضافی و حتی تأیید تراکنش‌ها در شبکه غیرمتمرکز استفاده می‌کند.

مفاهیم کلیدی و پایه ای سرمایه گذاری

اصطلاحات فارکس

وقتی صحبت از اصطلاحات رایج بازار مالی به میان می‌آید، خوب است با بازار فارکس هم آشنا شویم. اصطلاح های معامله در فارکس عبارت‌اند از: 

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

  • جفت ارز (Currency pair): فارکس به صورت جفت ارز معامله می‌شود. به این معنی که یک ارز خریداری می‌شود در حالی که ارز دیگری فروخته شده است. این مورد از کلمات مهم در سرمایه گذاری فارکس را به یاد داشته باشید زیرا آنها با هم نرخ ارز را تشکیل می‌دهند.
  • نرخ مبادله (Exchange rate): همان نرخی است که ارز یک کشور را می‌توان با ارز دیگری مبادله کرد. 
  • ارز پایه (Base currency): این گزینه در میان اصطلاحات رایج در معاملات فارکس همان ارزی است که در جفت ارز اول قرار می‌گیرد (مثلا در GBPUSD، GBP ارز پایه است).
  • ارز مظنه (Quote currency): دومین ارز مظنه شده در یک جفت ارز به شمار می‌رود (مثلا در GBPUSD، ارز مظنه USD است). 
  • شکاف (Gapping): این نمونه از اصطلاحات سرمایه گذاری همان قیمت افتتاحیه است و به طور قابل توجهی بالاتر یا پایین‌تر از بسته شدن روز قبل (بدون هیچ گونه فعالیت معاملاتی در این بین) خواهد بود. این بدان معنی است که یک سفارش محدود یا توقف می‌تواند با قیمتی متفاوت از قیمت سفارش مورد نظر پر شود.
  • لات (Lot): فارکس به صورت لات معامله می‌شود. یک لات استاندارد معادل 100.000 واحد ارز پایه است. اگر با دلار آمریکا معامله می‌کنید، این مبلغ 100.000 دلار است. یک لات کوچک 10.000 و یک لات میکرو 1000 واحد دارد.
  • پیپ (Pips): این مورد در میان اصطلاحات حوزه سرمایه‌گذاری فارکس هم مخفف «درصد در نقطه» است و کوچک‌ترین حرکت قیمتی است که هر نرخ مبادله‌ای می‌تواند ایجاد کند. 
  • اهرم (Leverage): راهی برای افزایش قدرت معاملاتی و مدیریت موقعیت بیشتر در بازار با سرمایه گذاری اسمی است. 

به‌روزترین اصطلاحات سرمایه گذاری؛ کرادفاندینگ

تأمین مالی جمعی (Crowdfunding)، یکی دیگر از اصطلاحاتی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما با آن آشنا شوید. زیرا کرادفاندینگ یک فرصت منحصر به فرد برای سرمایه گذاران و سرمایه پذیران است و مزایای بسیاری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. اولین مزیت این است که به سرمایه گذاران امکان می‌دهد تا در پروژه‌ها و شرکت‌های کوچک سرمایه گذاری کنند و سوددهی مناسبی را تجربه نمایند. این عمل به سرمایه گذار اجازه می‌دهد تا ریسک‌ سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده و بدون درگیری زیاد با مفاهیم کلیدی و پایه ای سرمایه گذاری، به صورت گسترده‌تری در رشد اقتصاد مشارکت کند. 

اصطلاحات تریدینگ

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

همچنین، برای سرمایه پذیران این فرصت فراهم می‌شود تا به منابع مالی که نیاز دارند، دسترسی داشته باشند. در نتیجه، پس از آشنایی با این روش و اصطلاحات سرمایه گذاری، می‌توانید به عنوان سرمایه گذار یا سرمایه‌پذیر از فرصت‌ها و مزایای بیشتری بهره‌مند شوید و در این حرکت جدید و نوآورانه در بازار مالی شرکت کنید. ما در دونگی، شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط آسان شود. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید بدون محدودیت، طرح‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده و فارغ از درگیری با اصطلاحات اقتصادی، سرمایه گذاری امنی را تجربه نمایید. 

سرمایه گذاری تضمین شده

جمع‌بندی

در این فرصت سعی کریم شما را با اصطلاحات تخصصی مالی و معادل انگلیسی آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که حضور فعال و البته حرفه‌ای در بازارهای اقتصادی مستلزم آشنایی با این مفاهیم و اصطلاحات است. در اصل تسلط بر اصطلاح های معامله به شما امکان می‌دهد تا انتخاب‌های بهتری را انجام دهید. در میان تمامی موارد ذکر شده، آشنایی با کرادفاندینگ پیشنهاد اصلی ما به شما است. زیرا این روش سرمایه گذاری در حال رشد است و شرایط مناسبی برای سودآوری را به شما ارائه می‌کند. در صورت مشاوره سرمایه گذاری تخصصی می‌توانید با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

آشنایی با تعریف سرمایه، سود و زیان، تنوع بخشی به سبد خرید و بلاک چین در ارزهای دیجیتال از جمله مهم ترین این اصطلاحات هستند.

با توجه به این مفاهیم است که می توانید وارد دنیای حرفه ای شده و معاملات امنی را طرح ریزی کنید.