خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری در عمان؛ فرصت ها، مزایا و معایب

سرمایه گذاری در عمان؛ فرصت ها، مزایا و معایب

۱۴۰۳/۰۶/۰۸ مقالات

مزایای سرمایه‌ گذاری در عمان

سرمایه گذاری در عمان به سبب موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و توان تجاری بالای این کشور مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران حرفه ای در ایران و جهان قرار گرفته است. به نظر می رسد موقعیت های ممتاز و توان بالای ارز این کشور باعث شده سرمایه‌گذاری در عمان تبدیل به موقعیتی ممتاز برای سرمایه گذاران، به خصوص ایرانی ها شود.

ما در این مقاله می خواهیم سرمایه گذاری در عمان را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم  فرصت‌ های سرمایه‌گذاری در عمان چیست و چه مزایایی دارد. همچنین شناخت برخی از قوانین مربوط به سرمایه گذاری به خصوص برای سرمایه گذاران خارجی می تواند چارچوب دقیق تری از ریسک های احتمالی این سرمایه گذاری در اختیار ما قرار دهد.

فهرست مطالب:

زمینه های سرمایه گذاری در عمان

سرمایه گذاری در عمان عموما از طریق سه راه زیر امکان پذیر است:

  1. خرید ملک
  2. ثبت شرکت تجاری
  3. سرمایه گذاری در اوراق قرضه یا بازار سهام عمان

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه عنوان کنیم، سرمایه گذار برای سرمایه‌گذاری در عمان عمدتا باید از طریق خرید ملک، ثبت شرکت یا سرمایه گذاری در اوراق قرضه یا کسب و کاری دیگر وارد اتمسفر اقتصادی این کشور شود. در ادامه با بررسی کلیت اقتصاد عمان شرایط هر کدام از این فرصت ها و زمینه های سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار می دهیم، با ما همراه باشید.

اقتصاد عمان، اقتصادی پویا و در حال توسعه

اولین گام برای سرمایه‌گذاری در عمان شناخت فضای اقتصادی این کشور است. در واقع شما باید در نظر داشته باشید که شناخت کلیت اقتصاد و راهبری کلی آن نشان دهنده ریسک های سیستماتیک هر فضای سرمایه گذاری است. این دسته از ریسک ها در هر اقتصادی وجود دارند و کنترل آن از عهده سرمایه گذار خارج است. بنابراین شناخت اقتصاد و جو سرمایه گذاری مقصد مهم ترین راهکار برای دور ماندن از ریسک های سیستماتیک بسیار بالاست. حال سوال اینجاست که اقتصاد عمان و راهبری کلی آن به چه شکل است؟ پاسخ این سوال نشان می دهد که شرایط سرمایه گذاری در عمان به چه شکل خواهد بود.

ارز فوق العاده قوی

یکی از مهم ترین جنبه اقتصاد عمان زمانی خودش را نشان می دهد که بدانیم ارز عمان یکی از قوی ترین ارزهای جهان محسوب می شود. قدرت بالای ارز بدین معنی است که ارزش سرمایه در چرخه اقتصادی این کشور با درصد قابل قبولی حفظ می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

به طور مثال تورم سالانه این کشور چیزی حدود 1 الی 2 درصد محاسبه می شود. از این رو می توان گفت که عملا سرمایه در این کشور با کاهش ارزش سرمایه مواجه نیست. از طرف دیگر قدرت بالای ارز این کشور نسبت به ارزهای بین المللی مانند دلار و یورو باعث شده است که عملا ایجاد سود بر اساس ریال عمان قدرت سرمایه را در بازارهای جهانی افزایش دهد.

شرایط سرمایه گذاری در عمان

از این روست که بسیاری از کمپانی های بزرگ جهان و سرمایه گذاران مطرح بخش مهمی از سرمایه های خود را در این کشور سرمایه گذاری کرده اند. یادتان باشد که ارز قوی بر اساس اقتصادی پویا و درست ایجاد می شود، از این رو می توان به کشوری که یکی از قدرتمند ترین ارزهای جهان را در اختیار دارد ساده تر اعتماد کرد.

افزایش تولیدات ناخالصی

عمان مانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، دارای منابع نفتی و گازی متعددی است، از این پیش بینی می شود که عمده اقتصاد این کشور بر پایه نفت و گاز باشد. بر این اساس می توان حدس زد که سرمایه‌ گذاری در بخش نفت و گاز عمان درصد بالایی از سرمایه گذاری های انجام شده در این کشور را به خود اختصاص دهد.

این روند تا حدودی درست است، اما مسئله ای که وجود دارد این است که عمان طی سال های گذشته سعی کرده از تک بعدی بودن اقتصاد خود خارج شده و وارد ابعاد مختلف اقتصادی شود که از جمله آن می توان به اقتصاد فناوری، گردشگری و ... اشاره کرد.

از طرف دیگر امروز عمان به عنوان یک مرکز صادرات و واردات مهم در دنیا شناخته می شود که همین مسئله درآمد بالایی را برای این کشور ایجاد کرده است. روند تغییر اقتصاد عمان از وابستگی به نفت و گاز و ورود به سایر جنبه های اقتصادی باعث شده است تولید ناخالصی این کشور طی 4 سال بیش از 3 هزار واحد رشد داشته باشد که نشان از اقتصادی پویا و جذاب برای سرمایه گذاری دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سرمایه گذاری بلند مدت + ریسک ها و مزایا

موقعیت جغرافیایی ممتاز

یکی از مهم ترین مزایای سرمایه‌ گذاری در عمان، موقعیت بسیار ممتاز جغرافیایی این کشور است. این کشور در موقعیتی قرار گرفته است که می تواند به عنوان یک مرکز صادرات و واردات در جهان عمل کند. قرار گرفتن در تنگه هرمز (رابط میان دریای عمان و دریای خلیج فارس)، دسترسی به دریای آزاد، داشتن مرز مشترک خاکی با سه کشور یمن، امارات عربی و عربستان و داشتن مرز مشترک آبی با ایران عملا باعث شده است عمان از هر نظر به عنوان یک منطقه ممتاز اقتصادی شناخته شود.

در واقع بنادر این کشور که عمدتا به عنوان مناطق آزاد تجاری عمان شناخته می شود امروزه تبدیل به مهم ترین مرکز صادرات و واردات در جهان محسوب می شود. از این رو بسیاری از کمپانی های بزرگ جهان با تاسیس کارخانه و ایجاد شعبه های فروش سعی می کنند از این موقعیت ممتاز جغرافیایی استفاده کرده و محصولات خود را در منطقه غرب آسیا، اقیانوسیه و هند توزیع کنند.

روابط سیاسی پایدار با جهان

یکی از ویژگی های مهم سرمایه گذاری در عمان را می توان روابط سیاسی پایدار این کشور با کشورهای جهان دانست. شاید برای شما جالب باشد بدانید که عمان از جمله معدود کشورهای عربی در منطقه محسوب می شود که روابط حسنه با ایران دارد. از این رو سرمایه گذاری در این کشور برای ایرانی ها می تواند خود به عنوان یک موقعیت مناسب و کم ریسک شناخته شود.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

البته باید در نظر داشته باشید که عمان تنها با ایرانی دوستی نداشته و با غالب کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی مانند آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی روابط محکم و قابل توجهی دارد. از این رو یکی از ریسک های مهم سرمایه گذاری در عمان برای سرمایه گذاران ایرانی این است که عمان ممکن است تحت فشار تحریم کشورهای غربی علیه ایران قرار بگیرد و این می تواند خطری بزرگ برای سرمایه های ایرانی محسوب شود.

ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب و کار در عمان

همانطور که عنوان کردیم یکی از انواع مسیرهای سرمایه‌گذاری در عمان را می توان ثبت شرکت یا راه اندازی یک کسب و کار در این کشور بدانیم. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، ثبت شرکت یا ایجاد کسب و کار می تواند به عنوان بهترین سرمایه گذاری در عمان محسوب شود.

فرصت‌ های سرمایه‌گذاری در عمان

علت اصلی این مسئله را می توان شرایط اقتصادی ذکر شده در بالا و برخی از قوانین سرمایه‌ گذاری در عمان دانست. در واقع این کشور برای جذب سرمایه گذاران خارجی قوانین خاص حمایتی را در نظر گرفته اند. یکی از مهم ترین حمایت‌های دولتی از سرمایه‌ گذاران در عمان در حوزه راه اندازی کسب و کار را می توان کسب مالکیت صد درصد شرکت دانست.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در خارج و روش های ورود به بازارهای خارجی

در کلام ساده تر بر خلاف بسیاری از کشورها، با ثبت شرکت یا کسب و کار در عمان، شما به عنوان مالک صد درصد آن شناخته شده و دولت هیچ حق مالکیت در آن ندارد. از طرف دیگر امکان استفاده از معافیت های مالیاتی برای شرکت و کسب و کار به مدت ده سال نیز وجود دارد. این مسئله در کنار معاف از مالیات بودن درآمد های شخصی در این کشور عملا تبدیل به یکی از مهم ترین عوامل جذب سرمایه‌ گذاری خارجی در عمان شده است.

از دیگر دلایل ایجاد کسب و کار یا سرمایه گذاری با ثبت شرکت در عمان را می توان عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی و همچنین بهره مندی از سیستم تجارت آزاد دانست.

بخش‌های مورد نیاز سرمایه‌‌گذاری در عمان با ثبت شرکت

نکته مهمی که باید در خصوص سرمایه گذاری در عمان به آن توجه داشته باشید این است که عمده هدف دولت عمان برای جذب سرمایه گذاران خارجی، ایجاد اتمسفر جدید برای تجارت و راه اندازی کسب و کارهای مختلف است. بنابراین عمده آفرها و پیشنهاد های تجاری و قوانین مربوط به حمایت از سرمایه گذاری را می توان در بخش تاسیس و ثبت شرکت ها مشاهده کرد.

از طرف دیگر دولت عمان قصد دارد از حالت سرمایه گذاری در ابعاد نفت و گاز خارج شده و سراغ بعد های دیگر اقتصادی برود که این مسئله به غیر از ایجاد کسب و کار در تمامی ابعاد اقتصادی امکان پذیر نیست. بر این اساس دولت عمان با ایجاد موقعیت های مختلف سعی می کند سرمایه گذاران خارجی را برای ثبت شرکت و ایجاد کسب و کار در حوزه های مختلف فناوری، گردشگری، ساختمان سازی و ... ترغیب کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

در کلام ساده تر نیاز امروز دولت و کشور عمان از جذب سرمایه گذار خارجی عمدتا سرمایه‌ گذاری در بخش گردشگری عمان، فناوری یا ساختمان سازی است.

سرمایه‌ گذاری در بخش ساختمان و مسکن عمان

گرچه عمده سرمایه گذاری در عمان معطوف به ثبت شرکت و ایجاد کسب و کار در حوزه های مختلف می شود، اما هدف گذاری دولت عمان به شکلی است که بخش های ساختمان سازی و ملک نیز به عنوان یک جنبه مهم اقتصادی برای این کشور مورد توجه قرار گرفته است.

قوانین سرمایه‌ گذاری در عمان

به خصوص این که این کشور به دنبال ایجاد مرکز گردشگری و توریستی است که بتواند گردش مالی خوبی از این حوزه به دست بیاورد. از این رو سرمایه گذاری در ملک، به خصوص در مناطق مشخص شده توسط دولت عمان به عنوان یک موقعیت مناسب سرمایه گذاری شناخته می شود.

سرمایه گذاری در اوراق قرضه و بازار سهام

کدام دولت در دنیا از پول خوشش نمی آید؟ دولت عمان نیز دوست دارد شما به عنوان سرمایه گذار خارجی با خرید اوراق قرضه پول در اختیار آن قرار دهید. البته باید در نظر داشته باشید که این سپرده گذاری همراه با سود تعیین شده و مشخصی است که در پایان دوره در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اوراق قرضه چیست؟ هر آنچه معامله گران در این مورد باید بدانند

نکته ای که باید بدانید این است که سرمایه گذار خارجی مادامی که مالک اوراق قرضه شناخته شود می تواند از اقامت موقت و سود این اوراق بهره مند شود. همچنین دولت عمان این اجازه را می دهد که سرمایه گذاران خارجی وارد بازار بورس و سهام این کشور شده و در کسب و کارها و شرکت های مختلف (عموما شرکت های گازی و نفتی) سرمایه گذاری کنند.

هزینه و مدارک سرمایه‌گذاری در عمان

به طور کلی برای ثبت شرکت در عمان (به عنوان سرمایه گذاری) به حداقل سرمایه 900 ریال عمانی که برابر با چیزی بیش از 2 هزار دلار آمریکایی است، نیاز دارید. همچنین برای خرید ملک به حداقل هزینه 35 هزار ریال عمانی چیز معادل 90 هزار دلار آمریکایی نیاز است.

برای این کار لازم است پاسپورت و ویزای معتبر ارائه شود، همچنین در نظر داشته باشید که وزارت اقتصاد عمان باید وضعیت ثبت شرکت را مورد بررسی قرار داده و آن را تایید کند. برای این کار لازم است صورت حساب بانکی و گردش مالی خود را به این وزارت ارائه دهید.

بیشتر بخوانید: صندوق درآمد ثابت چیست + نحوه فعالیت، مزایا و معایب

در حالت کلی به نظر می رسد هم هزینه سرمایه گذاری در عمان بالاست و هم مسیر این سرمایه گذاری پیچیده است، این مسئله را می توان یکی از مهم ترین معایب این روش برای کسب سود دانست.

معایب سرمایه گذاری در عمان

عمان منطقه ای قوی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف شناخته می شود. حتی امروزه سرمایه‌ گذاری در بخش فناوری عمان نیز مزایای خاص خودش را دارد. اما در کنار همه این ها چند نکته تاریک یا معایب خاص برای این سرمایه گذاری وجود دارد:

راه‌اندازی کسب و کار در عمان

  • اول این که هزینه نسبتا بالایی برای شروع سرمایه گذاری در این کشور باید پرداخت شود. در کلام ساده تر سرمایه اولیه بالایی برای انجام سرمایه گذاری در عمان نیاز است.
  • دومین نکته این است که مسیر این سرمایه گذاری چندان ساده نیست و سختی های خاص خودش را دارد.
  • نکته سوم این است که عمان بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی و درست مانند بسیاری از کشورهای عربی اقدام به اعطای اقامت دائم با سرمایه گذاری نمی کند. بنابراین مادامی که سرمایه شما در این کشور در حال چرخش باشد امکان استفاده از ویزا و اقامت 5 یا 10 ساله قابل تمدید خواهید داشت.
  • سرمایه گذار در این مسیر امکان دریافت شهروندی نخواهد داشت.
  • با وجود این که رابطه عمان با ایران یک رابطه مثبت و دوستانه است، اما یادتان باشد که عمان متحد غرب و کشورهای آمریکایی در منطقه محسوب می شود. بنابراین همواره احتمال فشار بر سرمایه گذاران ایرانی وجود دارد.

این ها از جمله مهم ترین معایبی است که در کنار تمام مزایای سرمایه‌گذاری در عمان باید به آن ها توجه کرد. اما آیا نمی توان موقعیتی کم ریسک، بدون مالیات و با امکان شروع با سرمایه کم در داخل کشور پیدا کرد؟

کرادفاندنیگ در ایران

کرادفاندینگ یکی از همان موقعیت هایی است که شما به واسطه آن می توانید در ایران هم سرمایه گذاری های مختلف در حوزه های گوناگون داشته باشید. به طور مثال می توانید سرمایه خود را وارد بخش نفت و گاز کنید و یا این که از طرح های فناوری حمایت نمایید.

ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، کرادفاندینگ یک نوع سرمایه گذاری بر اساس تامین مالی جمعی است. در این روش سرمایه گذاری، مجموع سرمایه سرمایه گذاران مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته و به شکل وام در اختیار یک شرکت یا کسب و کار قرار می گیرد. بدین ترتیب نیاز مالی آن شرکت بر اساس تجمیع سرمایه های مختلف تامین می شود. در مقابل شرکت این سرمایه را به عنوان وام پذیرفته که به معنای بازگشت آن در موعد مقرر است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

از طرف دیگر شرکت تجاری برای دریافت این وام تنها از ضمانت نامه های معتبر بانکی و ... استفاده کرده و سهام خود را از دست نمی دهد. بنابراین عملا سرمایه گذار مطمئن به بازگشت اصل سرمایه و شرکت سرمایه پذیر مطمئن از حفظ مالکیت کامل خود می تواند رابطه ای کاملا برد- برد را ایجاد کند.

در ایران این مسیر به واسطه پلتفرم دونگی امکان پذیر شده است. در این پلتفرم، امکان سرمایه گذاری با حداقل یک میلیون ریال، بدون پرداخت کارمزد و مالیات وجود دارد. از طرف دیگر طرح هایی نیز در این پلتفرم ارائه شده است که امکان کامل اجرایی شدن تعهدات بر اساس ضمانت های معتبر امکان پذیر می شود. این ها مهم ترین نکاتی است که باید در خصوص کرادفاندینگ و به خصوص دونگی بدانید.

جمع‌بندی

سرمایه گذاری در عمان شاید موقعیت مناسبی باشد، اما نیاز به سرمایه اولیه بالا، ریسک پذیری نسبتا شدید و البته قبول سختی های آن است. این در حالی است که اگر تنها به دنبال کسب سود و حفظ ارزش سرمایه خود هستید می توانید از پلتفرم هایی مانند دونگی در ایران استفاده کنید.

در این حالت میزان و ارزش سرمایه شما در یک سرمایه گذاری با سود سالانه بیش از 42 درصد حفظ می شود. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی های کامل از مشاوره های رایگان دونگی بهره مند شوید.

سوالات متداول

ارز ملی فوق العاده قوی، روابط تجاری بین المللی عالی و از همه مهم تر موقعیت به شدت استراتژیک باعث شده است که این سرمایه گذاری جذابیت های بسیاری برای هر کسی داشته باشد.

به طور عمده بیشتر این فرصت ها در حوزه ایجاد کسب و کار یا ثبت شرکت در زمینه های مختلف نفت و گازی است. گرچه دولت عمان به دنبال این هست که بتواند سایر جنبه های اقتصادی مانند گردشگری را فعال کند.

مهم ترین نکته ای که باید بدانید این است که در عمان مالیات بر درآمد شخصی محاسبه نمی شود و شما با ثبت شرکت می توانید تا ده سال از معافیت مالیاتی برخوردار شوید. از طرف دیگر بر اساس قوانین و مقررات ذکر شده مالکیت شرکت ثبت شده در اختیار فرد بوده و دولت عمان هیچ ادعایی در این خصوص نخواهد داشت. البته در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در عمان نمی تواند شما را به دریافت شهروندی و اقامت دائم این کشور برساند.

قدرت ارز بالا و پایین بودن ریسک های سیستماتیک عملا باعث شده است سرمایه گذاری در عمان با احتمال بالایی سودآوری خوبی داشته باشد. از طرف دیگر سرمایه گذاری در عمان می تواند شروع سرمایه گذاری و چرخش سرمایه در بسیاری از کشورهای منطقه و حتی در بازارهای جهانی باشد. همچنین در نظر داشته باشید که روابط سیاسی مثبت عمان باعث شده است سرمایه گذاری در این کشور برای ایرانی ها ساده تر از سایر کشورهای منطقه و جهان باشد.