خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان

بهترین سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان

۱۴۰۲/۱۰/۰۴ مقالات

بهترین سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان

سرمایه گذاری 1 میلیارد تومانی می تواند یک موقعیت عالی برای جهش اقتصادی و رسیدن به موفقیت های مالی محسوب شود. در کلام ساده تر یک سرمایه گذاری درست یک میلیاردی می تواند همان سکوی پرشی باشد که بسیاری از ما برای تغییر در موقعیت مالی زندگی به آن نیاز داریم. اما زمانی این سکو می تواند ما را به نقطه اوج پرتاب کند که بدانیم در ایده منطقی و پرسود برای سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان چیست. در غیر این صورت این سکو می تواند ما را با شکستی عجیب رو به رو کند. با ما باشید تا بتوانیم بهترین و پرسودترین موقعیت برای سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان را کشف کنیم.

سرمایه گذاری با یک میلیارد در روزگار امروز کار چندان عجیب و یا خاصی محسوب نمی شود. در واقع شاید تا چند سال گذشته فردی که صاحب یک میلیارد تومان سرمایه بود را می توانستیم به عنوان یک فرد ثروتمند قلمداد کنیم و سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان را به عنوان یک مسئله خاص مورد بررسی قرار دهیم. اما امروز یک میلیارد را سرمایه ای نمی توان دانست که از دسترس بسیاری از افراد جامعه خارج باشد.

به نوعی امروز فردی با فروش یک خودرو و یا فروش یک ملک و زمین می تواند سرمایه ای بیش از یک میلیارد در اختیار داشته باشد. اما مسئله ای که سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومن را وارد چالش مهم و اساسی می کند این است که هنوز نمی توان گفت که این حجم از سرمایه کم است. در واقع با فرض حقوق 10 میلیون تومانی یک کارمند در بخش دولتی، این فرد می تواند بدون انجام هیچ هزینه طی صد ماه این سرمایه را به دست بیاورد. بنابراین عملا با حجم کمی از سرمایه رو به رو نیستیم.

از این رو می توان اینگونه عنوان کرد که یک میلیارد تومان را نه می توان سرمایه کمی دانست و نه آن را به اندازه ای بزرگ تصور کرد که از دسترس افراد خارج باشد. خانه ای که تا دیروز دویست میلیون تومان قیمت گذاری می شد را امروز با قیمت هایی بیش از یک میلیارد به فروش می رسانند. بنابراین عملا ما در یک در هم آشفتگی اقتصادی و تناقض عجیبی قرار گرفته ایم. در این وضعیت اقتصادی و شرایط نا مشخصی که وجود دارد برد با کسی است که بتواند بهترین استفاده از این سرمایه را داشته باشد. مسلما یکی از این برنده ها می تواند کسی باشد که سرمایه گذاری  بهترین راه برای سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان را کشف کرده است. ما نیز در ادامه این مسئله را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

مرگ یا زندگی در سرمایه گذاری 1 میلیارد تومانی

قبل از این که بخواهیم سرمایه گذاری با یک میلیارد تومان را از ابعاد اقتصادی و تجاری مورد بررسی قرار دهیم بهتر است کمی از واقعیت های موجود پرده برداریم. در واقع ما باید بدانیم با چه حجم از سرمایه سروکار داریم و این سرمایه چه تاثیری در روند زندگی ما می تواند داشته باشد.

همانطور که در مقدمه این مقاله عنوان کردیم تناقض مهمی در خصوص ارقامی مانند یک میلیارد تومان وجود دارد. این رقم نه به اندازه ای بزرگ است که از دسترس غالب افراد جامعه خارج باشد (بسیاری از افراد جامعه اموالی با ارزش بیش از یک میلیارد در اختیار دارند) از طرف دیگر این حجم از سرمایه به اندازه ای کوچک نیست که ساده به دست بیاید. یعنی همان فردی که دارایی (مانند خودرو) با ارزش بیش از یک میلیارد تومان در اختیار دارد نمی تواند یک سوم از این سرمایه را به صورت نقد در اختیار داشته باشد. این تناقض اقتصادی را می توان تنها با عنوان کاهش ارزش سرمایه توصیف کرد. از این روست که این نوع سرمایه گذاری را از نوع مرگ یا زندگی می دانیم. در این خصوص در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

کاهش قدرت سرمایه

به نظر شما با 1 میلیارد چیکار میشه کرد؟ در جایی مانند تهران نمی توان یک خانه خرید و یا حتی نمی توان سراغ خودروهایی خارجی رفت. شاید بتوان امروز یک خودرو نسبتا خوب ایرانی با این سرمایه خریداری کرد. اما برای رسیدن به این سرمایه چه میزان زمان لازم است؟ برای یک کارمند ساده و عادی با در نظر گرفتن عدم داشتن ریالی هزینه، حدود صد ماه زمان لازم است.

همانطور که گفتیم این مسئله را تنها می توان بر اساس کاهش ارزش و توان سرمایه توصیف کرد. به طور مثال اگر با یک میلیارد تومان در سال گذشته می توانستیم یک ملک بخریم و امروز برای خرید همان ملک نیاز به دو میلیارد سرمایه داریم، عملا بدین معنی است که قدرت و ارزش سرمایه نصف شده است.

اقتصاد علمی است که بر اساس اتفاقات گذشته می تواند آینده را پیش بینی کرد. زمانی که امسال قدرت یک میلیارد دلار با کاهش 40 تا 50 درصدی مواجه شده، می توان انتظار داشت که این روند طی سال های آتی نیز ادامه داشته باشد. بنابراین عملا ارزش سرمایه به شکل ساکن (یک میلیارد تومان) روز به روز در حال کاهش است.

بیشتر بخوانید: 10 پیشنهاد برای راه اندازی کسب و کار با 1 میلیارد تومان در سال 1402

این در حالی است که میزان درآمد نمی تواند این گپ تورمی را پر کند. یعنی فاصله میان کاهش ارزش سرمایه و افزایش درآمد به اندازه ای است که باعث ایجاد چنین تناقض هایی در اقتصاد شده است. از این روست که باید به دنبال بهترین سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان باشیم. چرا که درامد ما نمی تواند قدرت این سرمایه را حفظ کند و یکی از راه های حفظ ارزش آن می تواند سرمایه گذاری باشد.

زندگی را با سرمایه گذاری 1 میلیارد تومانی تجربه کنید

10 درصد سود برای سرمایه گذاری با یک میلیارد تومان برابر با صد میلیون تومان می شود. یعنی برابر با مجموع درآمد ده ماه یک کارمند ساده در ایران. حال فرض کنید که این سودآوری طی یک ماه برابر با درصد هایی مانند 20 تا 30 درصد باشد و یا این که طی یک سال بتوانید بیش از 40 درصد درآمد داشته باشید. یعنی شما طی یک سال می توانید با این سرمایه گذاری برابر با 40 ماه یک کارمند درآمد کسب کنید.

همین موضوع است که سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان را می توان یک موقعیت جذاب و اتفاقی شیرین دانست. اما نکته ای که وجود دارد این است که هر سرمایه گذاری می تواند با ضرر و زیان خاصی همراه باشد. به طور مثال اگر شما طی یک موقعیت سرمایه گذاری 20 درصد ضرر کنید بدین معنی است که شما ضرر 200 میلیون تومان را تجربه کرده اید. این موضوع باعث شده است که بسیاری از افراد نسبت به سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومن ترس خاصی داشته باشند.

اما افزایش میزان تورم و کاهش شدید قدرت سرمایه طی سال های جاری عملا باعث شده است که ساکن ماندن سرمایه خود به خود یک زیان و ضرر مهم برای افراد محسوب شود. از این رو برای جلوگیری از این مسئله باید قدرت ریسک پذیری را افزایش داد و شروع به سرمایه گذاری کرد. اما بهترین سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومن کدام موقعیت است؟ مسلما در چنین شرایطی افراد بیشتر به دنبال موقعیت های کم ریسکی هستند که بتوانند علاوه بر حفظ قدرت سرمایه مانع از بروز زیان های زمانی و مالی خاصی شوند.

سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومن

فاکتورهای سرمایه گذاری بر اساس حجم سرمایه

یکی از مهمترین مواردی که در هر سرمایه گذاری از جمله سرمایه گذاری با یک میلیارد تومان به عنوان یک فاکتور مهم و ارزشمند مورد استفاده قرار می گیرد، حجم سرمایه گذاری است. در کلام ساده تر میزان حجم سرمایه گذاری می تواند ریسک سرمایه گذاری و سود و زیان حاصل از آن را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین بر اساس این حجم است که می توان نسبت به انتخاب مسیر سرمایه گذاری و استراتژی های مربوطه اقدام کرد.
بر اساس این فاکتور مهم می خواهیم بدانیم که حجم سرمایه ای به اندازه یک میلیارد تومان چه تاثیری در هر کدام از این موارد  مربوط به سرمایه گذاری می تواند داشته باشد؟

تاثیر یک میلیارد تومان در ریسک سرمایه گذاری

همانطور که تا به این جا دانستیم که یک میلیارد تومان را نه می توان سرمایه ای کم و نه زیاد دانست. این حجم از سرمایه از این جهت سرمایه ای زیاد محسوب نمی شود که ارزش آن نسبت به سال های گذشته با کاهش شدیدی مواجه بوده اما از نظر درآمدی نمی توان این حجم از سرمایه را طی مدت زمان کوتاه و ساده به دست آورد.

بنابراین جایگزینی سخت این میزان از سرمایه خود به خود باعث افزایش ریسک در هر موقعیت سرمایه گذاری می شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که زمانی که حجم سرمایه افزایش پیدا می کند می توان گفت که میزان سود یا زیان حاصل از آن نیز افزایش پیدا می کند. در همان مثالی که زدیم در یک معامله سهام بورس ممکن است شما صد میلیون سود یا زیان رو به رو شوید.

از این روست که سرمایه گذاری 1 میلیارد تومانی می تواند شما را به موفقیت های مالی بزرگ برساند و یا این که باعث شکست سنگین شما از جنبه مالی شود. این موضوع نشان دهنده بالا بودن ریسک سرمایه گذاری با یک میلیارد تومان است. در ادامه به این مسئله اشاره خواهیم کرد که چگونه می توان با کمترین ریسک سراغ ایده پر سود  با یک میلیارد تومن برویم.

تاثیر سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان در تعیین استراتژی

حجم سرمایه از جمله مهمترین فاکتورهایی است که می تواند به ما در تعیین مسیر سرمایه گذاری و انتخاب استراتژی درست کمک کند. در واقع شما با 10 میلیون تومان تنها می توانید از یک موقعیت سرمایه گذاری انتظار سودآوری داشته باشید اما با یک میلیارد تومان احتمالا فرصت های سرمایه گذاری مختلفی را بتوانید در کنار یک دیگر در اختیار داشته باشید. از این رو سرمایه گذاران در چنین شرایطی معمولا سراغ ایجاد یک سبد سرمایه گذاری می روند.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

سبد سرمایه گذاری بدین معنی است که شما به عنوان یک سرمایه گذار تمام سرمایه یک میلیاردی خودتان را در یک موقعیت قرار ندهید. شما باید بتوانید تمامی موقعیت ها را بر اساس ریسک و بازدهی که دارند در کنار یکدیگر قرار دهید. این سبد باید به شکل طراحی شده باشد که بتواند بهره وری مثبتی در نهایت داشته باشد. به طور مثال اگر با یک چهارم از این حجم از سرمایه گذاری سراغ یک موقعیت پر ریسک می روید باید با نیمی دیگر از سرمایه باید موقعیتی را انتخاب کنید که بتواند ریسک آن موقعیت پر ریسک را جبران کند. یعنی در صورت بروز ضرر در آن موقعیت پرریسک، سایر حجم سرمایه (حداقل به اندازه نیمی از سرمایه اولیه) بتواند این حجم از زیان را بر اساس موقعیت های کم ریسک جبران کند.

سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومن این اجازه را می دهد که بتوانید یک سبد سرمایه گذاری داشته باشید. بنابراین لزومی ندارد یک موقعیت سرمایه گذاری یا یک انتخاب برای خود ایجاد کنید. حال در ادامه خواهیم دانست سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان در سال 1402 مربوط به چه موقعیت هایی می شود؟

با یک میلیارد تومان در سال 1402 چکار می‌شود کرد؟

برای پاسخ به این سوال فاکتور مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اقتصاد مادر یا همان اقتصاد کلانی که در ان سرمایه گذاری می کنید در چه وضعیتی قرار دارد. این مسئله را می توان به صورت منطقه ای (داخلی) و خارجی مورد بررسی قرار داد.

از نظر جهانی، طی سال های جاری دنیا درگیر چالش های عمیق و مهمی شده است. از جمله این موارد می توان به تنش هایی میان بلوک شرقی و غربی دانست. جنگ میان روسیه و اوکراین و همچنین جنگ میان اسرائیل و فلسطین از جمله بارزترین این تنش های محسوب می شود. جنگ های اقتصادی میان قدرت های چین و آمریکا نیز طی این سال ها به اوج خود رسیده و همین موضوعات باعث سردرگمی بسیاری از سرمایه گذاران در جهان شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه پولمان را دو برابر کنیم؟ بهترین روش های دو برابر کردن پول در ایران

تجربه جهانی نشان می دهد که در چنین وضعیتی طلا بهترین موقعیت سرمایه گذاری محسوب می شود. در واقع طلا در کشورهایی مانند آمریکا و اروپا به عنوان یک موقعیت با ثبات مورد استفاده قرار می گیرد. افزایش بهای طلا طی ماه های گذشته این مسئله را تایید می کند. بنابراین از نظر جهانی به نظر نمی رسد موقعیت هایی مانند فارکس یا بازار ارزهای دیجیتال بتواند ایده خوبی برای سرمایه گذاری 1 میلیارد تومانی باشد. این موقعیت ها به اندازه ای پر ریسک است که عملا نمی توان حتی آن ها را در دل یک سبد سرمایه گذاری یک میلیاردی قرار داد.

اما از نظر اقتصاد داخلی می توان گفت که ایران همواره درگیر مسئله بسیار بزرگی تحت عنوان تورم بوده است. به نوعی اقتصاد ایران بر اساس تورم کنترل می شود. در چنین اقتصادی عملا نمی توان انتظار داشت که سرمایه بتواند ارزش خود را برای مدت طولانی حفظ کند. از این روست که با این حجم از سرمایه عملا نمی توان سراغ خرید ملک رفت. با توجه به این که خودرو قیمت بالایی دارد با این حجم از سرمایه قدرت انتخاب شما محدود و معدود شده و همین موضوع ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

بنابراین بهتر است برای سرمایه گذاری با یک میلیارد سراغ بازارهای املاک و خودرو در ایران نرفت. همچنین با توجه به نوسانات اقتصادی و قیمتی نمی توان تولیدی با یک میلیارد یا ایجاد یک شغل دوم با 1میلیارد را پیشنهاد کرد. این موارد می تواند سودآوری باشد اما به شرطی که شما در بازار دستی داشته باشید و یا این که بدانید از کجا شروع کنید. نکته دیگر در این خصوص این است که بازار نوسانی و اقتصاد شناور ایران عملا این احتمال را ایجاد می کند که قوی ترین و قدیمی ترین کسب و کارها شکست بخورند. بنابراین ایجاد یک کسب و کار نوپا اولا دوره بازگشت سرمایه و سود دهی طولانی تری دارد، ثانیا احتمال شکست خوردن آن نیز در بازارهای داخلی و اقتصاد ایران چندان کم نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 200 میلیون تومان در ایران

بر این اساس بازارهای مالی بورس، بازار طلا، ارز و همچنین سپرده های بانکی و صندوق های سهامی یا درآمد ثابت از جمله گزینه های روی میز ما برای سرمایه گذاری 1 میلیارد تومانی می باشند. در ادامه این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در واقع می خواهیم در بین این موقعیت ها به دنبال بیشترین سود با یک میلیارد تومن باشیم. با ما در ادامه همراه باشید.

سرمایه گذاری 1 میلیارد تومانی

بررسی گزینه های روی میز برای سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومن

همانطور که گفتی از موقعیت های معمول سرمایه گذاری نمی توان سرمایه گذاری در املاک و همچنین بازارهای فیزیکی مانند خودرو را برای یک سرمایه گذاری 1 میلیارد تومانی پیشنهاد کرد. اما همچنان سایر موقعیت ها از جمله بازار طلا، بازار ارز، بازار بورس، سپرده های بانکی، سرمایه گذاری در صندوق های مختلف و شراکت در یک کسب و کار به صورت مستقل یا خرید سهام را می توان از گزینه های مختلف سرمایه گذاری داخلی دانست.

همچنین می توان بازارهای فارکس و ارزهای دیجیتال را به عنوان اصلی ترین گزینه های پیشنهادی برای موقعیت های خارجی عنوان کرد. حال در ادامه می خواهیم بدانیم کدام موقعیت می تواند برای ما کارایی لازم را داشته باشد. برای این که بررسی ما هدفمند و سودآور باشد لازم است از یک دسته بندی ساده استفاده کنیم. ما می توانیم برای ساده کردن این بررسی تمامی این موقعیت ها را می توان در دو دسته بندی بزرگ سرمایه گذاری پر ریسک و کم ریسک قرار داد.

سرمایه گذاری های پر ریسک

سرمایه گذاری پر ریسک به سرمایه گذاری گفته می شود که می تواند سود خوبی با احتمال نسبتا بالایی زیان برای ما داشته باشد. در کلام ساده تر اگر سرمایه گذاری شما در بازار ارز به درستی صورت بگیرد می تواند برای شما سود های عجیبی تا حدود 50 درصد ایجاد کند. اما اگر این پیش بینی و تحلیل درست نباشد و یا سناریوی پیش بینی شده اجرایی شود می تواند ضرر قابل توجهی نیز داشته باشد. با توجه به نوسانی بودن این بازار درصد ورود به منطقه زیان و یا رکود کم نیست و همین موضوع ریسک سرمایه گذاری در این بخش را افزایش داده است.

تقریبا با همین دلیل می تواند بازار مالی بورس را به عنوان یک موقعیت پرخطر عنوان کرد. علاوه بر این دلایل می تواند دست اندازی های دولت و تغییرات اختیاری در بازار بورس که مانع از تحلیل دقیق و اجرایی شدن سناریوهای پیش بینی شد شود از جمله مواردی است که باعث پر ریسک شدن بازار می شود.

با وجود این که در تمامی دنیا سرمایه گذاری در طلا از جمله مهمترین موقعیت های سرمایه گذاری کم ریسک شناخته می شود. اما در ایران قیمت و ارزش طلا علاوه بر قیمت جهانی به قیمت ارز در ایران نیز وابسته است. با توجه به نوسانی بودن قیمت دلار عملا نمی توان انتظار داشت که بازار طلا نیز کم نوسان و مطمئنی محسوب شود.

این موضوع را در نظر داشته باشید که با توجه به موقعیت اقتصادی متزلزل و شناوری که در جامعه ای امروز وجود دارد، به نظر نمی رسد که سرمایه گذاری در موقعیت های کسب و کار و شراکت در این چنین موقعیت هایی بتواند کم ریسک محسوب شود. در جامعه ای که شرکت های بزرگ با ده ها سال سابقه از بین می رود، مسلما نمی توان به چنین موقعیت هایی اعتماد کرد.

همچنین پیش تر در خصوص بازارهای خارجی مانند بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس صحبت کردیم. این بازارها طی سال های جاری به دلیل تشنج های سیاسی و اقتصادی که در جهان وجود دارد عملا پرنوسان تلقی می شود. در کنار این احتمال شناسایی کاربران ایرانی و بلوکه کردن سرمایه های آن ها اتفاقی است که می تواند ریسک سرمایه گذاری در چنین بازارهایی را افزایش دهد.

سرمایه گذاری های کم ریسک

ریسک به معنی شناخت رابطه ای منطقی میان سود و زیان است. هر سرمایه گذاری زیان های خاص خودش را دارد و افراد با شناسایی میزان سود به درصد ورود به زیان می توانند ریسک حاصل از موقعیت سرمایه گذاری را کشف کنند. بنابراین این موضوع را در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در هر موقعیتی (حتی در کم ریسک ترین آن ها) نمی توان مسئله ضرر را از بین برد.

با توجه به دسته بندی های صورت گرفته، به نظر می رسد سرمایه گذاری در صندوق های مالی و درآمد ثابت و همچنین سپرده گذاری در بانک ها را به عنوان سرمایه گذاری های کم ریسک شناسایی کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

برای قبول یا رد این مسئله باید بدانید که زیان تنها به معنی کاهش میزان سرمایه نیست. زیان در هر موقعیت سرمایه گذاری علاوه بر کاهش میزان سرمایه می تواند شامل کاهش ارزش سرمایه و حبس سرمایه شود.

همه ما با مفهوم کاهش سرمایه آشنا هستیم و مفهوم چندان پیچیده ای محسوب نمی شود. کاهش ارزش سرمایه نیز مسئله ای است که این سال ها همه ما با گوشت و پوست و استخوان خودمان آن را حس کردیم. یکی از مهمترین ریسک های سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان را پیش تر همین نوع زیان عنوان کردیم. همچنین حبس سرمایه و عدم اجازه برداشت آن تا زمان سررسید می تواند شما را از قدرت سرمایه ای که در اختیار دارید از بین ببرد. ممکن است در این مدت شما موقعیت های مختلف سرمایه گذاری را کشف کنید و یا به آن سرمایه نیاز مبرم داشته باشید.

سرمایه گذاری در سپرده های بانکی با درصد سود کمتر از درصد تورم و همچنین سرمایه گذاری در صندوق های مالی و درآمد ثابت مختلف که عموما نمی توانند درصد سود برابر با تورم به مشتریان خود ارائه دهند، زیان ده محسوب می شوند. یعنی سرمایه گذاری در چنین موقعیت هایی را عملا می توان در همان دسته بندی های پر ریسک و یا موقعیت های زیان ده شناخت. چرا که این سرمایه گذاری موجب کاهش ارزش و قدرت سرمایه می شود و در مواردی نیز شما برای مدتی از قدرت سرمایه خود دور خواهید ماند.

سرمایه گذاری با یک میلیارد

راه سوم برای سرمایه گذاری با یک میلیارد

به نظر می رسد تا اینجای کار به یک بن بست بزرگ برخورد کرده ایم. تقریبا تمامی مسیرهای گفته شده و موقعیت های سرمایه گذاری قابل پیش بینی یا پر ریسک هستند و یا عملا زیان ده محسوب می شوند. از این رو این سوال مطرح می شود که آیا نمی توان موقعیت اقتصادی یا سرمایه گذاری خاصی را کشف کرد که در عین ریسک معقول یا کم بتواند سود متناسبی برای ما داشته باشد. یعنی سودی که عملا بتواند بالاتر از درصد تورم بوده و ارزش سرمایه گذاری ما را حفظ کند.

کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام همان راه فراری است که به دنبالش می گردیم. در واقع در این روش جدید برای سرمایه گذاری، سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار یک دیگر نسبت به تامین مالی یک شرکت تجاری یا کسب و کار اقتصادی می پردازند. فرق این روش با خرید و فروش سهام های شرکت های مختلف این است که در حالت دوم شما شریک سود و زیان شرکت به عنوان سهامدار هستید اما در حالت اول (کرادفاندینگ از طریق اعطای وام) شما تنها سرمایه خود را بدون خرید سهامی در اختیار شرکت تجاری یا کسب و کار قرار می دهید. این شرکت نیز بر اساس طرح اقتصادی و توجیهی ارائه شده نشان می دهد که طی بازه مشخص (دو تا دوازده ماه) اصل سرمایه شما را با چه درصد سودی بازمی گرداند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

در واقع در این روش شما شریک زیان شرکت نخواهید بود، همچنین اصل سرمایه در پایان دوره به شکل تضمینی در اختیار شما قرار می گیرد. یعنی سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومن در این حالت با کاهش میزان سرمایه رو به رو نخواهد شد. از طرف دیگر سود ارائه شده توسط شرکت ها و کسب و کارها معمولا به اندازه ای است که بتواند بیش از درصد تورم باشد. به طور مثال شما می توانید طرح هایی را انتخاب کنید که سود سالانه ای بیش از 40 تا 45 درصد به همراه داشته باشد. تنها ریسک این سرمایه گذاری را می توان حبس سرمایه به علت غیر قابل انتقال بودن اوراق خریداری شده دانست. در واقع با سرمایه گذاری در این روش عملا شما باید تا پایان دوره (دو تا دوازده ماه بر اساس نوع طرح اقتصادی) صبر کنید.

اما سوال اینجاست که کجا می توانیم از این روش استفاده کنیم؟ در ایران شما می توانید از پلتفرم دونگی برای استفاده از این طرح اقدام کنید. در این پلتفرم طرح های اقتصادی مختلف با دوره های سرمایه گذاری متنوعی ارائه می شود و شما می توانید برای یک سرمایه گذاری هدفمند و سودآور سبدی از دوره های مختلف را برای خود ایجاد کنید. در نظر داشته باشید که این سرمایه گذاری کاملا بدون کارمزد و پرداخت مالیات است. این همان چیزی است که می تواند نیاز ما برای سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان را پاسخ دهد.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع بندی

به طور کلی در این مقاله دانستیم که سرمایه یک میلیارد تومانی سرمایه ای نیست که بتوان ساده به دست آورد، اما می توان آن را ساده از دست داد. همچنین عنوان کردیم که این میزان سرمایه می تواند سکوی پرتاب بسیار خوبی برای رسیدن به موقعیت های مالی بالاتری باشد. از این رو انتخاب درست موقعیت های سرمایه گذاری می تواند بسیار مهم و کارساز باشد.

بر اساس موقعیت های اقتصادی این روزهای جهان و ایران می توان گفت که تقریبا تمامی موقعیت های سرمایه گذاری یا پر ریسک محسوب می شوند و یا عملا زیان ده هستند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به نظر می رسد در نهایت این کرادفاندینگ به کمک پلتفرم دونگی است که می تواند سرمایه گذاری کم ریسک (ضمانت بازگشت سرمایه) با سودی معقول (غالبا بالاتر از درصد تورم) برای ما داشته باشد. امکان انتخاب طرح های اقتصادی مختلف و ایجاد یک سبد جامع سرمایه گذاری در کنار حذف کارمزد و عدم نیاز به پرداخت مالیات می تواند این موقعیت سرمایه گذاری را برای ما جذاب تر کند.

سوالات متداول

مسلما این میزان سرمایه می تواند موقعیت های خوب مالی برای ما ایجاد کند. سود ده درصد با چنین سرمایه ای برابر با 10 ماه حقوق یک کارمند ساده در ایران محسوب می شود. بنابراین این میزان سرمایه مسلما برای یک سرمایه گذاری گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

موقعیت های مختلفی از جمله سپرده های بانکی و صندوق های درآمد ثابت می توانند چنین شرایطی را برای شما ایجاد کنند. اما در نظر داشته باشید که در این حالت ارزش سرمایه ای شما رفته رفته کمتر می شود. شما به کمک طرح های اقتصادی ارائه شده در پلتفرم دونگی با دوره سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز می توانید به چنین هدفی نیز برسید.

این موضوع بستگی به پلتفرم سرمایه گذاری انتخاب شده دارد. در واقع در بازار بورس شما به ازای هر خرید و فروش باید کارمزد مشخصی پرداخت کنید. بازار های طلا و ارز و ... نیز مالیات های خاص خودشان را دارند. اما این نوید را به شما می دهیم که در پلتفرم دونگی شما می توانید سرمایه گذاری را برای اولین بار تجربه کنید که هیچ مالیات یا کارمزدی ندارد. یعنی شما حاصل از این سرمایه گذاری برای شما کاملا خالص خواهد بود.