خانه / وبلاگ و مقالات / بازار اولیه و ثانویه چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

بازار اولیه و ثانویه چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

۱۴۰۳/۱۲/۲۱ اخبار

بازار اولیه و ثانویه چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

بازار اولیه محلی برای عرضه سهام شرکت‌هایی است که برای اولین بار قصد ورود به بازار را دارند. اما وقتی بخواهند برای دفعات بعد سهامشان را به بازار عرضه کنند، دیگر وارد بازار ثانویه می‌شوند. حالا فرق بازار اولیه و ثانویه چیست و چه بازارهایی را شامل می‌شود؟ در ادامه قصد داریم ضمن بررسی تفاوت‌های بین بازار ‏اولیه و بازار ثانویه ‏به معایب، مزایا، میزان بازدهی و ریسک آن‌ها، بگوییم شرایط ورود به این دو بازار مالی چیست؟

البته در این بین پای بورس و فرابورس هم به میان می‌آید و ‏سپس باید به کرادفاندینگ به عنوان یکی از روش‌های سرمایه گذاری در فرابورس اشاره کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد ‏بازار اولیه در برابر ثانویه پیشنهاد می‌دهیم ادامه مطلب مجله دونگی را مطالعه کنید.

فهرست مطالب:

بازار اولیه چیست و چگونه کار می‌کند؟ ‏

بازار اولیه زمانی ایجاد می‌شود که یک شرکت بخواهد برای اولین بار سهام خود را عرضه کند. روشن‌تر بخواهیم بگوییم این ‏بازار اوراق بهادار شرکت‌ها را برای اولین بار عرضه می‌کند و به همین دلیل به آن «بازار اولیه» می‌گویند. ‏

اما شاید بپرسید این بازار چطور معاملات را انجام می‌دهد که به دو شکل است:‏

  • ‏ عرضه عمومی (‏IPO‏)‏
  • مناقصه عمومی (‏Tender Offer‏) ‏

سازوکار این بازار هم به این شکل است که سرمایه‌پذیران به صورت مستقیم، وجوه مورد نیازشان را از طریق صندوق یا شرکت ‏صادر‌کننده سرمایه‌گذاری جمعی تأمین می‌کنند. این صندوق‌ها و شرکت‌های صادرکننده در کنار فروش سهام (در قالب ‏پذیره‌نویسی)، باید گزارشات مالی و عملکرد خود را منتشر کنند تا سرمایه‌گذاران با دیده باز و شفاف‌تر بتوانند تصمیم‌شان را ‏برای ورود به بازار اولیه بگیرند.‏

بیشتر بخوانید: قیمت دلار آزاد امروز ، قیمت یورو امروز ،قیمت طلای 18 عیار در بازار امروز ، محاسبه اقساط تسهیلات و سود وام بانکی ، سود سپرده بانکی

بازار ثانویه چیست؟ ‏

شرکتی که بتواند مرحله عرضه سهام در بازار اولیه را پشت سر بگذارد، وارد مرحله بعد، یعنی بازار ثانویه می‌شود. ‏

اجازه دهید با یک مثال بهتر این بازار را برایتان شرح دهیم! فرض کنید یک سرمایه‌گذار سهام شرکت ‏X‏ را در مرحله ‏پذیره‌نویسی خریده است. حالا هم می‌خواهد این سهام را دوباره به وجه نقد تبدیل کند یا به عبارتی اوراقش را بفروشد. در این ‏صورت باید به بازار ثانویه برود و در آنجا اقدام به فروش سهام کند.‏

به زبان ساده، همه معاملاتی که در بازار بورس انجام می‌شود، جزء معاملات بازار ثانویه است؛ چون اوراق بهادار بین ‏سرمایه‌گذاران دادوستد می‌شود و شرکت در آن نقشی ندارد. ‏

حالا اگر بازار ثانویه وجود نداشت، شرایط معامله مستمر اوراق هم پدید نمی‌آمد و شاهد از بین رفتن رونق خرید و فروش سهام ‏بودیم. اما این بازار با ایجاد نقدشوندگی به بازار سهام رنگ دیگری داده است و هر سهامداری که بخواهد از بازار خارج شود و ‏سرمایه خود را دوباره پس بگیرد، باید سهامش را به سایر سرمایه‌گذاران بفروشد. ‏

به عبارت دیگر سهامدار نمی‌تواند دوباره سهام را به شرکت بفروشد آن را تحت فشار بگذارد. اما سرمایه‌گذارانی هستند که ‏بخواهند این سهام را بخرند.‏

انواع بازار ثانویه چیست؟

بازار ثانویه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:‏

بازارهای حراج

در این نوع بازار افراد حقیقی و حقوقی در یک مکان گرد هم می‌آیند تا براساس قیمت مشخص، معامله را انجام دهند. اما ‏اعلام قیمت به دو شکل انجام می‌شود:‏

  • حراج ناپیوسته: این نوع معامله قبل از گشایش بازار است و در واقع بین فروشنده و خریدار معامله انجام نمی‌شود و فقط ‏قیمت عرضه و تقاضا کشف می‌شود. هدف از آن ایجاد قیمت متعادل بین خریدار و فروشنده است. ‏
  • حراج پیوسته: با گشایش بازار، دیگر بین عرضه و تقاضا فاصله زمانی وجود ندارد و همین که خریدار پیدا شد، فروشنده اوراق ‏را می‌فروشد. اما اگر خریدار و فروشنده روی قیمت پیشنهادی توافق نکنند، سفارش قابل حذف یا ویرایش است. ‏

بیشتر بخوانید: تاثیر فناوری بر بازار سرمایه؛ نقش فناوری اطلاعات در بازار سرمایه چیست؟

بازارهای معاملات

این نوع بازار به شبکه الکترونیکی کشور متصل است و دیگر نیاز نیست تا خریدار یا فروشنده در یک مکان جمع شوند. بلکه ‏باید قیمت‌های خود را برای خرید و فروش اوراق بهادار در شبکه اعلام کنند تا در صورت توافق طرفین، معامله انجام شود.‏

بازارهای فرابورس

سومین نوع بازار ثانویه دیگر شامل بورس اوراق بهادار نیست و در آن سهام بر روی تابلوهای اعلانات خارج از بورس یا در ‏برگه‌های صورتی درج می‌شود تا معامله صورت بگیرد.‏

بازار ثانویه چه ویژگی‌هایی دارد؟ ‏

بازار ثانویه چه ویژگی‌هایی دارد؟ ‏

این بازار با چند ویژگی‌ مهم خود در برابر بازار اولیه بورس شناخته می‌شود که عبارتند از:‏

نقدینگی بالا

بله درست خواندید! بازار ثانویه به سهامداران یک شرکت کمک می‌کند تا اوراق دستشان را به سرعت نقد کنند. همین موضوع ‏باعث جذابیت بازار سهام شده است؛ در غیر این صورت سهامداران باید منتظر سررسید اوراق می‌مانند که علاقه آن‌ها به این ‏بازار را کم می‌کرد.‏

قیمت‌گذاری منصفانه

در این بازار قیمت اوراق و سهام به شکل مشخص و تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. این ویژگی برای ‏قیمت‌گذاری سهام به شکل منصفانه‌تر انجام شود تا طرفین معامله، بتوانند سهام را با قیمت مدنظرشان داد و ستد کنند.‏

بیشتر بخوانید: آیا حذف ارز نیمایی بر قیمت کالا و بازار مالی تاثیر دارد؟ [ ارز نیمایی چه بود؟!]

شفافیت در معامله

در این بازار شفافیت معاملات بسیار بالاست؛ چون اطلاعات مالی و عملکرد شرکت‌ها عمومی شده است، دو طرف معامله به ‏آن‌ها دسترسی دارند. همین موضوع باعث اعتماد بیشتر آن‌ها به بازار ثانویه می‌شود تا با خیال آسوده سرمایه‌گذاری کنند. ‏

ورود سرمایه‌گذاران بیشتر

مسلماً وقتی معاملات با شفافیت بیشتری انجام شود و اعتماد سرمایه‌گذاران جلب شود، تعداد آن‌ها برای ورود به این بازار ‏افزایش می‌یابد. ‏

تسهیل تجارت در بازارهای مالی از دیگر ویژگی‌های این بازار است.‏

تفاوت بازار اولیه و ثانویه ‏چیست؟

هر دو بازار نقش مهمی در عملکرد بازار مالی بورس و فرابورس دارند. چون بستر مناسبی برای تأمین مالی کسب و کارها و کسب سود ‏برای سرمایه‌گذارها را فراهم می‌کنند. با این حال بین دو بازار تفاوت‌هایی هم وجود دارد که در جدول زیر به آن پرداخته‌ایم:‏

بازار ثانویهبازار اولیهپارامترهای مقایسه
بازاری که در آن اوراق بهادار قبلاً منتشر شده است و حالا بین ‏سرمایه‌گذاران معامله می‌شود‎.‎اوراق بهادار برای اولین بار عرضه می‌شوندعرضه سهام
امکان خرید و فروش اوراق ‏بین سرمایه‌گذاران‎ برای دستیابی به نقدینگیتأمین مالی شرکت‌ها از طریق انتشار اوراق جدید به منظور توسعه کسب و کار خودتأمین سرمایه
سرمایه‌گذاران قبلی که اوراق را در بازار اولیه ‏خریداری کرده‌اند‎.‎شرکت‌ها یا دولت (ناشران اوراق بهادار).فروشنده
سرمایه‌گذاران دیگری که اوراق را از دارندگان قبلی ‏می‌خرند‎.‎سرمایه‌گذاران اولیه که برای اولین بار اوراق را خریداری می‌کنند.خریدار
بر اساس عرضه و تقاضای بازار تغییر می‌کند‎ و به طور مداوم بروزرسانی می‌شود.‎قیمت توسط ناشر و بانک‌های سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود.نحوه قیمت‌گذاری
معاملات روزانه سهام در بورس، خرید و فروش اوراق ‏قرضه در بازارهای مالی‎.‎عرضه اولیه سهام (IPO)، انتشار اوراق قرضه دولتی و شرکتی.نمونه‌ها
ریسک کمتری دارد، زیرا اطلاعات کافی درباره ‏عملکرد سهام شرکت منتشر شده است.ریسک بالاتری دارد؛ چون سرمایه‌گذاران هنوز به طور کامل به شرکت اعتماد ندارند.میزان ریسک
نقدشوندگی بالاتر است چون معاملات به‌صورت روزانه انجام ‏می‌شود‎.‎نقدشوندگی پایینی دارد؛ زیرا فقط در زمان انتشار اوراق بهادار فعال است.نقدشوندگی

نقش بازار ثانویه در تأمین نقدینگی و سودآوری ‏

مسئولیت این دو بازار در تأمین سرمایه مورد نیاز کسب و کارها و رشد ارزش اوراق بهادار قابل انکار نیست. بازار اولیه از یک ‏سود به شرکت‌ها کمک می‌کند تا نقدینگی مورد نیازشان را از طریق عرضه اوراق بهادار تأمین کنند. ‏

از سوی دیگر این بازار ثانویه است که در استحکام و پایداری ارزش این اوراق تاثیرگذار است. به طور کلی نقش بازار ثانویه در ‏تأمین نقدینگی و سودآوری عبارت است از:‏

  • افزایش نقدشوندگی دارای‌ها: معامله‌گران می‌توانند در این بازار هر زمانی که اراده کنند، سهامشان را بفروشند و وجه نقد ‏دریافت کنند. ‏
  • کاهش ریسک سرمایه‌گذاری: اگر سرمایه‌گذار به هر دلیلی از حضور خود در بازار سهام احساس ناراحتی داشته باشد، می‌تواند ‏سریع سهام یا اوراق قرضه را بفروشد. ‏
  • افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاران بیشتر به خرید اوراق بهاداری علاقه دارند که بعدها بتوانند آن‌ را در بازار ثانویه ‏بفروشند. ‏
  • پویایی بازارهای مالی: گردش پول در بازار ثانویه به رونق کل اقتصاد کمک می‌کند. از سوی دیگر در جذب سرمایه‌های جدید ‏برای شرکت‌ها هم تاثیر زیادی دارد.‏

بیشتر بخوانید: بازار مالی چیست و چگونه طبقه بندی می شود؟

این بازار نه تنها برای مشاغل و نهادی خصوصی و دولتی، بلکه حتی برای سرمایه‌گذاران هم دستاوردهای زیادی دارد. به ‏طوری که نقش آن در سودآوری برای سرمایه‌گذاران عبارت است از:‏

  • ایجاد فرصت سودآوری برای خرید در قیمت کم و فروش با قیمت بالا
  • امکان کشف قیمت منصفانه براساس عرضه و تقاضا
  • کسب سود از طریق سود تقسیمی شرکت‌ها

اهمیت بازار اولیه در تأمین مالی شرکت‌ها ‏

می‌دانید که این روزها وام گرفتن بانک کار راحتی نیست و باید هفت خان رستم را طی کنید. حالا این شرایط را برای شرکت‌ها ‏در نظر بگیرید که به وام‌های کلان نیاز دارند. اما بانک‌ها آنقدر بهانه‌های عجیب و غریب می‌آورند که برخی از این نهادها از خیر ‏دریافت وام می‌گذرند. اما در مقابل به سراغ عرضه اوراق قرضه و تأمین وجوه از طریق بازار اولیه می‌روند. ‏

پس دلیل اهمیت این بازار برای تأمین وجوه مورد نیاز کسب و کارها عبارت است از:‏

  • تأمین مالی مستقیم شرکت‌ها از طریق انتشار اوراق بهادار (سهام یا اوراق قرضه) ‏
  • کاهش وابستگی مشاغل به وام‌های بانکی و جذب سرمایه از طریق بازار اولیه
  • تقویت اقتصاد و توسعه صنعتی و در نهایت ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌ها و رشد اقتصادی ‏
  • افزایش شفافیت و کارایی بازار سرمایه (با افشای اطلاعات مالی و عملکردی شرکت‌ها)‏

در مقابل سرمایه‌پذیران، سرمایه‌گذاران یا سهامداران قرار می‌گیرند که بازار اولیه برای آن‌ها خالی از لطف نیست. در واقع این ‏بازار با ارائه فرصت سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران به آن‌ها کمک می‌کند تا به سود برسند.‏

بیشتر بخوانید: آشنایی با بازار دوطرفه و مزایای آن برای سرمایه گذاران

مزایا و معایب بازار اولیه و ثانویه ‏

هر یک از این دو بازار با مزایا و معایبی همراه هستند که دانستن آن‌ها برای شرکت‌های سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذاران خالی از ‏لطف نیست:‏

مزایای بازار اولیه ‏

  • تأمین مالی مستقیم برای شرکت‌ها ‏
  • کمک به افزایش رشد و توسعه کسب‌وکارها ‏
  • امکان قیمت‌گذاری کنترل‌شده (توسط کارشناسان مالی و بانک‌های سرمایه‌گذاری)‏
  • ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری اولیه ‏
  • افزایش شفافیت مالی شرکت‌ها

معایب بازار اولیه ‏

  • ‏ریسک بالا برای سرمایه‌گذاران به دلیل نامشخص بودن عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر
  • پایین بودن نقدشوندگی نسبت به بازار ثانویه
  • بالا بودن ‏هزینه‌های انتشار اوراق بهادار ‏
  • ‏محدودیت دسترسی برای سرمایه‌گذاران خرد؛ چرا که برخی عرضه‌های اولیه فقط برای سرمایه‌گذاران بزرگ یا نهادی است و ‏‏سرمایه‌گذاران خرد نمی‌توانند به راحتی سهام آن‌ها را بخرند.‏
  • ‏امکان بیش‌ارزش‌گذاری یا کم‌ارزش‌گذاری سهام به دلیل کم دقتی که بعدها روی بازار ثانویه تاثیر خودش را می‌گذارد.‏

مزایای بازار ثانویه ‏

  • افزایش نقدشوندگی سرمایه‌گذاری‌ها و تبدیل سریع سهام به پول
  • کشف قیمت منصفانه برای طرفین معامله
  • ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سودآوری ‏
  • امکان تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری ‏
  • افزایش جذابیت برای سرمایه‌گذاران اولیه ‏
  • تقویت رشد اقتصادی

معایب بازار ثانویه ‏

  • ‏نوسانات قیمتی و ریسک بالا به دلیل تاثیر گرفتن از اخبار اقتصادی، عملکرد شرکت‌ها و ‏احساسات بازار
  • ‏امکان ایجاد حباب‌های قیمتی و در نهایت سقوط ‏شدید بازار و ضرر سرمایه‌گذاران
  • ‏رفتارهای احساسی سرمایه‌گذاران ‏
  • ریسک دستکاری بازار توسط برخی سرمایه‌گذاران بزرگ (مثل سفته‌بازان)‏
  • ‏عدم تأمین مالی مستقیم برای شرکت‌ها ‏
  • ‏احتمال ضرر برای سرمایه‌گذاران خرد به دلیل عدم شناخت کافی از بازار
  • مقایسه ریسک و بازدهی در بازار اولیه و ثانویه ‏

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری بلند مدت در بورس: نحوه سرمایه گذاری به شکل طولانی مدت در بازار سهام

در کنار مزایا و معایبی که در مورد بازار اولیه در برابر بازار ثانویه گفتیم، شاید لازم باشد در مورد ریسک و بازدهی دو بازار هم ‏اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید. به هر حال در هر بازاری که بخواهید وارد شوید، ابتدا باید در مورد بازده و خطرات آن بدانید ‏و با چشم باز تصمیم بگیرید.‏

در جدول زیر میزان ریسک بازار اولیه و ثانویه را با هم مقایسه کرده‌ایم:‏

بازار ثانویهبازار اولیهفاکتورهای مقایسه

ریسک نوسانات بازار

ریسک تغییر شرایط اقتصادی

ریسک ‏نقدشوندگی (در سهام کم‌معامله)

ریسک ‏دستکاری قیمت‎

ریسک ناشی از عدم قطعیت در آینده شرکت

ریسک قیمت‌گذاری نامناسب

ریسک نقدشوندگی پایین

نوع ریسک
قیمت سهام براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود که گاهی نوسان زیادی دارد.ممکن است قیمت سهام در عرضه اولیه بیش از حد بالا یا پایین تعیین شود که روی بازدهی آن در آینده تأثیر می‌گذارد.ریسک ‏قیمت‌گذاری
ریسک آن بالاتر است؛ زیرا امکان خرید و فروش سریع اوراق وجود ‏دارد.ریسک آن پایین‌تر است؛ زیرا سرمایه‌گذاران در صورت نیاز به وجه نقد، نمی‌توانند سریع اوراق را بفروشند.ریسک ‏نقدشوندگی
به دلیل انتشار گزارشات مالی و داده‌های ‏تحلیلی، سرمایه‌گذاران اطلاعات بیشتری برای تصمیم‌گیری ‏دارند.اطلاعات سرمایه‌گذاران در مورد شرکت سرمایه‌پذیر زیاد نیست.ریسک اطلاعاتی

بازار اولیه و ثانویه در سطح بازده هم با همدیگر تفاوت‌های زیادی دارند که در جدول زیر آن‌ها را با هم مقایسه کرده‌ایم:‏

بازار ثانویهبازار اولیهفاکتورهای مقایسه
بازدهی به عواملی مثل تغییرات قیمت سهام، شرایط ‏اقتصادی و عملکرد شرکت بستگی دارد‎.‎اگر قیمت عرضه اولیه مناسب باشد و شرکت رشد کند، سرمایه‌گذاران سود بالایی کسب می‌کنند.پتانسیل ‏بازدهی
سود با معامله سهام در قیمت‌های مختلف، کسب سود ‏از افزایش قیمت یا دریافت سود تقسیمی‎ بدست می‌آید.افزایش قیمت سهام بعد از عرضه اولیه و گاهی با دریافت سود تقسیمی در آینده صورت می‌گیرد.نحوه کسب ‏بازدهی
میزان بازدهی متغیر است و به توانایی سرمایه‌گذار در ‏تحلیل بازار بستگی دارد‎.‎اگر شرکت قوی باشد، بازدهی بالا می‌رود. اما در برخی موارد قیمت سهام بعد از عرضه، کاهش می‌یابد.میزان بازدهی

فرابورس بازار اولیه است یا ثانویه؟ ‏

بازار فرابورس محلی برای حضور شرکت‌های با عملکرد شفاف است که نتوانسته‌اند به بازار بورس راه پیدا کنند. به صورت کلی ‏فرابورس جزء بازار ثانویه محسوب می‌شود که در آن خرید و فروش سهام انجام می‌شود. ‏

گفتنی است که سازمان فرابورس خودش از چند بازار تشکیل شده است که شامل موارد زیر هستند:‏

  • بازار ثانویه برای خرید و فروش سهام بین معامله‌گران
  • بازار سوم برای معامله بین سهامداران و موسسات بزرگ ‏
  • بازار چهارم برای انجام معاملات بین موسسات بزرگ
  • از جمله ویژگی‌های بازار ثانویه فرابورس باید به موارد زیر اشاره کنیم:‏
  • در این بازار، سهامداران می‌توانند اوراق بهادار و سهامی را که پیش‌تر از بازار اولیه خریداری کرده‌اند، معامله کنند. ‏
  • قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و شرکت ناشر به طور مستقیم در آن نقشی ندارد.‏
  • سرمایه‌های جابه‌جا شده در فرابورس بین سرمایه‌گذاران رد و بدل می‌شود و مستقیم به شرکت‌ها نمی‌رسد. ‏

خوب حالا بد نیست بدانید فرابورس گاهی نقش بازار اولیه را هم برعهده دارد و آن زمانیست که یک شرکت بازار فرابورس را برای عرضه ‏اولیه اوراق قرضه خود انتخاب کرده است. در این صورت، شرکت با کمک این بازار، نقدینگی مورد نیازش را تأمین می‌کند. ‏

بیشتر بخوانید: بازارگردانی در بورس چیست و چه اهمیتی دارد؟

در جدول زیر تفاوت‌های بین بازار بورس و فرابورس پرداخته‌ایم:‏

فرابورسبورسپارامترهای مقایسه
قوانین ساده‌تر و نظارت کمتر نسبت به بورس، اما ‏همچنان تحت نظر سازمان بورس‎ است.دارای ساختار رسمی و قوانین سختگیرانه برای نظارت بر عرضه اوراق قرضه است.ساختار و نظارت
شرکت‌هایی که شرایط ورود به بورس را ندارند، ‏می‌توانند فرابورس را انتخاب کنند.شرکت‌ها باید شرایط سخت‌تری مانند حداقل سرمایه، میزان سودآوری و شفافیت مالی را داشته باشند.سطح پذیرش ‏شرکت‌ها
پایین‌تر از بورس است اما برخی نمادهای پرمعامله در ‏این بازار نقدشوندگی خوبی دارند‎.‎بالاتر است، زیرا شرکت‌های بزرگ‌تر و شناخته‌شده‌تری در بورس حضور دارند.نقدشوندگی
در برخی بازارهای فرابورس، دامنه نوسان گسترده‌تر ‏یا حتی نامحدود است‎.‎معمولاً محدودتر (مثلاً ±5% در بورس تهران)دامنه نوسان قیمت
شامل بازار اول، دوم، سوم (عرضه)، بازار پایه ‏‏(زرد، نارنجی، قرمز)، و بازار شرکت‌های کوچک ‏و متوسط‎ (SME) است.شامل بازار اولیه و ثانویه، بازار اوراق بدهی، بازار مشتقات و .... است.انواع بازارها
برخی نمادهای فرابورسی حجم ‏معاملات بالایی دارند‎.‎حجم معاملات به دلیل حضور شرکت‌های بزرگ‌تر و سرمایه‌گذاران بیشتر است.حجم معاملات
آسان‌تر از بورس است اما همچنان شرایط سختگیرانه‌ای دارد.سختگیرانه‌تر؛ شرکت‌ها باید دارای سودآوری، شفافیت بالا و گزارشات مالی دقیق باشند.شرایط پذیرش ‏شرکت‌ها

در نهایت باید بگوییم بورس نقش بازار اولیه و فرابورس نقش بازار ثانویه را ایفا می‌کند. چرا که عرضه اولیه سهام در بورس ‏اتفاق می‌افتد و برای معاملات بعدی به بازار فرابورس راه پیدا می‌کنند.‏

سرمایه گذاری تضمینی

سرمایه گذاری در کرادفاندینگ یا بازارهای اولیه و ثانویه ‏

حالا که با مفهوم و تفاوت بازار اولیه و بازار ثانویه آشنا شدید، حتما می‌خواهید بدانید کرادفاندینگ چیست و چه نقشی در این ‏میان ایفا می‌کند؟

ورود به بازار بورس سختی‌های خودش را دارد. به علاوه، سرمایه‌گذاران هم در همان ابتدای کار اطلاعات کافی در مورد شرایط ‏و صورت‌حساب‌های مالی سرمایه‌پذیران را ندارند و انگار چشم‌بسته برای سرمایه‌گذاری تصمیم می‌گیرند.‏

اما جالب است بدانید در بازار فرابورس طرح‌های تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) با شفافیت بیشتری همراه است. به طوری ‏که در همان عرضه اولیه کسب و کارها، می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد شرایط مالی و میزان اعتبار سرمایه‌پذیران را بدست ‏آورید. خوب حالا شاید بپرسید چطور ممکن است؟

دونگی یکی از مجریان کرادفاندینگ است که زیر نظر سازمان فرابورس فعالیت می‌کند و دارای یک تیم ارزیابی قوی و باتجربه است. این ‏تیم وظیفه دارد تمامی اطلاعات مالی (از جمله صورت‌حساب‌های سود و زیان) شرکت‌های سرمایه‌پذیر را بررسی کند. در این ‏صورت سرمایه‌گذاران با مطالعه این اطلاعات شفاف، تصمیم‌گیری واضح‌تری خواهند داشت.‏

از همه این توصیفات که بگذریم، میزان سوددهی در بازار اولیه خیلی مشخص نیست و گاهی هم به ضرر منجر می‌شود. اما در ‏کرادفاندینگ دونگی یک پیش‌بینی تخمینی برای هر طرح سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود.‏

مزایای سرمایه گذاری در کرادفاندینگ دونگی ‏

مهم‌ترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در طرح تأمین مالی جمعی دونگی عبارت است از:‏

  • ریسک کنترل‌شده
  • پیش‌بینی سود سالانه بالای 42%‏ (بدون تضمین سود)
  • تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های متوسط و کوچک (مثل بازار ثانویه)‏
  • کمک به توسعه مشاغل و کسب و کارها (درست مثل بازار اولیه)‏
  • کمک به کسب سود برای سرمایه‌گذاران (درست مثل بازار اولیه و ثانویه)‏
  • دریافت ضمانت‌نامه تعهد پرداخت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، برای پرداخت اصل دارایی (مثل بازار اولیه)‏

نتیجه‌گیری ‏

بازار اولیه (بورس) محلی برای عرضه اولیه سهام یک شرکت است تا نیاز به نقدینگی آن برطرف شود. اما برای معامله این ‏سهام، معامله‌گران وارد بازار ثانویه (فرابورس) می‌شوند. کرادفاندینگ هم یکی از طرح‌های سرمایه گذاری جمعی است که زیر نظر سازمان فرابورس ‏فعالیت می‌کند تا به کسب و کارها در تأمین نقدینگی کمک کند و از سوی دیگر یک طرح سودآور را برای سرمایه‌گذاران فراهم ‏سازد. از آنجا که گاهی اطلاعات در مورد سرمایه‌پذیران در بازار اولیه مبهم است، تصمیم‌گیری را برایتان دشوار می‌کند. اما در ‏بازار فرابورس و با انتخاب کرادفاندینگ دونگی می‌توانید اطلاعات شفاف‌تری در مورد سرمایه‌پذیران داشته باشید. در نتیجه ‏سرمایه‌گذاری با چشم باز تر انجام می‌شود. ‏ مشاوره سرمایه گذاری را با ما تجربه کنید.

سوالات متداول

در بازار اولیه نقدینگی مورد نیاز سرمایه پذیران و در بازار ثانویه نقدینگی مورد نیاز سرمایه گذاران تأمین می شود. قیمت گذاری در بازار اولیه بر اساس قیمت های اسمی مشخص می شود اما در بازار اسمی، مکانیزم عرضه و تقاضا آن را مشخص می کند.

اگر این بازار نباشد، سهامداران باید تا زمان سررسید اوراق قرضه منتظر بمانند تا اصل دارایی خود را دریافت کنند. اما وجود آن به سهامداران این اطمینان را می دهد که هر زمانی اراده کنند، می توانند سهمشان را به پول نقد تبدیل کنند.