خانه / وبلاگ و مقالات / تاثیر فناوری بر بازار سرمایه؛ نقش فناوری اطلاعات در بازار سرمایه چیست؟

تاثیر فناوری بر بازار سرمایه؛ نقش فناوری اطلاعات در بازار سرمایه چیست؟

۱۴۰۲/۱۲/۱۷ مقالات

تاثیر فناوری بر بازار سرمایه

تاثیر فناوری بر بازار سرمایه و به طور کلی بر زندگی را می توان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد. فناوری عبارت است از تغییراتی که انسان بر اساس دانش یا تجربه توانسته در روند طبیعی جهان ایجاد کند و از آن به عنوان یک ابزار کارآمد استفاده کند. با توجه به این که اقتصاد بعد مهمی از زندگی انسانی را تشکیل می دهد می خواهیم بدانیم فناوری در آن و به خصوص زیرشاخه های مهمی مانند بازار سرمایه چه تاثیری داشته است.

به طور مشخص و دقیق در این مقاله می خواهیم اثر فناوری بر بازار سرمایه از نوع جهانی آن را مورد بررسی قرار دهیم که اگر ساده تر بخواهیم عنوان کنیم باید بگوییم که می خواهیم بدانیم  نقش فن‌آوری اطلاعات در بازار سرمایه ایران و جهان چیست؟ فهم این تاثیر یک نتیجه بسیار مهم برای سرمایه گذاران می تواند داشته باشد.

بازار سرمایه و به طور کلی اقتصاد متاثر از عوامل مختلفی است، از این رو شناسایی این عوامل و توانایی تحلیل آن می تواند اطلاعات مناسبی از تغییرات و نوسانات بازارهای سرمایه ای در اختیار ما قرار دهد. با توجه به این که دنیای اینترنت و به طور کلی فناوری اطلاعات و ارتباطات بزرگترین و مهمترین فناوری امروز بشر شناخته می شود که توانسته بر تمامی ابعاد زندگی انسانی تاثیر عمده ای بگذارد؛ باید بدانیم که اولا میزان این تاثیر چقدر است و ثانیا به چه نحوی این تاثیر اعمال می شود.

فهرست:

تاثیر فناوری بر بازار سرمایه و میزان آن

تاثیر فناوری بر بازار سرمایه و شناسایی آن از این جنبه اهمیت دارد که می تواند یکی از مهم ترین علل ایجاد نوسانات بازار باشد و یا این که در شناسایی این نوسانات به ما کمک کند. همانطور که گفتیم ما در این مسیر ابتدا باید بدانیم عمق این تاثیر چقدر بوده و سپس در مرحله بعدی چگونگی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اثر فناوری بر بازار سرمایه

قبل از این که بخواهیم مسیر بررسی تاثیر فناوری بر بازار سرمایه را شروع کنیم، بهتر است ابتدا تعریفی مشخص و واحد از فناوری داشته باشیم و آن چیزی را که قرار است در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم مشخص کنیم. بدین ترتیب ساده و سریع تر می توانیم در خصوص اثر فناوری بر بازار سرمایه و سایر ابعاد آن صحبت نماییم.

فناوری، تفاوت انسان و حیوان

جامعه شناسان فاکتورهای مختلفی را به عنوان نقطه تفاوت انسان و حیوان می دانند، به طور مثال انسان توانایی زندگی جمعی و فردی را به خوبی دارد و می تواند خود را بنابر شرایط به سرعت وفق دهد. به گفته داستایوفسکی در کتاب خاطرات خانه مردگان "انسان موجودی است که به هر چیزی عادت می کند".

اما از دیدگاه دیگری، حیوان نیز می تواند خود را بنابر وضعیت زندگی خود را منطبق کند، گرچه در این کار بسیار کندتر از انسان عمل می کند. از نظر علم انسان شناسی و جامعه شناسی امروزی می توان گفت که مهمترین و اصلی ترین نقطه تفاوت انسان و حیوان در توانایی استفاده از امکانات و ابزار است. در واقع انسان می تواند از ابزاری که در اختیار آن قرار می گیرد به نحو مناسبی استفاده کند و آن را در مسیرهای مختلفی به کار بگیرد.

بیشتر بخوانید: سرمایه چیست؟ انواع، مفاهیم و مثال

به طور مثال تکه ای چوب برای یک حیوان می تواند معنای ثابت برای تمامی نسل های آن حیوان داشته باشد، همان تکه چوب برای هر انسان در هر دوره ای متفاوت بوده و هست. انسان به مرور یاد گرفت که ابزار را می تواند بنا بر نیاز خود تغییر دهد و از آن به شکل بهینه تری استفاده کند. به طور مثال می تواند به جای استفاده از تکه چوب ساده، آن را به یک تبر و ... کند. این ساده ترین و بهترین تعریفی است که می توانیم از فناوری داشته باشیم.

مهم ترین نکته ای که در خصوص فناوری وجود دارد که باید در خصوص تاثیر فناوری بر بازار سرمایه نیز به آن توجه داشته باشیم این است که فناوری هیچگاه متوقف نمی شود و یا از بین نمی رود، هر روز و هر ثانیه شاهد فناوری های مختلف در حوزه های متنوعی هستیم و همین گستردگی فناوری هاست که ما را به این سوال می رساند که تاثیر فناوری بر بازار سرمایه چیست و به چه میزان است؟

اینترنت، انقلاب بشری

همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم، در این جا می خواهیم تاثیر فناوری بر بازار سرمایه را از منظر یکی از مهم ترین و شاید بارزترین فناوری بشری، یعنی فناوری اطلاعات و به صورت مشخص تر از منظر اینترنت مورد بررسی قرار دهیم.

نقش فن‌آوری اطلاعات در بازار سرمایه ایران

اینترنت به واقع سومین انقلاب مهم در تاریخ بشری محسوب می شود. انسان از ابتدای خلق تا به امروز سه بار به طور کلی تغییر جهت داده است و توانسته ابعاد جدید تری را از جهان هستی کشف کند. اول زمانی بود که انسان آتش را کشف کرد و توانست از آن استفاده کند، دوم دوره ای بود که برق کشف شد و انسان توانایی به کنترل گرفتن آن را آموخت و سوم زمانی بود که انسان دانست می تواند ارتباطات خود را به شکل نامحدودی با تمام جهان گسترده کند و منابع بزرگی از اطلاعات دست پیدا کند، در واقع اینترنت سومین انقلاب در تاریخ بشریت شناخته می شود.

اینترنت از چند منظر اهمیت دارد:

  • اینترنت باعث شد انسان ها ارتباطات گسترده تر و ساده تری با یک دیگر داشته باشد که از نتایج آن می توان تبدیل کره خاکی به یک دهکده بزرگ جهانی دانست.
  • اینترنت تمامی منابع بشری را از ابتدا تا به امروز از تمامی گوشه و کنار جهان در اختیار افراد قرار می دهد. بنابراین برای یافتن پاسخ یک سوال نیازی به سفر و پرسیدن و هزار مسیر سخت و طولانی نیست، این اینترنت است که پاسخ شما را می دهد.
  •  امروز اینترنت و فناوری اطلاعات به شکل غیر قابل وصفی در تمامی جهان گسترش پیدا کرده است. به نوعی که حتی نمی توان یک روز یا یک ساعت بدون اینترنت را تصور کرد. امروزه همه انسان های جهان به نوعی به این فناوری بشری وابسته هستند و به یک نیاز مهم و اساسی انسان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین روش سرمایه گذاری برای تازه کارها

ما در ادامه این مقاله تاثیر تکنولوژی بر بازار سرمایه را از این منظر این سه اهمیت مورد بررسی قرار خواهیم داد. در واقع می خواهیم بدانیم که تاثیر فناوری اطلاعات بر بازار سرمایه از نظر این سه بخش چه بوده و چگونه این اتفاق رخ می دهد.

اثر فناوری بر بازار سرمایه از منظر گستردگی ارتباطات

همانطور که عنوان شد اولین تاثیر اینترنت و فناوری اطلاعات بر زندگی بشر، گستردگی و سهولت ارتباطات بوده است. امروز شما می توانید در کسری از ثانیه با فردی در آن سوی کره خاکی ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این شما می توانید از امکانات یک فرد یا یک گروه یا یک جامعه در آن سوی دنیا استفاده کنید.

وقتی اطلاعات شما محدود به منطقه ای که در آن زندگی می کنید نیست و حتی شما می توانید اطلاعاتی فراتر از مرزها داشته باشید و حتی بدانید که در پشت درهای بسته چه می گذرد مسلما سعی می کنید تصمیمات بهتری بگیرید. در واقع می خواهیم این را عنوان کنیم که گستردگی اطلاعات و سهولت در اختیار گرفتن آن ها باعث شده است که تصمیمات و روند آن تغییر پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

حال به تعریف بازار سرمایه نگاه کنیم، بازار سرمایه محلی است که افراد مختلف سعی می کنند بهترین تصمیم گیری را در خصوص خرید یا فروش سهام، کالا و ... داشته باشند. در واقع بازار سرمایه چیزی جز مجموعه رفتارهای انسانی نیست، بنابراین زمانی که رفتار و تصمیم انسانی متاثر از اطلاعاتی باشد که فراتر از مرزها و در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار آن قرار گرفته است می توان به این نتیجه رسید که تاثیر فناوری بر بازار سرمایه تا چه اندازه مهم و عمیق می تواند باشد.

تاثیر فناوری بر بازار سرمایه از نظر گستردگی اطلاعات و سهولت دسترسی به آن

یکی دیگر از جنبه های تاثیر فناوری بر بازار سرمایه را می توان گستردگی منابع تحت اختیار انسان دانست. روزهایی که بازار سرمایه بدون حضور فناوری هایی مانند اینترنت فعالیت خود را انجام می داد، اطلاعات محدود تری در خصوص شرکت ها و سهام های آن در بازار وجود داشت.

تاثیر فناوری اطلاعات بر بازار سرمایه

با این حال امروز هر فردی که بخواهد به هر نحوی سرمایه گذاری انجام دهد می تواند به سرعت اطلاعات مالی و اعتبارنامه های آن را مورد بررسی قرار دهد. عمده ترین تاثیر این مسئله را می توان در تغییر تصمیم گیری افراد و سرمایه گذاران مشاهده کرد، زمانی که شما اطلاعات دقیق تری در خصوص یک شرکت یا سهام یا یک کالا داشته باشید می توانید انتخاب بهتری در خصوص سرمایه گذاری خود انجام دهید.

تاثیر فناوری بر بازار سرمایه از دیدگاه گستردگی استفاده از آن

یکی از جنبه های بسیار مهم تاثیر فناوری بر بازار سرمایه را می توان گستردگی استفاده انسان از فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست. در کلام ساده تر امروز کمتر می توان فردی را پیدا کرد که بتواند یک روز بدون اینترنت و رسانه های جمعی زندگی کند. زندگی امروز ما وابستگی بالایی به این فناوری پیدا کرده و هر روز این وابستگی بیشتر می شود.

زمانی که می خواهیم به مقصدی برویم از اینترنت و برنامه های وابسته به آن استفاده می کنیم، وقتی می خواهیم نکته ای را یادداشت کنیم سراغ برنامه هایی می رویم که بتواند این یادداشت را در پلتفرم های مختلف و به صورت اینترنتی در اختیار ما قرار دهد، زمانی که می خواهیم آشپزی کنیم و یا غذایی بخوریم سراغ برنامه های مختلف اینترنتی می رویم، حتی برای خواب، استراحت نیز سراغ اینترنت می رویم.

بیشتر بخوانید: مالیات سرمایه گذاری چیست؟ + انواع مالیات بر درآمد سرمایه گذاری

اینترنت کاری کرده است که انسان امروزی بدون نیاز به خروج از منزل تمامی نیازهای خود را برطرف کند. زمانی که شما بتوانید از طریق این فناوری کسب درآمد کنید، نیازهای خود را برطرف نمایید و حتی تفریخ خود را انجام دهید، عملا می توان حدس زد که تاثیر فناوری بر بازار سرمایه تا چه اندازه عمیق و موثر است.

امروز آن چیزی  که در دنیای اطلاعات و اینترنت رخ می دهد می تواند مهم ترین تاثیرگذاری را در جامعه داشته باشد. بنابراین اگر بخواهیم به صورت نتیجه گیری عنوان کنیم باید گفت که تأثیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نوسانات بازار سرمایه بیش تر از هر عامل دیگری است.

اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد بازار سرمایه

به صورت خلاصه می توان علت این مسئله را در این مسئله دانست که  دنیای اینترنت و فناوری اطلاعات مهمترین فاکتور در زندگی بشر امروزی شناخته می شود. با توجه به این که بازار سرمایه بر اساس تصمیمات و خصوصیات انسانی تشکیل شده و این مجموعه رفتارهای انسانی است که روند و نوسانات آن را تعیین می کند، می توان گفت که فناوری اطلاعات اصلی ترین عامل در این نوسانات شناخته می شود.

نقش فن‌آوری اطلاعات در بازار سرمایه ایران

عمق تاثیر فناوری بر بازار سرمایه را در بخش اول این مقاله مورد بررسی قرار دادیم و دانستیم که می توان از جنبه های خاص و گسترده ای فناوری اطلاعات و اینترنت را مهم ترین عامل در بازارهای مالی و سرمایه ای بشناسیم. حال نوبت این است که بدانیم این تاثیر چه نتایجی به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری

باید به این موضوع توجه داشته باشید که خواسته یا ناخواسته بازارهای مالی و سرمایه ای امروز تحت تاثیر شدید فناوری به خصوص فناوری اطلاعات هستند. از این رو اگر می خواهیم در این بازارها موفق باشیم باید روند تاثیرگذاری این فناوری بر بازارهای سرمایه ای را بشناسیم و بتوانیم از آن استفاده کنیم. شناخت این تاثیر و روند آن به ما کمک می کند که بتوانیم بهتر در بازارهای سرمایه ای عمل کنیم و با ابزارهای متنوعی در این بین آشنا شویم. حال با این مقدمه می خواهیم سراغ تاثیر فناوری بر بازار سرمایه از جنبه های مختلف برویم.

اثر فناوری بر بازار سرمایه و افزایش سرمایه بازارهای مالی

اصلی ترین دلیلی که می توان اثر فناوری بر بازار سرمایه را عمدتا مثبت ارزیابی کرد و گفت که اینترنت توانست بازارهای مالی را گسترده تر کند این است که با ورود اینترنت به سطح جامعه و استفاده عمومی از آن عملا پلتفرم هایی ایجاد شد که امکان حضور افراد جامعه به صورت اینترنتی در بازارهای مالی را فراهم آورد.

در کلام ساده تر امروز اینترنت باعث شده است که تمامی بازارهای مالی در جهان دارای پلتفرم هایی باشند که امکان حضور تمامی افراد جامعه حتی فارغ از مرز و موقعیت مکانی ایجاد کند. به طور مثال شما می توانید در بازارهای مالی فارکس سرمایه گذاری کنید. این مثال می تواند به ما نشان دهد که اصلی ترین نتیجه تاثیر فناوری بر بازار سرمایه را می توان در سرازیر شدن سرمایه های کلان به سمت این بازارها دانست.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای نوجوانان در ایران [6 ایده جذاب]

اگر در گذشته تعداد محدودی سرمایه گذار کلان در بازارهای مالی حضور داشته اند، امروز یک جوان 18 ساله نیز می تواند به واسطه اینترنت و پلتفرم های مختلف مالی در بازار شروع به سرمایه گذاری کند. این را می توان اصلی ترین تاثیر فناوری بر بازار سرمایه و رشد آن دانست.

تاثیر فناوری بر بازار سرمایه با روش های نوین

بازار های مالی و سرمایه ای به شکل های مختلفی در دنیای اقتصاد وجود دارند، اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پیش از استفاده گسترده از فناوری هایی مانند اینترنت و رسانه های جمعی امکان های محدود تری برای این کار وجود داشت.

تأثیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نوسانات بازار سرمایه

به طور مثال افراد عمدتا می توانستند به شکل سنتی اقدام به خرید و فروش کنند و برای این کار باید لزوما به صورت حضوری اقدام می کردند. سرمایه گذاری در دوران پیش از اینترنت و گسترش آن محدود به تعریفی ساده از خرید و فروش بود که عمدتا سرمایه گذاران کلان از آن بهره می بردند، اما در دوران جدید بازارهای مالی و سرمایه ای به شکل های جدید تری خود را نشان داده است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرمایه گذاری برای کارآفرینی در ایران

در کلام ساده تر امروز علاوه بر این که می توانیم به شکل سنتی اقدام به خرید و فروش در بازارهای مالی کنیم می توانیم سراغ روش ها و مفاهیمی برویم که تا پیش از این تنها به صورت یک تئوری در دنیای اقتصاد باقی مانده بود که از آن جمله می توانیم به مفهوم کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام اشاره کرد.

کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام

به واقع می توان یکی از مهم ترین تاثیر فناوری بر بازار سرمایه را شروع استفاده از مفهوم کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام دانست. پیش از این بازارهای مالی قبول کرده بودند که سرمایه گذاران خرد می توانند در کنار سرمایه گذاران کلان شروع به خرید و فروش و اقدام به سرمایه گذاری کنند. قبول این واقعیت باعث شد که سرمایه ای هنگفت وارد دنیای سرمایه شده و عملا اقتصاد با رشد قابل توجهی همراه شد.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

مسئله ای که وجود دارد این است که در دنیای بازارهای مالی شرکت های بزرگ و دارای اعتبار قوی می توانند حضور داشته باشند و از طرف دیگر این بازارها ریسک بالایی می تواند برای سرمایه گذاران به همراه بیاورد. در دنیای اقتصاد مفهومی وجود دارد که این امکان را می دهد که سرمایه داران خرد و کلان در کنار یکدیگر بر اساس اعطای تسهیلات بتوانند نسبت به تامین مالی یک شرکت کوچک یا متوسط بر مبنای یک طرح توجیهی اقدام کنند. در این روش شرکت پذیرنده سرمایه موظف است اصل سرمایه دریافتی را تضمین کند و سود توافق شده را در صورت تحقق به سرمایه گذاران خود پرداخت کند، این همان مفهوم کرادفاندینگ است.

تاثیرات مثبت فناوری بر بازار سرمایه چیست؟

اگر بخواهیم ساده تر عنوان کنیم، در این مفهوم تعدادی از سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار یکدیگر نقش بانک را بازی می کنند و بدون خرید سهام و در دست گرفتن بخشی از مالکیت شرکت و بدون این که در سود و زیان آن شرکت سهیم شوند نسبت به تامین مالی آن شرکت اقدام می کنند. شرکت نیز با تضمین بازگشت اصل سرمایه سعی می کند سود پیش بینی شده را محقق کرده و نسبت به پرداخت آن سود به سرمایه گذاران اقدام کند.

کشورها در دوران پیش از اینترنت آموخته بودند که بتوانند بازارهای مالی بر اساس خرید و فروش سهام را راه اندازی کنند اما برای مفهوم نوینی مانند کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام چنین امکانی وجود نداشت. حال با گسترش دنیای اینترنت و فناوری های رسانه های جمعی پلتفرم هایی ایجاد شده است که امکان استفاده از این مسیر را فراهم کرده است.

تاثیر فناوری بر بازار سرمایه در ایران

در ایران دونگی یکی از پلتفرم هایی است که امکان حضور سرمایه گذاران به عنوان تامین کنندگان مالی را فراهم کرده است. دونگی را می توان یکی از بارزترین نمونه های تاثیر فناوری بر بازار سرمایه در ایران دانست، بگذارید کمی بیشتر در این خصوص صحبت کنیم.

همانطور که گفتیم کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام به شکلی عمل می کند که سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار یکدیگر بر مبنای طرح های سرمایه گذاری، اقتصادی و توجیهی ارائه شده سعی می کنند نسبت به تامین مالی شرکت های مختلف اقدام کند. فرض کنید که شرکتی می خواهد برای افزایش درآمد و فروش خود شعبه ای جدید تاسیس کند، این شرکت برای این کار نیاز به ده میلیارد تومان سرمایه دارد.

بیشتر بخوانید: مزایای سرمایه گذاری؛ اهمیت و لزوم سرمایه گذاری را بدانید

حال این شرکت می تواند از طریق دریافت وام بانکی، فروش درصدی از سهام خود و یا استفاده از دارایی هایی که در اختیار دارد نسبت به این کار اقدام کند، اما این کار هم می تواند زمان بر باشد و هم معایب و مزایای خاص خودش را دارد. به خصوص این که اگر شرکت کوچک یا متوسط باشد و از اعتبار نه چندان بالایی در بازارهای مالی بهره مند باشد عملا استفاده از این مسیر برای آن ناممکن خواهد بود.

چگونه تکنولوژی بر نحوه استفاده ما از پول امروز تاثیر گذاشته است؟

اینجاست که پلتفرم هایی مانند دونگی در سراسر دنیا ایجاد شده است که این امکان را فراهم می کند که سرمایه گذاران خرد و کلان برای کاهش ریسک در اصل سرمایه (تضمین اصل سرمایه) و برای دریافت سودی غالبا بیشتر از درصد تورم نسبت به تامین مالی این شرکت ها اقدام کنند. بدین ترتیب سرمایه گذاران از بازگشت سرمایه با احتمال دریافت سودی بیش از درصد تورم برخوردار خواهند شد و شرکت های متوسط و کوچک می توانند سریعتر نیاز مالی خود را تامین کنند. اینجاست که مشخص می شود تاثیر فناوری بر بازار سرمایه تا چه اندازه توانسته گردش مالی بالایی در دنیای اقتصاد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

تاثیر تکنولوژی بر بازار سرمایه و شروع یک دوران جدید

اقتصاد به شکل کلاسیک علاقه زیادی به سرمایه های کلان و سرمایه گذاران بزرگ دارد. در واقع در اقتصاد کلاسیک اهمیت سرمایه گذاران کلان بسیار بارز و مشخص است، اما آن چیزی که در دوران جدید اقتصادی نمی توان آن را انکار کرد این است که این مجموع سرمایه های خرد سرمایه گذاران و گردش مالی شرکت های کوچک و متوسط است که می تواند به بزرگ شدن اقتصاد کمک کند.

در واقع این مسئله ثابت شده است که مجموع سرمایه های خرد سرمایه گذاران و گردش های مالی کوچک می تواند بسیار بزرگ تر از سرمایه های کلان و گردش های مالی شرکت های غول دنیا باشد. آن چیزی که امروز از اثر فناوری بر بازار سرمایه دانستیم این است که فناوری هایی مانند اینترنت توانست این سرمایه های خرد را در کنار یکدیگر جمع کند و آن را در اختیار شرکت های متوسط و کوچک قرار دهد. نمونه های بسیاری را می توان در دنیا مثال زد که تاثیر فناوری بر بازار سرمایه را نشان می دهد، در ایران می توان ایجاد پلتفرمی مانند دونگی را از جمله مهم ترین و بارزترین این موارد دانست.

سوالات متداول

مهم ترین تاثیر فناوری بر بازار سرمایه را می توان ایجاد پلتفرم هایی برای تجمیع سرمایه های خرد و کلان در کنار یکدیگر دانست. این کار باعث می شود در مجموع سرمایه ای کلان وارد دنیای اقتصاد شود و در اختیار انواع شرکت ها قرار بگیرد.

فناوری درست مانند هر مفهوم دیگری می تواند آثار مخرب و منفی همراه خود داشته باشد. از جمله این آثار در بازارهای مالی را می توان افزایش نوسان در این بازارها دانست. چرا که مواردی مانند افزایش اطلاعات، گستردگی بازارهای مالی، توانایی مهاجرت از یک بازار به بازار دیگر (که از نتایج مستقیم گسترش فناوری است) باعث می شود بازارهای مالی دچار نوسان های شدید در بازه های کوتاه مدت شوند.

شاید بتوان بارزترین نمونه این مسئله را ایجاد پول مجازی یا الکترونیکی دانست که امروز آن را به نام ارزهای دیجیتال می شناسیم. به نظر می رسد تکنولوژی به سمتی حرکت می کند که همه چیز را در خود حل کند، تنها چیزی که باید بدانیم این است که اگر با این تغییرات منطبق نشویم ممکن است به سرعت همه چیز را از دست بدهیم.