خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین راه های حفظ ارزش پول در ایران

بهترین راه های حفظ ارزش پول در ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۷ مقالات

حفظ ارزش پول در ایران

حفظ ارزش پول در ایران به عنوان یک هدف بزرگ از سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی شناخته می شود. همه ما به خوبی می دانیم که تقریبا به صورت روزانه ارزش پول در کشور کاهش پیدا می کند. بنابراین لازم است مسیرهایی را برای افزایش یا حفظ کردن ارزش پول در ایران پیدا کرد که از جمله آن مسلما می توان سرمایه گذاری و ورود به حوزه های اقتصادی را جزو تنها راه های آن دانست.

شاید شما جزو کسانی باشید که امروز سرمایه ای نسبتا مناسب به دستتان رسیده باشید و یا این که قصد دارید به طریقی سرمایه ای ایجاد کنید. قطعا اولین و مهم ترین ترسی که در خصوص این سرمایه وجود دارد این است چگونه می توان ارزش این سرمایه را برای آینده حفظ کرد. نگران نباشید، دنیای اقتصاد همیشه مسیرهایی دارد که می تواند ارزش سرمایه خرد یا کلان شما را حفظ کند. ما این جا هستیم تا بهترین این مسیرها را به شما نشان دهیم.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ابتدا ما باید بدانیم عامل کاهش ارزش سرمایه و پول در ایران چیست، سپس بر اساس شناسایی این عامل مسیرها و راهکارهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که سرمایه گذاران در برهه های مختلف انجام می دهند این است که فاکتورهای مختلفی مانند عوامل کاهش ارزش سرمایه را بررسی نمی کنند و همین مسئله آن ها را با ریسک کاهش ارزش سرمایه مواجه می کند.

فهرست مطالب: 

آیا حفظ ارزش پول در ایران امکان پذیر است؟

دنیای اقتصاد فراتر از تمامی عوامل و فاکتورهای رایج قرار دارد. در کلام ساده تر شما در هر جای دنیا و تحت هر دولتی که زندگی کنید این امکان را خواهید داشت که به واسطه قوانین و روش های جذاب اقتصادی سرمایه خوبی برای خود ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: سود سپرده 30 درصد

اگر بخواهیم کمی ساده تر صحبت کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که فارغ از هر ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک اقتصادی و بدون در نظر گرفتن هر نوع سیاست های دولتی و حکومتی، از نظر اقتصاد این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید ارزش سرمایه خود را افزایش دهید. بنابراین به جای این که فکر و روح خودتان را درگیر اخبار منفی و اتفاقات مختلف داخلی و خارجی کنید بهتر است تمرکزتان را بر روی اهداف و مسیرهای اقتصادی و شخصی خودتان قرار دهید. بنابراین به این موضوع ایمان داشته باشید که نه تنها امکان حفظ ارزش پول در ایران وجود دارد، بلکه اگر باهوش باشید شما می توانید در یک اقتصاد شناور به راحتی سرمایه خوبی برای خود ایجاد کنید.

حفظ کردن ارزش پول در ایران

امکان افزایش ارزش سرمایه با شناخت عامل کاهش ارزش سرمایه

اقتصاد ایران یک اقتصاد هیبریدی محسوب می شود که بر اساس اقتصاد تورمی ایجاد شده است. یعنی در این نوع اقتصاد تورم به عنوان یک ابزار جریان های مالی را کنترل می کند و مشخص می کند که این جریان ها از کدام حوزه های اقتصادی عبور کند. همچنین در کنار آن مالیات به عنوان یک ابزار دولتی و حکومتی سعی می کند درصد دیگری از این جریان ها را مدیریت نماید. اقتصاد هایی که بر اساس هر دو روش پیش می روند به عنوان اقتصادهای هیبریدی شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه پولمان را دو برابر کنیم؟ بهترین روش های دو برابر کردن پول در ایران

کاهش ارزش سرمایه غالبا در اقتصادهایی با بنیاد تورم دیده می شود که علت آن کاملا مشخص است. افزایش تورم در دنیای اقتصاد به معنای افزایش تقاضا همراه با کاهش عرضه است. در این حالت این عرضه کننده است که تعیین می کند محصول یا خدمات خود را با چه قیمتی به بازار عرضه کند. بنابراین عرضه کننده می تواند با استفاده از حالت رقابتی میان تقاضا کنندگان، قیمت محصول خود را افزایش دهد.

به طور مثال امروز سکه 10 میلیون تومان است و فردا ممکن است این رقم به 12 میلیون تومان برسد. این رفتار اقتصادی بدین معنی است که ارزش سرمایه شما به اندازه دو میلیون تومان کمتر از دیروز شده است. معمولا شاخص هایی مانند قیمت طلا، قیمت ارز و بازارهای سنگین مانند بازار مسکن نشان دهنده ارزش واقعی سرمایه طی مدت زمان مشخص محسوب می شود.

مسیر حفظ ارزش پول در ایران

تا به اینجا دانستیم که مهم ترین عامل کاهش ارزش سرمایه در ایران چیزی تحت عنوان تورم است. همچنین برای شناسایی درصد کاهش سرمایه و میزان آن می توان از شاخص های مهم بازارهای اقتصادی مانند بازار ارز، طلا و مسکن طی مدت زمان مشخص استفاده کرد.

با شناخت این عامل و شاخص های مطرح آن می توان به این نکته رسید که مهم ترین کاری که فرد برای حفظ ارزش سرمایه خود باید انجام دهد این است که بتواند سرمایه خود را افزایش دهد و درصد افزایش آن بیش از درصد تورم سالانه باشد.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

در کلام ساده تر برای حفظ ارزش پول در ایران هر افزایش سرمایه ای کارایی ندارد. ما باید به دنبال افزایش سرمایه ای باشیم که بتواند بیش از درصد تورم سودآوری داشته باشد. از این روست که سپرده گذاری در بانک ها با حداکثر سود 25 درصد نمی تواند ارزش سرمایه ما را در برابر تورم سالانه نزدیک به 40 درصد حفظ کند. در ادامه می خواهیم مهم ترین مسیرهای ممکن برای افزایش سرمایه با درصد سودآوری بیش از درصد تورم را مورد بررسی قرار دهیم.

سرمایه گذاری در بازار بورس و سرمایه

مسلما سرمایه گذاری در بازار بورس و سرمایه یکی از مهم ترین و اولین مسیرهایی است که برای افزایش سرمایه و حفظ ارزش است. بازار بورس این امکان را به شما می دهد که با سرمایه های مختلف امکان سودآوری و سرمایه گذاری داشته باشید. در این بازار دو نوع سودآوری وجود دارد:

چگونه ارزش پول خود را حفظ کنیم؟

  1. سودآوری از طریق سهامداری: بدین ترتیب شما سود سهامداری خود را در پایان دوره مالی و با تقسیم سود میان سهامداران به دست می آورید. این سود بستگی به سهام سرمایه گذاری شده و سودآوری سالانه آن سهام تعیین می شود. به طور کلی این سود نسبت به سرمایه گذاری صورت گرفته درصد چندان بالایی محسوب نمی شود و نمی تواند ارزش سرمایه شما را حفظ کند.
  2. معامله سهام: روش دیگر سودآوری در بازار بورس خرید و فروش سهام است. سهام بر اساس فرمول های عرضه و تقاضا با قیمت های مختلفی خرید و فروش می شود. بنابراین شما با خرید سهام در قیمت مناسب و فروش آن با قیمتی  بالاتر می توانید سودآوری داشته باشید. این سود بستگی به نوع معامله شما می تواند بیش از درصد تورم باشد.

نکته مهمی که در خصوص سرمایه گذاری در بازار بورس وجود دارد این است که به جز سودآور، احتمال زیان و کاهش سرمایه وجود دارد. در کلام ساده تر در نظر داشته باشید که در هر نوع سرمایه گذاری سه نوع ریسک و احتمال زیان وجود دارد که عبارتند از:

  1. ریسک کاهش میزان سرمایه
  2. ریسک کاهش ارزش سرمایه
  3. ریسک حبس سرمایه

بیشتر بخوانید: مدیریت ریسک چیست؟ دلایل اهمیت و مراحل مدیریت کردن ریسک

بنابراین شما در سرمایه گذاری خود در موقعیت های مختلف از جمله بازار بورس و سرمایه باید در نظر داشته باشید که ممکن اصل سرمایه شما کاهش پیدا کند و یا این که سودآوری شما از سرمایه گذاری کمتر از درصد تورم باشد. همچنین ممکن است نقد شوندگی سرمایه گذاری شما کم باشد و در موقعیت مناسب امکان خروج از سرمایه گذاری را نداشته باشید. این ها همه ریسک هایی است که در هر نوع سرمایه گذاری وجود دارد.

سرمایه گذاری در بازارهای طلا و ارز

بازارهای طلا و ارز از جمله بازارهای مطرح در ایران محسوب می شود که سرمایه گذاران عمدتا به آن ها علاقه مند هستند. این بازارها غالبا پر نوسان است و می تواند در مدت زمان کوتاه سود خوبی برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته باشد.

آیا می شود ارزش پول را حفظ کرد؟

اما مسئله ای که وجود دارد این است که شما باید دانش و تجربه کافی از زمان خرید و فروش آن داشته باشید. همانطور که گفتیم سرمایه گذاری در این بازار به شکل کوتاه مدت می تواند سودآوری بالایی داشته باشد.

نکته دیگر در خصوص این موقعیت سرمایه گذاری این است که ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک در این بازار بسیار بالاست و احتمال هر نوع نوسانی در آن وجود دارد. بنابراین ریسک هایی مانند کاهش میزان و ارزش سرمایه در این بازار به شدت احساس می شود.

سرمایه گذاری در بازارهای جهانی

بازارهایی مانند بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس از جمله موقعیت هایی است که سرمایه گذاران ایرانی به آن علاقه مند هستند که علت این موضوع توانایی سودآوری بالا در این بازار هاست. به طور مثال یک سرمایه گذار حرفه ای در بازار ارزهای دیجیتال می تواند از نوسان های شدید قیمتی سودآوری به شدت خوبی داشته باشد. این در حالی است که همین نوسان قیمتی بالا می تواند تمام سود و اصل سرمایه را به راحتی نابود کند!

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

در بازار فارکس نیز با وجود این که نوسان های قیمتی متعادل است، استفاده از اهرم های مالی می تواند سودآوری خوبی ایجاد کند اما همین اهرم ها روند از بین رفتن سرمایه و کاهش آن را تسریع می کند.

نکته دیگر در خصوص بازارهای مالی بین المللی این است که بر اساس تحریم های اقتصادی و سیاسی ایرانیان اجازه حضور قانونی در این نوع بازارها را ندارند. بنابراین با شناسایی هویت شما توسط سیستم های کارگزاری عملا امکان بلوکه شدن و از بین رفتن سرمایه شما به شدت احساس می شود.

کرادفاندینگ با تضمین اصل سرمایه

کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام از جمله روش های نوین در بازار سرمایه محسوب می شود که به واسطه آن امکان تجمیع سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار یک دیگر ایجاد می شود. این سرمایه تجمیع شده می تواند نیاز مالی یک شرکت یا کسب و کار را تامین کند و بر اساس آن شرکت تعهد می کند در دوره ای مشخص اصل سرمایه را به سرمایه گذاران بازگرداند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

سود این نوع سرمایه گذاری بر اساس توافق میان شرکت و سرمایه گذاران شکل می گیرد. در کلام ساده تر شرکت در طرح اقتصادی خود اعلام می کند که در صورت تامین نیاز مالی می تواند درصد مشخصی سودآوری ایجاد کند که این سود در پایان دوره به سرمایه گذاران تعلق خواهد داشت.

مزیت فوق العاده این روش نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری در این است که اصل سرمایه توسط شرکت پذیرنده سرمایه تضمین می شود. بنابراین تحت هر شرایطی اصل سرمایه باید به سرمایه گذاران بازگردانده شود. همچنین در غالب موارد با توجه به ایزوله بودن این نوع بازار، سود تعیین شده بیش از درصد تورم بوده که امکان تحقق آن با درصد احتمال بالایی وجود دارد.

کرادفاندینگ بهترین روش حفظ ارزش پول

در کلام ساده تر کرادفاندینگ با ریسک پایین و متعادل می تواند ارزش سرمایه شما را با درصد سود مناسبی حفظ کند. تضمین اصل سرمایه و عدم نیاز به دانش و تجربه بالا از جمله مهم ترین مزایای این روش محسوب می شود.

کرادفاندینگ با دونگی

دونگی از جمله پلتفرم های معتبری است که زیر نظر سازمان های ناظر امکان استفاده از کرادفاندینگ در ایران را فراهم کرده است. بر اساس این پلتفرم شرکت های پذیرنده سرمایه طرح های اقتصادی و توجیهی خود را ارائه می کنند.

بر اساس این طرح مشخص می شود که شرکت چه نیاز مالی برای کدام اهداف خود دارد. سرمایه گذاران با بررسی طرح های ارائه شده و دوره و میزان سوددهی نسبت به سرمایه گذاری تصمیم گیری می کنند. نکته ای که وجود دارد این است که دونگی در برخی از طرح های ارائه شده علاوه بر تضمین اصل سرمایه امکان تضمین سود ارائه شده را نیز ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟؛ استراتژی های سرمایه گذاری شخصی برای بهبود وضعیت مالی

بنابراین سرمایه گذاران می توانند با اطمینان بیشتری نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند. توجه داشته باشید که این سود غالبا بیش از درصد تورم سالانه و سود بهره بانکی است. مزیت دیگر سرمایه گذاری در دونگی این است که اولا طرح های ارائه شده دارای تنوع بالایی هستند و سرمایه گذاران می توانند در دوره های سرمایه گذاری مختلف (دو تا دوازده ماهه) اقدام به سرمایه گذاری کنند. دوما سرمایه گذاری در دونگی بدون پرداخت کارمزد و مالیات است. از این رو عملا شما می توانید به واسطه این پلتفرم کرادفاندینگ با درصد اطمینان بیشتری نسبت به حفظ ارزش پول در ایران اقدام کنید.

سرمایه گذاری تضمین شده

جمع‌بندی

در این مقاله روند و مسیرهای مختلفی را برای حفظ ارزش پول در ایران مورد بررسی قرار دادیم. دانستیم که برای حفظ ارزش پول لازم است مسیری را انتخاب کنیم که بتواند سودآوری بیش از درصد تورم داشته باشد. از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که هر مسیر سرمایه گذاری دارای ریسک های مختلفی است و این امکان وجود دارد که به جای حفظ ارزش سرمایه، اصل سرمایه خود را از دست دهید.

وقتی مجموع این موارد را در کنار یک دیگر قرار می دهیم متوجه می شویم که کرادفاندینگ در پلتفرم دونگی یکی از بهترین مسیرهایی است که می تواند شما را در حفظ کردن ارزش پول در ایران یاری کند.

سوالات متداول

اقتصاد عاملی فراتر از هر فاکتور دیگری است. شما در اقتصاد می توانید هر کاری که بخواهید انجام دهید. پس نگران نباشید، در این مقاله نشان دادیم که حفظ ارزش پول در ایران چگونه امکان پذیر است.

مسیری که بتواند سودآوری بیش از درصد تورم و ریسک متعادلی برای سرمایه گذار داشته باشد. از این رو سرمایه گذاری در طرح های ارائه شده بر پلتفرم دونگی از جمله بهترین مسیرها برای حفظ کردن ارزش پول در ایران محسوب می شود. .

تورم از جمله مهم ترین و اصلی ترین عوامل کاهش سرمایه به خصوص در اقتصادهای هیبریدی و تورمی شناخته می شود.