خانه / وبلاگ و مقالات / بررسی بهترین استارتاپ ایرانی: موفق ترین کسب و کارهای ایران و دلایل موفقیت آنها

بررسی بهترین استارتاپ ایرانی: موفق ترین کسب و کارهای ایران و دلایل موفقیت آنها

۱۴۰۳/۰۹/۰۸ مقالات

بهترین استارتاپ ایرانی

بیش از یک دهه است که فعالیت شرکت‌های استارتاپی در ایران آغاز شده و در حال حاضر کسب و کارهای زیادی به این صورت در کشور ما فعالیت می‌کنند. این کسب و کارها که اغلب توسط جوانان تاسیس شده‌اند، در ابتدا مجموعه‌هایی کوچک هستند که با اهداف بزرگ شروع به کار کرده و بعضی از آن‌ها در مسیر دستیابی به اهداف خود موفق بوده و رشد کرده‌اند و برخی دیگر در مقابل موانع مسیر دچار شکست شده‌اند. در این مطلب قصد معرفی بهترین استارتاپ ایرانی و بررسی موفقیت کسب‌وکارهای نوپا در ایران را داریم. همچنین دلایلی که یک استارتاپ را از مجموعه‌ای کوچک به شرکتی بزرگ و موفق تبدیل می‌کند را توضیح خواهیم داد. همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

اکوسیستم استارتاپی ایران چه وضعیتی دارد؟

کسب و کارهای نوپا و تازه‌تاسیس به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی از کسب و کارها، مسیر مشاغل و کسب و کارهای موفق را ادامه می‌دهند و به بخش کوچکی از آن‌ها تبدیل می‌شوند و برخی دیگر با ایده‌ای نو و خلاقانه شروع به کار می‌کنند که این دسته را در اصطلاح استارتاپ می‌نامند. شرکت‌های استارتاپی علاوه بر اینکه با ایده‌ها نو شروع به کار می‌کنند، یک ویژگی دیگر هم دارند و آن شروع کار با حداقل سرمایه است. این شرکت‌ها برای اجرایی کردن ایده‌های خود نیاز به سرمایه‌گذار دارند و از همان ابتدا باید با افراد مختلف، سازمان‌های دولتی و خصوصی و دیگر کسب و کارها در ارتباط و تعامل باشند. این تعامل و ارتباط که برای دستیابی استارتاپ به اهداف خود ضرورت دارد، اکوسیستم استارتاپی نامیده می‌شود. 

اکوسیستم استارتاپی علاوه بر اینکه به یک استارتاپ و بخش‌های مختلف آن اشاره دارد، یک مفهوم کلی هم دارد و آن اکوسیستم کلی یا جمعی است که به تمام استارتاپ‌های یک کشور یا یک حوزه خاص اشاره دارد. ایران نیز دارای اکوسیستم استارتاپی به خصوصی است که از تهران آغاز شده و امروزه در سرتاسر کشور گسترش یافته است. اکوسیستم استارتاپی ایران بیش از 10 سال است که شکل گرفته و در سال 2015 به اوج خود رسیده است. امروزه شرکت‌های زیادی عضو این اکوسیستم هستند و به صورت استارتاپ در ایران فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف تکنولوژی، فناوری و... فعال هستند که بیشترین رشد آن‌ها مربوط به حوزه فناوری و تجارت الکترونیک بوده است.

معرفی استارتاپ‌ های موفق ایرانی

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم استارتاپی ایران

پیش از معرفی بهترین استارتاپ ایرانی قصد بررسی یک نکته مهم یعنی نقاط قوت و ضعف اکوسیستم استارتاپی ایران را داریم. همان‌طور که گفته شد، تمام استارتاپ‌های فعال در ایران بخشی از یک کل بزرگ‌تر هستند و اکوسیستم استارتاپی ایران را تشکیل می‌دهند. یکی از مهم‌ترین عواملی که به موقیت این استارتاپ‌ها با هر میزان تجربه‌ای کمک کرده یا در رسیدن آن‌ها به هدف، موانعی ایجاد می‌کند، نقاط قوت و ضعف در کل اکوسیستم است که عبارتند از:

نقاط قوت 

از نقاط قوت اکوسیستم استارتاپی ایران می‌توان به وجود بزرگ‌ترین جمعیت تحصیل‌کرده اشاره کرد که باعث افزایش پتانسیل کارآفرینی در کشور می‌شود. به خصوص بعد از ورود تکنولوژی‌های جدید به ایران و دسترسی عمده به اینترنت، ارائه ایده‌ها نو و خلاقانه توسط متخصصان بیشتر شد و به دنبال آن رشد استارتاپ‌ها نیز سرعت گرفت. تعدد نیروهای متخصص یکی از دلایل موفقیت استارتاپ‌های ایرانی است. 

بیشتر بخوانید: بهترین شرکت های سرمایه گذاری استارتاپ کدامند؟

نقاط ضعف

البته جمعیت اکوسیستم استارتاپی ایران همواره با چالش‌هایی هم مواجه هستند. یکی از این چالش‌ها محدودیت‌های ورود به بازار بین‌المللی است. این موضوع به خصوص برای استارتاپ‌های فناوری در ایران مشکلات زیادی ایجاد می‌کند زیرا بخشی از رشد استارتاپ‌های حوزه فناوری به ارتباط آن‌ها با جوامع بین‌المللی بستگی دارد. از طرفی نبود بودجه و پوشش مالی کافی نیز همواره جزو چالش‌های رشد استارتاپ‌های ایرانی بوده است. تحلیل بازار استارتاپ‌های ایران نشان‌دهنده این است که بیشتر کسب و کارها در زمینه جذب سرمایه‌گذار دچار مشکل جدی هستند، تا جاییکه به علت نبود سرمایه کافی موفق به رشد و توسعه ایده خود نمی‌شوند. 

عوامل کلیدی موفقیت استارتاپ‌های ایرانی و تبدیل یک استارتاپ به بهترین استارتاپ ایرانی

با وجود تمام نقاط ضعف و چالش‌هایی که در مسیر رشد و توسعه استارتاپ‌ها در ایران وجود دارد، کسب و کارهای زیادی در کشور فعالیت دارند که با عبور از این چالش‌ها حتی در سطح بین‌الملل موفق بوده‌اند و به بهترین استارتاپ ایرانی تبدیل شده‌اند. تحلیل و بررسی عملکرد موفق‌ترین کسب و کارهای استارتاپی در ایران نشان‌دهنده این است که چند عامل کلیدی در به موفقیت رسیدن این استارتاپ‌ها تاثیر داشته است. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • خلاقیت و ایده‌پردازی: وجود نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده و جوانان با انگیزه در ایران باعث ارائه ایده‌های خلاقانه می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت استارتاپ‌ها است. 
  • پشتکار و اراده قوی: پشتکار و ارادده قوی یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت استارتاپ‌های ایرانی است. با توجه به چالش‌های فراوان و محدودیت‌ها در ارتباطات بین‌المللی این عامل جزو مهم‌ترین ویژگی‌های استارتاپ‌های موفق ایران است.   
  • توجه به نیاز بازار: از دیگر رازهای موفقیت استارتاپ‌های ایران می‌توان به آشنایی دبقیق با نیاز بازار و جامعه اشاره کرد. شناسایی و بررسی دقیق بازار اولین اقدام موفق‌ترین کسب و کار نوپا در ایران است. 
  • الگو از نمونه‌های موفق خارجی: بموفق‌ترین کسب و کار نوپا در  ایران با الگوگیری از نمونه‌های موفق خارجی شروع به کار کرده‌اند و این موضوع نقش زیادی در رشد آن‌ها داشته است. 
  • توجه به رضایت مشتریان: عامل کلیدی و مهم دیگر در موفقیت کسب و کارهای ایرانی، توجه به رضایت مشتریان است. رضایت مشتریان به موفقیت مالی استارتاپ منجر شده و آن را در لیست موفق‌ترین کسب و کارهای استارتاپی در ایران قرار می‌دهد. 
  • جذب سرمایه‌گذار: پیدا کردن بهترین مجموعه برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی یکی از چالش‌های اصلی کسب و کارهای نوپا کشور است. در نتیجه استارتاپ‌هایی که در این موضوع موفق عمل می‌کنند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

عوامل کلیدی موفقیت استارتاپ‌های ایرانی

توسعه کسب‌وکارهای استارتاپی در ایران به چه مواردی وابسته است؟

عوامل زیادی در تبدیل یک کسب و کار نوپا به بهترین استارتاپ ایرانی تاثیر دارد. این عوامل که توسعه و موفقیت بهترین کسب‌وکارهای نوپا در ایران به آن‌ها وابسته است، به شرح زیر هستند:

مشارکت‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران، عامل اصلی توسعه بهترین استارتاپ ایرانی

تحلیل موفقیت استارتاپ‌های حوزه فناوری ایران که یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در زمینه استارتاپ است، نشان‌دهنده نقش سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کننده‌ها در موفقیت استارتاپ‌ها و روند پیشرفت آن‌ها است. بزرگ‌ترین استارتاپ‌های ایران مانند دیجی‌کالا با حمایت سرمایه‌گذاران خود به موفقیت‌های مهم دست پیدا کرده و به موفق‌ترین کسب و کارهای استارتاپی در ایران تبدیل شده‌اند. در واقع هرچه استارتاپ در زمینه جذب سرمایه‌ گذار بهتر عمل کند، توسعه کسب و کار خود را سریع‌تر انجام داده و مسیر موفقیت‌ را بهتر طی می‌کند. 

شتاب‌دهنده‌ها در حوزه کسب و کار 

از دلایل موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین در ایران، می‌توان به وجود کمپین‌های موفق اینترنتی برای معرفی استارتاپ‌ها و جذب سرمایه‌گذاران آن‌ها اشاره کرد. امروزه کمپ‌های استارتاپی زیادی در کشور فعال هستند که با توجه به گسترش اینترنت در میان مردم، در دسترس عموم قرار داشته و همه افراد به اطلاعات آن‌ها دسترسی دارند. این کمپ‌ها به معرفی استارتاپ‌ها، خدمات مشاوره‌ای، برنامه‌های آموزشی و... می‌پردازند و در رشد و توسعه یک کسب و کار نوپای استارتاپی تاثیر زیادی دارند. 

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در استارتاپ و کسب و کارهای نوپا

رویدادهای استارتاپی 

از دیگر دلایل موفقیت استارتاپ‌ها در ایران و رشد روزافزون آن‌ها می‌توان به رویدادهای استارتاپی اشاره کرد. در سال‌های اخیر رویدادهای استارتاپی زیادی در سرتاسر کشور برگزار شده‌اند که هرکدام از آن‌ها به موضوعی اختصاص داشته و فعالان این حوزه در آن‌ها شرکت داشته‌اند. این رویدادها که اغلب محل گردهمایی مدیران و کارآفرینان بزرگ کشور هستند، فرصت خوبی را در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار می‌دهند تا با استفاده از دانش و اطلاعات بزرگان این حوزه، مسیر موفقیت را با سرعت و توان بیشتری طی کنند.

رسانه‌های استارتاپی 

بهترین استارتاپ ایرانی و مسیری که برای موفقیت طی کرده است، در بازه‌های زمانی مختلف توسط رسانه‌های استارتاپی معرفی شده و به الگویی برای دیگر استارتاپ‌ها تبدیل می‌شود. در واقع یکی دیگر از مواردی که در رشد و توسعه استارتاپ‌های ایرانی تاثیر دارد، وجود همین رسانه‌ها و اطلاع رسانی‌هایی است که از طریق آن‌ها انجام می‌شود. این رسانه‌ها بسته به محتوا و موضوع کار اطلاعاتی از قبیل تجربیات استارتاپ‌های موفق، روش‌های دستیابی به موفقیت در زمینه کسب و کار، وضعیت استارتاپ‌ها در دیگر کشورها و... را منتشر کرده و به اطلاع علاقه‌مندان این حوزه می‌رسند. 

معرفی موفق‌ترین کسب و کار نوپا در  ایران

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، در حال حاضر کسب و کارهای زیادی به صورت استارتاپ در کشور فعالیت می‌کنند که برخی از آن‌ها در مسیر موفقیت بوده و برخی دیگر این مسیر را طی کرده و به عنوان موفق‌ترین کسب و کارهای استارتاپی در ایران شناخته می‌شوند. این کسب و کارها که بیشتر ما آن‌ها را می‌شناسیم و حتی از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنیم، امروزه نقش مهمی در اقتصاد و بازار مالی ایران هم دارند. در ادامه با چند مورد از این کسب و کارها آشنا خواهید شد.  

بیشتر بخوانید: تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان در چیست؟

دیجی‌کالا 

به‌عنوان موفق‌ترین کسب و کار نوپا در ایران و یکی از کسب و کارهای استارتاپی که بیش از سایرین به شهرت رسیده و مورد قبول مردم قرار گرفته است، می‌توان به دیجی‌کالا اشاره کرد. شعار اصلی این استارتاپ «استفاده از فناوری برای خلق تجربه خوشایند برای خرید مشتریان» بوده و برای دستیابی به این هدف از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. این فروشگاه اینترنتی از سال 85 و زمان شروع به کار، همواره یکی از موفق‌ترین کسب و کارهای آنلاین بوده است. هدف اولیه ساخت و راه‌اندازی دیجی‌کالا، بهترین استارتاپ ایرانی، فروش محصولات دیجیتال بود اما به مرور زمان و با گسترش استقبال مردم، انواع محصولات دیگر هم به لیست فروش آن اضافه شد. دیجی‌کالا به عنوان یک استارتاپ موفق بوده و علت آن موارد زیر است:

  • تنوع محصولات 
  • ارائه نمودن خدمات مشاوره پیش از خرید و پس از فروش به مشتریان
  • مشخص کردن کالاهای اصل از غیراصل 
  • تنوع قیمت‌ها برای یک محصول مشخص 
  • تحویل با زمان‌بندی مشخص 
  • ارائه نظرات کاربران در مورد محصولات و نمایش آن‌ها برای دیگر کاربران 

بهترین استارتاپ ایرانی کدام است؟

اسنپ

همان‌طور که گفته شد، یکی از عوامل موثر در موفقیت کسب و کارهای نوپا، ایده‌گیری از کسب و کارهای خارجی و طی کردن مسیر آن‌ها به درستی است. این کاری بود که استارتاپ اسنپ انجام داد و با ایده گرفتن از Uber که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تاکسی‌رانی دنیا است، توانست در ایران به موفقیتی بزرگ دست پیدا کند. اسنپ امروزه یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی است که با ارائه خدمات جانبی مانند دریافت سفارشات غذا، سوپرمارکت و... در کنار تاکسی اینترنتی توانسته بیشتر نیازهای جامعه را برطرف کند. از جمله دلایلی که اسنپ را به موفق‌ترین کسب و کار نوپا در ایران تبدیل کرده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات گسترده
  • ثبت‌نام رایگان رانندگان و مسافران
  • قیمت مناسب سفرها نسبت به آژانس و...
  • کمیسیون مناسب برای رانندگان
  • امنیت مسافران و رانندگان 
  • پشتیبانی مناسب از مسافران 
  • در دسترس بودن در بیشتر جاهای کشور

بیشتر بخوانید: آشنایی با رایج ترین اصطلاحات کسب و کار و استارت آپ

آپارات

دیگر کسب و کار ایرانی که با ایده گرفتن از یک کسب و کار موفق خارجی توانست در میان مردم به شهرت و محبوبیت دست پیدا کند، آپارات است. آپارات یک سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو است که در حال حاضر چندین میلیون کاربر دارد و با قابلیت‌هایی مانند پخش زنده، دسته‌بندی ویدیوها، امکان تبلیغات و... امروزه به یکی از مهم‌ترین سرویس‌های ایرانی در این زمینه تبدیل شده است. این پلتفرم به عنوان بهترین استارتاپ ایرانی، خیلی زود به موفقیت دست پیدا کرد و با شناسایی نیاز و علاقه جامعه توانست مخاطبین متنوعی را با خود همراه کند. از دلایل موفقیت این استارتاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان کسب درآمد 
  • ترافیک نیم‌بهای اینترنت
  • امکان نشر رایگان ویدیو
  • دسترسی با انواع دستگاه‌ها 

دیوار

دیوار نیز به عنوان کسب وکاری نوپا که با ایده‌ای خلاقانه شروع به کار کرد، خیلی زود پله‌های موفقیت را طی کرده و امروزه به یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش تبدیل شده است. این پلتفرم با ارائه انواع محصولات نو و دست دوم و حذف واسطه‌ها، در میان مردم به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده و با بیش از 21 میلیون کاربر، جزو پردانلودترین نرم‌افزارها در بستر اینترنت است. دیوار به دلایل زیر، یک استارتاپ موفق محسوب می‌شود:

  • تنوع محصولات برای خرید و فروش
  • دسترسی با ضعیف‌ترین اینترنت
  • فعالیت در تمام شهرهای ایران
  • امنیت و امکان ردیابی خرید و فروش‌ها
  • ارائه محصولات نو و دست دوم 
  • تعداد بالای کاربران
  • پشتیبانی قوی 

بهترین استارتاپ ایرانی در زمینه سرمایه‌گذاری

دونگی

دونگی از دیگر کسب و کارهایی است که در مدت زمان کوتاه توانست به موفقیت دست پیدا کرده و به استارتاپی محبوب تبدیل شود. یکی از دلایل محبوبیت این استارتاپ، پرداختن به یکی از نیازهای اساسی مردم یعنی سرمایه‌گذاری است. پیدا کردن بستری امن برای سرمایه‌گذاری، مشکل اساسی بیشتر افراد است و دونگی با ارائه خدمات متنوع، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ جزئی مانند یک میلیون تومان و... توانسته این مشکل را برطرف کند. دونگی بستری مطمئن برای انجام سرمایه‌گذاری به شیوه کرادفاندینگ است. 

بیشتر بخوانید: بهترین راه های تامین مالی استارتاپ در ایران

این شیوه سرمایه‌گذاری که همان‌ سرمایه‌گذاری جمعی است، در دونگی به شکلی حرفه‌ای انجام می‌شود. ارائه طرح‌های متنوع در دونگی و شفافیت آن‌ها، این امکان را برای سرمایه‌داران فراهم می‌کند که بعد از بررسی دقیق برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند. دونگی که به عنوان بهترین استارتاپ ایرانی در زمینه سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود به دلایل زیر موفق بوده است:

  • تنوع طرح‌های سرمایه‌گذاری
  • امکان سرمایه‌گذاری با حداقل مبلغ 1 میلیون تومان
  • شفافیت طرح‌ها و مشخص بودن شرایط آن‌ها 
  • وجود نهاد ناظر مورد اعتماد برای سرمایه‌گذاری در بستری امن 
  • پشتیبانی حرفه‌ای برای راهنمایی سرمایه‌گذاران 

سخن پایانی 

با افزایش تحریم‌های مختلف علیه ایران، اکوسیستم اقتصادی کشور تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفته و دسترسی به محصولات و فناوری‌های جدید سخت شده است. وجود استارتاپ‌ها و کسب و کارهایی که نیاز مردم جامعه به فناوری‌های مختلف را برطرف می‌کنند اما تا حد زیادی از مشکل‌ساز شدن تحریم‌ها جلوگیری کرده و به رفع نیاز مردم جامعه کمک می‌کند. امروزه استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف فعال بوده و با درک دقیق شرایط جامعه، تلاش می‌کنند تا خواسته‌های مشتریان و افراد را برآورده‌ سازند. 

سوالات متداول

در حال حاضر دیجی کالا به عنوان موفق ترین استارتاپ ایرانی شناخته می شود و بیشترین تعداد کاربر را دارد.

ایده های مرتبط با فناوری و تکنولوژی مانند راه اندازی و طراحی نرم ;افزار جزو موفق ترین ایده ها برای استارتاپ ها هستند.