ads
خانه / وبلاگ و مقالات / 11 دلیل جذابیت سرمایه گذاری جمعی در ایران

11 دلیل جذابیت سرمایه گذاری جمعی در ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۳ اخبار

دلایل جذابیت سرمایه گذاری جمعی یا کرادفاندینگ در ایران

سرمایه گذاری جمعی مفهوم جدیدی در بازار سرمایه است که در آن نگاه ویژه‌ای به سرمایه گذاران خرد شده است. این گروه از سرمایه گذاران در چند سال گذشته با حضور در فرصت‌های سرمایه گذاری جمعی، توانسته‌اند ضمن دستیابی به سود و درآمد حاصل از سرمایه، درجه ریسک گریزی را افزایش دهند و همچنین در توسعه کسب و کارهای بومی نقش آفرینی کنند.

امروز در مجله دونگی به دلایل جذابیت سرمایه گذاری جمعی یا همان کرادفاندینگ در ایران اشاره می‌کنیم و به این موضوع می‌پردازیم که چرا سرمایه گذاران خرد ایرانی این راه جدید سرمایه گذاری را انتخاب می‌کنند.

فهرست محتوا

یکی از دغدغه‌های اصلی برای سرمایه گذاران کسب سود مطمئن از بازارهای نسبتا نامطمئن مالی است. این موضوع برای سرمایه گذاران خرد اهمیت بیشتری دارد چون آنها از یک جهت سرمایه بسیار کمتری دارند که حجم سبد سرمایه گذاری آنها را کوچک می‌کند و از سوی دیگر معمولا سرمایه گذاری را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده‌اند. بنابراین این سرمایه گذاران باید به سراغ روش‌هایی از سرمایه گذاری بروند که دغدغه‌های آنها را کاهش دهد. دونگی یکی از پلتفرم های سرمایه‌گذاری جمعی در ایران است که با معرفی طرح‌هایی با سود محقق شده امکانات مناسبی را برای شروع سرمایه گذاری جمعی فراهم کرده است. 

جذابیت های سرمایه گذاری جمعی

جذابیت های سرمایه گذاری جمعی

سرمایه گذاری جمعی که با عنوان تامین مالی جمعی نیز شناخته می‌شود در واقع ابزاری برای تامین نیازهای توسعه‌ای یک کسب و کار از طریق جمع‌آوری سرمایه از تعداد بسیار زیادی از افراد در مبالغ معمولا اندک است. در ازای مبالغ دریافت شده، مدیران یک کسب و کار به سرمایه گذاران سود می‌دهند و آنها را در منافع مالی خود شریک می‌کنند. در ادامه جذابیت‌های سرمایه گذاری جمعی در ایران که از طریق پلتفرم دونگی نیز قابل دسترس است را بررسی می‌کنیم. 

کسب سود تا 45 درصد از فرصت‌های سرمایه گذاری

در سرمایه گذاری جمعی، ما بر روی یک طرح تجاری یا صنعتی با هدف کسب سود سرمایه گذاری می‌کنیم. اگرچه روش‌های دیگری هم برای کسب سود از سرمایه راکد وجود دارد از جمله افتتاح سپرده بانکی، شرکت در صندوق‌های درآمد ثابت و برخی از روش‌های سنتی‌تر، اما نکته مهم در میزان سودآوری این روشهاست. علاوه بر این مفهوم خواب سرمایه هم در اینجا می‌تواند اثرگذار باشد. در پلتفرم سرمایه گذاری جمعی دونگی امکان کسب سود تا 45 درصد برای سرمایه گذاران فراهم شده است. 

امنیت در سرمایه گذاری جمعی و بازگشت اصل سرمایه

امنیت در سرمایه گذاری جمعی و بازگشت اصل سرمایه

اینکه چرا سرمایه گذاری جمعی یا کرادفاندینگ هر روز جذابیت بیشتری برای ما پیدا کرده، قطعا به امنیت نیز ارتباط دارد. به طور کلی عامل امنیت در سرمایه گذاری، میزان اعتماد به نفس افرادی که می‌خواهند وارد فضای سرمایه گذاری شوند را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا آنها نگاه جدی‌تری به سرمایه گذاری پیدا کنند. 

پرداخت مالیات بر روی سود دریافتی باعث کاهش بازده نهایی سرمایه گذاران می‌شود. طبق قوانین رسمی کشور، سود حاصل از کرادفاندینگ مالیات از معاف است. 
امنیت با اطمینان به صحت داده‌هایی که برای تصمیم‌گیری در اختیار قرار داده می‌شود، با تضمین اصل سود توسط خود سرمایه‌پذیر یا سایر روش‌ها، با اطمینان پیدا کردن از حساب و کتاب درست کسب‌وکار مورد سرمایه‌گذاری در انتهای طرح و مواردی نظیر آنها حاصل می‌شود.

فرصت های سرمایه گذاری معتبر در کرادفاندینگ

این روزها تعداد افرادی که می‌خواهند کسب و کارشان را توسعه دهند بسیار بیشتر شده و از طرف دیگر گسترش فرهنگ استارتاپی هم باعث شده تا خیلی از کارآفرینان در جستجوی شیوه‌های نوین تامین سرمایه باشند. اما سرمایه گذاران زمان کافی برای بررسی اعتبار همه این طرح‌ها را ندارند و گاهی اوقات نمی‌خواهند خودشان را درگیر مفاهیم پیچیده بازارهای مالی کنند. خوشبختانه در کرادفاندینگ یا سرمایه‌گذاری جمعی، کارشناسان و تیم‌های تخصصی در دونگی میزان اعتبار و پایایی یک فرصت سرمایه گذاری و یا طرح توسعه یک کسب و کار را با معیارهای مختلف می‌سنجند و بهترین فرصت‌ها را برای کسب سود به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنند. 

سرمایه گذاری تضمینی

تنوع در سبد سرمایه گذاری جمعی

تنوع در سبد سرمایه گذاری یکی از استراتژی‌هایی است که با هدف توزیع ریسک بین سرمایه گذاری های مختلف انجام می‌شود. فرایند ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری شامل چندین مرحله است که عبارتند از:

  • شناخت فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف
  • بررسی و ارزیابی فرصت‌ها
  • تعیین میزان سهم هر فرصت
  • تقسیم‌بندی سبد سرمایه بین فرصت‌ها
  • تخصیص سرمایه به فرصت‌های مختلف

در کرادفاندینگ امکان ایجاد تنوع در سبد نسبت به سایر روش‌های سرمایه گذاری بیشتر است. برای نمونه ایجاد یک سبد سرمایه گذاری از طلا، دلار و ملک، از نوسانات قیمت و دوره طولانی‌تر خواب سرمایه اثر منفی می‌گیرد، اما اگر مشارکت در تامین مالی کسب و کارها را به عنوان فرصت سرمایه گذاری به این سبد اضافه کنیم، تنوع بیشتری ایجاد شده و میزان تاثیرگذاری نوسانات قیمت تا حد بیشتری کنترل می‌شود.

سرمایه‌گذاری جمعی آنلاین

یکی دیگر از جذابیت های سرمایه گذاری جمعی، آنلاین بودن و بدون محدودیت زمانی و مکانی بودن آن است. کافی است سوار ماشین زمان شویم و 30 سال به عقب برگردیم. دنیای سرمایه گذاری سی سال پیش، کاغذی و نهادی بود. یعنی همه تراکنش‌های خرید و فروش باید روی کاغذ ثبت می‌شدند، سرمایه گذاران مجبور بودند در مکان خاصی مثلا تالار بورس جمع شوند و با پایان ساعت اداری هم همه چیز تعطیل می‌شد. اما این فضای سنتی در دونگی و پلتفرم های کرادفاندینگ وجود ندارد. با گسترش ضریب اینترنت، ما می‌توانیم همین الان از هر جای ایران و در هر ساعتی از شبانه‌روز بر روی یک فرصت سرمایه گذاری که مربوط به رشد یک کسب و کار می‌شود سرمایه گذاری کنیم و در سود آن سهیم شویم. 

شفافیت بیشتر در مدل جدید سرمایه گذاری

شفافیت بیشتر در مدل جدید سرمایه گذاری 

شفافیت بیشتر به معنی تصمیم گیری بهتر و تصمیم‌های بهتر به معنی کسب سود بیشتر و سریع‌تر است. ما برای اینکه بتوانیم بر روی یک طرح پیشنهادی سرمایه گذاری کنیم، باید به بخشی از اطلاعات آن طرح دسترسی باشیم از جمله این اطلاعات می‌توانیم به رتبه اعتباری بانکی، اظهارنامه‌های مالیاتی، نرخ بازده داخلی و … اشاره کنیم که بر روی تصمیم سرمایه گذاری اثر دارند. این اطلاعات در دونگی توسط کارشناسان خبره صحت سنجی می‌شوند و در هنگام انتشار فراخوان تامین مالی جمعی در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

معافیت سود سرمایه گذاری از مالیات

پرداخت هزینه های مالیاتی باعث کاهش سود نهایی سرمایه گذاران می‌شود. طبق قوانین رسمی کشور، سود حاصل از سرمایه گذاری در تامین مالی جمعی از مالیات معاف است. این معافیت مالیاتی که جذابیت این شیوهاز سرمایه گذاری را افزایش داده به این معنی است که ما می‌توانیم با تمام سود کسب شده از سرمایه گذاری توسعه یک کسب و کار، در فرصت‌های جدیدتر نیز سرمایه گذاری کنیم.  

شروع سرمایه گذاری فقط با 500 هزار تومان

این مورد هم خیلی مورد توجه سرمایه گذاران خرد قرار می‌گیرد و آن را یکی از دلایل جذابیت سرمایه گذاری جمعی در ایران می‌دانند. در حالی که اغلب افرادی که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند، فکر می‌کنند باید سرمایه زیادی را وارد این بازار کنند اما در این شیوه جدید از سرمایه گذاری، می‌توانیم با مبالغ کمی نیز سرمایه گذاری را شروع کنیم. دونگی میزان حداقل موجودی برای سرمایه گذاری بر روی کسب و کارها و دریافت سود را 500 هزار تومان اعلام کرده است که این خودش باعث اقبال بیشتر سرمایه گذاران خُرد شده است. 

دریافت گزارش سرمایه گذاری

دریافت گزارش سرمایه گذاری

گاهی اوقات پیش آمده که به ما پیشنهاد سرمایه گذاری داده‌اند و جمله اصلی آنها هم این بوده که:

«شما فقط پول‌تان را سرمایه گذاری کنید و تمام! ما همه کارها را برای شما انجام می‌دهیم!»

این طور سرمایه گذاری ها نه تنها ایمن نیستند اما یک مشکل جدی‌تر هم دارند و آن عدم دریافت گزارش عملکرد از شخص حقوقی است که سرمایه را دریافت کرده است. مثلا فرض کنید ما سرمایه شخصی‌مان را برای توسعه یک کارگاه شیشه‌گری خرج کردیم و بعد از گذشت شش ماه هیچ گزارشی از عملکرد کارگاه به دست ما نرسید. ما از کجا می‌توانیم مطمئن باشیم که سرمایه تزریق شده به این کسب و کار در مسیر توافق شده هزینه می‌شود و اهداف مورد نظر دنبال شده است. الزام سرمایه پذیران به ارائه گزارش از عملکردشان در مدل سرمایه‌گذاری جمعی باعث جذابیت روز افزون آن شده است. 

سرمایه گذاری بر روی تولید

احتمالا هیچ کس تمایل ندارد بر روی فعالیت‌های کاذب و غیر مولد اقتصادی سرمایه گذاری کند. این گروه از فعالیت‌ها که گاهی تحت عنوان سفته‌بازی و سوداگری هم از آن یاد می‌شود، جایی در سبد سرمایه‌گذاری جمعی ندارد. در این مدل از سرمایه گذاری، ما بیشتر بر روی طرح‌هایی سرمایه گذاری می‌کنیم که مولد و تولیدی هستند و می‌توانند ضمن اینکه اهداف کسب و کار را تامین می‌کنند، به تولید منافع اقتصادی در یک سطح منطقه‌ای و ملی هم کمک کنند. مثلا بررسی طرح‌های ارائه شده در دونگی نشان می‌دهد؛ موضوعات برخی طرح‌ها مواردی از جمله تامین سرمایه تولید پودر مس و یا خرید تجهیزات ابری هستند که همگی با دیدگاه‌های صنعتی معرفی شده‌اند و کسب و کارهایی هستند که ارزش تولیدی و بازدهی بالایی دارند. 

قانون پذیری سرمایه گذاری جمعی

در نهایت نکته‌ای که باعث جذابیت طرح های سرمایه‌گذاری جمعی شده قانون پذیری آنها است. در سایر مدل‌های سرمایه گذاری ممکن است برخی از اشکالات قانونی و شرعی وجود داشته باشد اما در این مدل، سازِکارها به شکلی طراحی شده تا بیشترین انطباق با قوانین جاری کشور وجود داشته باشد و ما بتوانیم باز هم میزان بیشتری از اعتماد و امنیت را در این مدل سرمایه گذاری تجربه کنیم. 

دلایل جذابیت روزافزون سرمایه گذاری جمعی در ایران با پلتفرم دونگی

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله دونگی دلایل جذابیت روزافزون سرمایه گذاری جمعی در ایران را بررسی کردیم. در واقع ضرری که سرمایه گذاران خرد نسبت به سایر روش‌های سرمایه گذاری از جمله بورس، ملک،‌ ارزهای خارجی و مسکوکات تجربه کرده‌اند، آنها را به این نتیجه رسانده که این شکل جدید از سرمایه گذاری می‌تواند روش امن‌تر، آسان‌تر و بهتری برای رسیدن به سود باشد. 

سود تا 45 درصد، قانون‌پذیری، اعتبار فرصت‌های سرمایه گذاری، ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری، معافیت سود سرمایه گذاری از مالیات و شروع سرمایه گذاری جمعی با کمترین مبلغ دلخواه تنها بخشی از دلایل جذابیت کرادفاندینگ یا سرمایه‌گذاری جمعی هستند. 

ما این دلایل را در این مقاله با جزییات بیشتر دلایل جذابیت تامین مالی جمعی را بررسی کردیم تا بتوانیم دیدگاه روشن‌تری نسبت به این نوع جدید از سرمایه گذاری داشته باشیم.

سوالات متداول

سرمایه گذاری جمعی یا کرادفاندینگ هر روز جذابیت بیشتری پیدا می کند که منشا آن اعتماد، شفافیت و امنیت بیشتر در سرمایه گذاری بر روی طرح های تجاری - صنعتی و کسب سود بیشتر نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری است.

دونگی به عنوان یکی از پلتفرم های سرمایه گذاری جمعی یا کرادفاندینگ تا 45 درصد سود را برای سرمایه گذارانش فراهم می کند که نسبت به سپرده های بانکی و صندوق های درآمد ثابت مبلغ بیشتری است. علاوه بر این سود کسب شده معاف از مالیات است.

یکی از دلایل جذابیت این نوع از سرمایه گذاری این است که همه سرمایه گذاران خرد با مقدار کمی از موجودی هم می توانند فرایند سرمایه گذاری را شروع کرده و سود دریافت کنند. این عدد حداقل 500 هزار تومان است که در این مقاله بیشتر درباره جزییات آن توضیح دادیم.