خانه / وبلاگ و مقالات / مدیریت ریسک در ترید + اصول مدیریت ریسک برای ترید ارز دیجیتال

مدیریت ریسک در ترید + اصول مدیریت ریسک برای ترید ارز دیجیتال

۱۴۰۳/۰۳/۰۸ مقالات

مدیریت ریسک در ترید

ترید در بازارهای مالی مستلزم رعایت اصولی است تا سرمایه شما از بین نرود. کسب سود در بازار آسان نیست و برای کسب سود مستمر، باید با قواعد مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک آشنا باشید. کسب بازدهی بدون در نظر گفتن ریسک، دوامی ندارد و هر لحظه می‌تواند برعلیه شما استفاده شود. مدیریت ریسک در ترید اولین قدم یک تریدر حرفه‌ای برای کسب سود مستمر است. در ادامه این مطلب قرار است اهمیت مدیریت ریسک و سرمایه، اصول مدیریت ریسک، راهنمای مدیریت سرمایه و در نهایت نکات کلیدی برای موفقیت در بازارهای مالی را برایتان توضیح دهیم.

فهرست مطالب:

چرا مدیریت ریسک و سرمایه در ترید مهم است؟

تریدری را تصور کنید که یک حساب معاملاتی هزار دلاری دارد و هر روز چند موقعیت معاملاتی باز می‌کند. در حالت ساده، احتمال سود و زیان کردن یک موقعیت معاملاتی با همدیگر برابر است. تمامی روش‌های تحلیلی و پیش‌بینی بازار، برای بزرگ‌تر کردن احتمال سود است. بااین‌حال، همواره احتمال زیان دیدن وجود دارد. اگر این فرد بدون رعایت اصول مدیریت ریسک وارد موقعیت شود، درصورتی‌که حسابش وارد زیان شود، در ابتدا نمی‌داند کجا باید موقعیت خود را ببندد و در ادامه نمی‌داند چه میزان ضرر متناسب با حساب معاملاتی او مجاز است.

مدیریت ریست برای ترید ارز دیجیتال

در چنین حالتی اگر از میان معاملات این فرد، تنها 50 درصد هم به زیان بنشیند، به این خاطر که میزان ضررهایش را با ابزارهای مدیریت ریسک کوچک نکرده است و همچنین بدون آشنایی با اصول مدیریت سرمایه در ترید، اجازه پیشروی به ضررها را داده است، بعد از مدتی با یک زیان سنگین بازار را ترک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: سود سپرده 30 درصد

در ادامه قرار است اهمیت مدیریت ریسک و سرمایه در ترید را در چند قسمت به شما یادآور شویم.

کوچک کردن ضرر معاملات

یکی از نکات مهمی که مدیریت ریسک در ترید به شما یاد می‌دهد، کوچک کردن ضررها در معاملات است. پس از یادگیری مدیریت ریسک، شما می‌دانید که کسب بازدهی به هر قیمتی و با هر میزان ریسکی مطلوب نیست. در نتیجه صرفاً وارد موقعیت‌هایی می‌شوید که میزان سود احتمالی موقعیت (حد سود یا TP) دو برابر یا بیش‌تر از دو برابر میزان ضرر احتمالی (حد ضرر یا SL) باشد. با رعایت همین اصل ساده، ضررهای شما همواره کوچک‌تر از سودهایتان باقی می‌ماند و اگر یک استراتژی معاملاتی درست داشته باشید، حساب شما در میان‌مدت سودده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تامین بودجه برای کسب و کار

ایجاد نظم و انضباط

ترید بدون نظم و پیروی از یک سری اصول مشخص و ثابت به سوددهی مستمر نمی‌رسد. مدیریت ریسک در ترید به شما می‌آموزد که منظم شوید و منظم باقی بمانید. رعایت نظم در باز کردن موقعیت‌های معاملاتی، تصمیم به ورود و انتخاب نقطه ورود مناسب از جمله رمزهای موفقیت یک تریدر است.

جلوگیری از تصمیمات هیجانی

روانشناسی معاملات بیشتر از تحلیل بازار در موفقیت شما اثرگذار است. با وجود تحلیل درست، اگر ترس شما مانع از تصمیم‌گیری به موقع شود، یک موقعیت مناسب را از دست می‌دهید. در مقابل، اگر طمع‌کار باشید، ممکن است به تحلیل خود یا گواهی‌های معاملاتی توجه کافی نشان ندهید و وارد یک موقعیت زیان‌ده شوید. تصمیمات در ترید باید بر اساس اصولی مشخص که از استراتژی معاملاتی شما نشأت می‌گیرند گرفته شوند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مدیریت ریسک در کسب و کار

افزایش اعتماد به نفس و مهارت معاملاتی

با رعایت منظم اصول مدیریت ریسک و سرمایه در ترید، درصد موفقیت معاملات شما افزایش یافته و همچنین مقدار سود شما بیشتر از ضررهایتان باقی می‌ماند. مشاهده چنین نتیجه‌ای باعث افزایش اعتماد به نفس در شما می‌شود. همچنین با رعایت مستمر این اصول، می‌توانید هیجانات و احساسات خود را کنترل کنید و در نهایت به مهارت معاملاتی خود را قوی‌تر نمایید.

اصول کلیدی مدیریت ریسک برای ترید ارز دیجیتال

برای کاهش ریسک معاملات، آشنایی با مفهوم کلیدی مدیریت ریسک در ترید ارز دیجیتال و دیگر بازارها ضروری است. در این مرحله شما با قدم‌هایی آشنا می‌شوید که برای مدیریت ریسک معاملات خود باید بردارید. توجه کنید که رعایت این اصول به نفع حساب معاملاتی شماست و در نهایت، به موفقیت یک تریدر منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: ریسک سرمایه گذاری چیست؟ راه های شناسایی ریسک های سرمایه گذاری

ترید روی نمادهای آشنا

بررسی رفتار قیمت برای بیت‌کوین با اتریوم متفاوت است. رفتار قیمت جفت‌ارز EUR/USD و AUD/USD با یکدیگر فرق دارند. معامله روی طلا با معامله روی نفت تفاوت‌هایی دارند. برای همین، خیلی خوب است اگر در مسیر خود با رفتار دو تا سه نماد آشنا شوید و پس از آن، دیگر تنوع‌طلبی نداشته باشید. توجه کنید که در ترید برخلاف سرمایه‌ گذاری، متنوع کردن نمادها و ارزهای دیجیتال مورد معامله، مطلوب نیست و ریسک را افزایش می‌دهد.

مدیریت ریسک برای تریدر ها

استراتژی معاملاتی مکتوب و تست شده

رعایت مدیریت ریسک به صورت ذهنی امکان‌پذیر نیست. شما باید استراتژی معاملاتی خودتان را با رعایت اصول مدیریت ریسک بنویسید و از آن قبل از استفاده مستقیم در معاملات، بک تست بگیرید. این روش به شما کمک می‌کند تا در تمام مواقع، کارهایی که باید انجام دهید و از آن مهم‌تر، کارهایی که نباید انجام دهید جلوی چشم‌تان باشد. البته که باز هم رعایت این استراتژی مستلزم تمرین است اما در نهایت، داشتن یک استراتژی مکتوب، راه اصولی لحاظ کردن مدیریت ریسک در ترید است.

مدیریت حجم معاملات

یکی از قسمت‌های مهم مدیریت ریسک برای ترید ارز دیجیتال، مدیریت حجم معاملات و استفاده از اهرم پایین است. سعی کنید هرگز از اهرم بزرگ‌تر 10 یا 15 استفاده نکنید. حجم معاملات شما باید متناسب با مارجین حساب و ریسک کل مجاز حساب شما باشد. استفاده از اهرم بالا در بلندمدت نه‌تنها به افزایش سودآوری شما کمک نمی‌کند، بلکه با افزایش ریسک، احتمال لیکویید شدن معاملات را افزایش می‌دهد.

تعیین حد سود و حد ضرر

همواره باید برای موقعیت‌های معاملاتی خود، حد سود و حد ضرر مناسب تعیین کنید. توجه داشته باشید که تعیین TP و SL باید متناسب با بازار باشد و برای هر کدام باید یک گواه معاملاتی داشته باشید. همچنین محاسبه نسبت حد سود به حد ضرر یا همان نسبت ریسک به ریوارد (R/R) بسیار مهم است. سعی کنید که R/R معاملات حداقل 2 باشد تا سوددهی هر موقعیت حداقل جبران دو ضرر پیشین شما باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

همچنین در تعیین حد ضرر باید در نظر داشته باشید که ریسک لیکویید شدن معامله پایین باشد. از دست دادن کل سرمایه درگیر یک موقعیت معاملاتی، نباید برایتان عادی باشد. برای همین تعیین مقدار اهرم و سپس تعیین نقطه حد ضرر بسیار مهم است. در معاملات ارز دیجیتال ترجیحاً از معاملات ایزوله استفاده کنید تا تنها مارجین درگیر در موقعیت معاملاتی در خطر باشد و کل بالانس حساب متحمل ریسک نشود. چراکه حتی با تعیین حد ضرر، یک احتمال کوچک وجود دارد که به واسطه شرایط بازار، حد ضرر شما به صورت خودکار عمل نکند.  

کنترل احساسات و هیجانات

ترس و طمع دو همراه همیشگی شما در ترید هستند. مدیریت ریسک در ترید مستلزم کنترل تصمیم‌های هیجانی است. این امر با تمرین حاصل می‌شود اما در نهایت، داشتن استراتژی معاملاتی و ملزم کردن خود به پایبندی به حد سود و حد ضرر، می‌تواند در کنترل تصمیم‌های هیجانی مفید باشد.

مدیریت سرمایه در ترید یعنی چه؟

علاوه بر مدیریت ریسک در ترید، باید با اصول مدیریت سرمایه هم آشنا باشید. مدیریت ریسک مختص موقعیت‌های معاملاتی شماست و تلاش می‌کند تا با کوچک کردن ضررها و بزرگ کردن سودها، معاملات شما را کم‌ریسک و سودده نگه دارد. مدیریت سرمایه تلاش می‌کند که حساب معاملاتی شما در خطر قرار نگیرد و اصل سرمایه و سود حاصله از بین نروند.

مدیریت ریسک و سرمایه در ترید

کنترل و پایش افت سرمایه (Drawdown)

یکی از مفاهیم اساسی در مدیریت سرمایه در ترید، مفهوم افت سرمایه است. افت سرمایه به میزان سرمایه ازدست‌رفته طی یک موقعیت معاملاتی یا یک دوره معاملاتی گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد از چه روشی امکان پذیر است؟

شما باید برای میزان افت سرمایه حساب خود محدودیت‌هایی بگذارید. برای مثال، نباید اجازه دهید که در هر روز معاملاتی، بیشتر از 3 تا 5 درصد افت سرمایه داشته باشید. همچنین به صورت کلی نباید افت سرمایه‌ای بیش از 20 درصد را متحمل شوید. به عبارت بهتر، هر زمان که محدودیت‌های افت سرمایه را رد کردید، باید چند وقت از بازار فاصله بگیرید یا حتی در استراتژی معاملاتی خود تجدیدنظر کرده و مجدداً اقدام به بک تست گرفتن از آن کنید.

محدودیت ریسک روزانه

در هر موقعیت معاملاتی روی بیشتر از 2 تا 3 درصد از حساب خود ریسک نکنید. این یعنی حد ضررتان را باید جوری تعیین کنید که در صورت برخورد قیمت با حد ضرر، بیشتر از 2 تا 3 درصد حساب شما تحت تأثیر قرار نگیرد. همچنین به صورت روزانه نیز اجازه ندهید که روی بیشتر از 5 درصد از حساب ریسک کنید. رعایت این موارد در بلندمدت جلوی زیان سنگین حساب معاملاتی را می‌گیرد.

ایجاد محدودیت ورود روزانه

با توجه به سابقه و ژورنال معاملاتی خود، برای خود محدودیت ورود به موقعیت روزانه بگذارید. برای مثال، می‌توانید خودتان را ملزم کنید که اگر دو یا سه بار به صورت متوالی حد ضرر زدید، دیگر در آن روز وارد موقعیت معاملاتی جدید نشوید. این محدودیت می‌تواند در روزهایی که نمی‌توانید از بازار سردربیاورید، جلوی ضررهای بیشتر را بگیرد.

خارج کردن مداوم سود از حساب معاملاتی

برخلاف تبلیغات، شما با نگه داشتن سود در حساب معاملاتی به سود مرکب نمی‌رسید! مدیریت و معامله با هر میزان بالانس، روش جداگانه خود را دارد و ظرفیت روحی و ریسک‌پذیری مجزایی می‌طلبد. در نتیجه شما نباید با سود، بالانس حساب را بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

برای مثال اگر یک حساب هزار دلاری دارید و پس از مدتی 500 دلار سود در حساب شما جمع شده است، تصور نکنید که حالا باید بالانس حساب شما 1500 دلار باقی بماند و شما مجاز به افزایش حجم معاملات خود هستید. این فرایند به کلی اشتباه است و باعث می‌شود که چون تحمل ضررهای بزرگ‌تر را ندارید، به کلی به حساب خود آسیب بزنید. در این حالت، شما باید 500 دلار را از بازار خارج کنید و با همان حساب 1000 دلاری به ادامه معاملات خود ادامه دهید.

ترید نکردن با سرمایه‌های کوچک

ایجاد حساب معاملاتی و باز کردن موقعیت معاملاتی کار سختی نیست. اما معامله کردن با یک حساب 100 یا 200 دلاری در ارزهای دیجیتال یا فارکس یا هر بازار دیگری، کار اشتباهی است. چون با این میزان بالانس، مقدار سودهای شما (که به صورت اصولی و با رعایت مدیریت ریسک ایجاد شده‌اند) کوچک است و به ازای وقتی که می‌گذارید، صرفه ندارد. در نتیجه شما پس از مدتی به صورت ناخودآگاه ریسک معاملات خود را به امید رسیدن به سودهای منطقی، افزایش می‌دهید. همین اقدام باعث می‌شود تا خیلی زود حساب شما لیکویید شود و همان 100 یا 200 دلار را هم از دست بدهید.

ترید کردن نیز مانند هر شغل دیگری نیازمند دانش، پیش‌زمینه و سرمایه اولیه مناسب است. شروع ترید با سرمایه پایین به امید کسب سود منطقی، اشتباه است. سودهای کوچک در نهایت شما را به دام افزایش ریسک می‌اندازند و این افزایش ریسک، حساب معاملاتی شما را نابود می‌کند.

توصیه‌هایی از مدیریت ریسک در هنگام ترید رمز ارزها

ابزارهای کاربردی در مدیریت ریسک در ترید

برای مدیریت ریسک بهتر می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. این ابزارها گاهی به افزایش سرعت تحلیل شما کمک می‌کنند و گاهی در دقت محاسبات شما اثرگذار هستند.

  • نرم‌افزار معاملاتی مناسب: نرم‌افزار متداول بروکرها برای معاملات، متاتریدر است. تریدرهای ارز دیجیتال معمولاً از متاتریدر برای تحلیل بازار استفاده نمی‌کنند. همچنین صرافی‌هایی که معاملات ارز دیجیتال را ممکن می‌سازند، محیط مناسبی برای تحلیل ندارند. بیشتر معامله‌گران از وبسایت تریدینگ ویو برای تحلیل استفاده می‌کنند. استفاده از تریدینگ ویو برای تحلیل و شناسایی موقعیت‌ها و همچنین محاسبه سریع نسبت‌هایی مثل R/R مناسب است.
  • بررسی شاخص‌ها: استفاده از شاخص‌هایی مثل شاخص ترس و طمع در کریپتوکارنسی به شما کمک می‌کند تا بهتر روند بازار را درک کنید. توصیه می‌شود در زمان‌هایی که اکثریت بازار وارد فاز طمع شده‌اند اقدام به خرید نکنید و در مقابل، زمانی که ریزش شدیدی رخ داده و تمام بازار در ترس فرو رفته است، به فکر خرید باشید.
  • ماشین حساب آنلاین ترید: ابزار دیگری که می‌تواند به شما در محاسبه سریع حجم مناسب برای معامله و همچنین تعیین نسبت‌های معامله کمک کند، استفاده از ماشین حساب آنلاین ترید و محاسبه سود است. با یک جستجو وبسایت‌های مختلفی را پیدا می‌کنید.

مقایسه مدیریت ریسک در ترید و کرادفاندینگ

کرادفاندینگ (Crowdfunding) یا تأمین مالی جمعی یک روش نوین برای سرمایه‌گذاری است. در کرادفاندینگ شما می‌توانید در طرح‌ های سرمایه‌ گذاری متنوع مشارکت کرده و در ازای این مشارکت، در سود و مزایای آن طرح شریک شوید. مدیریت ریسک در کرادفاندینگ معمولاً با اخذ وثایق معتبر از سرمایه‌پذیر کنترل می‌شود.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

به نسبت ترید، کرادفاندینگ می‌تواند گزینه‌ای امن‌تر باشد. همچنین از آنجاکه شما می‌توانید با حداقل سرمایه (یک میلیون تومان) هم در طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنید، این روش برای افرادی که سرمایه کافی برای ترید ندارند هم مناسب است. آسان بودن و بلندمدت بودن کرادفاندینگ هم باعث می‌شود تا دیگر در کوتاه مدت درگیر ریسک و استرس معاملات نشوید و تنها به کسب بازدهی فکر کنید.

دونگی؛ پلتفرمی برای سرمایه‌گذاری به روش کرادفاندینگ

اگر به ترید علاقه‌مند هستید اما هنوز آموزش کافی ندیده‌اید یا سرمایه کافی برای ترید ندارید، کرادفاندینگ می‌تواند گزینه مطلوبی برای شما باشد. در دونگی با اخذ وثیقه‌های معتبر مانند ضمانت‌نامه بانکی، تعهد پرداخت اصل سرمایه و در مواردی سود تخمینی سرمایه‌گذاری از سرمایه‌پذیر دریافت می‌شود. در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری به روش کرادفاندینگ تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

همچنین دونگی با ارائه گزارش ارزیابی ریسک هر طرح، شما را با جزئیات سرمایه‌گذاری به روش کرادفاندینگ، ریسک‌های احتمالی و نحوه محاسبه سود تخمینی آشنا می‌سازد. در دونگی می‌توانید سبدی از طرح‌های سرمایه‌گذاری ارزنده ایجاد کنید و با استفاده از متنوع کردن سبد، از ریسک سرمایه‌گذاری خود بکاهید. برخلاف مدیریت ریسک در ترید، تمامی فرایندهای اجرایی و پیگیری انجام تعهدات سرمایه‌پذیر، برعهده دونگی است و شما از این جهت نگرانی نخواهید داشت.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

مدیریت ریسک در ترید، قدم اول و ضروری هر تریدر برای کنترل ریسک معاملات است. رعایت اصول مدیریت ریسک به شما این امکان را می‌دهد تا از زیان‌ده شدن حساب و از دست دادن سرمایه خود جلوگیری کنید. در این مطلب درباره چگونگی مدیریت ریسک در کریپتوکارنسی صحبت کردیم و به آموزش مدیریت ریسک و سرمایه در ترید پرداختیم.

سوالات متداول

مقصود از مدیریت ریسک در ترید، رعایت مواردی مانند حجم معاملات، خارج کردن سود از حساب، تعیین همیشگی حد ضرر برای موقعیت ها و پایش مقدار افت سرمایه حساب معاملاتی است.

برخورداری از استراتژی معاملاتی مکتوب و تست شده از بهترین روش ها برای اجرایی کردن مدیریت ریسک برای تریدرها و مدیریت سرمایه در حساب معاملاتی است.