خانه / وبلاگ و مقالات / سبدگردانی چیست و چه مزایایی دارد؟

سبدگردانی چیست و چه مزایایی دارد؟

۱۴۰۳/۰۳/۰۶ مقالات

سبدگردانی چیست

یکی از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌ گذاری در یک بازار سرمایه، انتخاب سبدگردانی است. در این روش یک فرد متخصص و معتمد به جای شما به معامله می‌پردازد و در ازای این فعالیت، از میزان سود شما کارمزد دریافت می‌کند. در سبد گردانی شما یک سبد سرمایه‌گذاری را به دست یک فرد و تیم می‌سپارید با این امید که بیشتر از میانگین بازار بتواند برایتان بازدهی ایجاد کند. در ادامه این مطلب درباره فرایند و چگونگی انجام، قرارداد، مزایای و انواع سبدگردانی اطلاعات کسب می‌کنید.

فهرست مطالب

سبدگردانی چگونه انجام می‌شود؟

بسته به بازار انتخابی شما، فرایند متفاوت است. در حال حاضر تنها بازاری که قابلیت سبدگردانی رسمی و با مجوز را دارد، بازار بورس است. در بازار بورس سبدگردان‌ها زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کنند و مجوز سبدگردانی دارند. برای سبدگردانی فارکس، ارز دیجیتال و دیگر بازارها نمی‌توانید انتظار رسمی با مجوز یک سازمان بالادستی را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: سود سپرده 30 درصد

در سبدگردانی بورس، شما با دریافت کد PRX اختیار معامله بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خودتان را در بازه زمانی مشخص به یک شخص دیگر واگذار می‌کنید. در این حالت، سبدگردان شما با استراتژی خود شروع به خریدوفروش دارایی‌هایی می‌کند که در بورس امکان‌پذیر است. سبدگردان‌های حرفه‌ای پیش از شروع همکاری سعی می‌کنند با انجام مشاوره‌های سرمایه‌گذاری و روانشناسی معاملات، از انتظارات و میزان ریسک‌پذیری شما باخبر شوند تا بتوانند یک سبد سرمایه‌گذاری اختصاصی برای شما بسازند.

سبدگردانی اختصاصی چیست

اهمیت قرارداد سبدگردانی

وقتی صحبت از سبدگردانی می‌شود،حتماً از خودتان سوال می‌پرسید که چگونه می‌توانید به یک فرد دیگر اعتماد کنید؟ قرارداد سبدگردانی این امکان را فراهم می‌کند تا در صورت بروز مشکل یا اختلاف بتوانید از مراجع قانونی اقدام نمایید. توجه کنید که در حال حاضر تنها آن دسته از سبدگردان‌های بورسی که مجوز فعالیت دارند، می‌توانند قرارداد رسمی با شما ببندند. برای بازارهای ارزهای دیجیتال و فارکس و غیره، تنها راه اعتماد شما، شناخت فرد یا تیم و اعتماد شخصی شماست و قرارداد سبدگردانی در آن دسته از سبدگردان‌ها چندان مفید نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

با وجود قرارداد سبدگردانی، مقدار و روش دریافت کارمزد مشخص است و همچنین شما می‌توانید محدودیت‌هایی را برای سبدگردان اعمال کنید و از محدودیت‌هایی مثل بازه زمانی قرارداد که برای شما و سرمایه شما لحاظ می‌شود باخبر شوید.

مزایای سبدگردانی چیست؟

سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه و کسب سود جذاب است. به ویژه در ایران که ارزش ریال سال به سال کمتر می‌شود، افراد همواره به دنبال روشی هستند تا ارزش سرمایه خودشان را حفظ کنند. همه هم نمی‌توانند به سرمایه‌گذاری به چشم یک حرفه نگاه کنند و خودشان اقدام به خرید دارایی نمایند. انتخاب روش سبدگردانی به عنوان روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری، یک سری مزایا دارد که در ادامه مرور می‌کنیم.

مدیریت تخصصی سبد سرمایه‌گذاری

اولین مزیت انتخاب روش، اطمینان از مدیریت پرتفوی است. رعایت اصول مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه در بازارهای مالی بسیار مهم است. وقتی یک سبدگردان حرفه‌ای و باتجربه را انتخاب می‌کنید، می‌دانید که تمام تلاش او و تیم سبدگردانی، اخذ تصمیمات بهینه برای پرتفوی سرمایه‌گذاری شماست. در نتیجه اطمینان خواهید داشت که بازدهی سبد شما از میانگین بازدهی بازار بهتر می‌شود.

تنوع‌بخشی و کاهش ریسک

شما می‌توانید تنها بخشی از سرمایه خودتان را در اختیار سبدگردان قرار دهید. در واقع حتی اگر خودتان در دنیای سرمایه‌گذاری سررشته دارید، باز هم اختصاص بخشی از سبد به یک فرایند کم‌ریسک به شما کمک می‌کند تا با تنوع بخشیدن به سبد، مجموع ریسک را کاهش دهید.

صرفه‌جویی در زمان و انرژی

درست است که امروزه سرمایه‌گذاری به عنوان یک رکن اساسی برای زندگی در ایران شناخته می‌شود، اما همه افراد نمی‌توانند برای سرمایه‌گذاری و بررسی هرروزه پرتفوی خود وقت بگذارند. در نتیجه افرادی که در مشاغل دیگر فعالیت دارند، از بسیاری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری جا می‌مانند. سبدگردانی روشی است که طی آن انرژی و زمان شما ذخیره می‌شود و در ازای کارمزدی مشخص، یک تیم متخصص وظیفه مدیریت سبد سرمایه‌گذاری را برعهده می‌گیرد.

بهترین شرکت های سبد گردانی

مناسب برای تمام افراد

برخلاف روش مستقیم سرمایه‌گذاری، یعنی خریدوفروش مستقیم سهام، ارز دیجیتال، طلا و دیگر دارایی‌ها، سبدگردانی برای تمام افراد مناسب است. فرقی ندارد که سن، شغل و محل زندگی شما کجاست. درهرصورت با آن می‌توانید بازدهی مطلوبی کسب کنید؛ بدون آنکه نیاز باشد دانش مالی بالایی داشته باشید یا اینکه هرروزه به رصد خبرهای اقتصادی مشغول شوید.

دسترسی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر

با اختصاص بخشی از سبد خود به سبدگردان، شما می‌توانید از فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع‌تری برخوردار شوید. برای مثال اگر می‌خواهید بخشی از سرمایه‌تان را به بورس و بخشی دیگر را به ارز دیجیتال اختصاص دهید، می‌توانید برای قسمت بورسی یک سبدگردان بامجوز و باتجربه را انتخاب کنید و تنها سبد ارز دیجیتال را خودتان مدیریت کنید. اینگونه از هیچ فرصتی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود جا نمی‌مانید.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

پتانسیل کسب سود بیشتر از میانگین

افراد مبتدی در بازارهای سرمایه گمان می‌کنند که کسب سود هم‌پای شاخص بازار کار آسانی است. درحالی‌که بعدها متوجه می‌شوند که نه‌تنها ساده نیست، بلکه پر از دردسر است. افراد حرفه‌ای با آگاهی از این مسئله تلاش می‌کنند با دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری، خدمات سبدگردانی و صندوق‌ها، ریسک را کاهش داده و بازدهی خود را بهینه کنند. استفاده از خدمات سبدگردانی این شانس را به شما می‌دهد تا بیشتر از میانگین بازار، سبدتان را رشد دهید.

انواع سبدگردانی را بشناسید

سبدگردانی به صورت کلی یعنی سبد سرمایه‌گذاری خودتان را به یک سبدگردان بسپارید تا آن را مدیریت کند! بااین‌حال روش‌ها و انواع سبدگردانی بسیار متنوع است. تنها در یک روش شما امکان پیدا کردن سبدگردان با مجوز رسمی را دارید. در باقی انواع سبد گردانی، شما باید بر پایه اعتماد جلو بروید!

سبدگردانی رسمی بورس 

سبدگردان بورس تنها سبد گردانی است که مجوز رسمی برای  فعالیت خود دارد و صلاحیتش تأیید شده است. شما با سبدگردان‌های مجوزدار بورس می‌توانید قرارداد سبدگردانی داشته باشید و طی توافقات خود، سبدتان را به صورت غیرمستقیم مدیریت کنید. برای بررسی مجوز سبدگردانی، از سایت سازمان بورس اقدام نمایید.

هزینه سبدگردانی

اگر برایتان سوال است که سبدگردانی در بورس یا اختصاصی چیست؟ باید بگوییم که یک سبدگردان بورسی بر اساس قرارداد سبدگردانی و بررسی روحیه سرمایه‌گذاری و ریسک‌پذیری شما اقدام به خرید سهام، صندوق و ابزارهای دیگر مثل آپشن می‌کند. از آنجایی‌که بخش بزرگ‌تری از کارمزد دریافتی وابسته به ایجاد بازدهی مطلوب در سبد شماست، سبدگردان‌ها سعی می‌کنند تا بازدهی حداکثری داشته باشند و از این منظر، منافع شما و سبد گردانی در یک جهت است.

سبدگردانی ارز دیجیتال چیست؟

ابتدا باید بدانید که سبدگردانی ارز دیجیتال به صورت رسمی نیست. یعنی شما به هر فردی نباید اعتماد کنید. بستن قرارداد هم فایده چندانی ندارد اما از هیچ بهتر است. در سبدگردانی ارز دیجیتال یک نفر با دریافت سرمایه شما، اقدام به خریدوفروش ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین می‌کند. در این حالت، شما می‌توانید سبدی از ارزهای دیجیتال هم داشته باشید، بدون آنکه نیاز باشد دانشی در زمینه بلاک‌چین و پروژه‌های ارز دیجیتال داشته باشید!

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند برایتان مفید باشد، استفاده از کپی تریدینگ است. در این روش شما یک حساب معاملاتی دیگر را به حساب خود وصل می‌کنید و از این طریق، معاملات آن حساب به صورت خودکار برای حساب شما کپی می‌شود. ریسک این روش بالاست و پیدا کردن یک فرد مناسب سخت است. بنابراین بدون آگاهی کافی، از این روش استفاده نکنید چون هیچ مسئولیتی توسط پلتفرم، صرافی و معامله‌گر پذیرفته نخواهد شد.

کارمزد سبدگردانی چگونه محاسبه می‌شود؟

روش محاسبه هزینه سبدگردانی بسته به میزان سرمایه شما و شیوه سبدگردان متفاوت است.

در سبدگردانی بورس این روش مرسوم است: ابتدا دو نوع کارمزد تعریف می‌شود: کارمزد ثابت و کارمزد متغیر. هر دو نوع کارمزد در بازه زمانی یک ساله تعریف می‌شوند. کارمزد ثابت اغلب یک درصد است و وابسته به میزان بازدهی سبد شما نیست و تنها برای مدیریت سبدتان دریافت می‌شود. اما کارمزد متغیر وابسته به میزان بازدهی سبد شماست. تا یک میزان بازدهی، کارمزد متغیر صفر است. برای مثال اگر بازدهی سبد شما زیر 20 درصد در سال باشد، کارمزد متغیر از شما دریافت نمی‌شود. اما اگر بازدهی سبدتان از میزان تعیین‌شده در قرارداد فراتر برود، از میزان بازدهی مازاد، کارمزد متغیر (برای مثال 20 درصد) دریافت می‌شود.

در سبد گردانی ارز دیجیتال هم به علت غیررسمی بودن، هیچ روش مرسومی تعریف نشده است و هر فرد بنابر شیوه خود، هزینه سبدگردانی را تعیین می‌کند. در کپی تریدینگ معمولاً درصد ثابتی از بازدهی هر معامله به معامله‌گر اصلی (فردی که حسابتان را به حسابش وصل کرده‌اید) پرداخت می‌شود. برخی از کپی تریدینگ‌ها هزینه اشتراک نیز دریافت می‌کنند!

معایب سبد گردانی و شرط حداقل سرمایه!

با وجود تمام مزایا و شرایط سبد گردانی که از آن یک گزینه منطقی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌سازد، برخی از شرایط نیز باعث شده تا این روش بدون عیب و ایراد نباشد. در واقع، این موارد می‌توانند به سرمایه شما زیان وارد کنند یا اینکه محدودیت‌هایی برای استفاده از سبدگردان ایجاد نمایند. در ادامه معایب سبدگردانی را مرور کرده و هر کدام را توضیح می‌دهیم.

احتمال نوسان شدید سود و زیان

کسب سود یا ایجاد زیان در سبدگردانی یک مدل خطی ندارد و احتمال نوسان شدید آن وجود دارد. سبدگردان موظف است اصول مدیریت ریسک را رعایت کند، اما برخی از ریسک‌ها مرتبط به بازار هستند و قابل حذف نیستند. در چنین شرایطی زیان برعهده شماست و سبدگردان مسئولیتی در قبال زیان دیدن سبد شما ندارد. چراکه ریسک ضرر همواره در بازار وجود دارد.

سود سبد گردانی

شرط حداقل سرمایه برای سبدگردانی

یکی از محدودیت‌های اصلی، شرط حداقل سرمایه است. در این حالت شما باید حداقل سرمایه تعیین‌شده توسط سبدگردان را داشته باشید تا بتوانید از خدمات سبدگردانی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

اگر برایتان سوال است که چرا چنین شرطی وجود دارد، نظر شما را به چگونگی سبدگردانی جلب می‌کنیم: در فرایند سبد گردانی یک تیم تخصصی در قالب یک شرکت رسمی در بورس در حال فعالیت هستند. این فعالیت هزینه بالایی دارد و سبدگردان نیز در پذیرش تعداد سبد سرمایه‌گذاری محدودیت‌هایی دارد. در نتیجه برای اینکه فعالیت سبدگردانی صرفه اقتصادی داشته باشد، باید حداقل سرمایه هر سبد از میزانی بیشتر شود تا کارمزد ثابت پاسخگوی هزینه آن باشد. برای همین سبدگردان‌های بورسی، تنها سبدهای سرمایه‌گذاری میلیاردی را پذیرش می‌کنند.

مقایسه سبدگردانی با دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری

اگر محدودیت‌های سبدگردانی شما را مأیوس کرده است، نگران نباشید. روش‌های دیگری هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که شما می‌توانید برحسب میزان ریسک‌پذیری و توانمندی‌های خود، از آن‌ها استفاده کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، معامله مستقیم سهام و مشارکت در طرح‌های کرادفاندینگ از همین دسته‌اند.

مقایسه سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

یکی از گزینه‌های رایج برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. صندوق‌ها هم همانند سبدگردان‌ها با سرمایه دیگران به خرید دارایی می‌پردازند اما یک تفاوت مهم دارند. آن هم اینکه سبد صندوق‌ها برای هر فرد اختصاصی نیست و مجموعه‌ای از دارایی‌های مرتبط را خریداری می‌کنند. برای مثال، صندوق‌های سهامی در طیف وسیعی از سهم‌های بنیادی و مناسب سرمایه‌گذاری می‌کنند و صندوق‌های طلا اقدام به خرید شمش و سکه طلا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد از چه روشی امکان پذیر است؟

تنوع صندوق‌ها باعث می‌شود تا شما با خرید صندوق‌های مختلف بتوانید یک سبد کم‌ریسک داشته باشید. برای مثال، اگر روحیه ریسک‌پذیری کمی دارید، می‌توانید سی درصد صندوق طلا، سی درصد صندوق سهامی و چهل درصد صندوق درآمد ثابت بخرید. البته انتخاب وزن هر صندوق در سبد برعهده شماست.

مزایای سبدگردانی

مقایسه سبدگردانی با خریدوفروش مستقیم سهام در بورس

راه دیگر شما، سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس است. در این روش شما باید دانش مالی مناسب داشته باشید و بتوانید شرکت‌ها را از نظر بنیادی با همدیگر مقایسه کنید. همچنین انتخاب نقطه ورود مناسب به هر سهم مهم است که در نتیجه شما باید سواد تحلیل تکنیکال هم داشته باشید. ریسک این روش کم نیست و همچنین نیازمند تخصص و اختصاص زمان کافی برای تحلیل بازار سهام است.

مقایسه سبد گردانی با کرادفاندینگ

یکی از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری، مشارکت در طرح‌های تجاری پربازده است. کرادفاندینگ (Crowdfunding) به شما این امکان را می‌دهد تا یک طرح سرمایه‌گذاری را مطالعه کنید و با مشارکت در آن، در بازدهی و سودآوری آن شریک شوید. کرادفاندینگ محدودیت‌های سبدگردانی را هم ندارد و شما با هر میزان سرمایه (حداقل یک میلیون تومان) می‌توانید اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح‌ها کنید.

کرادفاندینگ چیست؟

کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی روشی است که در آن کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ با ارائه یک طرح تجاری اقدام به تأمین مالی از طریق سرمایه‌های خرد می‌کنند. در این روش، سرمایه‌های خرد با همدیگر جمع شده و یک طرح را تأمین می‌کنند تا در نهایت در سود آن شریک شوند. این روش به دلیل امکان اخذ تعهد پرداخت از سرمایه‌پذیر ریسک کمی دارد. در ادامه بیشتر درباره کرادفاندینگ و مزایای آن صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

مزایای کرادفاندینگ

برخلاف سبدگردانی، کرادفاندینگ تنوع بیشتر و ریسک کمتری دارد. همچنین به دلیل محدودیت‌های کمتر آن با وجود برخورداری از مجوزهای رسمی، باعث می‌شود تا این روش برای همگان مناسب باشد. اگر بخواهیم به چند مزیت کرادفاندینگ اشاره کنیم، موارد زیر مزیت‌های اصلی این روش هستند.

امکان تشکیل سبدی از طرح‌ها: شما می‌توانید با شرکت در طرح‌ های سرمایه‌ گذاری مناسب، سبدی از طرح‌های تجاری را داشته باشید. در این حالت ریسک سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد و تنوع سبدتان بیشتر می‌شود.

نبود شرط حداقل سرمایه: برخلاف سبدگردانی بورس که نیازمند سرمایه‌های میلیاردی است، در کرادفاندینگ می‌توانید با یک میلیون تومان اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. این امر باعث می‌شود تا دست شما برای انتخاب طرح‌های مختلف و چینش سبد باز باشد و از طرف دیگر با هر میزان سرمایه بتوانید اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

بیشتر بخوانید: ریسک سرمایه گذاری چیست؟ راه های شناسایی ریسک های سرمایه گذاری

وجود طرح‌های کم ریسک: کرادفاندینگ روشی است که طی آن می‌توان با اخذ ضمانت‌نامه بانکی، تعهد پرداخت اصل سرمایه و در برخی موارد سود تخمینی سرمایه‌گذاری را از سرمایه‌پذیر دریافت کرد. طرح‌هایی وجود دارند که با برخورداری از ضمانت‌نامه بانکی، امکان سرمایه‌گذاری کم ریسک را برای شما فراهم می‌کنند.

یک سرمایه‌گذاری پر سود با دونگی!

اگر زیاد اهل ریسک نیستید و نمی‌خواهید فرایند سرمایه‌گذاری خیلی پیچیده شود، دونگی همان پلتفرمی است که دنبالش می‌گردید. دونگی با بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری، ارزیابی ریسک هر طرح و اخذ ضمانت‌نامه‌های معتبر، تلاش می‌کند تا یک سرمایه‌گذاری پر سود برایتان فراهم سازد. در دونگی می‌توانید گزارش ارزیابی ریسک هر طرح را مطالعه کنید و بدون نگرانی، اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید. در صورت مشاوره سرمایه گذاری تخصصی می‌توانید با ما در تماس باشید.

بهترین راه سرمایه گذاری با ریسک کم

بسیاری از طرح‌های سرمایه‌گذاری دونگی از ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت برخوردارند. به این معنا که اگر در دوره سرمایه‌گذاری شما، سرمایه‌پذیر به هر علتی نتواند تعهدات خود را به سرانجام برساند، اصل سرمایه توسط ضمانت‌های معتبر پوشش داده می‌شود. در نتیجه اگر به دنبال یک روش مطمئن هستید، حتماً سری به طرح‌های سرمایه‌گذاری دونگی بزنید.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

سبدگردانی روشی است که طی آن یک فرد دیگر اقدام به مدیریت سبد سرمایه‌گذاری شما می‌کند. در این روش شما در ازای پرداخت کارمزد، از مدیریت تخصصی بهره‌مند می‌شوید. محدودیت‌هایی مثل حداقل سرمایه باعث می‌شود تا استفاده از خدمات دشوار باشد. روش‌های دیگر مانند کرادفاندینگ در این مرحله می‌توانند جایگزین مناسبی باشند.

سوالات متداول

سود سبدگردانی رقم مشخصی ندارد و وابسته به شرایط بازار و توانمندی سبدگردان در مدیریت سبد شماست. به عبارت بهتر، در استفاده از خدمات یا در متن قرارداد، هیچ تخمین یا تضمینی مبنی بر پرداخت سود مشخص برای سرمایه شما وجود ندارد و بازده آن از قبل مشخص نیست.

در سبدگردانی یک سبد اختصاصی برای شما و متناسب با ریسک پذیری شما تشکیل می شود اما در صندوق ها، سبد سرمایه گذاری به صورت عمومی تشکیل شده و اختصاصی برای شما نیست.

خیر. سبدگردانی با وجود شرط حداقل سرمایه تنها برای افرادی مناسب است که می خواهند سرمایه زیادی را به دست سبدگردان بسپارند. جدای از این، در سبدگردانی ریسک افت سرمایه و ضرر کردن وجود دارد که برای افراد ریسک گریز مناسب نیست.