خانه / وبلاگ و مقالات / نحوه ثبت نام سهام عدالت نوزادان و دریافت سهام عدالت کودکان

نحوه ثبت نام سهام عدالت نوزادان و دریافت سهام عدالت کودکان

۱۴۰۲/۱۲/۰۸ مقالات

طریقه سرمایه گذاری برای نوزادان

سرمایه‌ گذاری برای نوزادان، تضمین‌کننده شرایط زندگی بهتر او در آینده است. دولت هم در قالب سهام دولتی برای نوزادان تلاش کرده است تا با اعطای مقدار مشخصی سهام به متولدین، به نوعی از فرزندآوری حمایت کند و یک پشتوانه مالی برای آینده کودک شما بسازد.  

طبق قانون جدید جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، از سال 1400 دولت موظف است به هر کودکی که متولد می‌شود، مقدار مشخصی سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعطا کند. مقدار ریالی این سهام در هر سال متغیر است. برای سال 1400 برابر با یک میلیون تومان بوده است و برای سال 1401 برابر با یک میلیون و پانصد هزارتومان و برای سال 1402 برابر با دو میلیون تومان. اگر نوزادی دارید که بعد از سال 1400 متولد شده است، می‌توانید برای دریافت سهام نوزادان ثبت‌نام کنید.

فهرست مطالب

سهام دولتی نوزادان چیست؟

از سال 1400 به هر نوزاد متولد شده سهامی در قالب سهام نوزادان اعطا می‌شود. این سهام به صورت واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری اعطا شده و به نوزادان متولد 1400 به بعد تعلق می‌گیرد. شما مختارید که صندوق سرمایه‌گذاری نوزاد خودتان را از میان صندوق‌های مجاز انتخاب نمایید. نکته مهم اینکه این سهام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تا سن 24 سالگی فرزند شما بلوکه شده و شما امکان برداشت آن را ندارید. البته اگر فرزندتان پیش از 24 سالگی ازدواج کند، امکان برداشت سهام نوزادی خود را خواهد داشت.

روش سرمایه‌گذاری برای نوزادان دختر

زمان ثبت‌نام سهام دولتی نوزادان

به دلیل زمان بردن تأمین منابع، در هر مرحله ثبت‌نام برای تعدادی از نوزادان باز می‌شود. برای خبر دقیق از اینکه ثبت‌نام برای نوزاد شما باز شده است، مراحل ثبت‌نام سهام دولتی برای نوزادان را دنبال کنید.  

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری برای آینده فرزندان (آینده نگری برای کودکان)

شرایط دریافت سهام دولتی نوزادان

شرط اول برای دریافت سهام دولتی این است که نوزاد شما باید متولد 1400 به بعد باشد. سپس شما می‌توانید با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اقدام به ثبت‌نام برای دریافت سهام نوزاد خود کنید. البته پیش از آن باید برای نوزادتان کد سجام بگیرید و همچنین در بانک‌های عامل معرفی‌شده، یعنی بانک ملی و پست بانک حسابی به نام فرزند خود باز کنید.

سهام دولتی نوزادان یا سهام عدالت نوزادان؟

شاید شما به جای عبارت سهام دولتی، سهام عدالت نوزادان را شنیده باشید و بخواهید اقدام به ثبت‌نام سهام عدالت نوزادان 1402 کنید. این دو تفاوتی با هم ندارند و مقصود از هر دو، یک طرح مشابه است. پس اگر می‌خواهید سایت ثبت‌ نام سهام عدالت نوزادان را پیدا کنید، با ما همراه باشید تا مراحل دریافت این سهام برای نوزادتان را به شما آموزش دهیم. 

روش سرمایه‌گذاری برای نوزادان پسر

نحوه دریافت کد سجام برای نوزادان

دریافت کد سجامی برای نوزادان تفاوت زیادی با دریافت کد سجام برای افراد دیگر ندارد. تفاوت اصلی صرفاً در شیوه احراز هویت است که امکان احراز هویت غیرحضوری نوزاد وجود ندارد. شما برای احراز هویت نوزاد، باید به صورت حضوری و با در دست داشتن مدارک هویتی خود و فرزندتان، به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

مدارک لازم برای دریافت کد سجام نوزادان

ثبت‌نام سجام برای نوزادان به صورت اینترنتی انجام می‌شود و تنها قسمت احراز هویت نیاز به طی کردن مراحل حضوری دارد. مدارک مورد نیاز شما در این مراحل شامل موارد زیر است:

  • اصل و کپی شناسنامه نوزاد 
  • کپی مدارک هویتی نوزاد 
  • کارت ملی سرپرست نوزاد
  • اطلاعات حساب بانکی سرپرست نوزاد

نحوه دریافت سهام نوزادان

اگر مایل هستید برای نوزاد تازه‌متولدشده خود سهام دولتی را ثبت‌نام کنید، ابتدا باید کد سجام نوزادتان را با روشی که گفتیم بگیرید. سپس به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir مراجعه نمایید. برای ورود به این درگاه کافی است که شماره تلفن سرپرست خانواده را وارد کرده و منتظر دریافت کد تایید بمانید. با وارد کردن کد تایید به همراه کد ملی و تاریخ تولد خود می‌توانید وارد سامانه شوید.

برنامه ریزی مالی برای نوزادان

در قسمت پروفایل کاربری به دنبال گزینه طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت باشید. سپس در بخش اطلاعات فرزند، کد ملی تمام فرزندان خود را می‌توانید مشاهده کنید. فرزندی که پس از سال 1400 به دنیا آمده است را انتخاب نمایید. در کادر خالی نمایش‌داده‌شده تاریخ تولد فرزندتان را وارد کنید. در مرحله بعدی می‌توانید اطلاعات هویتی کودک خود را مشاهده کنید. اگر اطلاعات صحیح بود، روی گزینه مرحله بعد بزنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای نوجوانان در ایران [6 ایده جذاب]

در میان بانک‌های مشخص‌شده، بانک عامل مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس در مرحله بعدی باید از میان نام صندوق‌هایی که به شما نشان داده می‌شود، سه مورد را انتخاب نمایید. روی ارسال اطلاعات کلیک کنید و با دیدن موفقیت‌آمیز بودن ثبت اطلاعات، پنجره را ببندید. شما با موفقیت توانستید برای نوزاد خود سهام دولتی را ثبت‌نام کنید.

چه زمانی سهام دولتی به نوزاد تعلق می‌گیرد؟

بعد از اینکه تمامی مراحل ثبت‌نام سهام دولتی را به پایان بردید، باید منتظر بمانید تا منابع لازم برای تخصیص سهام به نوزاد شما فراهم شود. در حال حاضر نوزادان 1402 منتظر رسیدن منابع هستند. تنها کاری که در این مرحله می‌توانید انجام دهید، صبر است. پس از تخصیص سهام به نوزاد شما، می‌توانید با ورود به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با کد سجامی کودک خود، سبد سهام او را مشاهده کنید. توجه کنید که این سبد سهام از صندوق‌ها تشکیل شده است و تا سن 24 سالگی فرزندتان بلوکه و غیرقابل برداشت خواهد بود.

سهام دولتی برای نوزادان

بهترین سرمایه‌ گذاری برای نوزادان

خرید سهام یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری برای نوزادان است. اگر به فکر آینده نگری مالی برای نوزادان خود هستید، این روش جواب می‌دهد. در این حین هم خرید صندوق راه‌حل بهتری است و وقت کمتری هم از شما می‌گیرد. ثبت‌نام سهام دولتی برای نوزادتان هم در همین سرو شکل است. البته که این میزان از سهام خیلی چشمگیر نیست و پشتوانه مالی خیلی قوی برای فرزندتان نخواهد بود.

شما می‌توانید با وجود همین کد سجامی برای فرزندتان در یک کارگزاری ثبت‌نام کنید و به نام فرزندتان هرازچندگاهی مقداری سهام یا صندوق سهامی خریداری کنید. سرمایه‌ گذاری مناسب برای نوزادان به خرید سهام محدود نمی‌شود و شما روش‌های دیگری هم برای سرمایه‌گذاری برای نوزاد خود دارید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟؛ استراتژی های سرمایه گذاری شخصی برای بهبود وضعیت مالی

از دیگر طریقه‌های سرمایه‌ گذاری برای نوزادان، خرید ملک یا زمین است. این روش نیازمند هزینه بالایی است و شاید همه از پس آن برنیایند. اما می‌توانید آن را به عنوان یک ایده سرمایه‌ گذاری برای نوزادان در نظر بگیرید. فراموش نکنید که مهم‌تر از اینکه چه روشی را انتخاب کنید، این است که دست به اقدامی در این زمینه بزنید. از امتیازهای سرمایه‌گذاری برای نوزادان می‌توان به وجود پشتوانه مالی برای فرزندتان در آینده و همچنین حفظ ارزش سرمایه‌تان یاد کرد.

سرمایه گذاری تضمینی

سرمایه‌گذاری برای نوزادان به روش کرادفاندینگ

روش کرادفاندینگ روشی است که طی آن سرمایه افراد زیادی تجمیع شده و در یک طرح سرمایه‌ گذاری مانند چرخه‌های تولید به کار گرفته می‌شود. روش کراد فاندینگ یک روش پر بازده با ریسک پایین است که می‌تواند جدیدترین روش سرمایه‌ گذاری برای نوزادان باشد! اگر به فکر آینده کودکان خود هستید و می‌خواهید یک روش سرمایه‌ گذاری مناسب برای نوزادان پیدا کنید، می‌توانید با کارشناس‌های دونگی مشورت کنید و از طریق پلتفرم دونگی اقدام به سرمایه‌ گذاری برای نوزادان یا فرزندان خود کنید.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

سرمایه گذاری مناسب برای نوزادان

جمع‌بندی

اگر نوزادی دارید که پس از سال 1400 متولد شده است، حتماً سهام دولتی را برای او ثبت‌نام کنید. این سهام در نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بلوکه می‌شود و تا 24 سالگی فرزندتان قابلیت برداشت ندارد. اگر هم به دنبال روش‌های دیگر برای سرمایه‌ گذاری برای نوزادان خود هستید، می‌توانید سری به وبسایت دونگی بزنید و طرح‌های سرمایه‌گذاری آن را مشاهده کنید.

سوالات متداول

43 صندوق سهامی در این طرح حاضرند و شما می توانید سه صندوق از این میان را برای نوزاد خود انتخاب کنید.

به نوزادان متولد 1400 به بعد سهام دولتی تعلق می گیرد.

مدارک هویتی نوزاد و سرپرست نوزاد مورد نیاز است.