خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذار فرشته کیست و چه ویژگی ها و وظایفی دارد؟

سرمایه گذار فرشته کیست و چه ویژگی ها و وظایفی دارد؟

۱۴۰۳/۰۲/۲۳ مقالات

وظایف سرمایه گذار فرشته

برای بسیاری از مدیران تازه کار، تحقیق در مورد سرمایه‌گذار فرشته بسیار جذاب است. زیرا این گروه از سرمایه گذاران (که به عنوان انجل اینوستور نیز شناخته می‌شوند)، افرادی با تجربه و دارای توانایی‌های بسیار زیاد هستند. آشنایی با سرمایه ‌گذاران فرشته برای استارتاپ‌ها بسیار مهم است، زیرا علاوه بر ارائه سرمایه، آن‌ها می‌توانند به عنوان منابع ارائه دهنده تجربیات جدید یا مشاوره‌های با ارزش و راهنمایی‌های استراتژیک برای رشد واحد کسب‌و‌کار شما عمل کنند. این ارتباطات دو طرفه می‌تواند برای استارتاپ‌ها فرصت‌های بی‌نظیری رقم بزند. با ما همراه بمانید تا سرمایه گذار فرشته را بیشتر بشناسیم. 

فهرست مطالب:

منظور از سرمایه گذار فرشته چیست؟

سرمایه‌گذاران فرشته، افرادی ثروتمند هستند که پول خود را در یک شرکت (معمولا یک شرکت نوپا) سرمایه‌گذاری می‌کنند که در مراحل اولیه توسعه است. این گروه از سرمایه‌گذاران انتظار دارند در شرکت‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند، موقعیت‌های مالکیتی را هم بر عهده بگیرند، زیرا نمی‌خواهند سرمایه‌شان ناامن باشد. البته آنها هیچ ادعایی بر دارایی‌های شرکت ندارند. مالکیت آنها ممکن است به صورت سهام یا بدهی قابل تبدیل باشد. زمان بررسی این مفهوم باید بدانید که چنین افرادی تمایل دارند تا استراتژی‌های خروج روشنی برای پایان دادن به همکاری خود با آن کسب‌وکار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

هدف یک انجل اینوستور این است که به کسب‌و‌کارها کمک کند تا به راحتی کار خود را شروع کنند. شرایط تأمین مالی آنها اغلب مطلوب‌تر از سایر وام دهندگان است. سرمایه گذارانی که در این گروه قرار دارند ممکن است تنها یک بار تزریق پول به یک کسب‌و‌کار را مد نظر داشته باشند و یا به طور مداوم در دارایی‌های ثابت یا سرمایه در گردش شرکت سرمایه گذاری نمایند.

سرمایه‌گذار فرشته

ویژگی سرمایه‌ گذاران فرشته

موفق‌ترین سرمایه ‌گذاران فرشته می‌دانند که چه کاری انجام می‌دهند و آن را با نهایت اعتماد به نفس پیش می‌برند. این اعتماد به نفس به آنها توانایی می‌دهد تا زمان انتخاب استارت‌آپ‌ها جدید برای سرمایه‌گذاری روی غرایز خود تکیه کنند. اگر شرکت در صنعتی باشد که روند کار آن را درک نمی‌کند، احتمالا همکاری را قبول خواهند کرد. از طرف دیگر، اگر فرشته سرمایه‌گذار فضای کلی استارت‌آپ را هم بشناسد، خود را موقعیت مناسبی می‌بیند تا رهبران کسب‌وکار جدید را با سؤالات تکان‌دهنده مواجه کرده و بداند آیا این شرایط برای سرمایه‌گذاری او خوب است یا نه.

برای اینکه بدانید سرمایه گذار فرشته کیست و چه ویژگی‌های شخصیتی دارد، شجاعت این افراد را هم مد نظر داشته باشید. هر نوع سرمایه گذاری ذاتا مخاطره آمیز است، از جمله سرمایه گذاری فرشته. درگیر شدن در یک سرمایه گذاری که موفقیت آن 100٪ تضمین شده نیست، مستلزم یک عنصر جسارت است، اما سرمایه گذاران جای گرفته در این گروه می‌توانند با تصمیم گیری هوشمندانه میزان ریسکی را که می‌پذیرند کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

همچنین در لیست ویژگی‌های سرمایه گذاران نیک‌اندیش قابل اعتماد بودن هم جایگاه خوبی دارد. سرمایه‌گذاران فرشته به استارت‌آپ‌ها پول می‌دهند، اما راهنمایی مناسب را هم ارائه می‌کنند. مؤسس یک شرکت باید بداند که می‌تواند به فرشته سرمایه گذار برای ارائه بهترین مشاوره اعتماد کند، زیرا این سرمایه گذار منافع کسب‌و‌کار را در ذهن دارد.

وظایف سرمایه‌گذار فرشته

سرمایه ‌گذاران فرشته وظایف مختلفی را بر عهده می‌گیرند که تأمین مالی اولین و مهم‌ترین آنها است. در نظر داشته باشید سرمایه اولیه همان منبع مالی است که یک استارت آپ برای شروع به کار نیاز دارد. این بودجه برای توسعه حداقل محصول قابل ارائه (MVP)، استخدام یک تیم کوچک و شروع ایجاد کشش در بازار استفاده می‌شود.

انجل اینوستور اغلب اولین منبع سرمایه اولیه برای استارت آپ‌ها هستند. آن‌ها مایل‌اند فرصتی برای ایده‌های جدید و آزمایش ‌نشده بیابند و سرمایه‌ای را که کارآفرینان برای راه‌اندازی شرکت‌هایشان نیاز دارند، فراهم کنند. در ازای این سرمایه، آنها در شرکت سهام دریافت می‌کنند.

سرمایه ‌گذاران فرشته

در کنار این مورد، دیگر وظایف این سرمایه گذاران عبارت‌اند از: 

ارائه تخصص و تجربه

گفتیم که این گروه از سرمایه‌گذاران فقط به استارت‌آپ‌ها کمک مالی نمی‌کنند، بلکه تخصص و تجربه زیادی را نیز به آنها ارائه می‌دهند. بسیاری از سرمایه گذار فرشته، کارآفرینان یا مدیران موفقی هستند که در گذشته شرکت‌هایی ساخته و فروخته‌اند. آنها می‌توانند راهنمایی و مشاوره ارزشمندی برای استارتاپ‌ها ارائه دهند و به آنها کمک کنند تا چالش‌های ایجاد یک شرکت جدید را پشت سر بگذارند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرمایه گذاری برای کارآفرینی در ایران

این افراد علاوه بر تخصص تجاری خود، دانش با ارزش خاص همان صنعت را به مدیران تازه کار ارائه می‌دهند. برای مثال، یک سرمایه‌گذار فرشته با تجربه در صنعت فناوری می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد بازار ارائه کرده و به یک استارت‌آپ کمک کند تا محصول یا استراتژی ورود به بازار خود را اصلاح نماید.

ارائه شبکه و اتصالات

یکی دیگر از وظایف کلیدی که این گروه سرمایه گذاران بر عهده دارند، ارائه شبکه و اتصالات جدید به گروه است. آنها اغلب شبکه‌های گسترده‌ای در صنعت خود دارند و می‌توانند استارتاپ‌ها را به مشتریان، شرکا و دیگر همکاران بالقوه خود معرفی کنند. این ارتباطات می‌تواند برای استارت‌آپ‌ها بسیار ارزشمند باشد. به‌ ویژه آن‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند. با استفاده از شبکه یک سرمایه گذار، استارت آپ‌ها می‌توانند رشد خود را تسریع کرده و به منابعی دسترسی پیدا کنند که در غیر این صورت به سختی به دست می‌آیند.

در نظر داشتن افق سرمایه گذاری بلندمدت

این سرمایه گذاران معمولا افرادی صبورتر از سرمایه گذاران خطرپذیر هستند. در حالی که سرمایه گذاران خطرپذیر بر ایجاد بازده سریع متمرکز خواهند بود، سرمایه گذاران فرشته اغلب مایل‌اند دیدگاه بلندمدت داشته باشند. این افق سرمایه گذاری بلندمدت می‌تواند برای استارتاپ‌ها مفید باشد. به خصوص آنهایی که هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند. این مسئله به کارآفرینان زمان لازم را می‌دهد تا شرکت‌های خود را بسازند و ارزش افزوده ایجاد کنند. البته قبل از اینکه نگران ایجاد بازده برای سرمایه گذاران خود باشند.

همسویی با منافع استارت آپ

سرمایه گذار فرشته (برخلاف سایر انواع سرمایه گذاران)، معمولا با منافع ایده‌ای که در آنها سرمایه گذاری می‌کنند همسو هستند. از آنجا که آنها پول خود را سرمایه گذاری کرده‌اند و نقش فعالی در شرکت ایفا می‌کنند، علاقه خاصی به موفقیت استارت آپ دارند. این همسویی منافع می‌تواند برای استارت‌آپ‌ها مفید باشد، زیرا تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاران آن‌ها به موفقیت بلندمدت خود متعهد هستند. همچنین به این معنی است که سرمایه گذاران در طول فراز و نشیب‌های ساخت یک شرکت جدید صبورانه عمل خواهند کرد. 

سرمایه‌گذاران فرشته

معایب همکاری با فرشته سرمایه‌ گذار 

تا به اینجا با تمامی مزایای مربوط به همکاری با سرمایه گذاران نیک‌اندیش آشنا شده‌ایم. برای درک بهتر تعریف وظایف و نقش این افراد، خوب است که معایب این ارتباط هم نگاهی داشته باشیم. یکی از معایب بزرگ این است که سرمایه گذاران معمولا 10٪ تا 50٪ از شرکت شما را در ازای بودجه‌ای که ارائه می‌دهند، به دست می‌آورند. این بدان معناست که صاحبان مشاغل کنترل تجارت خود را از دست می‌دهند. مهم است که به این مسئله فکر کنید که می‌خواهید چه مقدار سهام را برای سرمایه‌گذاری به این افراد اختصاص دهید. زیرا اگر مالکیت بیش از حد ارائه دهید، اگر اوضاع خوب پیش نمی‌رود و سرمایه‌گذار مالکیت بیشتری نسبت به شما خواهد داشت. 

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری خطرپذیر (جسورانه) چیست؟

ضمنا بخشی از درآمد خالص آینده خود را هم از دست می‌دهید. درصد مالکیتی که سرمایه گذار درخواست می‌کند معمولا به میزان سرمایه گذاری او بستگی دارد. اگر انتظار دارید استارت‌آپ بسیار موفق باشد، ممکن است پول زیادی را درخواست کرده و نتوانید در آینده ادعایی بر ایده خود داشته باشید. از آنجایی که پیشنهادی روی میز دارید، شرایط را به دقت ارزیابی کنید تا مطمئن شوید مقدار مالکیتی که سرمایه گذار فرشته درخواست می‌کند به توانایی شما برای تحقق سود مناسب، لطمه نمی‌زند. 

بهترین روش جذب سرمایه؛ کرادفاندینگ

اگر می‌خواهید صفر تا صد سرمایه خود را در اختیار داشته باشید، ما کرادفاندینگ را به شما معرفی می‌کنیم. این روش یک راهکار برای جمع‌آوری سرمایه است که برخلاف همکاری با سرمایه‌گذاران فرشته، به صورت جمعی برای تأمین سرمایه طراحی می‌شود. شما به عنوان صاحب کسب‌وکار با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت به طیف وسیعی از افراد نشان می‌دهید که طرحی مناسب برای سرمایه‌گذاری ارائه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

در اصل  با این روش، می‌توانید با سرمایه کمتری (حدود 1 میلیون تومان) روی طرح‌های خود متمرکز شوید و تعداد بیشتری از افراد را به طرح خود جذب کنید.
به علاوه، در کرادفاندینگ شما مالکیت یا سهام خود را به دیگران نمی‌سپارید. این امر می‌تواند به حفظ کنترل و خودکارآمدی سیستم کاری و البته تصمیم‌گیری بهتر کمک کند. بین این دو روش بستگی به شرایط فعلی کسب و کار و اهداف شما دارد. اما ما در دونگی شرایطی را فراهم کرده‌ایم که بتوانید به طیف متفاوتی از افراد دسترسی پیدا کنید و از رشد کسب‌و‌کار خودتان مطمئن شوید. برای اطلاعات بیشتر درباره سرمایه گذاری در طرح‌های کرادفاندینگ می‌توانید به صفحه مشاوره سرمایه گذاری دونگی مراجعه کنید و با کارشناسان ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

فرشته سرمایه گذار یا انجل اینوستور

جمع‌بندی

در مجموع، همکاری با یک فرشته سرمایه گذار، به این معنی است که کسب‌وکار شما نیازی به بازپرداخت وجوه سرمایه اخذ شده ندارد، زیرا در ازای پول، سهام مالکیت را می‌دهید. سرمایه گذاری به این روش معمولا برای کسب‌و‌کارهای نوپا مناسب است. از آنجایی که سرمایه به راحتی در دسترس است، آنها می‌توانند انگیزه بالایی داشته باشند تا از طریق راهنمایی یا ارائه کمک مدیریت مستقیم استفاده کنند. اما همکاری با سرمایه گذار فرشته حتما معایبی را هم به دنبال دارد که ارائه 10 تا 30 درصد مالکیت مهم‌ترین آنها است. به همین دلیل است که کارشناسان دونگی استفاده از کرادفاندینگ را به شما پیشنهاد می‌کنند.

سوالات متداول

افزایش شانس موفقیت، استفاده از تجربه افراد موفق، تأمین سرمایه اولیه و رشد سریع مزایای این همکاری هستند.

ارائه سهام یا مالکیت شرکت و پاسخگویی در مورد همه تصمیمات اتخاذ شده به سرمایه گذار، از معایب این همکاری هستند.