استارتاپ یونیکورن چیست و کسب و کارهای Unicornis چه ویژگی هایی دارد؟
یکی از اصطلاحات رایج در فضای کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای نوپای استارتاپی، یونیکورن یا تک شاخص است. یونیکورن، موجودی خاص و افسانهای است که به دلیل همین ویژگی یعنی خاص بودن شهرت دارد. کسب و کارهایی که این لقب را دریافت میکنند نیز دارای ویژگیهایی هستند که آنها را از دیگر انواع مجموعهها متمایز میکنند. این ویژگی خاص که اغلب ثروت بالای آنها است، تحت شرایطی ویژه به دست میآید و مجموعه یا کسب و کار را در لیست یونیکورنها قرار میدهد. در این مطلب قصد پاسخ به این سوال که استارتاپ یونیکورن چیست را داریم. ضمن پاسخ به این سوال در مورد ویژگیهای یک کسب و کار یونیکورنی نیز صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
فهرست مطالب:
- استارتاپ یونیکورن چیست؟
- کسب و کارهای یونیکورن چه ویژگیهایی دارند؟
- تفاوت استارتاپهای یونیکورن با استارتاپهای معمولی
- چگونه یک استارتاپ یونیکورن میشود؟
- شرکتهای یونیکورن موفق
- سخن پایانی درباره استارتاپ یونیکورن چیست
استارتاپ یونیکورن چیست؟
استارتاپ های یونیکورن، استارتاپهایی خاص و ویژه هستند که ارزش مادی آنها بیش از یک میلیارد دلار است. در واقع یکی از مهمترین ویژگیهای استارتاپهای یونیکورن که باعث قرارگیری آنها در لیست یونیکورنها و دادن این لقب به استارتاپ میشود، همین ویژگی است. اصطلاح یونیکورن حدود 11 سال قبل و در سال 2013 توسط فردی به نام آیلین لی مطرح شد. آیلین لی که اولین زن بنیانگذار شرکتی خطرپذیر در زمینه سرمایه گذاری، در سیلیکون ولی بود این لفظ را برای استارتاپهایی که ارزش بالای یک میلیارد دلار داشتند استفاده کرد.
جملهای که لی برای معرفی این استارتاپها استفاده کرد، تیتر مقالهای تحت این عنوان بود که: «به باشگاه تکشاخ خوش آمدید: از استارتآپهای میلیارد دلاری یاد بگیرید». لی با استفاده از این لفظ برای استارتاپهای یونیکورنی به نادر بودن آنها اشاره کرد. البته مورد دیگری که بعضی از استارتاپها یا کسبوکارهای نوپا را در دسته یونیکورنها قرار میدهد، رشد سریع استارتاپهای یونیکورن است. در واقع رسیدن به ارزش و درآمد یک میلیارد دلار ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه رخ میدهد و این موضوع دیگر وجه تمایز کسبوکارهای میلیارد دلاری و دیگر کسب و کارها است.
کسب و کارهای یونیکورن چه ویژگیهایی دارند؟
کسب و کارهای نوپا تک شاخ یا همان استارتاپ های یونیکورن، چند ویژگی دارند که آنها را از دیگر شرکتها و کسب و کارها متمایز میکند. همانطور که میدانید ویژگی مهم استارتاپها، نوآورانه بودن زمینه فعالیت آنها است. در واقع ایدهای که استارتاپ بر پایه آن شکل میگیرد باید جدید و خلاقانه باشد، بنابراین همه استارتاپها نوآور هستند اما ویژگیهای استارتاپ یونیکورن چیست؟ با بررسی عملکرد و تاریخچه شرکتهای یونیکورن موفق میتوان به چند ویژگی رسید که در میان آنها مشترک بوده و در دیگر شرکتهای استارتاپی دیده نشده یا کمتر دیده میشود. استارتاپهای میلیارد دلاری و ویژگیهای آنها عبارتند از:
- پیشرو بودن
از ویژگیهای کلیدی استارتاپهای یونیکورن میتوان به پیشرو بودن آنها اشاره کرد. یک استارتاپ یونیکورن معمولا به حوزهای وارد میشود که دیگر استارتاپها به آن ورود نکردهاند. این ویژگی باعث میشود که پیشرفت استارتاپ یونیکورن در مدت زمان کوتاهی رخ داده و بازار فضای مناسبی برای رشد سریع استارتاپ داشته باشد.
بیشتر بخوانید: کسب و کارهای کوچک پرسود و زود بازده
- خلاقیت
پیشرو بودن در یک حوزه با خلاقیت متفاوت است و استارتاپهایی که ایده آنها خلاقانهتر بوده و با نوآوری بیشتری همراه بوده باشد، به راحتی میتوانند از دیگر کسب و کارهای نوپا پیشی بگیرند.
- فناوری قدرتمند
یکی دیگر از ویژگیهای مهم استارتاپهای اسب تک شاخ، استفاده بهینه و موثر آنها از فناوریهای قدرتمند روز است. با نگاهی به لیست یونیکورنهای فناوری در جهان میتوان دریافت که هر استارتاپ نوآورانهای که با استفاده از تکنولوژی، مسیر خود را طی کرده است، رشد و پیشرفت را سریعتر از دیگر استارتاپها تجربه کرده و به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کرده است.
- کاربر محور بودن
تحقیقات انجام شده در مورد کسب و کارهایی که عنوان یونیکورن را دریافت کردهاند، نشاندهنده این است که بیشتر آنها (چیزی حدود 62 درصد) از نوع B2C هستند. این مدل کسب و کارها از مدل تجارت کسب و کار به مصرف کننده پیروی میکنند که مدلی پیچیده است و در آن اولویت رفع نیازهای کاربران و مصرف کنندگان در سطح جهان است. در واقع کسب رضایت کاربران و فعالیت براساس نیازهای آنها، باعث پیشرفت سریع این مدل کسب و کارها میشود.
- رشد سریع
در ادامه پاسخ به سوال ویژگیهای استارتاپ یونیکورن چیست، به یکی از مهمترین ویژگیهای این مدل استارتاپها یعنی رشد سریع میپردازیم. همانطور که گفته شد، ارزشگذاری استارتاپهای یونیکیورنی یک میلیارد دلار است و کسب و کارهای نوپا تک شاخ باید به این میزان درآمد دست پیدا کنند. البته زمانی این میزان درآمد استارتاپ را از یک مجموعه معمولی به یکی از استارتاپ های یونیکورن تبدیل میکند که در کمتر از یک سال به دست آید. حفظ یا ادامه این روند، تاثیری در یونیکورن شدن ندارد. در واقع بسیاری از شرکتها پس از کسب این مبلغ در سال اول وارد لیست تک شاخها میشوند اما تا مدتها موفق به افزایش آن نمیشوند.
تفاوت استارتاپ های یونیکورن با استارتاپهای معمولی
مهمترین تفاوت استارتاپهای یونیکورن و دیگر استارتاپها یا در اصطلاح استارتاپهای معمولی را میتوان در دیدگاه آنها نسبت به نوآوری دانست. داشتن ایده جدید و نوآورانه، شرط مهم در راهاندازی استارتاپها است که در استارتاپهای معمولی صرفا نوآوری اهمیت دارد. در واقع در یک استارتاپ معمولی، جدید بودن ایده صرف نظر از این که چه نوع کسب و کاری باشد و چه نتیجهای داشته باشد، اهمیت داشته اما در استارتاپ یونیکورنی ایده جدید باید ارزش هم داشته باشد.
بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه مراحلی دارد؟ | راهنمای قدم به قدم
به عبارتی یک استارتاپ یونیکورنی ایده نوآورانه را با بررسی ارزش، تاثیر در کاربران، امکان اجرایی شدن و... عملی میکند. به علاوه نوآوری، پویایی و ایده کاربردی استارتاپهای یونیکورنی کمک میکند که خیلی زود سرمایهگذار جذب کنند، این در حالی است که برای استارتاپهای معمولی پروسه جذب سرمایه گذار گاهی ماهها طول میکشد.
چگونه یک کسب و کارهای نوپا تک شاخ میشود؟
تبدیل شدن به یک استارتاپ یونیکورنی، دستورالعمل ثابتی ندارد. در واقع نمیتوان یک قاعده کلی را برای تبدیل از یک استارتاپ معمولی به یونیکورن مطرح کرد، با این حال بررسی روند پیشرفت کسبوکارهای یونیکورن نشان میدهد که بیشتر آنها برخی مراحل ثابت را طی کردهاند. در ادامه مقاله استارتاپ یونیکورن چیست، در مورد این مراحل صحبت خواهیم کرد.
گام اول: ارائه ایده خلاقانه
برای تبدیل شدن به استارتاپ یونیکورنی ابتدا باید ایده داد و این ایده باید نوآورانه و خلاقانه باشد. برای قرارگیری در لیست یونیکورنها از اولین قدم که ارائه ایده است، باید متفاوت با دیگر کسب و کارها عمل کنید تا از آنها فاصله بگیرید. ایده باید ساده اما هوشمندانه باشد. همچنین ایده ارائه شده باید برطرفکننده یک نیاز جدی در کاربر باشد تا با دریافت استقبال خوب، رشد سریع را تجربه کند.
گام دوم: بازاریابی مطابق اصل مشتری مداری
دومین قدم برای تبدیل یک استارتاپ معمولی به یونیکورن، بازاریابی مشتریمدار آن است. همانطور که در بخشهای قبل گفته شد، ویژگی کلیدی استارتاپ های یونیکورن کاربر محور بودن آنها است. این استارتاپها تاکید زیادی به جلب رضایت مشتریان دارند و همواره تلاش میکنند تا مشتریان را در مرکز فعالیتهای بازاریابی خود نگه دارند. این موضوع به رشد سریع و نرخ موفقیت بیشتر کمک میکند. تعامل با مشتری و تقویت آن، برند یا محصول یک استارتاپ را به برندی خوب در ذهن کاربران تبدیل میکند و این موضوع نیز در رشد سریع که هدف استارتاپ است، تاثیر مستقیم دارد.
بیشتر بخوانید: بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار تولیدی پر سود در ایران
گام سوم: تکیه بر تکنولوژی
در دنیای امروز که تکنولوژی حرف اول را میزند، کسب و کارهایی موفق شده و به اهداف خود دست پیدا میکنند که از تکنولوژی استفاده کرده و با آن دوست باشند. امروزه دسترسی مخاطبان به فناوری و تکنولوژی بیشتر از قبل شده و محصول مورد نیاز خود را از این طریق پیدا میکنند، در نتیجه استارتاپهایی که از تکنولوژی به عنوان ابزار ارتباطی یا یکی از بسترهای فروش خود استفاده میکنند، شانس موفقیت بیشتری نسبت به دیگر استارتاپها دارند.
گام چهارم: پشتکار
در پاسخ به سوال رمز موفقیت استارتاپ یونیکورن چیست، یک مورد را میتوان به عنوان مهمترین رمز معرفی کرد و آن، پشتکار است. استارتاپهای یونیکورن به خوبی میدانند که موفقیت یک شبه کسب نمیشود و مسیر دستیابی به آن، آسان هم نیست. تسلیم شدن، هیچ استارتاپ و شرکتی را به سطح بعدی نمیرساند و تنها کسب و کارهایی میتوانند مسیر موفقیت را طی کنند که در مقابله با چالشها ثابت قدم بوده و در مسیر خود، پشتکار داشته باشند. تعهد و انگیزه، دو اصل مهم در فعالیت استارتاپهای یونیکورنی است.
گام پنجم: داشتن ایدههای جهانی
پنجمین گامی که استارتاپ را از یک مجموعه معمولی به استارتاپی یونیکورنی تبدیل میکند، ایدههای جهانی است. طبیعتا زمانی که دامنه مخاطبان شما برای ایده وسیعتر باشد، فروش افزایش پیدا کرده و افزایش فروش نیز به رشد سریعتر و کسب یک میلیارد در مدت زمان کوتاهتر کمک میکند. برای مثال استارتاپهایی که زمینه فعالیت آنها تولید یک نرمافزار است، زودتر و سریعتر از استارتاپهای تولیدکننده محصول پیشرفت میکنند زیرا ارائه نرمافزار بدون محدودیت جغرافیایی امکانپذیر است.
بیشتر بخوانید: بهترین مشاغل پردرآمد بدون سرمایه یا با سرمایه کم
گام ششم: جذب سرمایهگذار
زمینه کاری استارتاپ هر چیزی که باشد، بدون سرمایه و هزینه کردن امکان ارائه آن در سطح انبوه را نخواهد داشت و این هزینهها از طریق سرمایهگذار تامین میشوند. در نتیجه برای تبدیل شدن به یک استارتاپ یونیکورنی، داشتن سرمایهگذار و جذب فوری آن اهمیت زیادی دارد. برای جذب سرمایهگذار، داشتن مدل تجاری موفق و قابل پیشبینی اهمیت زیادی دارد. به این نکته دقت داشته باشید که هیچکس سرمایه خود را برای یک ایده فرضی هدر نمیدهد و ایدههایی شانس موفقیت دارند که آینده قابل پیشبینی داشته باشند.
شرکتهای یونیکورن موفق
در ادامه مقاله استارتاپ یونیکورن چیست، به معرفی چند مورد از موفقترین کسب و کارهای نوپا تک شاخ که امروزه جزو ابرقدرتها بوده و شهرت جهانی دارند، میپردازیم. بسیاری از این استارتاپها در زمان شروع بیرقیب و یکتا بودند و بعد از مشاهده موفقیت آنها، شرکتها و مجموعههای زیادی مسیر آنها را طی کردند که هرچند نتایج موفقی داشته اما دیگر در لیست یونیکورن جای نگرفتند. از جمله استارتاپ های یونیکورن و موفق دنیا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- Airbnb: در روزگاری که مردم برای رزرو اقامتگاه باید از آژانسهای هواپیمایی کمک میگرفتند و در بیشتر موارد هزینه بیشتری بابت این کار پرداخت میکردند، این پلتفرم با هدف دسترسی راحتتر کاربران به اقامتگاه راهاندازی شد. این سایت که فعالیت خود را در سال 2007 آغاز کرد، امکان اجاره اقامتگاه برای مسافران را فراهم میکند تا مسافران یا صاحبان املاک و اقامتگاهها بدون واسطه با هم تعامل داشته باشند.
- WordPress: از دیگر استارتاپهای یونیکورن و موفق در سطح جهان میتوان به وردپرس اشاره کرد. حتی اگر از فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ یا طراحی سایت نباشید و صرفا به این موضوعات علاقهمند باشید هم نام سیستم مدیریت محتوای وردپرس را شنیدهاید. این سیستم علاوه بر کاربرد فراوان، یکی از استارتاپ های یونیکورن جهان نیز است که امروزه در تمام دنیا مورد استفاده قرار میگیرد.
- اینستاگرام: اینستاگرام که امروزه به یکی از مهمترین شبکههای اجتماعی تبدیل شده و میلیونها کاربر، حتی برای کسب درآمد هم از آن استفاده میکنند، یکی از موفقترین استارتاپهای دنیا است و در لیست یونیکورنها هم قرار دارد. نوآوری، کاربردی و کاربر محور بودن سه ویژگی مهم موفقیت این پلتفرم هستند. اوبر، لینکیدن، نتفلیکس، دوردش و... را نیز میتوان جزو استارتاپهای یونیکورن و موفق دنیا دانست.
بیشتر بخوانید: بهترین و پردرآمدترین مشاغل دنیا: 15 شغل پردرآمد جهان
سخن پایانی درباره استارتاپ یونیکورن چیست
حالا میدانید که استارتاپ یونیکورن چیست و چه ویژگیهایی دارد. تبدیل شدن به استارتاپ یونیکورن ساده نیست و برای کسب این عنوان باید قبل از شروع کسب و کار، برنامهریزیهای لازم را انجام داد. با این حال همه ایدههای جدید شانس یونیکورن شدن را خواهند داشت اگر مسیر را به درستی طی کرده و در تمام مراحل، کاربر و مشتریان را در نظر داشته باشند. اگر به دنبال کسب این جایگاه هستید و با هدف یونیکورن شدن، ایدهیابی میکنید، توصیه میکنیم مسیر موفقیت استارتاپهای یونیکورن را بررسی کنید تا با چالشهای این مسیر آشنا شده و آمادگیهای لازم برای مقابله با آنها را کسب کنید.
سوالات متداول
استارتاپ هایی که در مدت زمان بسیار کوتاه و کمتر از یک سال به درآمد یک میلیارد دلاری می رسند را در اصطلاح تک شاخ یا یونیکورن می نامند.
رشد سریع، نوآوری، تکیه بر فناوری ;ها و در نظر گرفتن نیاز مشتریان از مهم ترین ویژگی های یک استارتاپ یونیکورن یا تک شاخ است.
شرکت های یونیکورنی با در نظر گرفتن نیاز مشتریان فعالیت می کنند و بازاریابی کاربر و مشتری را جزو اولویت های خود می دانند. همچنین استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز از مهم ترین اقدامات شرکت های یونیکورنی است.
سرمایه گذاری در طرح های دونگی
بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در طرح های دونگی با پیش بینی سود سالیانه بالای ۴۴ درصد
صفحه طرح ها