خانه / وبلاگ و مقالات / راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه مراحلی دارد؟ | راهنمای قدم به قدم

راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه مراحلی دارد؟ | راهنمای قدم به قدم

۱۴۰۲/۱۲/۰۳ مقالات

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

داشتن یک کسب‌وکار مستقل و اینترنتی برای بسیاری یک رؤیاست. خیلی‌ها با تصور اینکه با داشتن یک کسب‌وکار شخصی می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند و دیگر زندگی کارمندی نداشته باشند، به فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار برای خودشان هستند. اینکه آیا می‌توانم یک کسب‌وکار اینترنتی در خانه راه‌اندازی کنم یا اینکه کدام تجارت و بیزینس آنلاین سودآورتر است، دغدغه اول آن‌هایی است که می‌خواهند کسب‌وکار خودشان را داشته باشند.

شروع کسب و کار اینترنتی اگر اصولی پیش برود و در مسیر خودش قرار بگیرد و در کنار همه‌ی این‌ها، کمی خوش‌شانسی هم بیاورید، بهترین تصمیم شما خواهد شد. اگر شما هم می‌خواهید یک مسیر اصولی برای آغاز بیزینس آنلاین خود داشته باشید، در این مطلب صفر تا صد راه‌ اندازی کسب‌ و کار اینترنتی را بررسی می‌کنیم. از پیدا کردن ایده تا بهترین پلتفرم‌ها را بررسی می‌کنیم و قدم‌به‌قدم مراحل داشتن یک کسب‌وکار برای خودتان را به شما نشان می‌دهیم.

فهرست مطالب

مراحل راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین چیست؟

راه‌ اندازی کسب‌ و کار اینترنتی قدم به قدم است. یعنی نباید توقع داشته باشید که همان روز اول که اولین ایده را اجرایی کردید، کارتان رونق بگیرد. اگر این تدریج را درک کنید، در مسیر دلسرد نمی‌شوید. البته این به معنی رویا بافی و ندیدن واقعیت‌ها نیست. بلکه یعنی شما ضمن دیدن واقعیت‌ها می‌دانید که باید در این مسیر به تلاش خود ادامه دهید و حتی اگر شده ایده خودتان را عوض کنید.

نحوه راه اندازی کسب و کار اینترنتی

در ادامه مرحله به مرحله شروع کسب و کار اینترنتی را بررسی می‌کنیم. هر مرحله ممکن است به چندین مرحله کوچک‌تر هم شکسته شود که توضیح می‌دهیم. شما برای خودتان در برنامه‌ریزی، قدم‌های کوچک تعریف کنید تا راحت‌تر قابل دستیابی باشند.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 300 میلیون تومان [8 ایده پرسود]

بازار کسب‌وکار اینترنتی را بشناسید

اگر ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی ندارید یا هنوز نمی‌دانید ایده‌تان تا چه اندازه قابلیت اجرا دارد، باید چرخی در فضای دیجیتال بزنید و این بار به دید خریدار نگاه کنید. بهترین روش برای ایده‌پردازی، پیدا کردن جاهای خالی و نیازهای بی‌پاسخ است. سعی کنید در هر زمینه که علاقه‌مندید، یک حفره و یک نیاز را پیدا کنید که هنوز کسی به آن پاسخ نداده است یا اینکه فکر می‌کنید می‌توانید پاسخ بهتری به آن بدهید.

شناخت بازار به شما کمک می‌کند تا ایده‌تان را پیدا کنید و بتوانید روی یک حوزه کوچک‌تر تمرکز کنید.

تحلیل رقبا در آغاز بیزینس آنلاین

حالا که با بازار آشنا هستید و یک یا چند ایده دارید که می‌دانید می‌توانید با آن پاسخی متفاوت به نیاز مخاطب بدهید، باید بروید سراغ وبسایت‌ها یا صفحاتی که در آن زمینه فعالیت دارند. پست‌ها، محصولات، خدمات و نوع فعالیت‌شان را تحلیل کنید. بعضی جاها هم می‌توانید به صورت کامل الگوبرداری و حتی کپی کنید! این مورد برای شروع ایرادی ندارد. البته که وقتی در مسیر روی غلتک افتادید، باید کم‌کم خلاقیت را چاشنی فعالیت خودتان کنید تا همین خلاقیت و کارهای نو، بشود وجه تمایز شما از دیگران.

شروع بیزنس اینترنتی

شناخت مخاطب

شما در نهایت باید با مخاطب خود ارتباط بگیرید. اگر تولید محتوایی می‌کنید یا محصولی را برای فروش آماده می‌سازید، در نهایت این مخاطب است که باید شما و کسب‌وکارتان را بپسندد. پس اگر فکر می‌کنید هنوز مخاطب‌تان را به‌درستی نمی‌شناسید، چند وقتی را به شناخت کاربر و نحوه رفتار او صرف کنید. مطالعه اقتصاد رفتاری می‌تواند به شما در شناخت بهتر کاربر آنلاین کمک کند.

انتخاب شیوه کسب درآمد

برخی از کسب‌وکارها به صورت ارائه تبلیغات به دیگران درآمد دارند و برخی دیگر محصول یا خدماتی برای فروش دارند. هر مدلی از کسب‌وکار را که انتخاب کنید، برنامه‌ریزی شما و پلتفرم مناسب شما تغییر می‌کند. پس همین اول مشخص کنید که هدف‌تان چیست و چگونه می‌خواهید ایده‌تان را به درآمد برسانید.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 50 میلیون [10 ایده پر سود]

توجه کنید که مدل کسب‌وکار می‌تواند منعطف باشد. برای مثال فردی را تصور کنید که در زمینه موسیقی فعالیت دارد و در ابتدای فعالیت، به فروش ابزارآلات موسیقی می‌پردازد. این فرد در آینده و با جلب اعتماد مخاطب می‌تواند دوره آموزشی طراحی کند و با فروش خدمات خود به درآمد برسد یا اینکه هنرآموز خصوصی بگیرد. تمامی این راه‌ها برای شما باز خواهد بود. اما برای شروع بهتر است چند هندوانه را با هم بلند نکنید و از یک مدل مشخص شروع کنید.

چگونه یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم

راه‌اندازی کانال ارتباطی با مخاطب

حالا وقت آن رسیده که برای کسب‌وکارتان یک یا چند پایگاه ایجاد کنید. بسته به اینکه چه نوع ایده‌ای دارید و چگونه قرار است به درآمد برسید، کانال ارتباطی شما با مخاطب هم متفاوت خواهد بود. برای مثال، در فروش آنلاین همیشه توصیه می‌شود که یک سایت فروشگاهی مرتب داشته باشید. این موضوع شاید در ابتدا کمکی نکند، اما در آینده‌ای نزدیک که کسب‌وکارتان رونق بگیرد، به برندسازی و ساده‌کردن کار شما کمک زیادی می‌کند.

در این مرحله شما باید قدم‌های مهم دیگری هم بردارید.

برای برند خود نام انتخاب کنید

نام برند یا فروشگاه یا وبسایت یا حتی صفحه اینستاگرام شما اولین موردی است که با مخاطب صحبت می‌کند. ایده‌پردازی برای این قسمت شاید یکی از سخت‌ترین مرحله‌ها باشد. بااین‌همه نباید خیلی هم وسواسی باشید. وقتی که بازار و مخاطب را شناخته‌اید، راحت‌تر می‌توانید به یک اسم مناسب برسید.

بیشتر بخوانید: کسب و کارهای کوچک پرسود و زود بازده

تولید محتوا کنید

قدم مهم بعدی تولید محتواست. فرقی ندارد که یک وبسایت دارید یا یک پیج اینستاگرام. اگر قصدتان برای راه‌ اندازی کسب‌ و کار اینترنتی جدی است، تولید محتوا را جدی بگیرید. کمی جلوتر مفصل در این باره صحبت می‌کنیم.

چگونه کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنیم؟

پلتفرم مناسب را انتخاب کنید

منظور از پلتفرم مناسب، داشتن وبسایت و صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی است. برای وبسایت نیازی نیست که در همان قدم اول به سراغ طراحی سایت و هزینه‌های بالا بروید. سایت‌سازها و حتی سایت‌سازهای رایگان برای شروع گزینه‌های فوق‌العاده‌ای هستند. راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی هم که فقط نیاز خلاقیت و هزینه اینترنت دارد!

قوانین کسب‌وکار اینترنتی

نکته مهم بعدی، یادگیری و آشنایی با قوانین کسب‌وکار اینترنتی است. مهم‌ترین چالش در این زمینه آشنایی با مسائل مالیاتی است. بعد از آن، باید به فکر درگاه پرداخت امن، دریافت اینماد برای وبسایت یا دیگر قوانین مرتبط با پلتفرم موردنظرتان باشید. بدون رعایت قوانین کسب‌وکار اینترنتی ممکن است به چالش‌های بسیاری برخورد کنید. البته در شروع فعالیت، به‌خصوص در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، نیاز چندانی به موارد قانونی ندارید. اما رفته‌رفته باید با این مسائل آشنا شوید.

گرفتن بازدید و جذب مخاطب

کسب و کار فقط اینترنتی چیست؟ جز اینکه شما باید مشتری را که سرش در گوشی یا مانیتور است به فروشگاه یا صفحه خودتان بکشانید؟ راه این موضوع از بازاریابی می‌گذرد. خوشبختانه راه بازاریابی یک کسب‌وکار اینترنتی هم از اینترنت و دنیای دیجیتال می‌گذرد.

اولین کاری که باید بکنید، خلق محتوای جذاب و عامه‌پسند است. بسته به سبک کسب‌وکاری که راه انداخته‌اید، باید محتوا تولید کنید. حتی اگر یک وبسایت فروشگاهی دارید، حتماً یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی، مخصوصاً اینستاگرام، داشته باشید و متناسب با خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید، محتوای ویدئویی تولید کنید.

بیشتر بخوانید: اصول و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران

راه دیگر برای گرفتن بازدید، تبلیغات است. حتماً بارها شنیده‌اید که تبلیغات هزینه نیست، سرمایه گذاری است. اگر بتوانید تبلیغات با کیفیت و با بازده بالا داشته باشید، رشد کسب‌وکارتان در شروع راه سرعت بیشتری می‌گیرد. فراموش نکنید که برای تبلیغات با برنامه‌ریزی جلو بروید و بی‌هوا کلی خرج روی دست خودتان باقی نگذارید. برای این موضوع گرفتن مشاوره برای راه‌ اندازی کسب‌ و کار اینترنتی توصیه می‌شود.

شروع کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام

خلاقیت و به‌روز بودن

حالا که مرحله‌های قبل را طی کرده‌اید و یک کسب‌وکار اینترنتی راه انداخته‌اید و از آغاز بیزینس آنلاین یک قدم فراتر رفته‌اید، کارتان تازه شروع شده است! بله درست شنیدید! نه‌تنها کارتان کم نشده، بلکه تازه وقت جدی‌گرفتن آن رسیده است. تمام این مرحله‌ها و قدم‌ها برای این بود که کارتان را شروع کنید و به یک جای معقولی برسید. بعد از این است که خلاقیت و به‌روز بودن شماست که تعیین می‌کند کجای بازار قرار بگیرید.

برای یک کسب‌وکار اینترنتی هیچ‌چیز مهم‌تر از این نیست که بتواند پابه‌پای مخاطب جلو بیاید و با گذر زمان هم مشتری‌هایش را حفظ کند. برای همین به‌روز بودن در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید بسیار مهم است. شما باید همواره با ترندهای حوزه‌تان آشنا باشید و بدانید در هر لحظه، مخاطب شما چه تغییراتی را پشت سر می‌گذارد. کسب‌وکار اینترنتی باید همزمان با مخاطب تغییر کند و این انعطاف‌پذیری، شرط بقای شما در میان انبوه کسب‌وکارهای دیگر است.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 200 میلیون تومان سرمایه

ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی اینجاست که خودش را نشان می‌دهد. اگر شما یک ایده‌ای را خودتان توسعه داده باشید، می‌توانید بدون دل‌زدگی و ناامیدی، قدم به قدم آن را رشد دهید و به آن بال‌وپر بدهید. پس هرجای کارتان که کپی می‌کنید، این یک‌جا، یعنی در ایده نو و تازه، به دنبال دیگران نروید. مسیر خودتان را بچینید و دقیقاً بدانید که می‌خواهید چه فعالیتی داشته باشید.

نکات حفظ یک کسب‌وکار اینترنتی

حالا که از اقدامات لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی فراتر رفته‌اید و یک کسب‌وکار دارید، باید بیشتر به فکر باشید. کسب‌وکار همانند یک کودک نیازمند مراقبت است. باید همواره تغییرات فضای دیجیتال، بازاری که در آن قرار گرفته‌اید و همچنین نیاز مخاطب را بسنجید. آماده تغییرکردن باشید و به این امید که سال‌ها روی یک رویه پافشاری کنید، وارد این عرصه نشوید.

نیاز مخاطب حرف اول را می‌زند

فراموش نکنید که رونق کسب‌وکار شما وابسته به نیاز دیگران است. هرچقدر کسب‌وکارتان پاسخ بهتری به نیاز مخاطب بدهد، بقای آن و رونق‌گرفتن آن احتمال بیشتری دارد. بله، اینجا هم صحبت از احتمال است و هیچ‌چیز قطعی وجود ندارد. بازار کسب‌وکار آنلاین این‌گونه است و شما باید در هر لحظه بتوانید با دسته‌ای از احتمالات، کارتان را پیش ببرید. نیازسنجی بازار را فراموش نکنید و هر گاه دیدید در حوزه فعالیت‌تان نیاز جدیدی ایجاد شده است، به آن ورود کنید و سعی کنید یک پاسخ خلاقانه به آن بدهید.

بیشتر بخوانید: بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار تولیدی پر سود در ایران

تحلیل رقبا تمام نمی‌شود

شما نباید چشم از دیگران بردارید و فقط مسیر خودتان را بروید. رقیب‌های اصلی‌تان را شناسایی کنید و قدم به قدم کارهایی که می‌کنند را تحلیل کنید. این موضوع حتی می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد. هر جا که رقیب‌تان اقدامی کرد و نتیجه‌ای نگرفت، دیگر شما نیازی به تست‌کردن آن اقدام ندارید. راه‌ اندازی کسب‌ و کار اینترنتی یعنی تحلیل همیشگی رقبا و این فعالیت هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود.

شروع کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام

نیاز به تأمین سرمایه دارید

هر کسب‌وکاری برای بقا و رشد نیازمند این است که از یک جایی به بعد سرمایه جدید جذب کند. تأمین سرمایه کسب‌وکارها با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. کرادفاندینگ یکی از روش‌های جذب سرمایه است. در این روش شما جلب اعتماد و ارائه برنامه کسب‌وکار خود، افراد دیگر را ترغیب می‌کنید تا سرمایه‌های خرد را روی هم بگذارند و در مجموع یک سرمایه قابل قبول برای کسب‌وکارتان ارائه دهند.

ایده‌های دیگر را جدی بگیرید

وقتی یکی از ایده‌هایتان به ثمر نشست و توانستید تا حدی شرایط آن کسب‌وکار را پایدار کنید، خودتان را محدود به همان یک ایده نکنید. اگر فکر می‌کنید پتانسیلی برای ورود به حوزه دیگری دارید، آن را جدی بگیرید و به صورت موازی شروع کسب و کار اینترنتی ایده جدیدتان را هم پیگیر باشید. البته باید به‌قدری تعادل را رعایت کنید که پایداری کسب‌وکار فعلی‌تان حفظ شود.

مزایای کسب‌وکار اینترنتی

داشتن یک کسب‌وکار اینترنتی مزایای بسیاری دارد که حتماً شما هم به امید همان‌ها اینجا هستید. اگر تا اینجای مطلب آمده‌اید و انگیزه‌تان به واسطه مراحل زیاد و دشوار راه‌اندازی کسب‌وکار کم شده است، در ادامه با ما همراه باشید تا امیدتان برگردد.

ایده برای شروع کسب و کار اینترنتی

امکان رشد نمایی کسب‌وکار

شاید در شروع کسب و کار اینترنتی رشد زیادی نداشته باشید، اما اگر رشدتان پایدار است، این نکته را بدانید که وقتی اصولی حرکت می‌کنید، می‌توانید امیدوار باشید تا در یک نقطه نامعلوم از زمان و مکان، کسب‌وکارتان یک رشد نمایی و سریع را تجربه کند. داشتن وب سایت برای کسب‌وکارهای فروشگاهی برای همین است که وقتی به این نقطه و رشد بالا رسیدید، آمادگی کافی برای پاسخگویی به تمام افراد و مشتریان را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: 8 روش هوشمندانه برای سرمایه گذاری با 500 میلیون تومان

مستقل از دیگران

شاید مهم‌ترین مزیت داشتن یک کسب‌وکار آنلاین، مستقل شدن از دیگر نهادها و سازمان‌هاست. هرچند در کسب‌وکارتان نیازمند همکاری با سازمان‌های زیادی هستید، اما در این بیزینس آنلاین، این شمایید که تصمیم می‌گیرید که هر قدم را چگونه بردارید. به عبارتی ارباب خودتانید و البته این ارباب بودن، کار زیادتری هم می‌طلبد؛ اما به بازدهی آن و احساس استقلالی که به شما خواهد داد، می‌ارزد.

کسب درآمد غیرفعال

ایجاد درآمدهای غیرفعال باعث می‌شود تا شما بتوانید به صورت متمرکز روی ایده‌های جدیدتان فکر کنید. وقتی یکی از کسب‌وکارهایتان به رونق برسند، شما یک درآمد غیرفعال خواهید داشت و این یعنی وقت آن رسیده تا زندگی آزادانه‌تری را تجربه کنید.

خطرات راه‌اندازی کسب‌وکار و راه‌حل آن

راه‌اندازی کسب‌وکار با تمام مزایایی که دارد، خطر جدی درباره از دست رفتن سرمایه هم دارد. مخصوصاً در شرایط اقتصادی ایران، اگر هم بخواهید یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید، باید قسمتی از سرمایه‌تان که اگر از دست برود به زندگی‌تان آسیب نمی‌رسد را درگیر کنید!

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

شروع کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام

اگر حفظ سرمایه برایتان در اولویت قرار دارد، یا در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار به فکر قدم‌های کم‌هزینه باشید که اساساً دیربازده است و شاید هیچوقت به نتیجه نرسد، یا اینکه یک روش مطمئن‌تر را انتخاب کنید که بازدهی آن احتمال بیشتری دارد. کرادفاندینگ یا تجمیع سرمایه‌های خرد برای شرکت در یک سرمایه‌گذاری بزرگ از همین دسته راه‌حل‌هاست. 

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

پلتفرم دونگی به شما این امکان را می‌دهد تا با هر میزان سرمایه‌ای که می‌خواستید برای راه‌اندازی کسب‌وکار کنار بگذارید، در یک کسب‌وکار بزرگ‌تر یا یک زنجیره تولید پربازده سرمایه‌گذاری کنید. برای اطلاعات بیشتر کافی است با کارشناس‌های دونگی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. 

جمع‌بندی

راه‌ اندازی کسب‌ و کار اینترنتی بهترین اتفاقی است که برای هر فردی می‌تواند اتفاق بیفتد. مسیر سخت و دشواری دارد اما وقتی از مرحله اولیه آغاز بیزینس آنلاین عبور کنید، غوطه‌ورشدن در آن برایتان لذت‌بخش خواهد بود. پس اگر مایل هستید یک کسب‌وکار اینترنتی داشته باشید، به دنبال میان‌بر نگردید. این همان مسیری است که باید با برنامه‌ریزی و هوشمندی از آن عبور کنید. در این مطلب نکات شروع کسب و کار اینترنتی و صفر تا صد آن را بررسی کردیم. تلاش کردیم تا در آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی کمکی کرده باشیم تا بر ترس‌هایتان یا ابهامی که دارید غلبه کنید و این مسیر پرپیچ‌وخم را شروع کنید. 

سوالات متداول

میزان سرمایه مورد نیاز هر کسب وکار وابسته به ایده و برنامه ای است که برای آن دارید. شما می توانید یک کسب و کار را بدون هزینه شروع کنید و کم کم برای تبلیغات و تولید محتوا هزینه کنید.

بله. شما می توانید در هر زمان و مکان کارتان را شروع کنید. برای شروع کردن فقط به ایده، خلاقیت و عمل گرایی نیاز دارید.

تجارت و بیزینسی که در جهت پاسخگویی درست به نیاز کاربران باشد، سودآوری بیشتری دارد. فرقی نمی کند که بلاگر آشپزی شوید یا فروشگاه لوازم نگهداری از حیوانات خانگی راه بیندازید! کافی است یک پاسخ خلاقانه به نیاز کاربران بدهید تا شاهد رشد کسب و کارتان باشید.

برای شروع استفاده از پلتفرم های رایگان و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام توصیه می شود.