خانه / وبلاگ و مقالات / بررسی اثرات مثبت و منفی کرادفاندینگ بر اقتصاد

بررسی اثرات مثبت و منفی کرادفاندینگ بر اقتصاد

۱۴۰۳/۰۴/۰۷ مقالات

بررسی اثرات مثبت و منفی کرادفاندینگ بر اقتصاد

کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام درست مانند هر مفهوم دیگری در این دنیا دارای اثرات مثبت و منفی بسیاری است. این مفهوم می تواند به اقتصاد کمک کند که سرمایه های خرد و کلان مختلفی را در کنار یکدیگر قرار دهد و از مجموع آن یک گردش مالی مناسب و مهم ایجاد نماید. این در حالی است که کرادفاندینگ عمدتا برای تامین مالی شرکت های کوچک یا متوسط کارایی دارد و بسیاری از شرکت های بزرگ با گردش های مالی کلان از این بازار دور می ماند.

کرادفاندینگ یک مفهوم نسبتا قدیمی در دنیای اقتصاد محسوب می شود. کرادفاندینگ یا همان سرمایه گذاری جمعی حالتی است که امکان تجمیع سرمایه های خرد و کلان را در کنار یک دیگر فراهم می کند و آن را در اختیار شرکت های سرمایه پذیر قرار می دهد. عمدتا سرمایه گذاری جمعی را با بورس و بازار سهام می شناسیم، اما امروز به دنبال این هستیم که با کرادفاندینگ به واسطه اعطای وام (بدون خرید سهام) آشنا شویم و مزایا و معایب آن را به طور کامل بشناسیم.

به طور مثال کرادفاندینگ باعث می شود که سرمایه گذار با تضمین بازگشت اصل سرمایه اطمینان بیشتری از سرمایه گذاری خود داشته باشد اما در مقابل باید قبول کند که سودی کمتر از سایر بازارها در پایان دوره دریافت خواهد کرد. کرادفاندینگ شاید ویژگی های مثبت و منفی مختلفی داشته باشد، اما ما فارغ از همه این ها به دنبال این هستیم که در این مقاله بتوانیم مهم ترین اثرات مثبت و منفی کرادفاندینگ را در کنار یک دیگر مورد بررسی قرار دهیم. با ما در این مسیر همراه باشید.

فهرست مطالب: 

مسیر جدید برای جذب سرمایه خرد

یکی از مهم ترین اثرات مثبت کرادفاندینگ دقیقا همین است که امکان جذب سرمایه های خرد را فراهم می کند. در واقع کرادفاندینگ چه در بازار سهام و چه به صورت اعطای وام بر اساس جذب سرمایه های خرد انجام می شود. بگذارید کمی بیشتر در این خصوص صحبت کنیم. در گذشته ای نه چندان دور حضور در بازار سهام و سرمایه گذاری تنها برای تعدادی افراد معدود در جامعه امکان پذیر بودن یعنی قیمت هر سهم و شرایط ورود به بازار سهام به نحوی بود که تنها سرمایه داران بزرگ و کلان امکان ورود و حضور در بازار سهام را داشتند.

بنابراین عملا بازار سرمایه گذاری وابسته به تعدادی سرمایه گذار محدود بود و این افراد بودند که مسیر سرمایه گذاری و اقتصاد کلان را تعیین می کردند. این در حالی است که در خارج از این بازار، سرمایه های خرد بسیاری وجود داشت که اگر در کنار یک دیگر قرار می گرفتند می توانستند چندین برابر مجموع سرمایه، سرمایه داران بزرگ را به گردش دربیاورند. بنابراین بازار سهام توانست با ایجاد مفهوم کرادفاندینگ نسبت به جذب سرمایه های خرد از سطح جامعه اقدام کند. بدین ترتیب سرمایه ای عظیم وارد بازار بورس و سهام شد و توانست به اقتصاد جان تازه ای بدهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سرمایه گذاری بلند مدت + ریسک ها و مزایا

اما این مسیر تازه برای جذب سرمایه از طریق بازار بورس و سهام تنها برای شرکت های کلان با گردش های مالی بزرگ امکان پذیر بود، بنابراین شرکت های کوچک و متوسط عملا نمی توانند از این طریق سرمایه های خرد یا کلان مختلفی را به سمت خود جذب کنند. اینجاست که کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام کارکرد خود را نشان می دهد.

کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام

نجات شرکت های متوسط و کوچک

یکی از مهم ترین آثار مثبت کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام این بود که در این روش امکان جذب سرمایه های خرد و کلان برای شرکت های متوسط یا کوچک امکان پذیر شده است. در کلام ساده تر این دست از شرکت ها امکان حضور مستقیم در بازار بورس و سهام را ندارد، به هر حال برای حضور در این دست از بازارها نیاز به سابقه تجاری و اعتبار مالی بالایی است و به سادگی هر شرکتی نمی تواند سهام خود را به صورت عمومی به فروش بگذارد.

اما در مسیر کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام، عملا هیچ سهامی از شرکت یا کسب و کار به فروش نمی رسد. بلکه سرمایه تجمیع شده به صورت وام (با تضمین بازگشت اصل سرمایه) به شرکت یا کسب و کار تعلق می گیرد. بنابراین شرکت با دریافت این وام (سرمایه تجمیع شده) در دوره ای مشخص باید سرمایه را به مجموعه سرمایه گذاران بازگرداند. نکته مهم اینجاست که برای جذب سرمایه گذار و امکان دریافت وام، شرکت باید سودی را تعیین کند که در پایان دوره به سرمایه گذاران پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

بنابراین عملا می توان گفت که کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام بدون امکان فروش سهام حالتی را ایجاد کرد که شرکت ها و کسب و کارهای کوچک یا متوسط امکان جذب سرمایه و تامین مالی را از طریق سرمایه گذاری جمعی به دست بیاورند. اثر مهم این امکان را می توان در دوره رکود اقتصادی جهان مشاهده کرد.

در واقع در این دوره شرکت ها و کسب و کارهای معتبر و جهانی دچار شکست های متوالی شده بودند و عملا همه گردش های مالی با مشکلات خاصی مواجه شده بود. شرکت ها امکان تسویه وام های بانکی و یا پرداخت سود سهامداران خود را نداشتند و عملا همه چیز در اقتصاد کلان به هم خورده بود. در این بین بود که سرمایه گذاران خرد با اندک سرمایه های خود کاری کردند که شرکت های کوچک یا متوسط برای اولین بار در تاریخ از شرکت های مهم و بزرگ پیشی بگیرند و به نوعی اقتصاد را از حالت رکود نجات دهند. بنابراین کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام عملا یک بازی برد برد میان سرمایه گذاران خرد و شرکت های کوچک و متوسط است.

امکان رشد برابر در دنیای اقتصاد

امکان رشد برابر در دنیای اقتصاد شاید از دیدگاه بسیاری به عنوان یک نقطه مثبت شناخته شود. یعنی شرکت های کوچک و کسب و کارهای تازه شکل گرفته بتوانند برابر با سایر شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ و معتبر از فرصت های خاصی بهره مند شوند. این اتفاقی است که توسط کرادفاندینگ به واسطه اعطای وام برای کسب و کارهای کوچک ایجاد شده است.

کسب و کارهای کوچک به کمک کرادفاندینگ می توانند نسبت به تامین مالی و ایجاد فرصت های برابر رقابتی اقدام کنند

یعنی کسب و کارهای کوچک به کمک کرادفاندینگ می توانند نسبت به تامین مالی و ایجاد فرصت های برابر رقابتی اقدام کنند. این اتفاق گرچه باعث رشد و نمو شرکت های مختلف و ایجاد رقابت واقعی در بازارهای مختلف می شود اما می تواند کمی برای اقتصاد خطرناک هم باشد.

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که شرکت های تجاری و مالی بر اساس جذب سرمایه از طریق کسب و کار اعتبار کسب کرده و شروع به رشد می کنند. حال اگر کسب و کارها به واسطه تامین مالی و به کمک مفاهیمی مانند کرادفاندینگ شروع به رشد کنند در حالی که بازار مناسبی برای خود ایجاد نکرده باشند ممکن است با شکست مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

در کلام ساده تر کرادفاندینگ یک وام است که برای دوره ای مشخص در اختیار شرکت ها و کسب و کارهای گوناگون قرار می گیرد و بدون در نظر گرفتن تحقق اهداف یا شکست در طرح اقتصادی ارائه شده باید اصل سرمایه به سرمایه گذاران بازگردد. از این رو عملا استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا حتی قبل از تجاری سازی شدن محصولات و قبل از این که بخواهند وارد بازار واقعی رقابت شوند می توانند نیاز مالی خود را تامین کنند، اما آیا تامین این نیاز مالی به معنای موفقیت در طرح ارائه شده است؟ این سوالی است که حتی کرادفاندینگ نیز نمی تواند به آن پاسخ دهد.

کرادفاندینگ و حفظ گردش مالی در اقتصاد

یکی از مهم ترین آثار و تبعات کرادفاندینگ در اقتصاد کلان این است که عملا در این مسیر گردش مالی بالایی از تجمیع سرمایه های خرد و کلان در کنار یک دیگر ایجاد می شود. بنابراین در تامین مالی جمعی سرمایه های خرد و کلان تبدیل به یک گردش مالی نسبتا کلان شده و به یک کسب و کار یا شرکت تزریق می شود.

کرادفاندینگ و حفظ گردش مالی در اقتصاد

نکته بسیار مهمی که در خصوص کرادفاندینگ و نقطه تفاوت آن با دیگر مسیرهای تامین مالی و بازارهای مالی و سرمایه ای وجود دارد این است که در این مسیر تفاوتی ندارد که شرکت سرمایه پذیر موفق به تحقق اهداف خود شود یا نه، در این مسیر سرمایه گذار به عنوان شریک تجاری شناخته نمی شود. از این رو عملا اصل سرمایه در هر صورت باید به سرمایه گذار بازگردد.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

زمانی که بازگشت اصل سرمایه به سرمایه گذاران تضمین می شود، اقتصاد کلان می تواند مطمئن باشد که درصد بالایی از این سرمایه را برای تجمیع دیگر و یا ایجاد یک گردش مالی جدید در هر بازار دیگری می تواند در اختیار داشته باشد. بنابراین یکی از مهم ترین کارکردهای کرادفاندینگ در اقتصاد کلان حفظ گردش مالی در اقتصاد است.

کرادفاندینگ وابسته به یک پلتفرم قوی است!

یکی از نقاط ضعف مهم کرادفاندینگ این است که وابسته به یک پلتفرم قوی است. در واقع بازار خاصی برای کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی از طریق اعطای وام وجود ندارد. بنابراین چگونه می توان سرمایه گذاران را در کنار یک دیگر قرار داد و سرمایه های آن ها را تجمیع کرد؟

پلتفرم های مختلفی برای جذب سرمایه گذار و تجمیع این سرمایه تلاش می کنند، اما سوالی که وجود دارد این است که سرمایه گذار وارد کدام پلتفرم های کرادفاندینگ می شود؟ بنابراین عملا نبود یک پلتفرم متمرکز مانند بورس (پلتفرم های خصوصی و متعددی در این حوزه وجود دارد) و متفاوت بودن اعتبار آن ها باعث می شود سرمایه گذاران دچار سردرگمی شود.

بیشتر بخوانید: سود سپرده 30 درصد

خوشبختانه در اقتصاد ایران این مشکل به واسطه پلتفرم قوی و کارآمد دونگی به نوعی برطرف شده است. این پلتفرم توانسته با ارائه خدمات متنوعی مانند مشاوره رایگان، ارائه طرح های سرمایه گذاری و اقتصادی، در اختیار قرار دادن اعتبار سنجی های مالی، امکان جذب سرمایه گذار با حداقل یک میلیون تومان، ارائه ضمانت های معتبر جهت بازگشت اصل سرمایه، ارائه طرح هایی همراه با تضمین اصل سرمایه و همچنین عدم دریافت کارمزد و مالیات سرمایه گذاری باعث شده است عملا دونگی تبدیل به یکی پلتفرم هایی شود که طرح های اقتصادی به سرعت می توانند نیاز مالی خود را تامین کرده و گردش مالی جدیدی را در اقتصاد ایجاد کند. بنابراین وجود یک پلتفرم معتبر مانند دونگی برای اثرگذاری کرادفاندینگ در اقتصاد کلان یک اصل کلی و غیر قابل انکار است.

برای اطلاعات بیشتر درباره سرمایه گذاری در طرح‌های کرادفاندینگ می‌توانید به صفحه مشاوره سرمایه گذاری دونگی مراجعه کنید و با کارشناسان ما در تماس باشید.

سوالات متداول

به طور کلی می توان ایجاد مسیری ساده و سریع برای تامین مالی شرکت ها و کسب و کارهای متوسط و کوچک را از مهم ترین اثرات مثبت کرادفاندینگ دانست.

کرادفاندینگ بر اساس تجمیع سرمایه های خرد از طریق پلتفرم های مختلف سعی می کند این سرمایه ها را در کنار یک دیگر قرار داده و آن را در اختیار یک شرکت یا کسب کار قرار دهد.

می توان عدم وابستگی کرادفاندینگ به تحقق اهداف مالی و تجاری را می توان یکی از نتایج منفی کرادفاندینگ دانست. چرا که در این صورت امکان رشد کسب و کارهای قارچی و بدون هدف نیز در اقتصاد ایجاد شده که ممکن است به سرعت با شکست مواجه شوند.