خانه / وبلاگ و مقالات / یک میلیارد، بیلیون، تریلیون و غیره چند صفر دارند؟

یک میلیارد، بیلیون، تریلیون و غیره چند صفر دارند؟

۱۴۰۳/۰۴/۱۴ مقالات

یک میلیون چند صفر دارد

صفر در دنیای واقعی ما تا چه ارزشی دارد؟ بسیاری از ما این را به خوبی می دانیم که صفر های جلوی یک عدد می تواند ارزش آن عدد را تعیین کند. به طور مثال 6 صفر جلوی یک عدد ارزش آن را به میلیون می رساند و اگر 3 صفر دیگر به آن اضافه کنیم، ارزش این عدد میلیارد خواهد بود.

فهرست مطالب: 

اگر بخواهیم واقعیت را عنوان کنیم، این صفرهای اعداد هستند که ارزش واقعی را در دنیای اقتصاد نشان می دهند. یک عدد با 12 صفر ارزشی بسیار بیشتر از یک عدد با 6 صفر دارد. پس اگر می خواهیم به موقعیت مناسب مالی برسیم باید کاری کنیم که تعداد صفرهای سرمایه خودمان را افزایش دهیم، اما چگونه؟

بیایید ابتدا باهم صفرهای واحد های مالی مختلف را بشماریم:

واحد

تعداد صفر

یک میلیون

6

یک میلیارد

9

یک تریلیون

12

یک کاردیلیون

15

یک کنتیلیون

18

یک سیسکتلیون

21

بنابراین ارزش اعداد و اقام از نظر جایگاهی در دنیای اقتصاد بر اساس فاصله سه صفر شکل می گیرد. از این رو اگر ما میخواهیم سرمایه خود را میان این پله ها حرکت دهیم باید یاد بگیریم که باید به اندازه سه صفر تلاش کنیم. در غیر اینصورت در همان پله باقی می مانیم. حال در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم.

ارزش صفر در زندگی انسان ها

صفر در ریاضی عددی است که هیچ ارزشی ندارد، اما می تواند باعث شود که یک عدد در جایگاه و ارزش بالاتری قرار بگیرد. در واقع صفر می تواند در یکان، دهگان و صدگان قرار بگیرد و عددی را به جایگاه هزارگان بفرسد. بدین ترتیب می توانیم صفر را به عنوان پله هایی برای تعیین جایگاه اعداد و اقتصاد در زندگی انسان ها بدانیم.

بیشتر بخوانید: در جستجوی سایت سرمایه گذاری با سود بالا هستید؟ دونگی همین جاست!

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چند صفر در زندگی خودتان دارید؟ در کدام پله اقتصادی قرار دارید و چگونه می توانید وارد پله دیگر شوید؟ شناخت صفرهای زندگی و اقتصاد واقعی خودتان می تواند شما در تعیین اهداف و بهبود روند افزایش ثروت کمک کند. در ادامه این مقاله سعی می کنیم این مسئله را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم و مشخص کنیم که چگونه صفرهای زندگی را شناسایی کنیم و بر اساس آن بتوانیم موقعیت زندگی خود را بهبود ببخشیم.

یک میلیارد چند صفر دارد

اقتصاد شما چند صفر دارد؟

9 میلیون تومان 6 صفر و 900 میلیون تومان 8 صفر دارد. بنابراین فاصله بین میلیون تا میلیارد از 6 تا 9 صفر خواهد بود. بنابراین اگر شما می خواهید سرمایه خود را از میلیون به میلیارد تبدیل کنید باید فاصله سه صفر را طی کنید که هر کدام از این صفرها نماد یک جایگاه است.

در کلام ساده تر زمانی که سرمایه شما 6 صفر داشته باشد بدین معنی است که این سرمایه میلیونی دارای جایگاه یکان است، یعنی 1 تا 9 میلیون تومان ارزش دارد. وقتی یک صفر به این مجموعه اضافه شود، جایگاه سرمایه به دهگان منتقل شده و از 10 تا 90 میلیون تومان ارزش پیدا می کند. 8 امین صفر می تواند جایگاه سرمایه را به صدگان برساند و ارزش آن در واحد 900 میلیون تومان قرار می گیرد.

با اضافه شدن یک صفر دیگر به طور کلی پله میلیون تمام شده و سرمایه از میلیون به میلیارد می رسد. اینجاست که می توان گفت جهش اقتصادی و مالی در سرمایه شما رخ داده است. در کلام ساده تر این صفر ها و توجه به جایگاه های آن ها نشان می دهد که برای داشتن یک جهش کلی میان میلیون تا میلیارد لازم است دو جهش جزئی اتفاق بیفتد.

این دو جهش عبارتند از عبور از یکان به دهگان و عبور از دهگان به صدگان. با رسیدن به صدگان عملا جهش بعدی به معنای عبور از پله میلیون و رسیدن به میلیارد است. حال سوال اینجاست که چه فاصله ای میان این جهش ها وجود دارد.

جهش میان صفرها

سوال مهمی که در خصوص جهش میان صفرهای مختلف وجود دارد این است که چه فاصله ای میان آن ها وجود دارد؟ آیا جهش میان یکان تا دهگان برابر با فاصله دهگان تا صدگان است؟ برای عبور از 6 امین صفر و رسیدن به جایگاه دهگان لازم است که سرمایه شما از 1 میلیون تومان تا 9 میلیون 999 هزار تومان افزایش پیدا کند. در حقیقت باید یک فاصله 9 میلیون تومانی پر شود. این در حالی است که برای رسیدن به صفر 8 ام این فاصله بیش 90 میلیون خواهد شد. یعنی شما باید بتوانید سرمایه خود را از 10 میلیون به 100 میلیون برسانید.

نکته جالب توجه این است که برای پریدن از پله میلیون به میلیارد و رسیدن به 9 امین صفر نیاز به جهش 900 میلیون تومانی است. یعنی از 100 میلیون تا یک میلیارد تومان را باید پر کنید!

بیایید کمی این گزاره ها را ساده تر کنیم:

  • برای تبدیل سرمایه خودمان از 6 صفر به 7 صفر، 9 تا یک میلیون تومان نیاز داریم.
  • برای تبدیل سرمایه خودمان از 7 صفر به 8 صفر، 90 تا یک میلیون تومان نیاز داریم.
  • برای تبدیل سرمایه خودمان از 8 صفر به 9 صفر (میلیارد)، 900 تا یک میلیون تومان نیاز داریم.

توجه داشته باشید که شما به جای میلیون در این گزاره می توانید هر واحد دیگری مانند میلیارد یا ... جایگذاری کنید. به طور کلی روندی که برای تبدیل صفرها باید به آن توجه داشته باشیم بدین صورت است.

نتیجه گیری از روند تغییر صفرها

به نظر شما چرا در این مقاله باید تا این اندازه به تغییر روند صفرها و ارزش آن ها در سرمایه خودمان توجه کنیم؟ حال که دانستیم برای تغییر هر صفر به چه سرمایه ای نیاز داریم، چه کارکردی می توانیم داشته باشیم؟

نکته مهمی که وجود دارد این است که بسیاری از مفاهیم ساده در بسیاری از موارد از ذهن ما خارج می شود و ما حتی به این مفاهیم فکر هم نمی کنیم. این مسئله در زندگی شخصی و زناشویی ما نیز وجود دارد، به طور مثال موفق ترین زوج ها در جهان کسانی هستند که هنوز مانند روزهای اول آشنایی به کوچک ترین مفاهیم زندگی مشترک خودشان اهمیت می دهند. مثلا هنوز برایشان مهم است که مهم ترین عطر زندگی همسرشان چیست و کدام روزها باید حواسشان به همسرشان بیشتر باشد. این جزئیات و مفاهیم ابتدایی کمک می کند یک زندگی درست مانند روزهای اول به خوبی جریان پیدا کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

در خصوص مسائل اقتصادی و رشد مالی نیز همچنین شرایطی وجود دارد. در کلام ساده تر بیان ارزش صفرها و فاصله میان آن ها شاید ابتدایی و بسیار پایه ای به نظر برسد اما باید بدانید این است که توجه به همین مفاهیم پایه، روشن شدن فاصله میان ارزش ها و تعیین وضعیت واقعی خودتان می تواند مهم ترین گام برای پیشرفت مالی محسوب شود.

ساده تر عنوان کنیم، سرمایه شما در کدام صفر قرار دارد؟ مجموع ارزش تمام دارایی شما چند صفر دارد؟ سرمایه آزاد شما برای سرمایه گذاری چند صفر دارد؟ تا امروز چند بار به صفرهای زندگی و وضعیت مالی زندگی خودتان نگاه کردید؟ معمولا مجموعه دارایی هر فرد بیشترین صفرهای اقتصادی آن فرد را به خود اختصاص می دهد. به طور مثال مجموع ارزش مسکن، خودرو یک زمین می تواند چند میلیارد باشد. از این رو غالب ارزش مجموع دارایی ما بین 9 تا 10 صفر خواهد داشت.

اما چیزی که وضعیت اقتصادی ما را بهبود می بخشد، مجموع ارزش دارایی های ما نیست، بلکه این ارزش سرمایه آزاد یا سرمایه ای است که امکان استفاده از آن در هر شرایط را داریم نشان می دهد که چگونه می توانیم در مسیر پیشرفت قرار بگیرم.

سرمایه دار فقیر نباشید!

همانطور که گفتیم مجموع ارزش دارایی ما نشان دهنده قدرت واقعی اقتصادی ما نیست. این مجموع ارزش می تواند دستخوش شاخص های مختلفی شود و همراه باید تورم صفرهای آن نیز بیشتر شود. به طور مثال ممکن است شما خانه ای را 5 سال گذشته با قیمت 700 میلیون تومان خریداری کرده باشید. یعنی ارزش این دارایی در زمان خرید 8 صفر داشته است.

امروز این ملک با قیمت 5 میلیارد تومان به فروش می رسد، یعنی ارزش این دارایی به 9 صفر افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که عملا شما تاثیری در افزایش ارزش دارایی نداشته اید و این یک روند اقتصادی و طبیعی است.

مثال دیگری که می تواند تفاوت ارزش دارایی با سرمایه آزاد را نشان دهد این است که ممکن است شما امروز سوار بر خودرویی باشید که 700 میلیون تومان ارزش داشته باشد، اما سرمایه ای برای پرداخت هزینه بنزین آن نداشته باشید!

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟؛ استراتژی های سرمایه گذاری شخصی برای بهبود وضعیت مالی

مسئله ای که در اقتصاد ما وجود دارد این است که امروز بسیاری از ما میلیاردها و میلیونر ها در جامعه فقیر هستند! یعنی من با داشتن یک خانه و ماشین با وجود این که ارزشی میلیاردی دارد، امکان تامین مالی یک درمان ساده و مراجعه به پزشک را ندارم!!

حال سوال اینجاست که چرا من با وجود بالا بودن مجموع ارزش سرمایه ای که در اختیار دارم، توانایی پرداخت ساده ترین هزینه های زندگی را ندارم؟ پاسخ کاملا مشخص است! آن چیزی که وضعیت معیشت و توان اقتصادی من را نشان می دهد، مجموع ارزش دارایی ها من نیست، بلکه مجموع سرمایه های آزادی است که در اختیار دارم و در لحظه می توانم از آن ها استفاده کنم. این در حالی است که بسیاری از ما فکر می کنیم با خرید یک خانه ثروتمند تر شده ایم، همینجاست که شکست اقتصادی، پسرفت مالی و دور شدن از آرزوها اتفاق می افتد.

یک تریلیون چند صفر دارد

سرمایه آزاد چیست؟

تا به اینجا دانستیم که اگر می خواهیم پیشرفت مالی و اقتصادی داشته باشیم باید سعی کنیم صفر های سرمایه آزاد خودمان را گسترش دهیم و کاری با مجموع ارزش دارایی نداشته باشیم. همچنین عنوان کردیم که پله های بیشتر کردن تعداد صفر ها رفته رفته سخت تر شده و فاصله ده برابری از یک دیگر می گیرند.

اولین سوالی که در این مسیر مطرح می شود این است که سرمایه آزاد به چه سرمایه ای گفته می شود و چه تعریفی دارد؟ سرمایه آزاد در ابعاد مختلف تعاریف مختلفی دارد، به طور مثال در مسئله سرمایه گذاری سرمایه آزاد به سرمایه ای گفته می شود که شما می توانید در موقعیت های لازم و فوری از آن برای ورود به یک موقعیت سرمایه گذاری استفاده کنید. اما مسئله ای که وجود دارد این است که می خواهیم بدانیم در زندگی واقعی و اقتصاد فردی سرمایه آزاد چه سرمایه ای است؟ آیا سرمایه ای که به صورت نقدی در اختیار داریم تنها به عنوان سرمایه آزاد شناخته می شود؟ یا خیر؟

در این مبحث سرمایه آزاد یا همان سرمایه ای که ما باید سعی کنیم صفرهای بیشتری به آن بیفزاییم به دو بخش عمده تقسیم می شود:

  1. سرمایه های نقدی
  2. سرمایه های غیر نقدی و قابل تبدیل (حبس نشده)

بنابراین علاوه بر سرمایه های نقدی (پول نقد، حساب های بانکی و ...) سرمایه های غیر نقدی حبس نشده و قابل تبدیل مانند طلا (سکه، سرویس و ...)، سهام های بورس (قابل معامله و فروش)، سرمایه گذاری های قابل تبدیل و ... نیز به عنوان سرمایه های آزاد شناخته می شود. از این رو این گروه از سرمایه ها را به عنوان سرمایه آزاد در نظر می گیریم که امکان تبدیل آن به سرمایه نقدی از نظر حجم و مدت زمان بسیار کم و منطقی است.

بیشتر بخوانید: معایب و مزایای سرمایه گذاری در ملک (مسکن و زمین)

یعنی اگر شما بتوانید سرمایه ای را طی یک روز تا یک هفته به پول نقد تبدیل کنید می توان آن سرمایه را به عنوان یک سرمایه آزاد در نظر گرفت.

افزایش صفر در سرمایه های آزاد

حال سوال مهم تری که از ابتدای این مقاله به دنبال آن هستیم این است که چگونه می توانیم نسبت به افزایش صفر سرمایه های آزاد خود اقدام کنید. اینجاست که داستان جذاب و قرار است با هم قدم به قدم صفرهای بیشتری به سرمایه خودمان اضافه کنیم.

اولین نکته ای که باید بدانید این است که قسمت دوم سرمایه های آزاد بر اساس همان قسمت اول تهیه می شود. یعنی شما بر اساس سرمایه مادی و نقدی خودتان اقدام به خرید طلا یا سهام در بازار بورس می کنید. بنابراین این سرمایه های به سادگی به یک دیگر تبدیل می شوند، این سادگی در تبدیل یک ابزار بسیار مهم برای افزایش صفر و ارزش سرمایه آزاد شناخته می شود.

برای راحت تر شدن ماجرا، بهتر است ابتدا تصور کنیم شما که این متن را می خواهید تنها سرمایه آزاد نقدی داشته و امکان استفاده از سرمایه های آزاد غیر نقدی را ندارید. بدین ترتیب خواهیم دید از چه مسیری می توان برای افزایش قدرت مالی و ارزش دادن به صفرهای سرمایه های نقدی باید اقدام کرد.

درآمد بیشتری به دست بیاورید

یکی از اصلی ترین مسیرهای افزایش صفر دارای نقدی این است که درآمد یا همان ورودی سرمایه خود را بیشتر و بزرگتر کنید. به طور مثال اگر در ماه 20 میلیون تومان درآمد دارید، باید کاری کنید که این درآمد به 25 میلیون یا حتی بیشتر افزایش پیدا کند، اما سوال مهم اینجاست که آیا این کار شدنی است؟

بسیاری از ما بنا بر شرایط اقتصادی دو یا حتی سه شغل داریم. به طور متوسط اگر زمان استراحت هر فرد در طول شبانه روز را 8 ساعت در نظر بگیریم. عملا فردی که سه شغل دارد به طور کامل تمام روز را مشغول کار کردن و کسب درآمد است. حال اگر این فرد بخواهد درآمد بیشتری ایجاد کند چه راهکاری دارد؟ با این وجود بیایید فرض کنیم که خواننده یک منبع درآمدی دارد، با این حال اگر وی به دنبال افزایش درآمد است باید به سوالات زیر پاسخ دهد. هر سوال نمره یا ضریبی دارد که در نهایت مجموع ضرایب مشخص می کند که چه مسیری را برای کسب درآمد بیشتر باید انتخاب کند. این سوالات عبارتند از:

  • آیا امکان تغییر شغل دارید؟
  • آیا امکان افزایش بهره وری در شغل خود دارید؟
  • چند ساعت در طول روز زمان دارید؟
  • آیا به صورت فریلنسر یا دورکار امکان انجام پروژه های مرتبط با مهارت خود را دارید؟
  • چه مهارت های قابل عرضه ای دارید؟
  • آیا به دنبال شغل جدید در کنار شغل خود می گردید؟
  • مهم ترین مسیر پیدا کردن شغل برای شما چیست؟

نتایج پاسخ به این سوالات

مهم ترین نکته ای که در پاسخ به این سوالات باید در نظر داشته باشید این است که در مسیرهای اقتصادی به خصوص مسیر افزایش درآمد تا جایی که می توانید نباید مسیری برابر با سایر افراد را طی کنید. در کلام ساده تر اگر بسیاری از کارمندان دولت یا کارمندان شرکت های مختلف بعد از ساعت های کاری در تاکسی های اینترنتی کار می کنند، بدین معنی نیست که لزوما تنها راه افزایش درآمد شما هم همان راه است.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران [سود بردن در شرایط رکود اقتصادی]

کافی است به وضعیت اقتصادی زندگی همین همکاران و دوستان خودتان نگاه کنید، تقریبا هیچ پیشرفت اقتصادی در آن ها مشاهده نمی کنید و تنها چیزی که کاملا مشخص است خستگی، کلافگی و بیچارگی بیشتر است. مسئله ای که وجود دارد این است که انسان باید یاد بگیرید که بر اساس توانایی های خود در جامعه و محیط کار پیش برود. باید یاد بگیریم که خودمان مهم ترین عنصر در دنیا و زندگی خودمان هستیم، بنابراین نباید برای حتی یک صفر بیشتر تمام زندگی و آرامش خودمان را برهم بزنیم.

جالب است بدانید که توصیه تمامی افراد ثروتمند جهان این است که زمانی در مسیر پیشرفت اقتصادی و سایر جنبه های مالی قرار می گیرید که به خودتان و شخصیتی که دارید احترام بگذارید. با تمام احترامی که برای رانندگان تاکسی های اینترنتی و ... قائل هستیم باید گفت که اساسا انتظار نمی رود فردی با مدرک فوق لیسانس و شاغل در یکی از بهترین شرکت های تجاری ایران با توانایی مدیریت ساختار شبکه و اینترنت رانندگی در این تاکسی های اینترنتی را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده باشد!

این انتخاب نشان می دهد که یکجای کار ایراد دارد و مهم ترین ایرادی که می توان به این تصمیم گیری گرفت این است که عدم توجه به مهارت و انتخاب کورکورانه مسیر دیگر افراد این مشکلات را ایجاد می کند.

هزینه ها را کم تر کنید!

کم کردن هزینه ها لزوما به معنی از کاهش نیازهای زندگی نیست. هر زندگی ملزوماتی دارد و برای تهیه آن ها باید هزینه های مشخصی انجام شود، اما مسئله ای که وجود دارد این است که آیا می توان این هزینه ها را بدون کاهش ملزومات زندگی کم کرد؟ شاید برای شما عجیب باشد، اما پاسخ مثبت است.

در واقع هر کدام از این ملزومات احتمالا توسط چند تولید کننده یا عرضه کننده تامین می شود، این تامین کنندگان برای جذب مشتری و فروش محصولات یا خدمات خود ناچار به رقابت با یک دیگر هستند که یکی از ساده ترین راه های این رقابت، ارائه قیمت های رقابتی یا موقعیت های موقتی جذاب برای فروش محصولات است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری خطرپذیر (جسورانه) چیست؟

به طور مثال شما می توانید یک شانه تخم مرغ را با قیمت روز بازار از سوپرمارکت محلی خود تهیه کنید، اما شاید در سایت ها و برنامه های عرضه محصولات مانند اسنپ، دیجی کالا و ... بنا به دلایلی بتوانید با هزینه ای کمتر یا به واسطه کد های تخفیفی همین شانه تخم مرغ را تهیه کنید. شاید برای یک شانه تخم مرغ تخفیف قیمتی 30 هزار تومانی تاثیر زیادی در افزایش ارزش دارایی های شما نداشته باشد، اما اگر همین کار را برای غالب محصولات و خدمات مورد نیاز زندگی خود انجام دهید، متوجه خواهد شد که عملا درصد قابل توجهی از درآمد بر اساس این نوع مدیریت سرمایه و هزینه به چرخه سرمایه آزاد شما باز می گردد.

در کلام ساده تر مدیریت درست هزینه ها می تواند به اندازه یک شغل تمام وقت به کسب درآمد و یا حفظ درآمد شما کمک کند. یکی از دلایلی که مشغول بودن در تاکسی های اینترنتی (به عنوان شغل دوم یا سوم) کارایی کامل را ندارد این است که متناسب با این درآمد هزینه های مربوط به خودرو نیز افزایش پیدا می کند. 

تبدیل به سرمایه های آزاد غیر نقدی

یکی از مهم ترین شیوه هایی که شما می توانید سرمایه آزاد خودتان را بیشتر کنید و ارزش بیشتری به آن بدهید این است که سرمایه های آزاد نقدی را به سرمایه های آزاد غیر نقدی تبدیل کنید. دو علت اصلی برای این موضوع وجود دارد:

  1. سرمایه نقدی طی مدت زمان مشخصی دچار کاهش ارزش می شود. این کاهش ارزش با از بین رفتن ارزش صفرهای سرمایه رخ می دهد. به طور مثال 20 سال گذشته صفر 6 ام که شروع کننده میلیون بود ارزش بسیاری داشت، اما امروز با 1 تا 9 میلیون تومان سرمایه چه کارکردهایی می توانیم داشته باشیم؟ حال اگر همین سرمایه در آن دوران به یک سرمایه یک نقدی تبدیل مانند طلا، دلار یا ... تبدیل می شد احتمالا امروز چندین صفر به آن اضافه شده و ارزش و بیشتری نسبت به آن روزها داشت.
  2. با تبدیل سرمایه آزاد نقدی به سرمایه های غیرنقدی عملا وارد مسیر سرمایه گذاری می شوید. در مسیر سرمایه گذاری سرمایه های آزاد نقدی به جای شما شروع به کار و درآمد زایی می کنند. در کلام ساده تر در مسیر سرمایه گذاری قرار نیست شما به جای چندین نفر کار کنید، این سرمایه شماست که شروع به کار می کند و در طی دوره های مشخص درآمد کاری خود را به شما ارائه می دهد. به طور مثال در مسیر سرمایه گذاری ممکن است شما بتواند ماهانه 20 درصد سودآوری داشته باشید. یعنی اگر مجموع سرمایه آزاد شما 100 میلیون تومان باشد، طی ماه اول به 120 میلیون تومان افزایش پیدا می کند. در صورت حفظ این روند سرمایه شما در ماه دوم 144 میلیون تومان خواهد شد و و در ماه سوم می توان به مجموع سرمایه 172 میلیون تومان می رسید. بنابراین کاملا مشخص است که سرمایه گذاری می تواند یک مسیر کاملا منطقی برای افزایش سرمایه آزاد و قدرت بخشیدن به آن است.

یک تیلیارد چند صفر دارد

سرمایه گذاری و ارزش دادن به صفرها

سرمایه گذاری یک مسیر منطقی و کاملا کارآمد برای افزایش صفرهای سرمایه محسوب می شود. شما به اندازه یک نفر می توانید کسب درآمد کنید و بیش از حدی مشخص نمی توانید از هزینه های خود بکاهید. با وجود این که همه این ها می تواند کارآمد باشد، اما باید در نظر داشته باشید که یک افزایش تورم و گسترش گرانی ها می تواند تمام زحمات شما را به سرعت نابود کند!

بنابراین باید کاری کنید که حداقل ارزش سرمایه شما برابر با افزایش تورم افزایش پیدا کند تا در زندگی متضرر نشوید. مهم ترین و شاید تنها مسیر ارزش دادن به صفرها و شاید افزایش آن ها سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین روش سرمایه گذاری برای تازه کارها

بازارهای مالی مانند بازار مالی بورس، بازار طلا، بازار دلار، بازار کالا و حتی کرادفاندینگ می توانند گزینه هایی باشند که شما را در مسیر کسب ثروت و افزایش صفرهای سرمایه قرار دهد، اما سوال اینجاست که چگونه؟ همه ما به خوبی می دانیم که بازارهای مالی این قدرت را دارند که نه تنها سرمایه شما را افزایش ندهند بلکه باعث کاهش آن ها نیز شوند. در کلام ساده تر ریسک حضور در بازار های مالی به اندازه ای است که می تواند موجب از بین رفتن سرمایه شما شود. اینجاست که انتخاب بهترین مسیر سرمایه گذاری می تواند تاثیر مهمی در افزایش ثروت شما داشته باشد.

استراتژی داشته باشید

مهم ترین فاکتوری که می تواند شما را در مسیر درست سرمایه گذاری قرار دهد، استراتژی در سرمایه گذاری است. استراتژی بدین معنی است که بدانید دقیقا از کجا شروع می کنید و قرار است به کجا برسید. در کلام ساده تر می دانید که چه زمانی وارد چه موقعیت های سرمایه گذاری شوید، چند درصد از سرمایه خود را درگیر آن موقعیت کنید و چگونه باید ریسک مربوط به آن را مدیریت نمایید.

به گفته بسیاری از سرمایه گذاران حرفه ای، شکستی که بر اساس استراتژی رخ دهد بسیار ارزشمندتر از پیروزی است که به صورت شانسی و اتفاقی ایجاد شده باشد. چرا که شکست با استراتژی به شما این فرصت را می دهد که بتوانید اشتباهات خودتان را پیدا کنید تا در موقعیت بعدی به پیروزی نزدیک تر شوید. این در حالی است که پیروزی یا موفقیت اتفاقی هیچ دلیل خاصی ندارد و شما نمی توانید آن را تکرار کنید.

یکی از مهم ترین انواع استراتژی که به عنوان یک روند در جریان سرمایه گذاری شناخته می شود، سبد سرمایه گذاری است. در ادامه به سبد سرمایه گذاری، علت و نحوه تشکیل آن به شکل کاملا مختصر خواهیم پرداخت.

سبد سرمایه گذاری چیست و چه کارکردی دارد؟

سبد سرمایه گذاری مجموعه ای از موقعیت های سرمایه گذاری است که در کنار یک دیگر قرار می گیرند. هدف از ایجاد این سبد چیزی جز کاهش ریسک مجموع سرمایه گذاری نیست. به طور مثال در این سدب یک موقعیت پرریسک قرار می گیرد، سرمایه گذار برای حذف ریسک این سرمایه گذاری ناچار است درصد دیگری از سرمایه خود را در موقعیتی کم ریسک سرمایه گذاری کند تا در صورت ضرر در موقعیت پر ریسک امکان بازگشت سرمایه از طریق موقعیت کم ریسک وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: سبدگردانی چیست و چه مزایایی دارد؟

بنابراین سبد سرمایه گذاری کمک می کند که شما بتوانید مجموعه ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید و به سودی نسبتا پایدار در دوره های مختلف برسید. شاید برای شما جالب باشد بدانید که برای یک سرمایه گذار پیدا کردن یک موقعیت کم ریسک با سود مناسب بسیار سخت تر و البته مهم تر از پیدا کردن یک موقعیت پر ریسک است. چرایی این مسئله کاملا مشخص است، معمولا در دنیای اقتصاد سود بر اساس ریسک سرمایه گذاری تعیین می شود. زمانی که ریسک یک موقعیت کم باشد عملا نمی توان انتظار داشت که سود چندان بالایی برای ما داشته باشد. به طور مثال سپرده گذاری در بانک بدون ریسک صورت می گیرد اما سودی که تعلق می گیرد حتی کمتر از درصد افزایش تورم سالانه است.

حال سوال اینجاست آیا موقعیتی وجود دارد که علاوه بر ریسک پایین بتواند سود نسبتا مناسبی، سودی حداقل دو برابر سود بانکی برای ما ایجاد کند؟

کرادفاندینگ، سودی منطقی با ریسک پایین

کرادفاندینگ دقیقا همان چیزی است که شما می خواهید. در واقع کرادفاندینگ می تواند سودآوری کاملا منطقی (در ایران به صورت سالانه حداکثر 40 تا 45 درصد) داشته باشد. این در حالی است که در این روند امکان بازگشت سرمایه توسط ضمانت های مختلف ایجاد می شود. بنابراین عملا امکان بازگشت اصل سرمایه باعث شده است که ریسک حذف یا کاهش سرمایه از بین برود. از طرف دیگر با توجه به سودآوری بیش از درصد تورم سالانه می توان گفت که عملا ریسک کاهش ارزش سرمایه نیز از بین می رود.

بنابراین به طور کلی کرادفاندینگ می تواند به عنوان یک موقعیت کم ریسک با سود مناسب در هر سبد سرمایه گذاری شناخته شود. از طرف دیگر برخی از سرمایه گذاران در مواردی تمام سرمایه خود را به صورت کامل در کرادفاندینگ و طرح های ارائه شده در آن قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

تنها نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که در مدت سرمایه گذاری (دو تا 12 ماه) امکان برداشت سرمایه وجود ندارد. بنابراین عملا سرمایه گذاری در کرادفاندینگ را نمی توان به عنوان یک سرمایه آزاد غیر نقدی نمی توان تلقی کرد.

ارزش صفر در اقتصلد

دونگی و کرادفاندینگ در ایران

در ایران نیز کرادفاندینگ به کمک پلتفرم جامعی تحت عنوان دونگی وجود دارد. بنابراین سرمایه گذاران محترم می توانند با ورود به این پلتفرم طرح های ارائه شده را مورد بررسی قرار داده بهترین گزینه را بر اساس استراتژی سرمایه گذاری خود انتخاب کنند. چند نکته مهم در خصوص دونگی وجود دارد.

اول این که سرمایه گذاری در این پلتفرم رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچ کارمزد یا مالیاتی وجود ندارد. از طرف دیگر طرح های ارائه شده در این پلتفرم از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و افراد می توانند بر اساس فاکتورهای مختلف نسبت به انتخاب طرح ها اقدام کنند. همچنین حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری یک میلیون تومان است و این یعنی شما با هر سرمایه ای که در اختیار دارید می توانید وارد این مسیر شوید.

عدم نیاز به تجربه و دانش و تخصص خاص برای شروع سرمایه گذاری و همچنین وجود برخی از طرح ها که علاوه بر اصل سرمایه دارای ضمانت های معتبر مبنی بر پرداخت سود سرمایه گذاری هستند باعث شده است عملا دونگی در میان بسیاری از سرمایه گذاران تبدیل به یکی از مهم ترین گزینه های سرمایه گذاری و پلتفرم هایی شود که حرف اول را می زند.

جمع‌بندی

حرف آخر در خصوص صفرها این است که باید در نظر داشته باشید که صفرها در جایگاه های مختلف ارزش های مختلفی به اعداد می دهند. 6 صفر می تواند سرمایه شما را به میلیون برساند و 9 صفر آن را تبدیل به میلیارد می کند. اما نکته اینجاست که برای رسیدن به 9 صفر باید در مجموع 999 یک میلیون تومان در کنار یک دیگر جمع کنید. این کار به واسطه افزایش درآمد، کاهش هزینه و البته سرمایه گذاری امکان پذیر است.

در این بین مسیر سرمایه گذاری به سبب دلایل مختلفی محتمل تر می تواند این اتفاق را رقم بزند. تنها شما باید بدانید که از چه استراتژی باید استفاده کنید و چگونه از ریسک های مختلف سرمایه گذاری فرار کنید. برای این کار استفاده از سبد سرمایه گذاری و موقعیت های مانند کرادفاندینگ در دونگی می تواند بسیار کارآمد باشد.

سوالات متداول

ممکن است بنا به هر دلیلی مجموع ارزش دارایی های ما به 9 یا 10 صفر برسد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که ارزش سرمایه در گردش یا سرمایه آزاد ما چقدر است؟ در واقع صفرها در دارایی های آزاد ما ارزشمند هستند.

به شکل های مختلف امکان این افزایش وجود دارد. با افزایش دارایی، کاهش هزینه و سرمایه گذاری می توان کاری کرد که صفرهای دارایی افزایش پیدا کند.

از هر نظر به نظر می رسد که سرمایه گذاری گزینه بسیار مناسبی برای افزایش دارایی و صفرهای سرمایه ما محسوب شود.