خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران [سود بردن در شرایط رکود اقتصادی]

بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران [سود بردن در شرایط رکود اقتصادی]

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ مقالات

سرمایه‌ گذاری در زمان بحران

بحران مالی سال 2008 و رکود بزرگ پس از آن هنوز در خاطرات بسیاری از سرمایه گذاران تازه است. آن زمان مردم دیدند که پرتفوی آنها 30 درصد یا بیشتر از ارزش‌های اصلی خود را از دست داده و افراد باتجربه شاهد کاهش برنامه‌های 401(k) و IRA به سطوحی بودند که برنامه‌های بازنشستگی آنها را تهدید می‌کرد. با این حال، در حالی که بسیاری از مردم وحشت داشتند یا مجبور به فروش دارایی‌های خود با قیمت‌های پایین بودند، گروه کوچکی از سرمایه گذاران صبور و روشمند عمل کردند تا سرمایه گذاری در زمان بحران را مد نظر داشته باشند. در واقع سقوط بازار سهام را یک فرصت می دیدند و از فرصت‌ های سرمایه گذاری در شرایط سخت استفاده کردند. با ما همراه باشید تا روش کار این افراد را بیشتر بشناسیم.

فهرست مطالب

چگونه بحران‌ها بر سرمایه گذاران تأثیر می‌گذارند؟

برای درک چالش‌های سرمایه‌گذاری در دوران آشفته، در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاران معمولا آن‌طور که در تئوری مالی سنتی پیش‌بینی می‌شود، رفتار نمی‌کنند. در این شرایط ایده‌آل هر فردی منطقی عمل خواهد کرد تا مطلوبیت مورد نظر خود را به حداکثر برساند. در عوض، مردم اغلب غیرمنطقی رفتار می‌کنند و اجازه می‌دهند که احساسات مانع رشد آنها زمان سرمایه‌گذاری در رکود شوند. به‌خصوص زمانی که اقتصاد کشور دچار هرج و مرج است. حوزه نوظهور بررسی رفتار مالی (behavioral finance) تلاش می‌کند تا چگونگی رفتار واقعی افراد در مقابل نحوه پیش‌بینی تئوری مالی را توصیف کند.

سرمایه‌گذاری  در رکود

این مبحث به ما نشان می‌دهد که افراد زمان مدیریت ریسک سرمایه‌ گذاری، به جای اینکه صرفا ریسک گریز باشند، در واقع ضرر گریزتر هستند. این بدان معناست که مردم درد عاطفی ناشی از ضرر را بسیار بیشتر از لذتی که از یک سود به دست می‌آورند احساس می‌کنند. به علاوه، زیان گریزی یا همان loss-aversion تمایل مردم به فروش زودهنگام و یا ماندن در شرایط ضرر برای مدت طولانی را توصیف می‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا از سرمایه گذاری در بازار ملک یا طلا و سکه خارج می شوید؟

این سوگیری‌های عاطفی ممکن است حتی پس از شروع بهبودی نیز ادامه داشته باشد و انتخاب بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران را سخت کند. به این معنی که سرمایه گذاران ممکن است نسبت به سرمایه گذاری امن در زمان بحران دچار تردید باشند. به عنوان مثال، در سال 2022 و پس از رکود کوتاه ناشی از کووید-19، بلک راک از 1000 سرمایه‌گذار نظرسنجی کرد و دریافت که 45 درصد از افراد نسل هزاره‌ (متولدین دهه پنجاه تا پایان دهه هفتاد)، پس از عبور از شرایط سرمایه‌گذاری  در رکود، ترجیح داده‌اند در امنیت کامل سهام بیشتری به سبد خود اضافه کنند و 49 درصد هم برنامه ریزی کرده‌اند ظرف شش ماه پس از نظرسنجی، سهام بیشتری را هم در نظر بگیرند.

بهترین روش سرمایه‌ گذاری در زمان بحران

همه سرمایه‌گذاری‌ها این خطر را به همراه دارند که ارزش آنها به صورت دوره‌ای کاهش پیدا کند. در برخی موارد، افت ارزش بسیار ناگهانی و شدید است که به طور قابل درک باعث نگرانی سرمایه گذاران می‌شود. در این شرایط، مهم است که سرمایه‌گذاران با نگاهی به چگونگی واکنش بازارهای مالی جهانی به تمام بحران‌های جهانی قبلی، دیدگاه بلندمدت خود را حفظ کرده و یک استراتژی سرمایه‌گذاری در دوران بحران داشته باشند. 

چالش‌های سرمایه‌ گذاری در دوران آشفته

در طول تاریخ، بازارهای مالی جهانی از هر بحرانی از جمله COVID-19، بحران مالی 2008، 11 سپتامبر و جنگ‌های عراق، افغانستان، سوریه، ویتنام، کوزوو، بوسنی، کویت و فالکلند رها شده‌اند. ضمن اینکه ما هم همواره به دنبال بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

در حالی که بازارهای جهانی همیشه نوسان دارند، اوراق بهادار خاص معمولا زمان بیشتری را برای بهبودی شرایط نیاز دارند. این واقعیت اهمیت داشتن یک سبد متنوع با قرار گرفتن در معرض چندین طبقه دارایی را تقویت می‌کند. در طول دوره‌های پر نوسان، سرمایه گذاران نباید بر موقعیت بازارها متمرکز شوند. در عوض، آنها باید تمرکز خود را روی دلیل اولیه سرمایه گذاری خود حفظ کنند تا هدف بلندمدت را در نظر داشته باشند.

درک تفاوت بین کاهش ارزش پرتفوی و ضرر

برای پیدا کردن راه پول درآوردن در شرایط بد اقتصادی در نظر بگیرید که در طول دوره‌های نوسان، ارزش پرتفوی اغلب کاهش می‌یابد، زیرا بازارهای سهام جهانی منقبض می‌شوند. به عنوان مثال، اگر یک سرمایه‌گذار دو سهم در آمازون داشته باشد و ارزش سهام آمازون در دوران سرمایه‌گذاری در رکود به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند، سرمایه‌گذار همچنان صاحب دو سهم خواهد بود، اما ارزش این سهام کمتر از قبل شده است.

مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری

زمان جستجوی بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران به یاد داشته باشید، سرمایه گذار تنها در صورتی می‌تواند زیان را تجربه کند که سهام خود را با ارزشی کمتر از قیمت قبلی بفروشد. از آنجایی که سرمایه‌گذاری‌ها باید به‌ صورت میان‌مدت انجام شوند، برای سود بردن از بحران اقتصادی، توصیه می‌شود تنها در صورت نیاز سرمایه‌گذار به سرمایه در شرایط اضطراری، فروش در زمان نوسانات را مورد توجه قرار دهید. اگر شرایط شما اضطراری نیست، توصیه می‌کنیم این موقعیت را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

برای پیدا کردن فرصت‌های طلایی در زمان بحران مالی، به یاد بسپارید که بهترین روزها در بازارهای مالی در طول تاریخ اغلب تنها چند روز پس از بدترین روزها هستند. به همین دلیل، مهم است که سرمایه گذاران از فروش در هنگام بحران وحشت نکنند. به یاد داشته باشید، سرمایه گذارانی که از سال 1930 بهترین ده روز بازار را در هر دهه از دست داده‌اند، تنها بازدهی 28 درصدی را تجربه کرده‌اند و سود بردن از بحران اقتصادی را در نظر ندارند. بازده کلی بازار شامل 10 روز برتر در هر دهه 17715 درصد است که اهمیت حفظ موقعیت در بازار را در بلند مدت نشان می‌دهد.

آیا می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در رکود سود کنیم؟

با توجه به نکات گفته شده در مورد سرمایه گذاری در دوران رکود تورمی، پایبندی به برنامه سرمایه گذاری بلندمدت حداقل کاری است که می‌توانید انجام دهید. اما آیا می‌توان از این برنامه جلوتر رفت؟ یک توصیه مکرر متخصصان این زمینه برای سرمایه گذاری پرسود در شرایط رکود و بحران اقتصادی این است که از این رکودها برای سرمایه گذاری بیشتر استفاده کنید. این همان چیزی است که برای مثال نظریه پرفروش‌ترین «جنگ مالی نامتقارن» پیشنهاد می‌کند. در این وضعیت خوب است از استراتژی سرمایه‌ گذاری در زمان بحران به صورت اتوماسیون حمایت کنید.

فرصت‌های طلایی در زمان بحران  مالی

منطق حفظ سرمایه در زمان بحران یا پس از آن ساده است. شما در چند دوره دیده‌اید که چگونه روند بلندمدت بورس مثبت است. به عنوان یک سرمایه گذار بلندمدت، کاری که برای سرمایه‌گذاری در رکود انجام می‌دهید این است که چیزی را ارزان بخرید که می‌دانید در دراز مدت قیمت آن افزایش می‌یابد و با افزایش سرمایه در دوران رکود مواجه خواهید شد. 

بیشتر بخوانید: کدام سرمایه گذاری زود بازده را انتخاب کنیم؟

برای برداشتن این گام‌های سرمایه‌گذاری در شرایط بحرانی، دارایی‌های نقدی در سبد خود دارید که نباید آن را با ابزار اضطراری خود اشتباه بگیرید. این نقدینگی همان پولی است که می‌توانید آن را با خرید محصولات ایمن نگه دارید تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری به وجود بیاید.

بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران اقتصادی

با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور، سرمایه گذاری در کرادفاندینگ (تأمین مالی جمعی) بهترین سرمایه گذاری در شرایط فعلی ایران است. در نظر بگیرید که کرادفاندینگ یک روش جذب سرمایه است و در آن شرکت‌ها از طریق جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی، برای توسعه و رشد کسب‌وکار‌های خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران

این روش می‌تواند به دلیل مزایای زیر، به عنوان یک گزینه عالی برای سود بردن از بحران اقتصادی محسوب شود:

امنیت سرمایه‌گذاری  در رکود و بحران

اعتقاد به اینکه امنیت همواره یکی از مولفه‌های اساسی در بازار سرمایه محسوب می‌شود، باعث شده که بسیاری از سرمایه گذاران حتی با وجود سود بالا، از سرمایه گذاری در دوره‌های بحرانی خودداری کنند، زیرا امنیت سرمایه آنها تأمین نشده است. اما تأمین مالی جمعی، فرصت‌های مختلف سرمایه گذاری توسط چندین فرد یا نهاد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

در این روش سرمایه‌ گذاری در زمان بحران، کارشناسان به عواملی مانند شهرت و اعتبار مدیران کسب‌وکار، شناسایی و ارزیابی ریسک‌ها و تطابق شرایط طرح با قوانین و مقررات می‌پردازند. به این ترتیب، سرمایه گذاران اطلاعات کافی و معتبری برای ارزیابی فرصت‌های سرمایه گذاری دارند و با آرامش بیشتری وارد طرح‌های سرمایه گذاری گروهی می‌شوند.

افزایش بهره‌وری در جمع‌آوری سرمایه

ویژگی‌هایی مانند سرعت، سهولت و شفافیت در جذب سرمایه هم به افزایش بهره‌وری این روش کمک می‌کنند. کارآفرینان نیاز سرمایه مورد نیاز خود را با سرعت بیشتری جذب خواهند کرد. همچنین، سهولت کار آن جاست که همه امور مربوط به جذب و تزریق سرمایه به طرح‌ها از طریق یک پلتفرم مرکزی انجام می‌شود. به این ترتیب، کارآفرینان و مدیران کسب‌وکار این توانایی را دارند تا به سادگی پیشرفت جذب سرمایه را مشاهده کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

در مجموع، با بررسی آینده بازارهای مالی در زمان بحران می‌توانیم تصمیمات مناسبی برای رشد سرمایه خود بگیریم. خرید سهام باارزش، نفروختن سهام و درک مسئله ضرر در مقابل کاهش ارزش سهام، از جمله استراتژی‌هایی هستند که باید به آنها توجه کنیم. اما اگر پیش‌بینی روند بازار در زمان بحران برای شما کار سختی است، بهتر است به دنبال روش امنی برای رشد سرمایه خود باشید. 

دونگی به عنوان یک پلتفرم عرضه اوراق بهادار پربازده، استفاده از طرح‌های کرادفاندینگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این روش با سرمایه‌گذاری خودکار، امکان پس‌انداز خودکار را هم برای شما آسان می‌کند تا بدون هیچ محدودیت در طرح‌ها شرکت کرده و شاهد رشد سرمایه خودتان باشید. همچنین شما با مراجعه به صفحه مشاوره سرمایه گذاری دونگی می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی تیم ما بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران، استفاده از روش کرادفاندینگ و تنوع بخشی به سبد سهام است.

برای داشتن یک تجربه امن، باید تفاوت میان ضرر و کاهش سهم را درک کنید و برای فروش سهام عجله نداشته باشید.