خانه / وبلاگ و مقالات / صندوق اهرمی چیست و سرمایه گذاری در آن چه مزایایی دارد؟

صندوق اهرمی چیست و سرمایه گذاری در آن چه مزایایی دارد؟

۱۴۰۳/۰۵/۲۸ مقالات

صندوق اهرمی چیست

برای سرمایه‌گذاری در بورس روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها روش مستقیم و برخی دیگر روش‌ غیرمستقیم هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله روش‌های غیرمستقیم انجام این کار هستند که امکان مدیریت راحت‌تر دارایی‌ها و کسب بازدهی بیشتر را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای انواع مختلفی بوده و هر کاربر متناسب با نیاز و دانش خود می‌تواند یکی از آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. در این مطلب در مورد صندوق‌ سرمایه گذاری اهرمی یا صندوق LETF یکی از جدیدترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری صحبت خواهیم کرد. اگر به دنبال پاسخ این سوال که صندوق اهرمی چیست و چگونه می‌توان در آن به معامله پرداخت هستید، تا انتها همراه ما باشید. 

فهرست مطالب:

صندوق اهرمی چیست؟

صندوق اهرمی به انگلیسی LETF، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی است. با سرمایه‌ گذاری در صندوق اهرمی، امکان تخصیص سود ثابت و سود متناسب با رشد بازار سرمایه به‌صورت همزمان فراهم می‌شود که متناسب با عملکرد صندوق است. این صندوق هم مانند دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری از واحدهای مختلفی تشکیل شده که به دسته‌های ممتاز و عادی تقسیم‌بندی می‌شوند.

واحدهای ممتاز صندوق اهرمی خود دارای 2 مدل ممتاز خاص و عام هستند که نحوه استفاده و معامله در آن‌ها و همچنین سود حاصل از این معاملات متفاوت است. برای درک بهتر مفهوم و معنای این صندوق اما ابتدا باید با فلسفه اهرم آشنا باشید. اهرم ابزاری است که برای اعمال نیروی بیشتر و جابجا کردن اجسام سنگین استفاده می‌شود و نیروی لازم برای جابجایی را چندبرابر می‌کند. صندوق‌های اهرمی نیز چنین خاصیتی در بازار بورس و سهام داشته و قابلیت چندبرابر کردن بازده سرمایه‌گذاری را دارند. در واقع با سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌توان سودی مضاعف کسب کرد. 

تفاوت واحدهای سرمایه‌گذاری در انواع صندوق های اهرمی

کمی قبل گفتیم که واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی به دو دسته ممتاز و عادی تقسیم می‌شوند. این دو دسته که در اصطلاح بدون ریسک و پرریسک هم نام دارند، پس از دریافت مجوز اولیه قابل تعیین هستند. تفاوت مهم واحدهای پرریسک و بدون ریسک در نحوه بازدهی و سود آن‌ها است. سود در واحدهای بدون ریسک ثابت است. در واقع این واحدها تضمین حداقل سود دارند، این در حالی است که در واحدهای پرریسک بازدهی مضاعف امکان‌پذیر بوده و سود نهایی چندین برابر است. 

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

بازده صندوق اهرمی

مزایا و معایب صندوق‌ سرمایه گذاری اهرمی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای انواع مختلفی هستند و برای انتخاب یکی از آن‌ها جهت سرمایه‌گذاری ابتدا باید با مزایا و معایب هریک آشنا بود که در این مطلب در مورد مزایا و معایب صندوق LETF صحبت خواهیم کرد. 

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی 

  • صندوق‌ سرمایه گذاری اهرمی، قابلیت سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک را دارد و لزوما نیازی به سرمایه بالا برای معامله در این صندوق نیست. 
  • به واسطه برخورداری از دو نوع واحد سرمایه‌گذاری عادی و ممتاز، این صندوق هم برای افراد ریسک‌پذیر و هم برای افرادی که معاملات خود را به شکل محتاطانه انجام می‌دهند، مناسب است. 
  • سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی، دریافت سود حداقلی را تضمین می‌کنند. 
  • امکان سرمایه‌گذاری همزمان در واحدهای عادی و ممتاز برای کاهش ریسک پرتفوی وجود دارد. 
  • و...

بیشتر بخوانید: صندوق درآمد ثابت چیست + نحوه فعالیت، مزایا و معایب

معایب سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی

  • عدم آشنایی با این صندوق‌ها و چگونگی معامله در آن‌ها گاهی باعث بروز زیان‌های سنگین و جبران‌ناپذیر می‌شود. 
  • این صندوق‌ها نسبت به EFTهای سنتی، دارای هزینه بالاتر و در نتیجه کارمزد بیشتر هستند. 
  • این صندوق، صندوقی کارآمد و مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت است اما به دلایل زیادی نمی‌توان به عنوان صندوقی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت روی آن حساب کرد.

بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی به چه صورت است؟

یکی از نکات مهمی که می‌توان در مورد صندوق‌ سرمایه‌ گذاری اهرمی عنوان کرد، نرخ بازده صندوق LETF است. این صندوق در هر حالت بازدهی قابل قبولی دارد و از این نظر می‌توان آن را یکی از مطمئن‌ترین‌ها برای سرمایه‌گذاری معرفی کرد اما روند و فرآیند بازدهی صندوق اهرمی چیست و به چه صورت است؟

صندوق‌های اهرمی تشکیل شده از دو بخش واحدهای ممتاز و واحدهای عادی هستند و این دو بخش کاملا وابسته یکدیگر بوده و عمل یکی در نتیجه دیگری تاثیر‌ می‌گذارد. به این صورت که اگر بازدهی صندوق در بخش عادی بیش از سقف تعیین شده باشد، مازاد آن به واحدهای ممتاز منتقل می‌شود. در مقابل زمانی که بازدهی صندوق در بخش عادی کمتر از نرخ حداقلی باشد هم واحدهای ممتاز، مبلغ مورد نظر را جبران می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری خطرپذیر (جسورانه) چیست؟

افزایش بازدهی صندوق‌های اهرمی، موجب سود مضاعف سهامداران می‌شود و عملکرد ضعیف صندوق و پایین‌تر بودن نسبت به نرخ حداقلی تعیین شده نیز باعث ضرر و زیان سهامداران می‌شود. البته تاکنون مورد خاصی مبنی بر ایجاد ضرر و و زیان برای سرمایه‌گذاران این صندوق گزارش نشده است و بیشتر سرمایه‌گذاران حداقل نرخ بازدهی یا کف نرخ را دریافت می‌کنند. سود و زیان در صندوق‌های اهرمی روزانه محاسبه می‌شود، در نتیجه سرمایه‌گذاران قابلیت محاسبه دقیق و برنامه‌ریزی برای چگونگی عملکرد در این صندوق را دارند.

تفاوت صندوق اهرمی با صندوق‌های دیگر

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی

یکی از سوالات رایج علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مالی به‌خصوص صندوق LETF یا صندوق‌های اهرمی، چگونگی سرمایه‌گذاری در آن‌ها است. در مورد صندوق‌های اهرمی باید گفت که به‌دلیل وجود دو واحد صندوق عادی و ممتاز، معامله در این صندوق‌ها نیز وابسته به نوع صندوق شرایط و مراحل متفاوتی دارد که در ادامه برای هر کدام به صورت جداگانه توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد. 

سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی 

بیشتر سرمایه‌گذاران، به‌خصوص آن‌هایی که به دنبال ریسک و خطر کم در سرمایه‌گذاری بوده و از نقطه امن خود در بازار سرمایه خارج نمی‌شوند، برای کاهش خطر سرمایه‌گذاری و جلوگیری از ضررو زیان، واحدهای عادی را انتخاب می‌کنند ریسک‌ های صندوق اهرمی در واحدهای عادی کمتر از واحدهای ممتاز است اما نحوه سرمایه‌گذاری در واحد عادی صندوق LETF چیست؟ خرید و فروش واحدهای عادی صندوق LETF به شکل صدور و ابطال انجام می‌شود. برای خرید و فروش واحدهای عادی می‌توانید از طریق سایت اصلی صندوق اقدام کنید. 

بیشتر بخوانید: سرمایه در گردش چیست و چگونه محاسبه می شود؟

واحدهای عادی دارای سود و بهره مشخص بوده و در اصطلاح سود آن‌ها کف و سقف معین دارد. به عبارتی اگر بازدهی نهایی صندوق بعد از یک سال از کل مبلغ تعیین شده بیشتر باشد، سودی که به سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد، به میزان سقف تعیین شده است و در صورتی که بازده صندوق‌ سرمایه گذاری اهرمی نسبت به میزان تعیین شده کمتر باشد، سرمایه گذار حتما کف سود را دریافت خواهد کرد. در واقع می‌توان این واحدها را نوعی واحد درآمد ثابت دانست. برای سرمایه‌گذاری در این واحدها کد بورسی، ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام الزامی است. مدیریت هزینه‌ها در این صندوق فرآیند ساده‌تری دارد.

سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز

سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی را می‌توان در واحدهای ممتاز هم انجام داد. واحدهای ممتاز به دو دسته خاص و عام تقسیم شده که هرکدام ماهیتی متفاوت دارند. واحدهای ممتاز خاص، مربوط به موسسین صندوق است. این افراد دارای حق رای در مدیریت صندوق هستند، همچنین واحدهایی که به این صورت عرضه می‌شوند، غیرقابل ابطال بوده اما می‌توان آن‌ها را در بازار بورس، به دیگر افراد منتقل کرد. 

واحدهای ممتاز عام و قابل معامله را می‌توان از طریق سامانه‌های معاملات آنلاین خریداری کرد. علاوه بر خرید امکان فروش این واحدها نیز وجود دارد و این موضوع از مزایای مهم واحدهای ممتاز عام است. وجه تمایز این واحدها میزان کف و سقف سود تعیین نشده و در واقع میزان مشخصی برای بازدهی وجود ندارد. در واقع همان‌طور که احتمال سود بیشتر در این نوع وجود دارد، احتمال ضرر و زیان هنگفت‌تر نیز وجود خواهد داشت. 

تفاوت صندوق LETF با صندوق‌های دیگر

اطلاع دقیق از نحوه خرید صندوق اهرمی، نیاز به آشنایی کامل با این صندوق دارد و برای آشنایی کامل با عملکرد صندوق اهرمی نیز باید با تفاوت این صندوق و دیگر صندوق‌ها آشنا باشید. در این بخش در مورد تفاوت‌های این صندوق با دو صندوق درآمد ثابت و سهامی صحبت خواهیم کرد.

تفاوت صندوق‌ سرمایه گذاری اهرمی و سهامی 

صندوق اهرمی در بورس و صندوق سهامی دارای دارایی‌های یکسان هستند. هر دو سرمایه‌گذاری را در سهام انجام می‌دهند با این تفاوت که در صندوق LETF، بازدهی واقعی صندوق به سهام‌دار اختصاص داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه پولمان را دو برابر کنیم؟ بهترین روش های دو برابر کردن پول در ایران

تفاوت صندوق‌ سرمایه گذاری اهرمی و درآمد ثابت 

صندوق‌های درآمد ثابت معمولا 15 درصد از پرتفوی خود را به سهام اختصاص می‌دهند اما در صندوق‌های اهرمی از نوع عادی و کم ریسک، میزان سود نهایی بیشتر است.

سرمایه‌ گذاری در صندوق اهرمی

بهترین صندوق های اهرمی کدامند؟

یکی از دغدغه‌های مهم سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به بازار صندوق‌های اهرمی و معامله در آن‌ها را دارند، انتخاب بهترین صندوق برای سرمایه‌گذاری است. انواع مختلف صندوق LETF در ایران وجود دارد که این موضوع انتخاب را سخت می‌کند. برای انتخاب بهترین صندوق جهت سرمایه‌گذاری باید به چند نکته مهم که ویژگی‌های بهترین نوع صندوق اهرمی هستند، توجه کرد و سپس لیست صندوق های اهرمی پرمتقاضی را تهیه کرد و براساس آن، بهترین صندوق برای سرمایه‌گذاری را مشخص کرد. در ادامه پاسخ به سوال بهترین صندوق اهرمی چیست، در مورد ویژگی‌هایی که در انتخاب بهترین صندوق موثر هستند، صحبت خواهیم کرد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • میزان نقدشوندگی: پیش از انتخاب یک صندوق برای سرمایه‌گذاری باید میزان نقدشوندگی آن را بررسی کنید. در واقع باید این نکته را مورد بررسی قرار دهید که در شرایط نیاز به فروش سهام، چه میزان احتمال بازگشت پول وجود دارد.
  • تخصص مدیر صندوق: هرچه مدیریت و افرادی که اداره صندوق‌ سرمایه گذاری اهرمی را برعهده دارند، متخصص‌تر باشند، احتمال بروز مشکل در این صندوق‌ها کمتر شده و ریسک معاملات نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
  • بازدهی صندوق: بازدهی صندوق LETF ثابت نیست و وضعیت بازار مالی و حتی وضعیت دیگر صندوق‌ها در بازدهی صندوق‌های مالی موثر است اما تا حدودی می‌توان براساس وضعیت گذشته صندوق، شرایط آینده آن را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: طرح توجیهی چیست و چه اهمیتی دارد؟

براساس ویژگی‌های گفته شده می‌توان وضعیت انواع صندوق‌های اهرمی را مورد بررسی قرار داد و از این طریق برای انتخاب بهترین نوع صندوق اهرمی و انجام معاملات پرسود، با کمترین ضرر و زیان اقدام کرد. بررسی ویژگی‌های صندوق‌های مختلف و انتخاب بهترین نوع صندوق براساس ویژگی‌های گفته شده از جمله نکات مهم سرمایه گذاری در صندوق اهرمی است که باید به آن توجه کرد.

تفاوت کرادفاندینگ با صندوق اهرمی 

صندوق اهرمی نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که صرفا باعث کسب سود برای شخصی که سرمایه‌گذاری را در آن انجام داده می‌شود. هرچند این سرمایه‌گذاری دارای منفعتی کلی برای بازار مالی است اما به جز سود حاصل از آن که گاهی کم و گاهی زیاد است، کاربرد خاص دیگری را نمی‌توان برای آن عنوان کرد. کرادفاندینگ اما روشی است که از طریق آن می‌توان تامین سرمایه یک پروژه را انجام داد.

می‌توان گفت که در این روش یعنی کرادفاندینگ، سرمایه‌گذاری به صورت جمعی انجام شده و با توجه به مبلغ بالاتر سرمایه‌گذاری، سود نهایی برای سرمایه‌گذاران نیز بیشتر خواهد بود. برای مشاوره سرمایه گذاری و اطلاعات بیشتر در مورد این شیوه می‌توانید با کارشناسان دونگی در تماس باشید یا از مقالات دیگر سایت را مطالعه کنید.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان صندوق‌های اهرمی را نام برد که امروزه جزو محبوب‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده و تنوع زیادی به شیوه‌های معاملاتی می‌بخشند. این صندو‌ق‌ که خود از واحدهای مختلفی تشکیل می‌شود، هم برای افراد متقاضی ریسک بالا و هم برای افرادی که از ریسک گریزان هستند، مناسب است. نظر خود در مورد سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را با ما در میان بگذارید.
 

سوالات متداول

ریسک نرخ بهره، اهرمی بودن، ریسک بازار و تاثیر آن در سود و زیان صندوق، متغیرهای کلان اقتصادی و نقدشوندگی از مهمترین ریسک های صندوق های اهرمی هستند.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق های اهرمی بسته به عادی یا ممتاز بودن آن ها متفاوت است. سرمایه گذاری در واحد عادی از طریق خرید و فروش آنلاین و در روش ممتاز از طریق بازار بورس قابل انجام است.

صندوق های اهرمی بستری امن تر برای معامله بوده و در صورت ورود آگاهانه به آن ها، احتمال سود بیشتر خواهد بود.