خانه / وبلاگ و مقالات / راهنمای انتخاب شغل مناسب [بررسی عوامل مهم در انتخاب کار خوب]

راهنمای انتخاب شغل مناسب [بررسی عوامل مهم در انتخاب کار خوب]

۱۴۰۳/۰۴/۰۳ مقالات

راهنمای انتخاب شغل

انتخاب شغل مناسب به عوامل متعددی از جمله شخصیت افراد، وضعیت اقتصادی، چشم انداز ده ساله اقتصادی و اجتماعی، امکان رشد، هزینه و شرایط اولیه مورد نیاز و ... بستگی دارد. هر فردی که می خواهد در آینده شغلی خود موفق باشد باید بتواند بر اساس این عوامل مهم در انتخاب شغل و برقراری تناسب میان آن ها رفتار درستی از خود نشان دهد. نکته ای که وجود دارد این است که شاید انتخاب شغل مناسب را بعد از انتخاب همسر به عنوان مهم ترین و تاثیرگذار ترین انتخاب هر فرد در طول زندگی بدانیم. از این رو لازم است شرایط و عوامل مختلفی را در انتخاب شغل مورد علاقه مورد بررسی قرار دهیم.

مسئله ای که باید به آن اشاره کنیم این است که با وجود این که همواره امکان تغییر شغل و رفتن سراغ موقعیت دیگر شغلی وجود دارد، اما باید بدانید که این مهاجرت های شغلی کار سختی است و می تواند تا مدت ها شما را اذیت کند. از این رو بهتر این است که در انتخاب درست شغل از همان ابتدا فاکتورها و شرایط مختلفی را در نظر بگیرید. ما در این مقاله قصد داریم با بررسی معیارهای انتخاب شغل، شما را در این مسیر راهنمایی کنیم. گرچه مواردی مانند شخصیت شناسی و بررسی علایق فردی و ... از جمله عواملی است که به صورت صد در صد در اختیار خود شماست و ما نمی توانیم به صورت کلی چارچوب خاصی در این خصوص تعیین کنیم.

با این حال در ادامه سعی می کنیم عوامل مختلف را در کنار یک دیگر قرار داده و بهترین روند و روش انتخاب شغل مناسب را نشان دهیم، با ما همراه بمانید.

فهرست مطالب: 

انتخاب شغل مناسب و تاثیر آن در زندگی

انتخاب شغل مناسب می تواند تعیین کننده روند زندگی، اهداف مالی و تاثیرگذار در تمامی ابعاد زندگی هر فردی باشد. شغل هر انسانی به راحتی می تواند حداقل یک سوم از زمان هر روز او را به خود اختصاص دهد. با توجه به این که یک سوم دیگر زمان هر انسان در حالت عادی به خواب اختصاص داده می شود، عملا می توان گفت که نیمی از فعالیت های هر انسان در جامعه منحصرا در اختیار شغل و کسب و کار است.

بنابراین عملا نیمی از واکنش های احساسی، رفتاری و اجتماعی هر انسانی به مسئله شغلی و کاری وی بستگی دارد. این که او یک روز عالی را در شغل خود سپری کرده باشد یا این که او بدترین روز شغلی خود را داشته می تواند در رفتاری وی در طول روز و حتی طول زندگی تاثیر مستقیم داشته باشد. بنابراین یکی از مهم ترین عللی که انتخاب یک کار خوب اهمیت بیشتری پیدا می کند این است که اساسا مشاغل حداقل نیمی از زمان هر انسان را به خود اختصاص می دهند و بدین ترتیب بخش عمده ای از رفتارها  و عواطف انسانی محصول این انتخاب است.

بیشتر بخوانید: سود سپرده 30 درصد

از طرف دیگر یکی مهم ترین دلیلی که هر انسانی مجبور به انتخاب شغل مناسب است مسئله درآمد و حقوق است. در واقع می توان گفت که رسیدن به تمامی اهداف های مالی و رویاهای شخصی به نوعی به  انتخاب درست شغل بستگی دارد. از این رو لازم است بدانیم اصول انتخاب شغل دقیقا چیست و چگونه می توان در این مسیر گام برداشت.

عوامل مهم در انتخاب شغل

عوامل مهم در انتخاب شغل مناسب

انتخاب شغل مناسب بر اساس معیارها و فاکتورهای گوناگون امکان پذیر است. همانطور که برای انتخاب همسر هر فردی ممکن است فاکتورهای خاص خودش را داشته باشد در خصوص ویژگی های شغل مناسب نیز همین شرایط حاکم است. از طرف دیگر ممکن است برای یک فرد فاکتوری مهم تر از فاکتور دیگر باشد و برای فرد دیگر این مسئله کاملا برعکس باشد. بنابراین ترتیب شاخص های گفته شده در این مقاله چندان مورد توجه نیست و شما می توانید بر اساس نیاز، شخصیت و ده ها مسئله دیگر این ترتیب را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: لیست شغل های خانگی پردرآمد

به طور مثال فردی در انتخاب همسر زیبایی و چهره را اولویت می داند و فرد دیگری اولین چارچوبی که مورد بررسی قرار می دهد اخلاق و رفتار فرد است. بنابراین عملا نمی توان تقدم یا تاخری به صورت عمومی و کلی برای معیارهای انتخاب شغل در نظر گرفت.

چارچوب اقتصاد و روند آن را بشناسید

انتخاب شغل مناسب زمانی اتفاق می افتد که شما با مفهوم شغل آشنا شوید و دقیقا بدانید با چه چیزی رو به رو هستید. شغل یک مفهوم کاملا اقتصادی است و بر اساس این بستر سنجیده می شود. بنابراین به نظر می رسد بهتر است شناخت چارچوب های اقتصادی و روند های مختلف آن را در یکی از اولویت های مهم انتخاب شغل مناسب قرار دهیم.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم، روزی دلاکی به عنوان یک شغل مناسب در جامعه شناخته می شد و از مرتبه اجتماعی نسبتا مناسبی برخوردار بود، اما رفته رفته این شغل خارج از چارچوب روند اقتصادی قرار گرفته و محکوم به نابودی شد. حال اگر فردی در این بین علاقه و توانایی خاصی در این شغل داشته باشد نیز همچنان نمی تواند وارد این شغل شود، چرا که از نظر اقتصادی این فعل دیگر شغل محسوب نشده و خارج از رفتار اقتصادی شناخته می شود. بنابراین شما باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. اول این که باید بدانید روند اقتصادی به کدام سمت حرکت می کند: به طور مثال امروز اقتصاد جهان به سمت هوش مصنوعی و ایجاد بستری مبتنی بر آن است. بنابراین شما باید سراغ شغلی بروید که توانایی اجرا در این بستر را داشته باشد. این یک واقعیت است و نمی توان از آن فرار کرد.
  2. دوم این که نیاز اقتصادی، تغییر نگرش ها و ده ها فاکتور دیگر می تواند در ارزش گذاری اقتصادی مشاغل تاثیرگذار باشد: به طور مثال در دهه های 50، 60 و 70 شمسی شغل دولتی و اداری بسیار مطرح و قابل توجه بود. اما اگر فردی در انتهای دهه 70 یا 80 شمسی به درستی روند اقتصاد را مورد بررسی قرار می داد، به خوبی متوجه می شد که دولت، اقتصاد داخلی و جهانی به سمت خصوصی سازی و به برون سپاری فعالیت ها رفته است. از این رو کاملا مشاهده می کنیم که عمده گردش مالی به خارج از مشاغل دولتی ارجاع داده شده و دیگر نمی توان کارمند دولت بودن را به عنوان یک مزیت شاخص در نظر گرفت.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه عنوان کنیم، چارچوب های اقتصادی و شناخت آن دو مفهوم کلی را به ما در خصوص انتخاب شغل مناسب ارائه می دهند:

  • آینده شغلی
  • ارزش شغلی

بیشتر بخوانید: آشنایی با رایج ترین اصطلاحات کسب و کار و استارت آپ

چگونه می توان چارچوب اقتصادی را تشخیص داد؟

در مسیر انتخاب شغل مناسب شناخت چارچوب های اقتصادی به نظر اهمیت بسیاری دارد و می تواند روند کلی نحوه انتخاب شغل را تعیین کند. از این رو سوالی که وجود دارد این است که چگونه می توان این روند را کشف کرد؟ چندین فاکتور در خصوص روند اقتصاد و چارچوب های مربوط به آن تاثیر گذار است که برخی از این فاکتورها بسیار تخصصی هستند. از این رو در غالب سایت های مربوط به اقتصاد و یا با یک جست و جو در گوگل می توانید " روند اقتصاد و مشاغل مربوط به آن در ده سال آینده " را تشخیص دهید.

از طرف دیگر اگر پیگیر سیاست گذاری های کلان دولت و مجلس باشید نیز متوجه می شوید که روند اقتصادی به کدام سمت میل کرده است. به طور مثال طی چند سال گذشته غالب ریل گذاری های بلند مدت دولت و مجلس به سمت تغییر اقتصاد کلان ایران از حالت تورمی به حالت مالیاتی است. بنابراین به نظر نمی رسد که طی یک دهه آینده شغل هایی با پلتفرم دلالی توانایی قابل توجهی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: شغل دوم خود را انتخاب کنید؛ معرفی بهترین شغل های دوم

همچنین شما با بررسی ترند هایی که در شبکه های اجتماعی و اینترنتی شکل میگیرد نیز می توانید روند اقتصاد آینده را تشخیص دهید. به طور مثال امروز همه ما می دانیم که هوش مصنوعی نه به عنوان یک ابزار بلکه به عنوان یک الزام در حال شناخته شدن است. از این رو باید شغلی را انتخاب کرد که بتواند در این بستر فعالیت خود را داشته باشد.

معیارهای انتخاب شغل

شخصیت خودتان را می شناسید؟

فاکتور دیگری که در انتخاب شغل مناسب می تواند تاثیرگذار باشد این است که شخصیت شما چگونه است؟ آیا برونگرا هستید و می توانید به خوبی با مردم ارتباط بگیرید و یا این که دوست دارید در گوشه ای دنج بنشینید و وظایفی که دارید را انجام دهید؟ به خاطر دارم که در دوره دانشجویی برای کسب درآمد سراغ بازاریابی بیمه رفتم، در این دوره یک ماهه بنده با تمام مغازه ها و حتی با تک تک آدم های خیابان محل خوابگاه صحبت کردم بلکه بتوانم یکی از آن ها را مجاب به خرید بیمه عمر کنم، اما یک نفر هم این خرید را انجام نداد. در همین حین یکی از دوستانی که با من همراه شده و وارد شرکت بیمه شده بود، توانست از همان دوستان خودمان در خوابگاه چندین نفر را برای خرید بیمه عمر مجاب کند!!

مسئله در انتخاب شغل و تاثیر شخصیت دقیقا همینجاست. او با توانایی صحبت و تشخیص خود و بدون این که بخواهد مانند من سخت تلاش کند، توانست نتیجه ای عالی به دست بیاورد و من با وجود این که چندین روز ظهر تا شب در خیابان ها می گشتم و صحبت می کردم و عرق می ریختم حتی یک فروش موفق نداشتم!

بنابراین لزوما سخت کار کردن همواره به نتیجه نمی رسد، این هوشمندی شما در کار است که می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد اما هوشمندی جایی اتفاق می افتد که کار انتخاب شده منطبق بر شخصیت واقعی شما بوده و یا در مسیر آن قرار گرفته باشد.

بیشتر بخوانید: شغل دوم با 100 میلیون تومان؛ بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار با صد تومن

در کلام ساده تر در نظر داشته باشید که هوشمندی در اختیار بخش ناخودآگاه ذهن قرار دارد و شما نمی توانید به صورت منطقی به آن دسترسی مستقیم داشته باشید. از این رو غالبا در تست انتخاب شغل سعی می شود مشاغلی به شما پیشنهاد شود که بر اساس شخصیت و چارچوبی فردی شما باشد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد ذهن ناخودآگاه شما این قدرت را پیدا می کند که بتواند در موارد مختلف مسیرهایی را نشان دهد که کمتری کسی به آن ها توجه کرده باشد.

شناخت شخصیت شامل چه مواردی می شود؟

سوال مهمی که در خصوص انتخاب شغل مناسب و شناخت شخصیت وجود دارد این است که اساس شخصیت به چه مواردی بستگی دارد و شناخت آن شامل چه مواردی می شود؟

بسیاری علایق را در درون شخصیت افراد می دانند، اما باور ما بر این است که علایق فاکتوری است که تنها به شخصیت بستگی ندارد و فاکتورهای مختلفی در تعیین آن از جمله توانایی فرد و ترندهای اجتماعی و ... تاثیرگذار است. از این رو نمی توان علایق را به صورت مستقیم در دل شخصیت افراد شناسایی کرد. بر این اساس شخصیت انسان در اینجا به معنای چارچوب کلی رفتاری فرد است. به طور مثال فردی به سختی می تواند صبح از خواب بیدار شود و علاقه زیادی به خواب دارد، این در حالی است که فرد دیگری به خواب کمتری نیاز دارد و می تواند با 4 ساعت خواب کاملا سرحال باشد.

برای نفر اول انتخاب یک شغل ثابت با الزام حضور در ساعت مقرر می تواند عذاب آور، استرس زا و سخت باشد. این در حالی است که این شغل می تواند متناسب با سبک زندگی فرد دوم باشد. بنابراین اگر بخواهیم به واسطه یک شاخص یا کلید موارد مربوط به شخصیت هر فرد را عنوان کنیم می توانیم به سبک زندگی فرد اشاره کنیم. در کلام ساده تر نوع زندگی فرد نشان می دهد که فرد در چه روندی قرار دارد و با چه چارچوب هایی راحت تر است. ممکن است فردی دوست داشته باشد هر هفته در یک مهمانی یا پارتی باشد این در حالی است که یک روز مهمانی در سال ممکن است موجب عذاب فرد دیگری باشد. برای هر کدام از این ها می توان راهنمای انتخاب شغل متفاوتی در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: شغل های آنلاین و اینترنتی؛ همه آنچه که باید بدانید!

نکته مهمی که باعث شده سردرگمی در انتخاب شغل برای بسیاری از افراد جامعه ایجاد شود این است که این تصور وجود دارد که نوع شغل و سطح درآمد می تواند به هر حال سبک زندگی فرد را تغییر دهد. این دیدگاه باعث می شود که فرد برای شغل و کسب درآمد خود را تغییر دهد و متحمل عذاب روحی غیر قابل وصفی شود.
در حالی که اگر فردی بر اساس سبک زندگی خود سعی کند نسبت به انتخاب شغل مناسب اقدام کند احتمالا ساده تر و راحت تر با شغل خود کنار می آید و حتی می تواند تعهد خود را بهتر انجام دهد و سریع تر پیشرفت کند.

علایق خودتان را بشناسید

فاکتور مهم دیگری که در انتخاب شغل مناسب باید به صورت مستقل (نه به عنوان زیر مجموعه ای از شناخت شخصیت) مورد بررسی قرار بگیرد، مسئله علایق فردی است. همانطور که در بالا عنوان کردیم علاقه یک فرد تنها به شخصیت فرد بستگی ندارد و ده ها عامل و فاکتور دیگر می تواند در تعیین این مسئله تاثیرگذار باشد. اگر بخواهیم با یک کلید ساده نشان دهیم که در چه زمینه هایی شما می توانید علاقه کاری داشته باشید باید به این مسئله توجه کنید که آیا حاضر هستید تمام توان و زمان خود را برای آن زمینه صرف کنید یا خیر؟

ویژگی های شغل مناسب

به طور ساده تر زمانی که شما با اشتیاق از زمان استراحت خود برای انجام کاری صرف کنید و یا این که هر لحظه شوق انجام آن را داشته باشید و از انجام دادن آن لذت ببرید مشخصا می توان گفت که شما به آن کار علاقه دارید. اما مسئله ای که وجود دارد این است که بسیاری از ما نمی دانیم واقعا به چه حوزه کاری علاقه داریم؟ عدم تجربه در حوزه های کاری مختلف شاید علت اصلی این مسئله باشد و شاید عدم وجود آموزش های درست و کاربردی در حوزه های عملی و کاری را بتوان دلیل آن دانست.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری

چگونه علاقه خود را پیدا کنیم؟

پیدا کردن علاقه یکی از ابزارهای مهم کشف و انتخاب شغل مناسب است. از این رو سوالی که ایجاد می شود این است که چگونه باید علاقه خود را کشف کنیم؟ یکی از راهکاری کشف علاقه، رویا پردازی است! این که شما در یک حوزه کاری بدون این که تجربه ای در آن داشته باشید دست به رویا پردازی بزنید و شرایط مختلفی را در ذهن خود برای آن کار بپرورانید می تواند یک نشانه از علاقه شما به آن شغل باشد. ابزاری دیگری که برای کشف علاقه خود می توانید از آن استفاده کنید، استفاده از فرمول بازگشت به عقب است.

بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم، فرمول بازگشت به عقب این گونه است که شما به علایقی که دارید و از آن ها مطلع هستید باید رجوع کنید و به عنوان پایه از آن استفاده نمایید. به طور مثال شما علاقه به خلاقیت دارید و دوست دارید هر چیزی را با هم ترکیب کنید و به دستاوردهای جدیدی برسید و یا ممکن است شما علاقه به سخنوری داشته باشید و دلتان بخواهد در جمع همواره صحبت کنید. این علاقه ها می تواند به عنوان چارچوب کلی مسیر یافتن علاقه شغلی شما را همراه کند.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که یکی از کارهایی که توسط تست آنلاین شغل مناسب انجام می شود استفاده از همین روش است. یعنی سایت های معتبر به شکل های مختلف این علایق را در شما کشف کرده و سعی می کنند بر اساس آن ایده برای انتخاب شغل به شما ارائه دهند.

محدودیت ها می تواند عامل توسعه باشد

یکی از فاکتورهای عجیب که کمتر به آن در زمینه انتخاب شغل مناسب توجه می شود، مسئله محدودیت هایی است که به صورت فردی یا اجتماعی پیش روی افراد قرار می گیرد. این محدودیت ها مانند سد هایی هستند که می توانند مسیر هر فرد را تغییر دهد و وی را در جاده ای دیگر گسیل کنند.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 500 میلیون تومان [8 ایده پرسود]

بسیاری از افراد موفق در جهان این شرایط را تجربه کردند و معتقد هستند که اگر این دست از محدودیت ها وجود نداشت ممکن بود استعداد آن ها کشف نمی شد و یا شغل مناسبی برای خود پیدا نمی کردند. به طور مثال ممکن است شما در رشته برق مخابرات دانشگاه صنعتی شریف تحصیل می کنید. به هر دلیل این امکان وجود دارد که از ادامه تحصیل باز بمانید و یا توانایی اتمام آن را نداشته باشید. این محدودیت و سد شدن راه شما در این مسیر شاید از جنبه های مختلفی به عنوان یک اتفاق منفی به نظر برسد اما مسئله ای که وجود دارد این است که همین اتفاق ممکن است شما وارد بازار کار شوید و یا سراغ رشته ای بروید که در آن مهارت و علاقه دارید.

اینجاست که نباید از محدودیت ها و اتفاق های منفی چندان واهمه داشت، چرا که هر کدام از این اتفاق ها می تواند شرایط بهتری را در آینده برای ما رقم بزند.

چه مهارت هایی دارید؟

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در انتخاب شغل مناسب می تواند تاثیر بسیار مستقیم داشته باشد مسئله مهارت های فردی است. در واقع نکته ای که وجود دارد این است که امروز دنیا به سمتی حرکت کرده است که به جای مدرک و سطح تحصیلات برای مهارت افراد احترام قائل است. ممکن است فردی از بهترین دانشگاه های ایران فارغ در رشته برق فارغ التحصیل شده اما توانایی تشخیص فاز و نول را هنوز پیدا نکرده باشد. در مقابل فردی شاید در یکی از دانشگاه های دور افتاده تحصیل بکند اما مهارت و شاید سابقه کاری خوبی در حوزه تحصیلی خود پیدا کرده باشد. تفاوت این دو فرد در انتخاب شغل مناسب در اینجاست که کارفرما به دنبال کسی است که مهارت مناسبی دارد و کمتر به مدرک دانشگاهی و سایر موارد توجه می کند.

انتخاب یک کار خوب

این نکته ای است که در تمام جهان وجود دارد، یعنی شما با مهارت هایی که دارید می توانید نه تنها در ایران بلکه حتی به صورت دورکاری و غیر حضوری از کارفرماهای خارج از کشور نیز پروژه های کاری خوبی بگیرید. بنابراین اگر به دنبال پیدا کردن انتخاب شغل آینده مناسبی هستید، مهارت های خودتان را افزایش دهید و کمتر به دنبال مدارک مختلف باشید. همچنین در نظر بگیرد که درصد مهمی از شرایط تعیین حقوق و مزایای مربوط به شغل انتخاب شده به سطح مهارت های شما دارد.

بیشتر بخوانید: اصول و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران

گذراندن دوره های آموزشی مناسب، استفاده از آموزش های اینترنتی و کمک گرفتن از افراد با تجربه می تواند شما را در کسب مهارت های لازم برای انتخاب شغل مورد علاقه راهنمایی کند.

نترسید و گام بردارید!

کسب دانش، مهارت و شاید تجربه شاید به عنوان فاکتورهای مهمی برای انتخاب شغل مناسب محسوب شود اما این تمام کار نیست. مادامی که شما به صورت عملی وارد حوزه کاری نشده و یا دست به اقدامی نزده باشید عملا نمی توانید " شغل مناسب من " را به شکل واقعی لمس کنید. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم، شما نباید منتظر اتمام دوره های مهارت آموزی و کسب دانش و ... باشید. در واقع این دوره ها همیشه وجود دارد و احتمالا در هیچ رشته ای نتوان هیچ پایانی برای آن ها تصور کرد. نکته ای که وجود دارد این است که شما بعد از رسیدن به یک سطح نسبتا مشخص و نه چندان بالا می توانید وارد بازار کار شوید.

باید شروع به جست و جو کنید و ببینید چه شرایط کاری برای مهارت شما وجود دارد. از طرف دیگر جست و جو و کشف موقعیت های مختلف کاری به شما ایده های مختلفی می دهد و نشان خواهد داد که برای رسیدن به حداقل سطح درآمدی به چه مهارت های حداقلی نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری برای آینده فرزندان (آینده نگری برای کودکان)

همچنین در نظر داشته باشید که در بسیاری از حوزه های کاری کارفرما هایی وجود دارند که امکان گذراندن دوره کارآموزی را به شکل های مختلف فراهم کرده اند. بنابراین شما با پایین آوردن سطح انتظارات خود و ورود به این نوع حوزه ها می توانید عملا بازار کسب و کار را لمس کنید و در مدت کمی مهارت، تجربه و دانش عملی خود را افزایش دهید. از طرف دیگر با ورود به بازار کار دیگر می دانید چه مهارت هایی اساسی است و چگونه می توانید موقعیت شغلی خود را بهتر کنید.

از مشاوره در انتخاب شغل مناسب استفاده کنید

بسیاری از مردم جهان به خصوص ما ایرانی ها اعتقاد زیادی به استفاده از مشاوره در برهه های مختلفی از زندگی نداریم. غالب ما همیشه فکر می کنیم خودمان می توانیم با آزمون و خطا یا به شکل های دیگری این مسیر ها را پیش برویم. از طرف دیگر تصور غالب ما از مشاور کسانی هستند که در زمینه های مختلف تجربه کسب کرده اند و احتمالا قرار است مسیرهای گوناگون، سخت با چاشنی صبر و حوصله را به ما معرفی کنند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که امروز انجمن های اینترنتی و شبکه های مجازی وجود دارد که شما به سادگی می توانید در آن ها افرادی را پیدا کنید که در رنج سنی خودتان هستند و در موقعیتی که شما می خواهید مشغول به کار می باشند.

شغل مناسب من

استفاده از تجربه این افراد و شنیدن مسیر آن ها می تواند ایده های خوبی برای نحوه صحیح انتخاب شغل مورد علاقه به شما بدهد. استفاده از برنامه هایی مانند لینکدین و ... مهم ترین مسیر برای پیدا کردن این افراد و گفت و گو با آن ها محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: روش های کسب درآمد در خانه بدون سرمایه (واقعی، عملی و کاربردی)

خلاصه ای از روند انتخاب شغل مناسب

به طور خلاصه ما سعی کردیم روند کلی و موارد مهمی که در انتخاب کار مناسب می تواند کارایی داشته باشد را مورد بررسی قرار دهیم. در این بررسی دانستیم که:

  1. شناخت چارچوب های اقتصادی می تواند در پیدا کردن ایده های انتخاب شغل کمک کند.
  2. شناخت چارچوب های شخصیتی نشان می دهد که در کدام حوزه های کاری می توان موفق بود.
  3. پیدا کردن علاقه های فردی و شغلی می تواند لیست انتخاب شغل مناسب را برای شما محدود تر کند و کاری کند که به شکل دقیق تری شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.
    داشتن مهارت و گسترش آن امروز اهمیت بسیار بیشتری نسبت به مدارک تحصیلی و ... دارد.
  4. از محدودیت ها نترسید. ممکن است هر اتفاق بدی در مسیر زندگی شما را در انتخاب شغل مناسب راهنمایی کند.
  5. در بازار کار جست و جو کنید تا متوجه شوید حداقل مهارت های مورد نیاز برای ورود به این بازار چیست. با کسب حداقل های مهارتی و تجربی وارد بازار کار شده و حتی به صورت کارآموز شغل خود را شروع کنید.
  6. با افراد باتجربه در حوزه کاری مورد نظر مشورت کنید. روش های جدیدی برای گفت و گو و کشف این دست از افراد است.

این 7 مرحله می تواند شما را در انتخاب شغل مناسب در مسیر درستی قرار دهد. البته توجه داشته باشید که میان این مراحل هیچ تقدم و تاخری وجود ندارد و شما می توانید از هر نقطه ای که بخواهید آن ها را انجام دهید. تنها باید در نظر داشته باشید که برای رسیدن به شغل مناسب باید این فاکتورها و مراحل را انجام دهید.

سوالات متداول

شغلی می تواند مناسب باشد که در چارچوب اقتصادی ده سال آینده کشور و جهان بگنجد. همچنین شما در کسب و کاری موفق خواهید بود که بر اساس شخصیت و علاقه و مهارت شما انتخاب شده باشد. همه این ها نشان می دهد که ما باید به معیارهایی مانند وضعیت اقتصادی، شرایط شخصیتی، علاقه های فردی توجه بسیاری داشته باشیم.

شغلی که نتواند ما را خوشحال نگه دارد قطعا نمی تواند ما را به اهدافمان برساند. بسیاری این تصور را دارند که تنها مسائل مالی و حقوق و مزایا برای انتخاب یک شغل اهمیت دارد. اما زمانی مسئله حقوق و مزایا قابل توجه است که شما از شغل خود و کارکردی که دارید احساس رضایت کنید. حس رضایت در صورتی که از خود و کاری که می کنید وجود داشته باشد می تواند شما را در مسیر اهدافتان قرار دهد.

این سوال را باید بر اساس وضعیت اقتصادی جامعه، شرایط فردی و مهارتی خودتان پاسخ دهید. نکته ای که باید بدانید این است که هر قدر مهارت شما بیشتر باشد این شما هستید که حقوق را تعیین می کنید و می تواند به سطوح بالاتری از درآمد شغلی برسید. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.