خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین روش پیش بینی بازارهای مالی + بررسی اهمیت و عوامل تاثیرگذار

بهترین روش پیش بینی بازارهای مالی + بررسی اهمیت و عوامل تاثیرگذار

۱۴۰۳/۰۳/۱۰ مقالات

روش های آینده نگری بازار سرمایه

مسئله حسابداری امور مالی اغلب مستلزم ارزیابی نتایج قبلی سرمایه گذاری ما است. هم سهامداران و هم عموم مردم می‌توانند موفقیت تجاری را از طریق نتایج مالی که به دست آورده‌اند، بررسی کنند. با این حال، سازماندهی و آماده سازی خودتان برای آینده به همان اندازه‌ی جمع آوری داده‌ها برای استفاده از روش پیش بینی بازارهای مالی، حیاتی است. سهامداران باید متقاعد شوند که یک تجارت موفق است و موفق خواهد ماند. از آنجایی که برنامه ریزی مالی برای همه ما ضروری است. در این راهنما به تبیین چند مورد از تکنیک‌ های پیش بینی بازار سرمایه پرداختیم و مسئله تأثیر عوامل سیاسی بر بازار سرمایه را هم مد نظر قرار داده‌ایم. 

فهرست مطالب

منظور از پیش بینی مالی چیست؟

پیش‌بینی مالی (Financial forecasting)، پیش‌بینی آینده مالی شرکت با بررسی داده‌های عملکرد تاریخی، مانند درآمد، جریان نقدی، هزینه‌ها یا فروش است. این مسئله شامل حدس و گمان و فرضیات است، زیرا بسیاری از عوامل پیش بینی نشده می‌توانند بر عملکرد کسب‌وکار تأثیر بگذارند. به یاد داشته باشید که پیش بینی مالی همیشه مهم است، زیرا بر تصمیم گیری تجاری در مورد استخدام، بودجه بندی، پیش بینی درآمد و برنامه ریزی استراتژیک تأثیر می‌گذارد. همچنین به شما کمک می‌کند تا یک ذهنیت رو به جلو داشته باشید. 

بیشتر بخوانید: سود سپرده 30 درصد

ضمنا هر پیش بینی مالی نقش عمده‌ای در تعیین میزان توجه به اقلام هزینه‌های فردی دارد. به عنوان مثال، اگر شما روندهای سطح بالا را برای اهداف برنامه ریزی کلی پیش بینی می‌کنید، می‌توانید بیشتر به فرضیات گسترده اعتماد کنید تا جزئیات خاص. با این حال، اگر پیش‌بینی شما مربوط به آینده یک کسب‌وکار است، باید اطلاعات را به طور کامل و دقیق در دسترس داشته باشید. اینجا است که مسئله تأثیر عاملین سیاست در بازار های مالی هم مهم‌تر از همیشه خواهد بود. 

بهترین روش پیش بینی بازارهای مالی

یکی از رایج‌ترین رروش تحلیل و پیش‌ بینی بازار مالی و شرایط اقتصادی یک شرکت، استفاده از روش Moving average یا میانگین پیشرفت است. این روش شامل گرفتن میانگین دوره‌های قبل برای پیش بینی آینده است. این نمونه از تکنیک‌ های پیش بینی وضعیت بازار سرمایه شامل بررسی دقیق‌تر تقاضاهای بالا یا پایین یک کسب‌وکار است. بنابراین اغلب برای پیش بینی کوتاه مدت مفید خواهد بود. به عنوان مثال، می‌توانید از آن برای پیش بینی فروش ماه آینده با میانگین سه ماهه قبل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش اصول بازار سرمایه [گام های پایه و اولیه در سرمایه گذاری]

پیش بینی میانگین پیشرفت می‌تواند به تخمین چندین معیار کمک کند. گرچه معمولا برای قیمت‌های سهام آتی اعمال می‌شود اما از این روش برای تخمین درآمد آتی هم استفاده می‌کنند. برای محاسبه سوددهی در آینده با این روش از فرمول زیر استفاده کنید:

A1 + A2 + A3... / N

در این فرمول A به معنای میانگین برای یک دوره است و N همان تعداد کل دوره‌ها است. استفاده از میانگین‌ها برای تأکید بر میزان موفقیت در دوره‌های اخیر می‌تواند دقت پیش بینی ما را افزایش دهد. اما با توجه به تأثیر عوامل سیاسی بر بازار سرمایه آیا همیشه جواب به دست آمده مثبت بوده و نشان دهنده رشد سرمایه است؟

ریسک های پیش بینی بازار

قبل از بررسی جواب این سؤال خوب است بدانید که افراد و شرکت‌ها، روش‌های مختلفی را برای پیش‌بینی شرایط اقتصادی خود در آینده مد نظر می‌گیرند. برخی از مهم‌ترین این روش‌ها به شرح زیر هستند: 

جدول روش های پیشبینی بازارهای مالی

روش دلفی

در روش دلفی پیش بینی شامل مشاوره با کارشناسانی است که شرایط بازار را برای پیش بینی عملکرد شرکت تجزیه و تحلیل می‌کنند.

روش‌های کیفی

در پیش‌بینی کیفی برای پیش‌بینی عملکرد به جای داده‌های عددی تاریخی، به دانش و تجربه کارشناسان متکی هستیم.

رگرسیون خطی چندگانه

برای پیش بینی با استفاده از رگرسیون خطی چندگانه، باید یک رابطه خطی بین متغیرهای وابسته و مستقل وجود داشته باشد.

رگرسیون خطی ساده

در رگرسیون خطی ساده، معیارها را بر اساس رابطه بین دو متغیر وابسته و مستقل پیش بینی می‌کنیم. در این نمونه از روش های پیشبینی بازارهای مالی، منظور ما از متغیر وابسته نشان دهنده مقدار پیش بینی شده است. در حالی که متغیر مستقل عاملی است که بر متغیر وابسته تأثیر می‌گذارد.

درصد فروش

در این روش هم معیارهای آتی اقلام خط مالی را به عنوان درصدی از فروش محاسبه می‌کنند. به عنوان مثال، بهای تمام شده کالای فروخته شده احتمالا متناسب با فروش افزایش خواهد داشت. بنابراین، منطقی است که تخمین نرخ رشد یکسانی را برای هر کدام اعمال نماییم.

اهمیت بررسی ریسک سیاسی در بازار سرمایه  

اهمیت روش های پیشبینی در سرمایه گذاری بر کسی پوشیده نیست. اگر سرمایه گذاری را به درستی شروع کرده باشید، حتما با اصطلاح تحقیقات بازار یا Market research آشنا هستید. تحقیقات بازار برای برنامه ریزی سازمانی بسیار ضروری است. این کار به رهبران کسب‌وکارها کمک می‌کند تا دید جامعی از بازار بر اساس میزان رقابت، الگوهای مصرف‌کننده و البته عامل های موئر سیاسی در بازار سرمایه گذاری به دست آورند. کسب‌وکارهای جدید می‌توانند از پیش‌بینی مالی سود ببرند، زیرا برای جذب سرمایه‌ گذاران و بودجه‌بندی در چند ماه اول فعالیتشان امری ضروری است.

بیشتر بخوانید: مدیریت ریسک چیست؟ دلایل اهمیت و مراحل مدیریت کردن ریسک

هنگام انجام تحقیقات بازار و بررسی بیشتر تأثیر عاملین سیاست در بازار های مالی، با یک فرضیه شروع کنید و مشخص نمایید که چه روش‌هایی را برای پیش‌بینی بازارهای مالی استفاده می‌کنید. برای نمونه ارسال نظرسنجی از طرف مصرف کنندگان یک راه عالی برای درک بهتر رفتار مصرف کننده در زمانی است که داده‌های عددی برای تصمیم گیری ندارید. ضمنا نباید نقش ثبات سیاسی در بورس را نادیده بگیرید. 

اثرگذاری تحریم های سیاسی بر بازار سرمایه

از آنجایی که کشور ما با مسئله تحریم دست و پنجه نرم می‌کند، مهم است اثرگذاری تحریم ها بر بازار سرمایه را هم در زمان پیش بینی امور مالی مد نظر داشته باشیم.  

تکنیک‌ های پیش‌ بینی اقتصاد

برای استفاده درست از روش‌ های پیش‌ بینی نوسانات بازار، به خاطر داشته باشید تحریم‌های اقتصادی همان مجازات‌هایی هستند که علیه یک کشور، مقامات آن یا شهروندان خصوصی وضع می‌شوند تا بازدارنده‌ای برای سیاست‌ها و اقدامات هدفمند برخی افراد باشند. تحریم‌های اقتصادی شامل ممنوعیت سفر، محدودیت‌های صادراتی، تحریم‌های تجاری و توقیف دارایی‌ها است. اگر یک کشور با این وضعیت روبرو باشد (چنان که ما هستیم) بررسی تأثیر عوامل سیاسی بر بازار سرمایه باید جزو روش‌های مورد استفاده در پیش بینی امور مالی باشد. 

تحریم‌های اقتصادی همیشه به ‌عنوان یک ابزار سیاستی کم تأثیر نسبت به نیروی نظامی (جنگ) در نظر گرفته می‌شوند. آنها به طور گسترده فراتر از مرزهای کشور تحریم کننده قابل اجرا هستند و زمان افزایش تجارت جهانی و وابستگی متقابل اقتصادی می‌توانند تأثیرات زیادی را به همراه داشته باشند. 

بیشتر بخوانید: عوامل داخلی و خارجی موثر بر سرمایه گذاری در ایران

در اصل برای درک اثرگذاری عوامل سیاسی بر بازار بورس این مسئله را به یاد بسپارید که تحریم‌ها می‌تواند به صورت یک‌جانبه توسط یک کشور یا به صورت چندجانبه توسط گروهی از کشورها یا یک سازمان بین‌المللی اعمال شود. به طور کلی این مجازات‌ها می‌تواند علیه یک کشور، مقامات آن یا شهروندان خصوصی اعمال شوند.

تأثیر جنگ و عوامل سیاسی در بازار سرمایه

با توجه به اینکه در چند هفته گذشته مسئله جنگ میان ایران و اسرائیل در رأس اخبار قرار گرفته است، لازم می‌دانیم نگاهی به این مسئله داشته باشیم که جنگ به عنوان یکی از عوامل مهم چه تأثیری بر وضعیت اقتصادی جامعه دارد. برای درک بهتر مسئله تأثیر عوامل سیاسی بر تحولات سهام مانند درگیری‌های نظامی، به یاد بسپارید که همه جنگ‌ها تأثیر یکسانی بر بازار سهام ندارند. عوامل مختلف، مانند ماهیت درگیری هم می‌تواند بر واکنش بازار به جنگ تأثیر بگذارد. برای مثال، جنگ‌های ویتنام و کره، تأثیرات ضعیف‌تری بر بازار و تجارت جهانی نسبت به جنگ جهانی دوم داشتند.

روش‌ های پیشبینی روند بازار مالی روش‌ های پیشبینی روند اقتصادی

ضمنا زمان تبیین روش های پیشبینی بازارهای مالی به این نکته هم توجه کنید که قدرت اقتصادی کشور قبل از شروع جنگ هم می‌تواند بر واکنش بازار تأثیر بگذارد. هرچه اقتصاد قبل از شروع جنگ قوی‌تر باشد، احتمال بهبود سریع بازار سهام بیشتر است. 

به عنوان مثال، در طول جنگ جهانی دوم، اقتصاد ایالات متحده در یک دوره رشد قوی بود (با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به طور متوسط بیش از 10٪ در سال در سال‌های منتهی به جنگ). این مسئله با بهبودی نسبتا سریع اقتصاد پس از پایان جنگ، به کاهش تأثیر درگیری بر بازار سهام کمک کرده است. با این تفاسیر، تأثیر بخش سیاسی بر بازار سرمایه با وجود تحریم و احتمال وقوع جنگ، غیر قابل چشم پوشی است. 

بیشتر بخوانید: سیاست پولی و مالی چیست و چه تاثیری در بازار سرمایه گذاری دارد؟

نکته دیگری که باید به آن توجه شود، هزینه‌های دولت در زمان جنگ است. زیرا این مورد هم می‌تواند بر عملکرد بازار سهام تأثیر بگذارد. به ‌ویژه هزینه‌های دفاعی، می‌توانند بخش‌های خاصی از اقتصاد را تحریک کرده و در برخی موارد منجر به عملکرد مثبت یا بسیار منفی بازار شوند.

آیا جنگ‌ها تأثیر پایداری بر بازارهای مالی دارند؟

برای بررسی این سؤال و درک تأثیر عاملین سیاست در بازار های مالی، خوب است نگاهی به گزارش‌های بازار بورس اوراق بهادار در ایالات متحده آمریکا داشته باشیم. بر اساس داده‌های ارائه شده در طول جنگ جهانی اول، بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) به مدت چهار ماه بسته شد و زمانی که در سال 1915 بازگشایی شد، با نوسانات قابل توجهی در معاملات میانگین صنعتی داوجونز در 60 درصد از سطح ژانویه 1913 خود مواجه شده بود. با این حال، سهام آمریکا افزایش یافت و تا پایان نوامبر 1916 بیش از دو برابر شد.

همچنین برای درک عوامل مؤثر در انتخاب روش پیش بینی بازارهای مالی مانند پیش بینی بورس به یاد داشته باشید در دوران جنگ عراق که در سال 2003 آغاز شد، بازارها به شدت نوسان داشتند و میانگین صنعتی داوجونز در شش هفته اول جنگ بیش از 2000 واحد کاهش یافت. با این حال، پس از شروع جنگ، شاخص داوجونز رو به بهبود رفت و روند صعودی را تجربه کرد. این روند تا پایان سال 2003 ادامه داشته است. 

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

ضمنا حمله روسیه به اوکراین هم بازارهای جهانی را متزلزل کرد. در ایالات متحده، شاخص S&P 500 در روزها و هفته‌های بلافاصله پس از تهاجم بیش از 7 درصد سقوط کرد. زیرا ایالات متحده و سایر کشورها تحریم‌های اقتصادی شدید علیه روسیه را تشدید کردند و سرمایه گذاران نگران تأثیر قیمت کالاها بودند. اما، یک ماه بعد، بازارها بازگشتی دوباره پیدا کردند و S&P در سطح بالاتری نسبت به قبل از حمله قرار گرفت.

تأثیر اقتصاد سیاسی بر بازار سرمایه

با توجه به عوامل سیاسی و نوسانات بازار سرمایه که کشور ما با آن درگیر است، حتما با عبارت «اقتصاد سیاسی» هم آشنا هستید. در نتیجه می‌دانید که تأثیر اقتصاد سیاسی بر بازار سرمایه می‌تواند به طریق‌های مختلفی اتفاق بیفتد. تصمیمات سیاسی که توسط دولت‌ها گرفته می‌شود، حتما تأثیر بزرگی بر بازار سرمایه خواهد داشت. برخی از عوامل اقتصاد سیاسی شامل سیاست‌های پولی، مالی و مالیاتی، قوانین و مقررات جدید، تحریم‌ها، روابط بین‌المللی و تغییرات در سیاست‌های جدید دولتی است. 

روش پیش بینی بازار

این تصمیمات و تغییرات می‌توانند باعث نوسانات در بازار سرمایه شوند و تأثیر مستقیمی بر قیمت‌های سهام، ارز و دیگر دارایی‌های مالی داشته باشند. به عنوان مثال، اعلام تحریم‌ها توسط یک کشور می‌تواند باعث افت قیمت سهام شرکت‌های متأثر شده و به طور کلی ارزش بازار را متحول کند. اینجاست که باید در انتخاب روش های پیشبینی بازارهای مالی دقت زیادی داشته باشیم و عوامل مؤثر بر بازارها را بیشتر بشناسیم. زیرا همیشه تغییرات در سیاست‌های پولی یک کشور، تأثیرگذاری زیادی در بازار سرمایه داشته است. 

راه های پیشبینی سهام؛ تأثیر بخش سیاسی بر بازار سهام برای سرمایه گذاران

پس از بررسی همه این موارد به این سؤال مهم می‌رسیم که تاثیرگذاری عوامل سیاسی بر بازار سرمایه برای سرمایه گذاران چه معنایی دارد؟ نمی‌توان انکار کرد که تحریم و جنگ تأثیر منفی بر بازارهای مالی دارند. به ویژه وقتی یکی از کشورهای مورد توجه در خاورمیانه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بازارها نسبت به رویدادهای منفی ژئوپلیتیک واکنش بدی نشان می‌دهند و عوامل مختلفی در این واکنش‌ها تأثیرگذار هستند. با این حال، یک سرمایه گذاری مطمئن در دوره‌ای که سرمایه گذاران تلاش می‌کنند رویدادها را هضم کنند، باعث می‌شود بازارها با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنند. 

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست + بهترین انواع آن در ایران

در حالی که تاریخ لزوما خود را تکرار نمی‌کند، اما الگوها اغلب یکسان هستند. بنابراین می‌توان از رویدادهای تاریخی درس گرفت و به این نتیجه رسید که بازارها در نهایت از شوک‌های بزرگ بیرون می‌آیند. بنابراین، به عنوان یک سرمایه گذاران که از رویدادهای ژئوپلیتیک آگاه است و تأثیر بالقوه‌ای آن بر بازار را در نظر دارد، می‌توانید تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) در پلتفرم دونگی را مد نظر داشته باشید. 

تکنیک‌ های پیش بینی بازار سرمایه

جمع‌بندی

در مجموع، زمانی که یک کشور دچار بحران اقتصادی و تحریم شد، ممکن است به منابع مالی بیشتری برای رفع بحران نیاز داشته باشیم. در این شرایط، کشور می‌تواند به روش‌های مختلفی از جمله کرادفاندینگ روی آورد. کرادفاندینگ به عنوان یک روش مؤثر برای تأمین سرمایه سازمان‌های کوچک و متوسط که به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی به دنبال منابع مالی هستند، به کار می‌رود.

با تکیه بر انتخاب روش های پیشبینی بازارهای مالی و استفاده از کرادفاندینگ می‌توانید به شرکت‌های کوچک کمک کنید تا منابع مالی لازم برای رفع بحران اقتصادی را تأمین کرده و اقتصاد کلی کشور را تقویت نمایید. ما در دونگی شرایطی را فراهم کرده‌ایم که شما تنها با 1 میلیون تومان سرمایه بتوانید در بهترین طرح‌های کرادفاندینگ شرکت کرده و رشد اقتصادی خوبی را تجربه کنید. 

سوالات متداول

سیاست های پولی و مالی، تصویب قوانین جدید، تحریم ها و تجارت بین المللی و انتخابات و تغییرات سیاسی از جمله مهم ترین این عوامل هستند.

بی شک نمی توان تأثیر عوامل سیاسی بر بازار مالی را نادیده گرفت. بدیهی است که این مسئله در معاملات چند ماه ابتدایی (در صورت شروع جنگ) تأثیرگذار خواهد بود.

انتخاب روش های پیش بینی تحولات بازار برای درک آینده بازارهای مالی را باید با توجه به تأثیر عوامل سیاسی بر بازار سهام در نظر داشت. در نتیجه آشنایی با این اثرات مهم و حیاتی خواهد بود.