خانه / وبلاگ و مقالات / جذب سرمایه گذار برای استارتاپ و کسب و کارها تا سقف 25 میلیارد تومان

جذب سرمایه گذار برای استارتاپ و کسب و کارها تا سقف 25 میلیارد تومان

۱۴۰۱/۱۱/۱۴ مقالات

جذب سرمایه گذار برای استارتاپ و کسب و کارهای نوپا تا سقف 25 میلیارد تومان

از زمانی که فکر توسعه یک کسب و کار در ذهن کارآفرین شکل می‌گیرد، همزمان بخشی از ذهن او نیز درگیر جذب سرمایه گذار برای استارتاپ و کسب و کارها خود می‌شود. فراهم‌آوری منابع مالی در کنار توسعه نوآورانه و وجود یک بازار مطمئن از جمله عواملی هستند که موفقیت نسبی یک استارت آپ را تضمین می‌کنند.   
با این حال آن چیزی که باعث شکست خیلی از کسب و کار‌ها شده کمبود منابع مالی است. بررسی تاریخی اکوسیستم کسب و کاری به وضوح نشان می‌دهد جذب سرمایه گذار برای استارتاپ بسیار حیاتی است.

کارآفرینان با توجه به شرایطی که دارند عکس‌العمل‌های گوناگونی به این مسئله نشان می‌دهند. در نتیجه می‌توانیم بگوییم روش‌های متنوعی برای جذب سرمایه برای استارتاپ وجود دارد. امروز در مجله دونگی همین موضوع را بررسی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا نقش سرمایه گذاری در کسب و کارها و روش‌های مختلف جذب سرمایه برای استارت آپ را زیر ذره‌بین قرار دهیم و نگاهی به بازار جذب سرمایه در کسب و کار‌های ایرانی داشته باشیم.

فهرست محتوا:

شروع کسب و کار نوپا؛ محصول یک ذهن کارآفرین

شروع کسب و کار؛ محصول یک ذهن کارآفرین

کسب و کار در واقع حاصل یک فرایند فکری و تجربی است که بعد از گذشت یک بازه زمانی توسط شخصی به نام کارآفرین به وجود می‌آید. تفاوت کسب و کار با یک شرکت یا سازمان در واقع همان تفاوت میان نگرش‌های دو نوع طرز فکر است. یکی محافظه کارتر است و کمتر ریسک می‌کند. دنبال نتایج سریع نیست و بر روی لبه فناوری حرکت نمی‌کند. دیگری اما با جرأت بیشتری ریسک می‌کند، خواهان دستیابی سریع‌تر به نتایج در مدت زمان کوتاه‌تر است و عمدتا فناوری را چاشنی همه کارها می‌کند. 

علاوه بر اینها، جذب سرمایه برای شرکت چندان نگرانی بزرگی محسوب نمی‌شود، اما کسب و کار برای جذب سرمایه گذار دغدغه‌های بیشتری دارد. با این حال، این روزها مقصد استارتاپ، جذابیت بیشتری پیدا کرده است. خیلی از ما دوست داریم تا قبل از 35 سالگی استارت‌آپ کوچکی را که ساختیم توسعه دهیم و هم از پرستیژ اجتماعی آن لذت ببریم و هم البته از درآمدش.

روش‌های متفاوتی برای توسعه کسب و کار هر روز در ذهن ما شکل می‌گیرند. آژانس تبلیغاتی در حوزه توکن‌های بی‌بدیل (NFT)، تولید برق از زباله، ساخت خودروی پرنده و … نمونه موضوعات استارت‌آپی هستند که به توسعه نیاز دارند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، علاوه بر ایده درخشان و بازار مصرف‌کننده به یک چیز دیگر هم نیاز دارید.

در ادامه بیشتر درباره جذب سرمایه گذار برای استارتاپ می‌خوانیم.

نقش سرمایه و جذب سرمایه گذار برای یک استارت آپ

نقش سرمایه و جذب سرمایه گذار برای یک استارت آپ

یک بررسی آماری نشان می‌دهد یکی از دلایل اصلی شکست کسب و کارها در مراحل اولیه، عدم موفقیت در جذب سرمایه گذار است. اینکه چرا استارتاپ ها نمی‌توانند پول لازم را به دست بیاورند، پرسشی است که می‌توانیم از زوایای گوناگون آن را بررسی کنیم.

متخصصان تحلیل کسب و کار معتقدند ویژگی‌های شخصیتی، محدودیت‌های زیرساختی، عدم آشنایی کافی با بازارهای مالی و ترس از افشای ایده از جمله دلایل اصلی برای این موضوع هستند. وقتی از ویژگی‌های شخصیتی صحبت می‌کنیم؛ منظورمان این است که هر کارآفرین دارای یک تیپ شخصیتی است و تیپ شخصیتی تعیین کننده رفتار یک شخص است. در نتیجه گاهی اوقات کارآفرینانی با تیپ شخصیتی درونگرا ممکن است در جذب سرمایه گذار برای استارت‌آپ دچار مشکل شوند.

اگرچه آنها قدرت تحلیلی و توان تصمیم‌گیری بسیار خوبی دارند، اما برای جذب سرمایه نیاز به شبکه‌سازی دارند. شبکه‌سازی هم به معنی برقراری ارتباط موثر با افراد بسیار به صورت حضوری و حتی در فضای مجازی است. به عبارت دیگر کارآفرینی که به سرمایه نیاز دارد، مجبور است با سرمایه گذاران زیادی در ارتباط مستقیم قرار بگیرد و این شاید برای همه امکان‌پذیر نباشد. 

اما محدویت‌های زیرساختی هم می‌تواند فرایند جذب سرمایه برای توسعه یک کسب و کار را متوقف کند. زیرساخت‌ها معمولا به دو گروه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شوند. اگر ما بخواهیم کسب و کاری با موضوع افزایش تمرکز دانش‌آموزان در هنگام مطالعه برای کنکور طراحی کنیم، سرمایه گذاران احتمالی مدرسه‌های غیرانتفاعی، موسسه‌های کنکور و البته پدر و مادرها هستند. اما مسئله اینجاست که بدون داشتن زیرساخت‌های ارتباطی و نرم‌افزارهای مناسب نمی‌توان با این سرمایه گذاران که در تمام ایران پراکنده هستند ارتباط برقرار کرد. 

عدم آشنایی با بازارهای مالی هم از دیگر دلایلی است که برای کارآفرینان در مسیر جذب سرمایه مشکل ایجاد می‌کند. این مشکل که در میان کارآفرینان زیاد هم دیده می‌شود معمولا به این دلیل رخ می‌دهد که کارآفرینان از ساز و کار بازارهای مالی مطلع نیستند. مثلا سرمایه گذار به نکاتی مثل دوره بازگشت سرمایه، دریافت سود ماهانه و … بیشتر اهمیت می‌دهد. در حالی که کارآفرین در هنگام جذب سرمایه گذار برای استارتاپ، بیشتر بر روی مزیت رقابتی کسب و کار، بازارهای اولیه و ثانویه و پرسونای مخاطب تمرکز می‌کند.

در نهایت خیلی از کارآفرینان صرفا به خاطر ترس از افشای ایده، نخواسته‌اند ایده خودشان را عمومی کنند. همین باعث شده تا سرمایه گذاران درباره آنها اطلاعات کافی نداشته باشند و یا اصلا از ایده آنها خبردار نشوند. مجموع این موارد نشان می‌دهد، جذب سرمایه برای شروع، ادامه و توسعه یک کسب و کار بسیار مهم است و کارآفرینان باید بتوانند راهکاری برای غلبه بر این چالش داشته باشند.

برای غلبه به این چالش‌ها البته راهکارهایی در دسترس ما هستند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. با دونگی همراه باشید.

روش‌های کارآمد جذب سرمایه برای استارتاپ ها

اگر از بازیگران اصلی اکوسیستم کسب و کاری درباره شیوه‌های جذب سرمایه بپرسیم آنها به مواردی اشاره می‌کنند که کم و بیش برای همه ما شناخته شده است.   
در یک دسته‌بندی کلی در هنگام جذب سرمایه گذار برای استارتاپ یکی از روش‌های زیر را انتخاب می‌کنیم:

  • کرادفاندینگ
  • سرمایه گذاران خطر پذیر
  • سرمایه گذار خانوادگی
  • شراکت
  • شتاب‌دهنده‌ها

کرادفاندینگ در پلتفرم دونگی و جذب سرمایه گذار برای استارتاپ

کرادفاندینگ در پلتفرم دونگی

کرادفاندینگ یکی از مدل‌های موفق و نسبتا جدیدی است که خیلی از کارآفرینان از آن استفاده می‌کنند. کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی در واقع جذب سرمایه گذار برای استارتاپ به صورت انبوه است. یعنی تعداد زیادی از سرمایه گذاران که هر کدام مبالغ اندکی را بر روی یک طرح سرمایه گذاری می‌کنند. این سرمایه گذاران به ازای سرمایه‌ای که در اختیار کارآفرین قرار می‌دهند، سود، پاداش یا سهام دریافت می‌کنند.

مدل تامین مالی جمعی به شکلی طراحی شده که خیلی از نگرانی‌ها و محدودیت‌های کارآفرینان در هنگام جذب سرمایه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این سرمایه گذاران هم می‌توانند انتظار سود بیشتر با کمی ریسک بیشتر را نسبت به روش‌های سنتی سرمایه گذاری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آنچه که در مورد تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) باید بدانید

«دونگی» به عنوان یک پلتفرم‌ تامین مالی جمعی، سهولت و سرعت در جذب سرمایه را برای کارآفرینان فراهم می‌کند. دونگی به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا بخشی از ریسک توسعه کسب و کارشان را با سرمایه گذاران سهیم شوند، به جامعه بزرگی از سرمایه گذاران دسترسی داشته باشند، از محدودیت‌های زیرساختی عبور کنند و صرفا جزییاتی از ایده‌شان را منتشر کنند که برای اطلاع سرمایه گذاران لازم است. 

جذب سرمایه گذار برای استارتاپ از طریق کرادفاندینگ

سرمایه گذاران خطر پذیر

اینها گروه دیگری هستند که می‌توانند سرمایه‌های مورد نیاز یک کسب و کار یا پروژه جدید را فراهم کنند. همان‌طور که نام این گروه نشان می‌دهد، آنها با تامین سرمایه یک استارت آپ که سودآوری آن چندان قطعی نیست، سرمایه خود را به خطر می‌اندازند. با این حال در صورت موفقیت مالی کسب و کار، آنها از سود زیادی برخوردار می‌شوند.

سرمایه گذاران خطر پذیر گاهی در قالب اشخاص حقیقی و گاهی به شکل شرکت‌ها یا تعاونی کار می‌کنند. در هر صورت جذب سرمایه برای استارتاپ از این گروه یک فرایند سهل و ممتنع است و در عین آسانی، دشواری‌هایی هم دارد.

سرمایه گذار خانودگی و تامین سرمایه برای استارت‌آپ

سرمایه گذار خانوادگی

در این حالت اعضای نزدیک خانواده کارآفرین، او را در رسیدن به رویاهایش همراهی می‌کنند. ما داستان کسب و کارهای خانوادگی زیادی را شنیده‌ایم که امروز به غول‌های بزرگ تبدیل شده‌اند. این نکته نشان می‌دهد سرمایه گذاران خانوادگی حتی با سرمایه گذاری مبالغ کوچک هم می‌توانند در تامین سرمایه برای استارت‌آپ، رشد و توسعه آن نقش داشته باشند.

اما از سوی دیگر جذب منابع از طریق آشنایان و اقوام، انتظارات جدیدی را هم به وجود می‌آورد. مثلا فرض کنید که بخشی از سرمایه کسب و کار من را برادرم پرداخت کرده و در عوض انتظار دارد پسر او که تخصص غیرمرتبطی با موضوع کار کسب و کار من دارد را به عنوان نیروی متخصص استخدام کنم. علی رغم چالش‌هایی مثل این، اما هنوز گروهی از کارآفرینان دست‌کم در بخشی از فرایند جذب سرمایه گذار برای کسب و کارها از کمک اعضای خانواده استفاده می‌کنند. 

شراکت و جذب سرمایه گذار برای استارتاپ

شراکت و جذب سرمایه گذار برای استارتاپ

شراکت یکی از روش‌های سنتی پیدا کردن سرمایه برای استارت آپ است و بیشتر در کسب و کارهای سنتی دیده می‌شود. اما در سال‌های اخیر بنیانگذاران و هم‌بنیانگذاران یک کسب و کار به عنوان شریک با همدیگر همکاری کرده‌اند و منابع مالی خود را به اشتراک گذاشته‌اند. نقطه قوت این روش کاهش بار مسئولیت از روی دوش بنیانگذار اصلی و سهولت بیشتر در جذب سرمایه است.

در عین حال نبود توافق‌های قانونی و شفاف بین شرکا، مخصوصا در زمان بروز چالش‌ها، بحران‌های مالی و ورشکستگی کسب و کار باعث شده تا شراکت چندان هم روش مطمئنی نباشد.

شتاب‌دهنده‌ها

شتاب‌دهنده در واقع بیشتر یک فضای کار اشتراکی هستند که خدمات جانبی همچون منتورینگ (مشاوره)، کوچینگ (هدایت) و تیم‌سازی برای کسب و کار‌ها هم به آن اضافه شده است. حضور در شتاب‌دهنده برای یافتن سرمایه گذار برای استارتاپ در چند سال اخیر و مخصوصا در میان کسب و کارهای فناورانه رونق بیشتری گرفته است.

شتاب‌دهنده‌ها در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند از تیم‌های کسب و کاری، مبالغی تحت عنوان اجاره یا هزینه اشتراک دریافت می‌کنند.

حالا باید ببینیم کسب و کار‌های ایرانی در چند سال گذشته، چه میزان و از چه منابعی موفق به تامین مالی شده‌اند؟

جذب سرمایه برای استارت آپ

بیشتر بخوانید: جذب سرمایه گذار از طریق کرادفاندینگ : بهترین راه برای پیدا کردن سرمایه

15 هزار میلیارد تومان!

این عددی است که به نقل از آی‌چیزها در فاصله سال‌های 1397 تا 1400 به کسب و کار‌ها تزریق شده است. به عبارت دیگر کارآفرینان توانسته‌اند از ایستگاه‌های مختلف و با استفاده از انواع روش‌هایی که در بالا نام بردیم در مسیر جذب سرمایه گذار برای کسب و کارها و استارتاپ ها حرکت کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که بیشتر از 13 هزار میلیارد تومان از این مبلغ توسط شرکت‌های دولتی تامین شده است. همچنین بخش خصوصی از جمله پلتفرم‌های کرادفاندینگ توانسته‌اند حدود 500 میلیارد تومان به عنوان جذب سرمایه فراهم کنند.

از دیگر یافته‌های جالب این گزارش تحلیلی هم اشاره به موضوع کار کسب و کارهاست. در واقع کسب و کار‌هایی که در حوزه‌هایی مثل تجارت الکترونیکی، حمل و نقل، فناوری‌های نوآورانه، سلامت، ارتباطات، خدمات مالی و مواردی همچون بلاک چین و رمز ارزها بوده‌اند، شانس بیشتری برای جذب سرمایه داشته‌اند. 

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

البته در این گزارش به گروه جدیدی از سرمایه گذاران نیز اشاره شده است. آنها کسانی هستند که با سودای کسب موفقیت و تبدیل شدن به غول‌های تجاری با سرمایه زیاد وارد بازار شده‌اند.  این گروه صرفا به سود سرمایه گذاری فکر می‌کنند و چندان در قید و بند کیفیت محصول یا خدمتی که ارائه می‌شود، نیستند. اگرچه کارآفرینان در سال‌های اخیر با هدف جذب سرمایه برای استارت آپ به سراغ این گروه رفته‌اند، اما بیشترین مشکلات حقوقی هم با همین سرمایه گذاران پیش آمده است. 

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله دونگی درباره روش‌های مختلف جذب سرمایه گذار برای استارتاپ و کسب و کارها نوشتیم. موفقیت یک کسب و کار به عوامل زیادی بستگی دارد که از مرحله ایده تا فروش در بازار را در بر می‌گیرد، اما در سراسر این مسیر، جذب سرمایه نقش کلیدی و حیاتی باز می‌کند. از همین رو کارآفرینان تلاش می‌کنند تا بتوانند با کاربرد روش‌های مختلف، سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند.

کارآفرینان گاهی اوقات در مسیر تامین مالی شکست می‌خورند، چون به موانع و محدودیت‌ها دقت نکرده‌اند. با این حال استفاده از ابزارهای مناسب، ریسک شکست در جذب سرمایه را کاهش می‌دهد.

در این مقاله روش‌های تامین مالی جمعی، سرمایه گذاری خطر پذیر، سرمایه گذاری خانوادگی، شراکت و شتاب‌دهنده‌ها را به عنوان ابزارهای رایج جذب سرمایه برای استارت آپ ها معرفی کردیم. این روش‌ها هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. خود کارآفرینان با توجه به نیاز و موضوع کارشان می‌توانند بهترین روش و ابزار را انتخاب کنند.

سوالات متداول

ما برای جذب سرمایه استراتژی طراحی می کنیم و روش های کارآمد جذب سرمایه که شامل مواردی مثل کرادفاندینگ، سرمایه گذاران خطر پذیر و غیره هستند را بررسی و بهترین تصمیم را می گیریم. همه این مطالب در مقاله بالا بررسی شده است.

کرادفاندینگ یکی از مدل های موفقی است که امکان کسب سود بیشتر و کمک به توسعه کسب و کارهای بومی را فراهم می کند. دونگی پلتفرم تامین مالی جمعی در ایران است که در این مقاله بیشتر با قابلیت های آن آشنا می شوید.

گزارش های آماری نشان می دهد کسب و کارها و استارتاپ هایی که محصولاتی در حوزه انرژی، حمل و نقل، سلامت و راهکارهای ارتباطی داشته اند، در جذب سرمایه موفق تر بوده اند.