5 استارتاپ موفق دنیا: معرفی کسب و کارهای نوپا و یونیکورن در جهان
سالها است که شرکتهای استارتاپی روی کار آمدهاند و در زمینههای مختلف به فعالیت میپردازند. تعداد استارتاپ ها روزبهروز در حال افزایش است و هر کدام در مسیری فعالیت میکنند اما همه آنها به موفقیت نمیرسند. طبیعتا برخی از استارتاپها در مسیر خود دچار شکست شده و برخی به موفقیتهای بزرگ دست پیدا میکنند. در این مطلب قصد صحبت در مورد این استارتاپها یعنی مجموعههایی که در کسب سود و پیشرفت موفق بودهاند و موفق ترین استارت تاپ های جهان را داریم. استارتاپ موفق دنیا، لزوما استارتاپی با ایده ناب و سرمایه گذار کلان نیست و مسیر طی شده برای رشد علت اصلی آن است که در مطلب پیشرو در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
فهرست مطالب:
- تفاوت استارتاپ موفق دنیا و یونیکورن چیست؟
- زمینه کار استارتاپ موفق دنیا یا یونیکورن چیست؟
- معرفی بهترین استارتاپهای نوآور در جهان
- سخن پایانی
تفاوت استارتاپ موفق دنیا و یونیکورن چیست؟
فعالیت به صورت شرکت استارتاپی و براساس ایدههای نوآورانه این روزها بیشتر از گذشته به چشم میخورد. راهاندازی کسبوکاری به شیوه استارتاپ برای افرادی که ایدهای نو در سر دارند، امکانپذیر است اما پایان کار نیست. بعد از راهاندازی کسب و کار باید برای موفقیت آن تلاش کرد و این تلاش باید در مسیری مناسب باشد تا نتیجه لازم حاصل شود. موفقیت برای بیشتر مجموعههای استارتاپی رسیدن به لیست استارتاپهای یونیکورن است.
استارتاپهای یونیکورن، مجموعههایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار هستند که به عنوان موفق ترین استارتاپ های جهان هم شناخته میشوند. اصطلاح یونیکورن نخستین بار در سال 2013 و توسط فردی به نام آیلین لی به استارتاپهای موفق دنیا نسبت داده شد. استارتاپهایی که در مدت زمان کوتاه، رشد سریعی داشته و موفق به جمعآوری سرمایه ای 1میلیارد دلاری و بیشتر شدهاند. استارتاپ های میلیارد دلاری جهان هم مانند دیگر استارتاپها، ابتدا مجموعهای نوپا با ایدهای جدید، به دنبال جذب سرمایهگذر بودند اما محصول یا خدمات آنها خیلی زود این استارتاپها را به لیست مجموعههای میلیارد دلاری جهانی اضافه کرد.
زمینه کار استارتاپ موفق دنیا یا یونیکورن چیست؟
طی تحقیقی که آیلین لی و دیگر تحلیلگران حوزه اقتصاد و... در زمینه دلایل موفقیت برترین استارتاپهای جهان انجام دادند، شرکتهای میلیارد دلاری دنیا، شرکتهایی بودند که زمینه فعالیت آنها حوزه فناوری یا فنتک بود. طی این تحقیق مشخص شد که رشد سریع استارتاپها ارتباط نزدیکی با زمینه فعالیت و کار آنها دارد. این تحقیق نشان داد که چیزی حدود 60 درصد کسب و کارهای نوپا و یونیکورن در جهان که به عنوان استارتاپ موفق دنیا هم شناخته میشوند، کسب و کارهایی بودند که در زمینه B2C فعالیت میکنند.
بیشتر بخوانید: آشنایی با رایج ترین اصطلاحات کسب و کار و استارت آپ
حوزه نرمافزار از دیگر زمینههای کاری استارتاپها است که موفقیت در آن به نسبت سریع اتفاق میافتد. بعد از حوزه فناوری، این حوزه جزو پرطرفدارترین زمینههای کاری استارتاپها است که شانس موفقیت در آن بسیار زیاد است. طبق تحقیقات انجام شده چیزی حدود 80 درصد یونیکورنهای موفق در دنیا در زمینه نرمافزار فعالیت میکنند.
به جز فناوری و نرمافزار که زمینه فعالیت بزرگترین استارتاپهای جهان هستند، رشتههای دیگری مانند الکترونیک، هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و... نیز در لیست موفق ترین استارتاپ های جهانی به چشم میخورند. نکته مهمی که در مورد استارتاپهای موفق و یونیکورنی باید به آن توجه کرد، این است که همه این استارتاپها مسیر موفقیت را طی نمیکنند. گاهی استارتاپ در مدت زمانی کوتاه رشدی سریع را تجربه میکند و با رسیدن به ارزش مادی بالای 1 میلیارد دلار به لیست کسب و کارهای نوپا و یونیکورن در جهان وارد میشود اما تا 10 سال بعد پیشرفت خاصی ندارد.
معرفی موفق ترین استارت تاپ های جهان
ارائه خدمات و محصولات ارزشمند که با بازار هدف همخوانی داشته و با درک نیازهای مشتری تولید شده باشند، تاثیر زیادی در موفقیت یک استارتاپ دارد. در واقع فرمول پیچیده استارتاپهای موفق دنیا در بعضی موارد یکسان است و زمانی امکان آن وجود دارد که استارتاپ از رقبای خود متمایز شود. علاوه بر این موارد، تیمی که استارتاپ با کمک آن فعالیت میکند نیز تاثیر زیادی در تبدیل شدن به یکی از برترین استارتاپ های تک شاخ و چندین استارتاپ موفق دنیا دارد. در ادامه چند مورد از استارتاپهای موفق جهانی که برخی از آنها بزرگترین شرکتهای فناوری یونیکورن هستند را معرفی خواهیم کرد:
Snowflake
اولین مجموعه در لیست شرکتهای یونیکورن جهانی که جزو استارتاپهای نوآور در جهان محسوب شده و خیلی زود مسیر موفقیت را طی کرده، شرکت اسنوفلک است. این مجموعه در سال 2012 تاسیس شد و یکی از استارتاپهای فعال در حوزه تکنولوژی است. این استارتاپ کوچک خیلی زود توانست به یکی از شرکتهای موفق دنیا تبدیل شود و در میان علاقهمندان به حوزه استارتاپ معروف گردد.
بیشتر بخوانید: بهترین راه های تامین مالی استارتاپ در ایران
اسنوفلک یک مجوعه برتر در زمینه انبارداری داده است. مسیر موفقیت این مجموعه با بررسی نیاز کاربران در این زمینه آغاز شد. کارشناسان اسنوفلک با این ایده که راهحلهای سنتی انبارداری داده دیگر پاسخگوی نیاز مشتریان نبوده و با رشد تصاعدی دادهها همگام نیستند، به مرور زمان دچار مشکل میشوند. جلوگیری از این مشکل زمانی امکانپذیر است که پلتفرمی با مقیاسپذیری بالا، کارآمد و... وجود داشته باشد
. با درک این موضوع اسنوفلک از پلتفرم اختصاصی خود رونمایی کرد. این ایده خلاق، خیلی زود اسنوفلک را در لیست برترین استارتاپهای دنیا جای داد. کسب سود بالای این کسب و کار همچنین آن را به یکی از استارتاپهای یونیکورن دنیا معرفی کرد.
Doordash
این روزها مجموعههای زیادی با زمینه کاری dooedash فعالیت میکنند اما زمانی که این شرکت شروع به کار کرد، ایده آن به شدت نوآورانه بود و همین موضوع باعث شد که خیلی زود به لیست استارتاپهای موفق و یونیکورن در دنیا وارد شود. این مجموعه در واقع پلتفرمی است که مشتریان را به رستورانهای محلی متصل کرده و این امکان را دارند که برای سفارش و تحویل غذا از آن استفاده کنند. این
پلتفرم با محیطی کاربر پسند خیلی زود به استارتاپ موفق دنیا تبدیل شد اما نقطه اوج فعالیت و موفقیت آن مربوط به دوران کرونا بود. زمانی که به دلیل پاندمی و همهگیری کرونا، محدودیتهای زیادی در زمینه سرویسدهی رستورانها به مشتریان اعمال شد و مشتریان حتی به قدیمیترین رستورانها نمیرفتند، این پلتفرم موفق شد تا ارتباط میان مشتری و رستورانهای معروف را حفظ کند.
بیشتر بخوانید: بهترین شرکت های سرمایه گذاری استارتاپ کدامند؟
در مدت زمان بسیار کوتاه، تقاضا برای استفاده از خدمات این استارتاپ افزایش پیدا کرد و به عنوان راه حلی برای سفارش غذا بدون حضور در رستوران و تماس، به یکی از موفقترین استارتاپها در این حوزه تبدیل شد. این پلتفرم شاید به ظاهر در زمینهای دیگر فعال باشد اما داشتن نرمافزار و طراحی اختصاصی آن میتواند به قرار دادن آن در دسته استارتاپهای نرمافزاری کمک کند.
Zoom
در ادامه معرفی استارتاپهای یونیکورن به یکی از متفاوتترین استارتاپها یعنی زوم میرسیم. داستان موفقیت این استارتاپ، روایتگر فراز و نشیبهای فراوان و پیشرفتی استثنائی در عرصه کارآفرینی است. این مجموعه در سال 2011 توسط فردی به نام اریک یوان تاسیس شد. جالب است بدانید که ایده اولیه این نرمافزار صد در صد نوآورانه نیست و در ابتدا با هدف تبدیل شدن به عنوان رقیب اسکایپ روی کار آمد و بعد از آن با افزودن قابلیتهای مختلف به پلتفرمی کاربر پسند و موفق تبدیل شد.
بیشتر بخوانید: شغل های آنلاین و اینترنتی؛ همه آنچه که باید بدانید!
یوان، موسس این مجموعه معتقد بود که امکانات و ابزارهای آن زمان برای جلسات و کنفرانسهای ویدئویی دست و پاگیر بودند و چالشهای زیادی در مسیر استفاده از آنها وجود داشت. این ابزارها ساده نبودند و در بسیاری از موارد کاربران توانایی استفاده از آنها را نداشتند. زوم اما روی کار آمد تا یک محیط کاربری ساده برای کاربران ایجاد کند، کیفیت تماسهای ویدیویی را افزایش داده و با ارائه قابلیتهای پیشرفته، موفقتر عمل کند و به عنوان یکی از چند استارتاپ موفق دنیا شناخته شود.
Uber
داستان موفقیت اوبر پر از رشد سریع، بحث و جدل و الهام برای کارآفرینان جدید و کمتجربه است. ایده Uber، برنامه محبوب تاکسییابی آنلاین، توسط تراویس کالانیک و گرت کمپ، دو بنیانگذار استارتآپ موفق قبلی، در سال 2008 ایجاد شد. هنگامی که آن دو نتوانستند یک تاکسی در یک شب زمستانی در پاریس پیدا کنند، راهحلی برای مشکل به ذهنشان رسید که گرفتن تاکسی با تلفن همراه بود.
Uber Technologies به طور رسمی در سال 2009 تاسیس شد و به سرعت تبدیل به با ارزشترین استارت آپ جهان شد. هم اکنون، این شرکت چند تا از رقیبهای خود را در صنایع مختلف مانند Lime و Postmates خریداری نموده است. چیزی که به عنوان راه حلی برای یک مشکل گسترده آغاز شد، به معدن طلای مطلق برای کارآفرینانی تبدیل شد که آن را آغاز کردند. اوبر امروزه جزو یونیکورنهای حوزه فینتک نیز محسوب میشود.
مثال بعدی در لیست استارت آپ های موفق ما، Pinterest است. برخلاف بسیاری از شرکتهای استارتآپ، پینترست برای جذب کاربران باهوش فناوری متولد نشده است. Pinterest برای استفاده توسط همه و همه ایجاد شده است - بدون نیاز به اقامت در دره سیلیکون. اما بنیانگذاران بن سیلبرمن، ایوان شارپ و پل اسکیرا به همین جا بسنده نکردند. Pinterest به دلیل تمرکز بر ایجاد تجربه برای کاربران فعلی و ایجاد یک تجربه کاملاً منحصر به فرد در رسانه های اجتماعی، به یک شرکت 15 میلیارد دلاری تبدیل شد.
بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه مراحلی دارد؟ | راهنمای قدم به قدم
در ابتدا، Pinterest تنها یک پلتفرم برای دعوت بود. این انحصار به شرکت اجازه داد تا در ایجاد تجربهای که کاربران به دنبال آن بودند، پیشرفت کند. بن سیلبرمن حتی تا آنجا پیش رفت که شماره تلفن شخصی خود را در اختیار کاربران قرار داد تا بتوانند روز یا شب در مورد سایت با او تماس بگیرند. واضح است که این فداکاری نتیجه داد و این استارتاپ امروزه به عنوان یک استارتاپ موفق دنیا محسوب میشود. پینترست هنوز یک پلتفرم منحصر به فرد (و پرسود) است که به جای به روزرسانیهای پیشرفته، با کیفیت بالا ارائه خدمات، مشتریان خود را متمایز میکند.
این به کسب و کار به شما کمک میکند تا ایدههای بهتری برای ایجاد یک شرکت داشته باشید. این دقیقاً همان چیزی است که لینکدین در سال 2002 توسط رید هافمن و اعضای موسس پی پال، با هدف انجام آن ایجاد شد. این سایت به عنوان راهی برای ارتباط حرفها های تجاری راه اندازی شد و اکنون به یکی از بزرگترین سایت ای شبکه اجتماعی با بیش از 600 میلیون کاربر تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید: بررسی بهترین استارتاپ ایرانی: موفق ترین کسب و کارهای ایران و دلایل موفقیت آنها
به عنوان یکی از استارتاپهای یونیکورن فناوری، در حالی که لینکدین ممکن است به اندازه برخی دیگر از استارتاپهای موجود در این لیست جذاب نباشد، اما نمونه کاملی از شرکتی است که با چشماندازی روشن ایجاد شده و آن چشمانداز را به خوبی اجرا کرده است.
سخن پایانی
امروزه استارتاپهای زیادی در دنیا وجود دارند که با زمینههای مختلف، خدمات گوناگونی را به مردم ارائه میکنند. بیشتر این این استارتاپها با چشماندازی روشن شروع به کار کردهاند و هدف آنها تبدیل شدن به یکی از بهترین استارتاپهای دنیا، به خصوص استارتاپهای ویژه یونیکورن است. این هدف چندان دور از انتظار نیست اگر استارتاپ در مسیری رو به رشد قدم بردارد.
در این زمینه دریافت راهنمایی از کارشناسان کمک زیادی به استارتاپ خواهد کرد. کارشناسان انتخابی باید افرادی باشند که در زمینه راهاندازی کسب و کارها با ایدههای نوآورانه تجربه داشته باشند. بعد از کسب موفقیت اولیه، ماندن در مسیر رشد و موفقیت است که استارتاپ را به مجموعهای خاص در میان مشتریان تبدیل میکند. در این مطلب به معرفی موفق ترین استارت تاپ های جهان پرداختیم. شما چه استارتاپهایی را به این لیست اضافه خواهید کرد؟ شما میتوانید جهت مشاوره سرمایه گذاری با ما در تماس باشید.
سوالات متداول
Uber، LinkedIn، snowflak و... از جمله استارتاپ های موفق و یونیکورن در جهان هستند که مسیر موفقیت را به سرعت طی کرده و در میان مشتریان و کاربران شناخته شده هستند.
تحقیق و بررسی انجام شده در زمینه استارتاپ های موفق یا در اصطلاح یونیکورن دنیا نشان دهنده این است که موفق ترین استارتاپ ها در زمینه فناوری فعالیت می کنند. تکنولوژی های روز دنیا، طراحی نرم افزارهایی که زندگی بشر امروزی را ساده تر می کنند، حوزه الکترونیک و... جزو مهمترین صنایعی هستند که کسب و کارهای یونیکورنی را پرورش می دهند.
کسب موفقیت و رسیدن به جایگاه یونیکورنی برای یک استارتاپ، تنها زمانی امکان پذیر است که رشدی سریع را در مدت زمان کوتاه تجربه کند. در صورتی که استارتاپ کمتر از یک سال موفق به کسب سودی حدود 1 میلیارد دلار شود، اجازه ورود به لیست استارتاپ های یونیکورنی را پیدا خواهد کرد و به عنوان یک استارتاپ ویژه شناخته می شود.
سرمایه گذاری در طرح های دونگی
بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در طرح های دونگی با پیش بینی سود سالیانه بالای ۴۴ درصد
صفحه طرح ها