خانه / وبلاگ و مقالات / جذب سرمایه برای تولید با کدام روش بهتر است؟

جذب سرمایه برای تولید با کدام روش بهتر است؟

۱۴۰۱/۱۲/۱۲ مقالات

جذب سرمایه برای تولید با کدام روش بهتر است؟

راه‌اندازی یک کسب و کار تولید محور، یکی از سخت‌ترین مدل‌های کاری در جهان است که چالش‌های بزرگی با خود به همراه دارد. بسیاری از افراد علاقه‌مند به بخش تولید، با چالش‌های بزرگی مانند ثبت طرح، دریافت مجوز، اجرای پروژه و جذب سرمایه برای تولید مواجه می‌شوند. در شرایط فعلی اقتصادی که ایران با آن مواجه است، بسیاری از افراد، تمایلی به قبول ریسک سرمایه گذاری در بخش تولید را ندارند. از طرف دیگر، جذب سرمایه گذار برای کسب و کار تولیدی نیازمند داشتن پلن قوی، صرف وقت زیاد و تلاشی طاقت فرسا است.

اگر شما به عنوان یک تولید کننده قصد دارید این مسیر را طی کنید، باید کمی دقیق‌تر با روش‌های جذب سرمایه‌گذار آشنا شوید. هرکدام از این روش‌ها دارای چه نکات مثبت و منفی هستند؟ ما در این مطلب از وب سایت دونگی قصد داریم مهم‌ترین روش‌های جذب سرمایه گذار برای توسعه بخش تولید را به شما معرفی کرده و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

فهرست محتوا:

به چه نکاتی حین جذب سرمایه گذار باید دقت کنیم؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی انواع مختلف جذب سرمایه برای کسب و کار تولیدی خود برویم، بهتر است بررسی کنیم که کسب و کار ما چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا بتواند سرمایه گذاران را متقاعد کند. زیرا شما به هر روشی که بخواهید سرمایه‌گذار جذب کنید، مهم‌ترین نکته این است که ابتدا، اصل کار شما شرایط لازم و جذاب برای سرمایه گذاری را داشته باشد.

نکات مهم جذب سرمایه گذار برای تولید

چه قرار باشد شما صرفاً طرح‌تان را از طریق پلتفرم‌های آنلاین یا ایمیل با سرمایه گذاران به اشتراک بگذارید یا اینکه جلسه شما با سرمایه گذاران به صورت حضوری برگزار شود، باید حتماً به نکات زیر توجه کنید:

نکته مهم اولی که در ارائه درخواست خود به سرمایه گذاران باید به آن دقت کنید، داشتن یک طرح توجیهی شاخص است. مهم نیست که حجم طرح شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد. اگر بتوانید به خوبی تقاضا و جریان نقدینگی را در آن ثابت کنید، مطمئن باشید که اگر سود مناسبی هم تخمین زده باشید، با استقبال سرمایه گذاران مواجه خواهید شد.

بخصوص زمانی که قصد دارید سرمایه در گردش برای توسعه فعالیت تولیدی خود بگیرید، باید بتوانید سوابق تجاری، موفقیت‌ها، جوایز و ... را که در دوران تولید خود کسب کرده‌اید به خوبی ارائه کنید. این کار باعث می شود تا اعتبار شما نزد سرمایه‌گذار افزایش پیدا کند. اما اینکه فقط یک طرح توجیهی خوب داشته باشید کافی نیست. تیم شما برای اینکه بتواند جذب سرمایه برای کسب و کار تولیدی شما را بدست آورد باید در جلسه آن را برای سرمایه گذاران به خوبی معرفی کند.

سرمایه گذاران زیادی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی هستند، به ویژه آنهایی که تیم‌شان سوابق موفقی از خود نشان داده باشند. شما فقط نمی‌توانید بگویید که متعهد هستید. نشان دادن این وضعیت با کلمات برای سرمایه گذاران کافی نیست. برای بدست آوردن اعتماد سرمایه گذاران باید نشان دهید که در سال‌های گذشته چطور به اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود عمل کرده‌اید و چه نتیجه‌ای را به دست آورده‌اید. سرمایه‌گذار باید تمام جزئیات را ببیند که شما چطور تلاش کردید تا نیروی کار خود را ارتقا دهید. عملکرد شما در ایجاد شغل و سود بیشتر چگونه بوده است؟ چگونه در شرایط مختلف اقتصادی تولید خود را مدیریت کرده‌اید؟ و مسائلی از این قبیل.

سرمایه گذاران پول و زمان خود را روی کسب و کار تولیدی شما ریسک می‌کنند تا در مقابل آن بازدهی بالایی دریافت کنند. اگر بخواهید درصد سود کمی به آنها پیشنهاد بدهید، قطعاً عقب نشینی خواهند کرد.

و نکته پایانی این است که می‌توانید از تنوع سرمایه گذاران‌‌تان در تامین مالی جمعی نیز استفاده کنید. یعنی ممکن است سرمایه گذاران شما ارتباطات قوی در بازار داشته باشند. شاید بازاریابان یا مدیران خوبی باشند که بتوانند در این بخش نیز به شما کمک دهند. حس اینکه فقط می‌خواهید از سرمایه‌گذاران پول دریافت کنید را به آنها ندهید. بلکه باید نوعی شراکت کلی که دو طرف به یکدیگر کمک می کنند تا به موفقیت‌های بیشتری دست یابند را پیشنهاد کنید.

حالا که تا این مرحله با شرایط روبه‌رو شدن با سرمایه گذاران آشنا شدید، بهتر است به توضیح روش‌های مختلف جذب سرمایه گذار برای تولید در ایران بپردازیم.

جذب سرمایه برای تولید از طریق کرادفاندینگ

جذب سرمایه برای تولید از طریق کرادفاندینگ

بهتر است در ابتدای معرفی روش‌های جذب سرمایه گذار برای تولید به سراغ بهترین روش آن برویم. اگر شما تجربه کار تولیدی از سال‌های قبل را داشته‌اید حتما نام کرادفاندینگ را برای اولین بار می‌شنوید. روشی جدید برای جذب سرمایه‌گذار که از سال 2006 در دنیا ترند شد و توانست به سرعت مرزهای سنتی را بشکند. این روش راهکاری جدید و جذاب برای سرمایه گذاران و سرمایه پذیران است. از هر زاویه‌ای که به کرادفاندینگ نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که بهترین روش برای جذب سرمایه گذار در تولید است.

بیشتر بخوانید: آنچه که در مورد تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) باید بدانید

شاید مهم‌ترین ویژگی آن روال کاری ساده و سریعی است که شما را به هدفتان می‌رساند. شما در مدل تأمین مالی جمعی کافی است که طرح خود را به یکی از پلتفرم‌های کرادفاندینگ مانند دونگی ارسال کنید. کارشناسان دونگی پس از بررسی و نهایی‌سازی طرح و دریافت تائیدیه‌های لازم، آن را بر روی پلتفرم خود قرار می‌دهند. سرمایه گذاران زیادی برای مشاهده طرح‌ها و سرمایه گذاری به صورت روزانه به سایت دونگی مراجعه می‌کنند. آنها با خواندن طرح شما، شروع به سرمایه گذاری با مبالغ کم می‌کنند.

این مبالغ کم کمک می‌کند تا ریسک سرمایه‌گذار را به شدت پایین باشد. فاز تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاران خُرد معمولا 20 روز زمان می‌برد. در صورت استقبال سرمایه‌گذاران، در این بازه زمانی، طرح مورد نظر تأمین مالی شده و شما می‌توانید وارد فاز اجرایی شوید. اما اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید که کرادفاندینگ چه سودی برای شما به عنوان تولید کننده دارد باید به موارد زیر دقت کنید:

  • تأمین سرمایه تا 25 میلیارد تومان برای تولیدکنندگان
  • تقسیم ریسک کار بین شما و سرمایه گذاران
  • وثیقه‌ها و ضمانت‌های متناسب با شرایط شما و کیفیت طرح توجیهی
  • سرعت بالای تأمین مالی

جذب سرمایه از طریق شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های جسورانه

نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و شتاب‌دهنده‌ها بیشتر در کنار استارتاپ‌ها شنیده شده است. در چند سال اخیر، اکثر کارهای تولیدی که مربوط به گروه کالایی تکنولوژی بوده‌اند، سعی داشتند تا با ارائه طرح خود به یک شتاب‌دهنده یا سرمایه‌گذار جسور، بتوانند سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی و توسعه خود را از آنها دریافت کنند. زمانی که طرح شما کاملاً آماده است و یک نمونه اولیه (mvp) از محصول وجود دارد، می‌توانید برای جذب سرمایه برای تولید به سراغ این سرمایه‌گذاران بروید.

جذب سرمایه از طریق شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های جسورانه برای استارتاپ و تولید کننده ها

زمانی که وارد جلسه با چنین شرکت‌هایی می‌شوید، باید مشخص کنید که در این مرحله از تولید چه می‌خواهید؟ به چه امکانات و منابع مالی نیاز دارید تا به هدف برنامه ریزی شده خود برسید؟ معمولاً این شرکت‌ها هرکدام در یک زمینه تخصصی خاص فعالیت می‌کنند. پس شما باید با توجه به مدل شرکتتان و محصولی که تولید می‌کنید به سراغ منتخبینی از آنها بروید.

اما شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های جسورانه چه کاری می‌کنند؟ زمانی که شما طرحتان را به آنها ارائه دهید در صورت موافقت با طرح شما، در ازای سهام‌دار شدن در کارتان به شما منابع مالی و یا امکاناتی را ارائه می‌کنند. ممکن است برای جلب حمایت از آنها مجبور شوید بین 10 تا 40 درصد از کسب و کارتان را به شتاب‌دهنده‌ها واگذار کنید که این یک نکته بسیار منفی در جذب سرمایه برای تولید از این شیوه است.

اما از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به حمایت همه جانبه این سرمایه‌گذاران، مانند حمایت مالی، امکاناتی، ارتباطی، آموزشی بخصوص برای کارآفرینان کم تجربه تر اشاره کرد. در واقع شتاب‌دهنده یا صندوق جسورانه مانند یک شرکت شریک در کنار شما قرار می‌گیرد و هر تلاشی می‌کند تا کسب و کار شما به موفقیت برسد.

جذب سرمایه گذار خصوصی برای تولید

یکی دیگر از روش‌های متداول جذب سرمایه برای تولید، از طریق جذب سرمایه گذاران خصوصی است. این روش سنتی سختی‌های خاص خود را دارد. معمولاً سرمایه گذاران در نمایشگاه‌های مربوط با آن صنعت شرکت می‌کنند و به دنبال فرصت‌هایی برای سرمایه گذاری هستند. شما برای پیدا کردن یک سرمایه‌گذار خصوصی راه طولانی را در پیش دارید.

متقاعد کردن چنین سرمایه گذارانی کار بسیار سختی است. شاید نیاز باشد که برای ملاقات با آنها و تأثیر گذاری رویشان، زمان زیادی را مصرف کنید. معمولاً سرمایه گذاران خصوصی بسیار با احتیاط هستند. برای سرمایه گذاری عجله‌ای ندارند و تمام جوانب بازار و کسب و کار شما را بررسی می‌کنند. در مقابل سرمایه گذاران خصوصی می‌خواهند که سهم قابل توجهی از سود یا سهام شرکت به آنها تعلق پیدا کند که این امر ممکن است زیاد برای یک تولید کننده خوشایند نباشد.

در این روش شما به اصطلاح باید سهام خصوصی شرکت خود را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهید تا بتوانید پشتیبانی مالی آنها را برای رفع نیازهای تولید خود را کسب کنید. زمانی که شما می‌خواهید به جلسات با سرمایه گذاران خصوصی بروید، باید از یک تیم قوی با قدرت چانه زنی بالا برخوردار باشید تا بتوانید ضمن جذب سرمایه، منافع اصلی خودتان را به عنوان صاحبان آن کسب و کار حفظ کنید.

جذب سرمایه از طریق بانک برای کسب و کارهای تولیدی

یکی از روش‌های تأمین مالی و یافتن سرمایه برای راه‌اندازی یک بنگاه تولیدی، استفاده از تسهیلات بانکی است. در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان، بانک‌ها با کمترین سود ممکن و بیشترین زمان تنفس به شما وام می‌دهند. مدل بانک‌های اروپایی این‌گونه است که گویی واقعاً با شما شریک می‌شوند. آنها بر اساس طرحی که از شما پذیرفته‌اند، تحقیق می‌کنند که آیا پروژه شما سودده است یا خیر؟! یا اینکه شما چقدر توان بازپرداخت دارید؟ بر این اساس مدل بازگشت پول را تعیین می‌کنند.

اما در ایران متأسفانه این‌گونه نیست. معمولا نرخ سودها بسیار بالاتر است و ممکن است تناسب چندانی با توان بازپرداخت شما نداشته باشد. بانک‌های ایران سه مدل وام به نام‌های وام راه‌اندازی واحد تولیدی، وام سرمایه در گردش و وام توسعه دارند. شما باید بر اساس نیازتان، طرح و پلن تجاری‌تان را آماده کرده و به بانک بدهید تا تیم کارشناسی بانک آن را مورد بررسی قرار دهد. مشکل این روش، سود بالا و گرفتن تضمین‌های سنگین برای بازپرداخت وام است که خودش به یک استرس مجزا برای وام گیرنده و تولید کننده تبدیل می‌شود.

مقایسه روش‌های مختلف جذب سرمایه گذار برای تولید

مقایسه روش‌های مختلف جذب سرمایه گذار برای تولید

حالا که با روش‌های مختلف جذب سرمایه برای واحدهای تولیدی آشنا شدیم، بیایید به صورت کوتاه و گذرا یک مقایسه کلی روی آنها داشته باشیم. به نظر می‌رسد، بهترین روش جذب سرمایه یک واحد تولیدی، استفاده از تأمین مالی جمعی است. وقتی کرادفاندینگ را با سایر روش‌ها مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که ویژگی‌های جذاب‌تری برای تأمین مالی یک کسب و کار دارد.

مثلاً مدیران واحدهای تولیدی اگر بخواهند از طریق بانک، منابع مالی را جذب کنند، ضمن اینکه باید سود سرسام آوری را به بانک پرداخت کنند. ضمنا نیاز به گذراندن یک روند طولانی مدت ادراری و همچنین پیدا کردن ضامن و قراردادن وثیقه‌های سنگین به بانک وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

در روش جذب سرمایه از طریق شتاب‌دهنده‌ها نیز یکی از مشکلات اصلی این است که شما باید بخش بزرگی از سهام خود را به آنها واگذار کنید. شاید این برای یک تولید کننده خوشایند نباشد که به‌خاطر منابع مالی بخواهد بخش بزرگی از سهم شرکتش را به یک شتاب‌دهنده بدهد. در حالی که در کرادفاندینگ چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

مشخصاً در بین روش‌های سنتی، بهترین کار این است که در قبال پرداخت بخشی از سود حاصل از تولیدتان، یک یا چند نفر روی کار شما سرمایه گذاری کنند. در واقع جذب سرمایه‌گذار خصوصی از سایر روش‌ها معقول‌تر است اما انجام دادن آن بسیار سخت و دشوار است.

پس نتیجه می‌گیریم که کرادفاندینگ که تا حد زیادی شبیه به جذب سرمایه‌گذار خصوصی است. با این تفاوت که با آنلاین بودن و وجود پلتفرمی مانند دونگی سرعت پیدا کردن سرمایه گذار برای کسب و کار تولیدی شما بسیار افزایش یافته است. علاوه بر این، نه نیاز به دادن وثیقه و سودهای غیرواقعی از طرف شرکت تولیدی دارد، نه اینکه نیاز است بخش بزرگی از سهم تان را واگذار کنید. در نتیجه می‌توان آن را بهترین روش جذب سرمایه‌گذار برای واحد تولیدی دانست. 

درخواست جذب سرمایه برای تولید از طریق دونگی

جمع بندی

در این مقاله با هم روش های مختلف جذب سرمایه برای تولید را بررسی کردیم. در بررسی‌های بالا متوجه شدیم که بهترین روش جذب سرمایه گذار برای یک واحد تولیدی از طریق کرادفاندینگ است. با دانستن این نکته خوب است بدانید که امروزه وب سایت دونگی حرفه‌ای‌ترین خدمات تأمین مالی جمعی را به صاحبان کسب و کار از جمله تولید کنندگان و همچنین سرمایه گذاران ارائه می‌دهد.

دونگی دارای مجوز شماره 98/5/108857 از فرابورس ایران بوده و زیر نظارت سبدگردان الگوریتم فعالیت می‌کند. سرمایه گذارانی که از طریق دونگی روی پروژه‌ها سرمایه گذاری می‌کنند می‌توانند سودی بالای 35% سالیانه را دریافت کرده که این سود نیز کاملاً معاف از مالیات است. همچنین مدیران کسب و کارها و تولیدکنندگان نیز می‌توانند از خدمات دونگی برای توسعه طرح‌های خود استفاده کنند.

سوالات متداول

جذب سرمایه گذار نیازمند برنامه شفاف، داشتن هدف، ارائه بسته های سرمایه گذاری مناسب و پلن بازگشت سرمایه مناسب است.

بین روش های بررسی شده، کرادفاندینگ بهترین و سریع ترین مسیر جذب سرمایه برای تولید است.

تامین مالی جمعی کمک می کند تا طرح شما به راحتی در معرض دید سرمایه گذاران قرار بگیرد و در سریع ترین زمان ممکن منافع شما و سرمایه گذاران را تامین کند.

شما در پلتفرم دونگی می توانید در صورت دارا بودن شرایط، برای هر کدام از طرح های توسعه و کسب و کار تولیدی خود تا 25 میلیارد تومان سرمایه جذب کنید.