خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین و پردرآمدترین مشاغل دنیا: 15 شغل پردرآمد جهان

بهترین و پردرآمدترین مشاغل دنیا: 15 شغل پردرآمد جهان

۱۴۰۳/۰۵/۱۴ مقالات

پردرآمدترین مشاغل دنیا

شغل پردرآمد در هر جای دنیا می تواند جذاب و دوست داشتنی باشد، اما سوالی که وجود دارد این است که مشاغل پردرآمد در جهان کدام ها هستند؟ بر اساس آمار و ارقام طی سال های گذشته مشاغل مختلف مربوط به گروه پزشکی همواره در صدر پردرآمدترین کارها قرار داشتند. بعد از آن می توان مشاغل گروه مهندسی، دیجیتال مارکتینگ و ... را به عنوان یک شغل پردرآمد در نظر گرفت.

شغل پردرآمد را شاید بتوان یک فاکتور و ابزار مهم برای داشتن یک زندگی ایده آل دانست. در واقع زمانی که درآمد شما متناسب با هزینه های عادی و روزمره باشد، عملا می توان گفت که زندگی معمولی را تجربه می کنید، حال اگر این درآمد بیش از هزینه ها باشد این توانایی به شما داده می شود که بتوانید زندگی بهتری برای خود ایجاد کنید. از این رو داشتن یک شغل پردرآمد می تواند اولین و مهم ترین راهکاری باشد که برای ساختن یک زندگی بهتر می توانیم از آن استفاده کنیم.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که با بررسی و معرفی مشاغلی پردرآمد سال (2024) چراغ راهی را برای پیدا کردن بهترین شغل و پردرآمدترین آن ها برای شما روشن کنیم. البته باید به این موضوع توجه کنید که هر شغلی می تواند پر درآمد باشد به شرطی که شما توانایی، علاقه و استعداد کافی در ان حوزه را داشته باشید. همچین در انتهای این مقاله نگاهی خواهیم داشت به این مسئله که طی 5 تا 10 سال آینده کدام گروه از این مشاغل همچنان به عنوان یک شغل پردرآمد شناخته می شوند، با ما همراه بمانید.

فهرست مطالب:

پردرآمدترین شغل های جهان در سال 2024

شغل پردرآمد فاکتور ساده ای دارد، میانگین دریافت حقوق افراد در گروه های مختلف شغلی طی یک سال به عنوان اصلی ترین شاخص تعیین شغل های پرسود محسوب می شود. از این رو بر اساس فاکتور دریافتی یک ساله می توان تشخیص داد طی یک سال گذشته کدام دسته از مشاغل در گروه پر درآمد ترین ها قرار می گیرند، بر این اساس می توان به لیست زیر اشاره کرد:

شغل

میانگین درآمد سالانه

متخصص بیهوشی

338 هزار دلار

جراح

308 هزار دلار

روانپزشک

241 هزار دلار

متخصص ارتودنسی

204 هزار دلار

پرستار متخصص بیهوشی

162 هزار دلار

مدیرعامل (مدیر اجرایی)

165 هزار دلار

طراح نرم افزار (برنامه نویس)

138 هزار دلار

مهندس نرم افزار (ارشد)

127 هزار دلار

اپتومتریست

120 هزار دلار

وکیل شرکتی

118 هزار دلار

مهندس یادگیری ماشین

118 هزار دلار

سرمایه گذاری

117 هزار دلار

مهندس نفت

107 هزار دلار

دستیار پزشک

107 هزار دلار

مهندس DevOps

105 هزار دلار


تحلیل و بررسی کلی لیست مشاغل پرطرفدار

در بالا لیستی 15 تایی از مشاغل پرسود در سال 2024 آورده شده است. اولین نکته جالبی که در خصوص این لیست می توان گفت این است که 7 مورد از 15 مورد ذکر شده مربوط به گروه شغلی پزشکی است که 5 مورد از این 7 عنوان عناوین 1 تا 5 را به خود اختصاص داده اند.

در کلام ساده تر با بررسی مشاغل ذکر شده در لیست به این مسئله خواهیم رسید که گروه پزشکی یک سوم بالایی جدول (رتبه های 1 تا 5) را در اختیار دارد و دو عنوان شغلی دیگر نیز در دل 10 رتبه دیگر از گروه پزشکی دیده می شود، بنابراین عملا نیمی از مشاغل پردرآمد را می توان در گروه پزشکی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان

5 عنوان گروه شغلی دیگر در این لیست ذکر شده مربوط به گروه مهندسی است که عمدتا در شاخه نرم افزار و هوش مصنوعی است. البته در برخی از لیست های ارائه شده مهندسی طراحی شبکه نیز در بین 15 شغل برتر قرار دارد که ما در اینجا به آن اشاره نکردیم. همچنین تنها گروه مهندسی که نسبتا با این عناوین مهندسی فاصله دارد مهندسی نفت است که توانسته در بین این لیست خود را قرار دهد.

تا به این جا 12 عنوان شغلی از بین 15 شغل پردرآمد مربوط به دو گروه پزشکی و مهندسی بوده است. 3 عنوان شغلی دیگر نیز وجود دارد که به صورت مستقل در این بین حضور دارند که عبارتند از سرمایه گذاری، وکالت و مدیریت اجرایی. با این دسته بندی های مجزا می توانیم به صورت کامل تر در خصوص هر کدام از این گروه ها، مشاغل زیر گروه و همچنین آینده شغلی آن ها به صورت کاملا روشن صحبت کنیم.

پردرآمدترین شغل دنیا

پزشکی یک شغل پردرآمد در همه دوران ها

پزشکی از جمله مشاغلی محسوب می شود که از گذشته های دور تا به امروز محبوبیت خاصی در جامعه داشته و دارد. در واقع پزشکی شغلی است که با جان انسان یعنی عزیزترین داشته انسان سر و کار دارد. بنابراین کاملا عادی است ما کسانی را که بتوانند جان عزیز ما را سلامتی ببخشند و مانع از مرگ ما شوند را دوست داشته باشیم. همین دوست داشتن و احساس نیاز شدیدی که در جامعه نسبت به گروه پزشکی وجود دارد عملا رتبه اجتماعی این شغل را تقریبا در بالاترین سطح ممکن مشاغل قرار داده است.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

از طرف دیگر پزشکی به دلیل سر و کار داشتن با جان انسان ها شغل خاصی محسوب می شود. در کلام ساده تر پزشکی را نمی توان یک کسب و کار ساده دانست، چرا که وظایف خاص و بسیار سنگینی بر عهده گرفته است. سر و کار داشتن با جان انسان فراتر از مسائل مادی است و به عنوان یک وظیفه مهم انسانی تلقی می شود. به نوعی که حتی در ادیان مختلف هم به این مسئله اشاره شده و توصیه می شود که انسان ها تا جایی که می توانند بدون در نظر گرفتن هیچ منفعت شخصی نسبت به نجات جان انسان دیگری اقدام کنند.

با این حال پزشکی یک شغل نیز محسوب می شود و نمی توان انتظار داشت که پزشک صرفا بنا بر وظایف انسانی از درآمد و دستمزد های خود صرف نظر کند. از این رو تنها این خود پزشک است که می تواند تشخیص دهد خط باریک انسانیت در کجای کار پزشکی وی قرار گرفته و در چه موقعیت هایی باید چه رفتارهایی از خود نشان دهد، از این رو ما در این مقاله به این مسئله نمی پردازیم و همه این اتفاقات را به وجدان هر پزشک و جامعه می سپاریم.

بررسی گروه پزشکی از نظر سطح درآمدی

ما در این مقاله قرار است مشاغل مختلف را از نظر سطح درآمدی و علت ایجاد چنین سطح درآمدی مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین کاری با مسئله انسانی و وظایف پزشکی و ... نخواهیم داشت و دیدمان به تمامی مشاغل از جمله مشاغل گروه پزشکی تنها به عنوان یک کسب و کار است.

در لیست 15 شغل پردرآمد، 5 شغل اول و دو شغل در ده رده بندی مربوط به گروه پزشکی است. بنابراین می توان گفت که عملا نیمی از این لیست در اختیار گروه پزشکی قرار دارد اما چرا؟ علت این مسئله را می توان در چند عنوان مورد بررسی قرار داد:

  • اول این که در طول تاریخ انسان ها همواره به پزشکی و گروه های مختلف آن نیاز داشته دارند. در دوره های قدیم یکی از مطرح ترین مشاغل نیز پزشکی بوده و جایگاهی معتبر در نزد بزرگان، شاهان و ثروتمندان جامعه داشته است. این مسئله تا به امروز ادامه داشته و بعید به نظر می رسد روزی برسد که پزشکی از گروه مشاغل مهم در جامعه کنار گذاشته شود.
  • دوم این که طی سال های گذشته مسائل پزشکی اهمیت بیشتری پیدا کرده و بسیاری از افراد نسبت به استفاده از خدمات این گروه اقدام می کنند. در کلام ساده تر تعداد متقاضیان استفاده از خدمات پزشکی روز به روز در جوامع افزایش پیدا کرده و این به معنی افزایش تقاضا برای دریافت خدمات است. زمانی که چنین افزایشی در میان تقاضا وجود داشته باشد عملا می توان گفت که سطح درآمدی عرضه کنندگان خدمات (گروه های پزشکی) نیز افزایش پیدا می کند.
  • نکته سوم این است که یکی از فاکتورهای موفق بودن یک دولت و یا نشان دادن سطح هر کشوری، مسائل پزشکی و خدمات درمانی مربوط به آن جامعه است. از این رو دولت ها سعی می کنند به شکل های مختلف امکانی را فراهم بیاورند تا خدمات درمانی در سطح کلان در اختیار غالب افراد جامعه قرار بگیرد. بنابراین در این حالت می توان حدس زد دولت خود نیز اهرمی مهم برای تبدیل پزشکی به یکی از پرسودترین کارهای دنیا محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: جذب سرمایه گذار برای استارتاپ و کسب و کارها تا سقف 25 میلیارد تومان

بر این اساس به نظر نمی رسد طی یک دهه آینده تغییر چندانی در جایگاه این دسته از مشاغل ایجاد شود. از این رو همچنان می توان پزشکی را به عنوان یک شغل پردرآمد در بین سایر مشاغل دانست.

پردرآمدترین مشاغل پزشکی دنیا

بررسی شغل های گروه پزشکی

در گروه پزشکی 7 عنوان شغل به عنوان پردرآمدترین مشاغل شناخته شده است که عبارتند از:

  • متخصص بیهوشی
  • جراح
  • روانپزشک
  • متخصص ارتودنسی
  • پرستار متخصص بیهوشی
  • ·اپتومتریست
  • دستیار پزشک

متخصص بیهوشی

شاید انتظار این که متخصص بیهوشی بتواند رتبه اول شغل پردرآمد در جهان را به خود اختصاص دهد را نداشته باشیم، از این رو این سوال مطرح می شود که در بین تخصص های مهمی که در پزشکی وجود دارد و با توجه به این که مسائلی مانند عمل های زیبایی، پوست و مو و ... شیوع بیشتری پیدا کرده، چرا یک متخصص بیهوشی می تواند بیشترین درآمد را کسب کند؟

دقیقا به علت شیوع عمل های جراحی مختلف مانند عمل های زیبایی و ... نیاز به متخصص بیهوشی به شدت افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر با توجه به سبک زندگی غلطی که در سطح جامعه وجود دارد عملا بیماری های خاصی مانند بیماری قلب و عروق، بیماری های گوارشی و ... افزایش بسیاری داشته است که درصد مهمی از این موارد به جراحی ختم می شود.

نکته دیگر این است که به غیر از جراحی، در برخی از موارد پزشکی نیاز به بیهوشی های موقتی وجود دارد که در این جا نیز یک متخصص بیهوشی می تواند ورود کند. همه این موارد باعث شده است که متخصص بیهوشی به عنوان یک شغل پردرآمد در جامعه شناخته شود و بتواند رتبه اول بیشترین درآمد را به خود اختصاص دهد.

جراح

جراح و متخصص جراحی در حوزه های مختلف کاری بسیار حساس و ظریف محسوب می شود. جراح بر اساس توانایی و مهارتی که دارد باید بتواند با شکافتن بدن انسان و دسترسی به اندام مورد نظر امکان بهبود فرد را فراهم بیاورد.

شکافتن بدن انسان و رسیدن به اندام درونی کار چندان ساده ای نیست و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو در برخی از عمل های جراحی ممکن است جراح تا 12 ساعت به صورت مداوم سرپا بایستد. بنابراین کاملا طبیعی است که جراحی را بخواهیم به عنوان یک شغل پردرآمد در جامعه بدانیم.

از طرف دیگر طی سال های گذشته جراحی های زیبایی مربوط به صورت و اندام افزایش پیدا کرده و همین مسئله عملا باعث جذب سرمایه بالا به این عنوان شغلی شده است. همین جذب سرمایه و افزایش سطح درآمدی جراحی این عنوان شغلی را به رتبه دوم لیست شغل های برتر رسانده است.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع ضمانت برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران چیست؟

روانپزشک

روانپزشکی یکی از جالب ترین مشاغل گروه پزشکی است. این شغل طی سال های گذشته توانست خود را به سطوح اول درآمدی برساند و به عنوان یک شغل مهم و برتر در میان سایر مشاغل پزشکی خود را نشان دهد.

علت اصلی این موضوع را افزایش روز افزون نیاز جامعه به پزشک روان و روح است. در کلام ساده تر روح و روان انسان های امروزی چندان سالم نیست و هر روز در معرض آسیب های جدید قرار دارد. با افزایش این آسیب ها عملا انسان های بیشتری به سمت روانپزشک و استفاده از خدمات آن سوق پیدا می کنند.

نکته دیگر این است که طی سال های گذشته کارهای فرهنگی بسیاری صورت گرفته تا نشان دهد مراجعه به روانپزشک تنها مختص افرادی با بیماری های حاد روانی نیست و هر کسی می تواند به این خدمات پزشکی نیاز پیدا کند. این فرهنگ سازی که از یک یا دو دهه گذشته شروع شده باعث شد کم کم افراد به سمت استفاده از خدمات روانپزشکی سوق پیدا کرده و این روند هر روز رو به افزایش است.

با افزایش تقاضا و البته ارائه خدمات طولانی مدت روانپزشک به یک بیمار (مراجعه کننده) باعث شده است که این شغل تبدیل به یک شغل پردرآمد طی سال های گذشته شود.

متخصص ارتودنسی

زیبایی صورت و چهره یکی از مهم ترین فاکتورهای جهانی امروز شناخته می شود. از دید بسیاری بهترین کار، شغلی است که مربوط به این مفاهیم باشد. به طور مثال آرایشگری یا داشتن سالن های زیبایی خود به خود ما را به سطح درآمدی بالایی می رساند.

شاید این سوال ایجاد شده باشد که چرا به جای متخصص ارتودنسی، مشاغل دیگری مانند متخصص و جراح زیبایی یا متخصص پوست و مو به عنوان مشاغل پردرآمد شناخته نمی شوند؟ زیبایی مسئله ای است که در بسیاری از کشورهای جهان به شکلی ساده تعریف می شود. بر اساس این تعریف هر انسان زیباست و تنها با رفع عیوب خود می تواند زیباتر شود.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 200 میلیون تومان سرمایه

در کلام ساده تر در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی (مرجع اصلی لیست انواع شغل پردرآمد) این تفکر وجود دارد که برای زیباتر شدن لازم به تغییر اندام و چهره واقعی افراد نیست، بلکه با رفع عیوب موجود مانند منظم نبودن دندان ها می توان زیباتر به نظر رسید.

از طرف دیگر منظم نبودن دندان ها از جمله شایع ترین عیوب ظاهری و غیر قابل انکار در جامعه محسوب می شود. در کلام ساده تر این مسئله ذائقه ای نبوده و با هر متر و معیاری می توان گفت که دندان های منظم زیبایی بیشتری دارند. اینجاست که می توان علت پردرآمد بودن شغل متخصص ارتودنسی را به خوبی متوجه شد.

پرستار متخصص بیهوشی

زمانی که متخصص بیهوشی به عنوان یک شغل پردرآمد شناخته شود کاملا طبیعی است که دستیار و پرستار وی نیز از سطح درآمدی خوبی برخوردار باشد. در واقع نیمی از کارکرد یک متخصص بیهوشی مربوط به پرستاری است که در کنار وی قرار گرفته است، بنابراین پرستار نیز باید از سطح مهارتی بالایی برخوردار باشد.

از طرف دیگر متخصص عموما کارکرد اصلی را دارد و بعد از اتمام کار ادامه بررسی روند و انجام کارهای نهایی بر عهده پرستار قرار می گیرد. همچنین در نظر داشته باشید که در کشورهای اروپایی و آمریکایی پرستاری بر خلاف کشورهایی مانند ایران مانند پزشکی به عنوان یک رشته و شغل خصوصی محسوب می شود و پرستار می تواند مانند پزشک به شکل مستقل کار کند.

از طرف دیگر هر متخصص معمولا سعی می کند از یک دستیار و یک پرستار خاص برای خود استفاده کند، از این رو پرستاران دارای تخصص و تجربه کاری مسلما می توانند سطح درآمدی خوبی داشته باشند.

اپتومتریست

بینایی سنجی شاید در ایران یا برخی دیگر از کشورها به عنوان یک شغل مستقل پزشکی شناخته نشود، اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی به عنوان یک خدمت متفاوت از پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

از طرف دیگر امروز همه ما به صورت پیوسته و غیر قابل کنترلی با انواع مختلفی از رسانه های دیداری و دستگاه های مربوط به آن ها رو به رو هستیم. هر روز ما با گوشی یا کامپیوتر سروکار داریم و بسیاری از ما به سبب شرایط شغلی مجبور هستیم ساعت ها به صورت مستقیم با این دستگاه ها کار کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار تولیدی پر سود در ایران

همه این دستگاه ها و پیوستگی استفاده از آن ها باعث می شود که رفته رفته توان چشم انسان کاهش پیدا کرده و قدرت خود را از دست دهد. اینجاست که نیاز به استفاده از ابزارهایی مانند عینک و ... ایجاد می شود، اما برای استفاده از این ابزار لازم است ابتدا توان و قدرت واقعی چشم مورد بررسی قرار بگیرد که این همان کارکرد یک اپتومتریست محسوب می شود. به نظر می رسد تمام این توضیحات به خوبی نشان می دهد که طی سال های گذشته تقاضا برای استفاده از این خدمات افزایش پیدا کرده و همین افزایش خدمات عملا این کسب و کار را به یک شغل پردرآمد تبدیل کرده است.

مشاغل پردرامد دنیا

دستیار پزشک

شاید به نظر عجیب بیاید که دستیار پزشک به عنوان یک شغل پردرآمد شناخته شود. به خصوص این که طی سال های گذشته دستیار پزشک از اهمیت چندان بالایی برخوردار نبود و به عنوان یک فرد عادی با آن برخورد می شد.

اما مسئله ای که امروز با آن رو به رو هستیم این است که پزشکان درصدی از کارهای خود را به این افراد محول کرده اند. در کلام ساده تر بخشی از امور طبابت تحت نظارت پزشک توسط دستیاران پزشک صورت می گیرد. بنابراین کمی کار دستیاری پزشکی تخصصی شده و حتی درصدی از این افراد را پزشکان تشکیل می دهند.

از طرف دیگر دستیار پزشک عموما به صورت درصد از طبابت های پزشک دریافت می کند. بنابراین زمانی که درآمد کل یک پزشک بالا باشد بدین معنی است که درصد آن درآمد نیز بالا خواهد بود. این یک روند طبیعی است که باعث شده است دستیاری پزشکی تبدیل به یک شغل پردرآمد در جهان شود. همچنین با توجه به روندی که در خصوص این شغل وجود دارد به نظر می رسد می توان طی 5 تا 10 سال آینده همچنان جایگاه خوبی برای این گروه شغلی در میان شغل های پرطرفدار در نظر گرفت.

مهندسی یک شغل پردرآمد در عصر جدید

5 عنوان شغلی دیگر در بین شغل پردرآمد مربوط به گروه شغلی مهندسی است. این مسئله نشان می دهد که بخشی از گردش مالی جهانی به سمت ساخت جهانی نوین حرکت کرده است. در هر دوره ای که مهندسان در گروه های مختلف بیشترین درآمد را کسب کرده اند، تغییرات عمده ای در جهان رخ داده است.

به طور مثال در سه دهه گذشته مهندسان عمران و ساختمان سازی به عنوان یکی از مشاغل مهم گروه مهندسی محسوب می شد که در لیست پردرآمدترین مشاغل وجود داشت. در همان سال ها بزرگ ترین پل ها، مهم ترین ساختمان ها و زیباترین سازه ها شکل گرفتند.

بیشتر بخوانید: اصول و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران

حال جریان مالی طی چند سال گذشته به سمت دیگری از گروه های مهندسی چرخش پیدا کرده و این مسئله نشان می دهد که اهداف جهانی برای ساخت دنیای جدید به چه شکل طراحی شده است. در واقع بر اساس عناوین شغلی که وجود دارد به نظر می رسد جهان امروز به دنبال ساخت یک دنیای جدید در فضای باینری (صفر و یک) است. امروز مهندسانی که سازه هایی از صفر و یک می سازند می توانند به عنوان برترین مهندسان شناخته شده و درآمد خوبی داشته باشند. با این توضیحات می توانیم سراغ تک تک مشاغل پردرآمد گروه مهندسی برویم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

مهندسی و آینده جهان

همانطور که بارها عنوان شد 5 عنوان شغلی از گروه مهندسی در میان لیست انواع شغل پردرآمد وجود دارد که 4 عنوان آن مربوط به گروه مهندسی کامپیوتر و نرم افزار است و تنها یک عنوان شغلی مهندسی خارج از این گروه وجود دارد. بدین ترتیب این 5 شغل پردرآمد مهندسی عبارتند از:

  • طراح و برنامه نویس نرم افزار
  • مهندس ارشد نرم افزار
  • مهندس یادگیری ماشین
  • مهندس نفت
  • مهندس DevOPS

این 5 عنوان شغلی هر کدام به تنهایی عنوان شغل پردرآمد را یدک می کشد. در ادامه خواهیم دانست که چگونه هر کدام از این مشاغل توانستند در این لیست قرار بگیرند.

شغل های پردرآمد جهان

طراح و برنامه نویس نرم افزار

احتمالا شما هم شنیده باشید که برنامه نویسی یکی از بهترین و پردرآمدترین مشاغل در دنیا محسوب شود. این شنیده کاملا درست است و می توان گفت که برنامه نویسی با توجه به شرایط کاری که دارد توانسته طرفداران بسیاری پیدا کند.

فرض کنید شما یک برنامه نویس باشید، از این رو تنها کاری که باید انجام دهید این است که برنامه لازم در پلتفرم مناسب را طراحی و تولید کنید. برای این کار الزام به حضور در مکان خاص و در زمان خاص وجود ندارد. در کلام ساده تر شما می توانید در زمان های مختلف و در مکان های گوناگون این کار را انجام دهید. از این رو بسیاری از برنامه نویسان حتی در خانه و کیلومترها دورتر از محل کار می توانند پروژه های خود را انجام دهند.

امروز شاهد این هستیم که حتی برنامه نویس های ایرانی با شرکت های معتبر خارجی همکاری داشته و از ایران پروژه های مربوط به آن ها را انجام می دهند و توانسته اند بر اساس این مسئله درآمد دلاری خوبی برای خود ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: شغل دوم با 100 میلیون تومان

همه این مسائل را در کنار این موضوع مورد بررسی قرار دهید که دنیای امروز به سمت استفاده بیش از پیش از فضای مجازی و شبکه ای حرکت کرده است. تقریبا تمامی کسب و کارهای بزرگ و متوسط امروز از برنامه های مختلف برای خرید و فروش و عرضه محصولات و خدمات استفاده کرده و می کنند.

این روند به نظر می رسد به کسب و کارهای کوچک نیز سرایت کرده و عملا طی چند سال آینده با دنیایی رو به رو خواهیم شد که همه چیز بر اساس همین برنامه ها چیده شده و دنیای جدید ما یک دنیای برنامه نویسی شده باشد. همه این ها باعث شده است که تقاضا در خصوص این گروه شغلی افزایش شده و همین امر عملا برنامه نویسی را در لیست انواع شغل پردرآمد قرار داده است.

مهندس ارشد نرم افزار

زمانی که نوشتن و تولید نرم افزار اهمیت پیدا کند و تولید کننده آن بتواند تقاضای خوبی از بازار داشته باشد، عملا می توان گفت که نگهداری و عیب یابی برنامه های تولید شده نیز خود به خود اهمیت بالایی پیدا می کند. اینجاست که یک مهندس ارشد نرم افزار با توجه به علم و توانایی هایی که دارد می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم سازنده یک برنامه با تعهدات خاص و محدود برنامه را تولید و در اختیار متقاضی قرار می دهد. بعد از اتمام تعهدات الزامی به رفع عیوب ایجاد شده و یا ارتقاء آن ندارد. از این رو اینجاست که یک متخصص و مهندس نرم افزار وارد کار می شود.

بیشتر بخوانید: کسب و کارهای کوچک پرسود و زود بازده

مهندس ارشد نرم افزار سعی می کند از نرم افزار و برنامه تولید شده بهترین استفاده را برای شرکت یا کارفرمای خود داشته باشد. همچنین برخی از نرم افزار ها به صورت جهانی تولید شده و شما به صورت مستقیم با تولید کننده آن ارتباط ندارید. این جا نیز می توان یکی دیگر از جنبه های کاری این مهندس را بشناسیم، همچنین در کنار همه این ها برخی از برنامه ها به صورت برنامه باز (Open Source) طراحی شده اند. یعنی مهندس یا برنامه نویس شما می تواند نسبت به تغییر و بهینه سازی این نرم افزار اقدام کند.

همه این ها نشان می دهد که یک شرکت یا کارفرما تا چه اندازه به مهندس ارشد نرم افزار می تواند نیاز داشته باشد و همین نیاز این تخصص را تبدیل به یک شغل پردرآمد کرده است.

مهندسی یادگیری ماشین

یکی از عجیب ترین انواع شغل با درآمد بالا را می توان مربوط به مهندسی یادگیری ماشین دانست. عجیب بودن این گروه شغلی این است که از زمان ایجاد تا زمانی که این شغل به عنوان بهترین شغل یا پردرآمدترین مشاغل شناخته شود زمان بسیار کمی طی شده است.

در کلام ساده تر مهندسی یادگیری ماشین از جمله مهندسی هایی محسوب می شود که هنوز به صورت کامل جنبه آکادمیک آن شکل نگرفته و بیشتر به شکل یک مهارت جامع و کاملا تخصصی خود را نشان داده است. با این حال با توجه به نیازهایی که در جامعه وجود دارد به نظر می رسد یادگیری ماشین توانست روند عجیب خود را تکمیل کند.

اما یادگیری ماشین چیست و دنیا چه نیازی به آن دارد؟ یادگیری ماشین مهندسی و روندی است که طی آن یک ماشین (هر ماشینی که از توانایی پردازش برخوردار باشد) بتواند بخشی از کارها را به صورت خودکار بر عهده بگیرد.

در کلام ساده تر ماشین (سیستم) یاد می گیرد که بر اساس اتفاقات ایجاد شده شرایط جدید را مدیریت کند. در این بین مهندس یادگیری ماشین درست مانند یک معلم عمل کرده و سعی می کند ماشینی تولید کند که توانایی یاد گرفتن و اجرای دانش خود را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 300 میلیون تومان [8 ایده پرسود]

نکته جالب توجه این است که فرایند یادگیری یک ماشین متوقف نمی شود، از این رو با هر بار استفاده از ماشین، یادگیری جدیدی به آن اضافه می شود و این می تواند به نتایج نهایی و دقیق تر شدن آن کمک کند. با توجه به این که دنیا به سمتی حرکت کرده است که سعی می کند همه چیز را به ماشین ها بسپارد، این انتظار می رفت که مهندس و کسی که توانایی تولید این ماشین ها را داشته باشد به عنوان یک فرد ثروتمند در جامعه شناخته شود.

بهترین شغل های پر درآمد جهان

مهندسی نفت

مهندسی نفت در بین سایر شاخه های مهندسی این لیست به تنهایی خودنمایی می کند. در کلام ساده تر 4 عنوان شغلی از 5 عنوان گروه مهندسی که در لیست شغل پردرآمد ارائه شده مربوط به گروه مهندسی هوش مصنوعی، نرم افزار و شبکه است. این در حالی که تنها مهندسی نفت به طور کامل در یک حوزه جدا از این گروه مهندسی ها قرار دارد. علت این موضوع را می توان در چند نکته مورد بررسی قرار داد:

  • اول این که به نظر می رسد مهندسی نفت یک نوع مهندسی نسبتا خاص محسوب می شود و کمتر کسی در این حوزه به صورت تخصصی حضور دارد.
  • مسئله دوم این است که مهندسی نفت تخصصی نیست که به صورت عمومی در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد و دولت ها و شرکت های نفتی تنها متقاضیان این گروه مهندسی هستند.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که نفت به عنوان یک عامل بسیار مهم جهانی در تعیین وضعیت اقتصادی و درآمدزایی حکومت ها مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو زمانی که شما متصل به همچنین منبع درآمدی باشید این انتظار نیز می رود که بتوانید درآمد خوبی داشته باشید. در کلام ساده تر جریان مالی ایجاد شده از خرید و فروش نفت در گروه مشاغل نفتی تاثیر مستقیم داشته و می توان درصد مهمی از این جریان مالی را در شرکت های نفتی دولتی و خصوصی مشاهده کرد. بنابراین کاملا طبیعی است که درصد خوبی از این جریان مالی سهم مهندسان نفت باشد.

مهندس نفت را شاید مهم ترین فرد در شرکت های نفتی بدانیم. این فرد کسی است که می تواند در جریان فرایند استخراج، تولید و انتقال نفت قرار بگیرد و آن ها را طراحی، اجرا یا مدیریت کند. بنابراین کاملا طبیعی است که شرکت ها برای حفظ همچنین افرادی درامد خوبی برای آن ها در نظر می گیرند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

مهندسی DevOps

یکی دیگر از جدید ترین مشاغل مهندسی در لیست انواع شغل پردرآمد را می توان مهندسی DevOps دانست. در این شغل فرد یا مهندس عاملی رابط میان گروه های مختلف برنامه نویسی و نرم افزاری می شود. در کلام ساده تر مهندس در فرایند طراحی، تولید یا اجرای یک برنامه، هدف یا هر چیزی دیگر به عنوان یک واسط میان واحد های مختلف عمل می کند.

بیشتر بخوانید: شغل های آنلاین و اینترنتی؛ همه آنچه که باید بدانید

این فرد نقش تسهیل کننده و برطرف کننده تمامی ایرادات را دارد. بنابراین تقریبا این مهندس باید به عنوان یک آچار فرانسه یا یک ابزار همه کاره بر همه اصول مسلط باشد و تا جایی که می تواند تخصص کافی در هر کدام از این موارد پیدا کند.

یک فرد با داشتن تخصص و مهارت لازم در برنامه نویسی می تواند درآمد خوبی داشته باشد، بنابراین لزومی ندارد این فرد علاوه بر تخصص خود سراغ سایر تخصص ها برود تا بتواند میان این موارد ارتباط مستقیم برقرار کند. اینجاست که اهمیت کار یک مهندس DevOps کار مشخص می شود. این مهندس موظف است با داشتن اطلاعات و تخصص های لازم تقریبا در حوزه های مختلف تولید و اجرای یک برنامه یا اهداف پروژه ای مختلف ارتباطات لازم را می توان اعضای مختلف برقرار کند. با توجه به این که استفاده از این افراد موجب سرعت بخشیدن به کارها و کم شدن هزینه های مختلف می شود عملا شرکت های بسیاری به دنبال داشتن چنین افرادی هستند و همین مسئله این مهندسی طی چند سال کوتاه توانست ارزش های خود را نشان دهد و خود را به شکل یک شغل پردرآمد نشان دهد.

سه شغل مستقل از هم در لیست بهترین مشاغل دنیا

به جز دو گروه اصلی پزشکی و مهندسی، سه شغل خاص وجود دارد که توانسته اند به صورت مستقل وارد 15 شغل پردرآمد دنیا شوند. این مشاغل عبارتند از:

  • مدیریت داخلی
  • وکالت
  • سرمایه گذاری

به طور کلی نمی توان این سه شغل را در یک دسته بندی مشخص قرار داد، از این رو هر کدام از آن ها را به صورت مستقل مورد بررسی قرار می دهیم.

مدیریت داخلی

مدیریت داخلی یا مدیر عامل بودن (به طور کلی مدیریت) به شغلی گفته می شود که شما بتوانید رابطه کاری و تعامل مناسبی میان نیروی های انسانی مختلف برقرار کنید. به طور مثال شما باید بتوانید رابطه کاری مناسبی میان برنامه نویس و طراح شبکه خود ایجاد کنید.

طراحی روابط کاری افراد با یک دیگر، مدیریت آن و قرار دادن نیروی انسانی در مسیر اهداف نهایی مهم ترین کارهایی است که هر مدیری باید آن را انجام دهد. نکته دیگر این است که یک مدیر موفق معمولا به صورت کلی از تمامی تخصص هایی که در جریان است اطلاع دارد و می تواند به صورت عمومی متوجه مسائل و موارد شود. اما آن مدیر می تواند بیشتری درآمد را از این حوزه داشته باشد که تخصص های بیشتری را درک کند و به صورت جزئی ترین روابط را مورد بررسی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: شغل دوم خود را انتخاب کنید؛ معرفی بهترین شغل های دوم

به خاطر دارم در دوره دانشجویی در یکی از رستوران های مطرح تهران مشغول به کار پاره وقت بودم. در این دوران مدیر داخلی داشتیم که پسر صاحب همان رستوران بود، نکته جالب اینجاست که این فرد مدیریتی چنان قوی و جالبی داشت که غیر قابل وصف است. به طور مثال هیچ کدام از کارکنان امکان کم کاری نداشتند و حتی این اتفاق در نبود مدیر نیز رخ نمی داد. علت اصلی این موضوع این بود که این فرد تا زمانی که بخواهد مدیریت کل مجموعه را در اختیار بگیرد سال ها از پایین ترین مرتبه شروع به فعالیت کرده بود. به طور مثال چند سال به عنوان آشپز، چند سال به عنوان گارسون و ... در همان رستوران مشغول به کار شده بود. این فرد در زمان مدیریت به خوبی درک می کرد که در هر بخش رستوران چه اتفاقاتی در جریان است و اگر مشکلی ایجاد شود دقیقا کجای کار باید مورد بررسی قرار بگیرد. آیا چنین فردی حق ندارد بیشترین درآمد را در سطح جامعه داشته باشد؟ اینجاست که مدیریت داخلی یک شغل پردرآمد می تواند شناخته شود.

بهترین شغل پردرآمد جهان

وکالت

گروه وکالت از جمله دیگر شغل های پردرآمد در جهان محسوب می شود. این شغل بر اساس دو گزاره اصلی استوار شده است:

  • احقاق حقوق افراد در مسیر های قضایی
  • مشاوره و راهنمایی های قانونی و قضایی

وکیل کسی است که بر قانون مسلط است و می تواند بر اساس تمام داشته های تخصصی خود از موکل خود در مسیرهای قضایی مختلف دفاع کند. از طرف دیگر یک وکیل به اندازه ای دانش و تجربه دارد که بتواند در خصوص مسائل مختلف حقوقی یا کیفری مشاوره های لازم را ارائه دهد.

نکته بسیار مهمی که در خصوص وکالت وجود دارد این است که قانون اصلی ترین بنیاد هر جامعه ای است و هر رفتار ما در جامعه بر اساس قانون سنجیده می شود. یک خرید و فروش، یک گفتمان، یک قرارداد کاری و ... همه و همه بر اساس قانون و موارد قانونی سنجیده می شود. از این افراد باهوش پیش از هر قدم مهم سعی می کنند با یک وکیل مشورت کرده و مانع از بروز هر نوع اختلاف قانونی شوند.

حالت دیگر این است که هر فردی که در جامعه به تعارض و مشکل برخورد می کند برای احقاق حقوق مادی و معنوی خود از طریق قانون می تواند اقدام کند. برای دیدن تعداد متقاضیان گروه شغل وکالت تنها کافی است به دادسراها، دادگاه ها و مکان هایی از این دست مراجعه کنید، در این حالت می توانید به خوبی متوجه شوید که تا چه اندازه دعوی های مختلفی در مسیر قضایی در جریان است. مسلما بالا بودن تعداد این دعوی نشان دهنده بالا بودن متقاضیان استفاده از خدمات وکالت است و همین مسئله عملا وکالت را تبدیل به یک شغل پردرآمد در جامعه کرده است.

البته مستقل بودن وکلا از داشتن کارفرما و یا عدم نیاز به وابستگی به شرکت های مختلف نیز به افزایش این سطح درآمدی کمک بالایی کرده است.  

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یکی از عجیب ترین و شاید جالب ترین مشاغل پردرآمد در دنیا محسوب می شود. در خصوص سرمایه گذاری شاخص خاصی وجود ندارد و در برخی از لیست های مشاغل پردرآمد به آن اشاره ای نشده است. در برخی دیگر از لیست ها با توجه به درآمدها و سودآوری های صورت گرفته در بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال و ... سرمایه گذاری به عنوان یک شغل پردرآمد شناخته شده است.

اما بیایید با یک تعریف مشخص و ایجاد یک شاخص دقیق نشان دهیم که آیا واقعا می توان سرمایه گذاری را به عنوان یک کسب و کار در نظر گرفت یا خیر؟ در کلام ساده تر از نظر اقتصادی نمی توان سرمایه گذاری را به عنوان یک شغل در نظر گرفت مگر این که این سرمایه گذاری توانایی بازگشت سرمایه و سود آن به صورت پایدار را داشته باشد.

در کلام ساده تر یکی از ویژگی های اساسی کسب و کار این است که توانایی تولید و ایجاد درآمدی نسبتا ثابت و پایدار را دارد. بر این اساس سرمایه گذاری زمانی می تواند یک شغل محسوب شود که سودی نسبتا پایدار در پایان هر دوره (به صورت ماهانه یا ...) ایجاد کند. حال آیا سرمایه گذاری یک شغل پردرآمد محسوب می شود؟

بیشتر بخوانید: 5 روش تامین مالی کسب و کار؛ بهترین راه تامین سرمایه کدام ...

بله، سرمایه گذاری می تواند یک شغل پردرآمد محسوب شود به شرطی که شما بازارهای مختلف اقتصادی را بشناسید و سعی کنید بر اساس این بازارها رفتار مناسبی از خود نشان دهید. در واقع شناخت و تخصص به بازارهای اقتصادی مختلف، داشتن تجربه معاملات و داشتن استراتژی مناسب می تواند شما را در مسیر درست کسب درآمد عالی از این روش قرار دهد.

سرمایه گذاری، با گام های کوچک

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که میان کسب درآمد از طریق سرمایه گذاری با سایر کسب و کارها وجود دارد این است که سرمایه گذاری فرمول های بسیار متنوع تری در اختیار شما قرار می دهد. اگر شما دارای سرمایه اولیه خوبی باشید احتمال موفقیت و کسب سود بالا در همان ابتدای کار (به شرط داشتن دانش خوب، تجربه بالا و انتخاب موقعیت مناسب) را خواهید داشت.

اما این بدین معنی نیست که شما با سرمایه اولیه کم نمی توانید در سرمایه گذاری موفق شوید. در کلام ساده تر سرمایه گذاری با سرمایه اولیه کم قطعا شما را به سودی بالا نمی رساند و نمی توان آن را به عنوان یک شغل پردرآمد در نظر گرفت، اما می تواند شما را در مسیر کسب این ثروت قرار دهد.

مشاغل پردرآمد جهان

سرمایه گذاری بدون دانش و تجربه

حال سوال مهم دیگری که باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا امکان سرمایه گذاری بدون دانش و تجربه خاصی وجود دارد یا خیر؟ بله اما نباید انتظار سودآوری چندان زیادی را در این حالت داشته باشید. به هر حال بازارهای مالی پرریسک و تخصصی می توانند سودآوری بالاتری داشته باشند اما اگر شما بخواهید بازارهایی نیز وجود دارد که امکان سودآوری منطقی بدون نیاز به دانش یا تجربه خاصی را در اختیار شما قرار دهد. یکی از مطرح ترین این موقعیت ها را می توان سرمایه گذاری در کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی) دانست. در این روش مجموع سرمایه سرمایه گذاران به عنوان یک وام در اختیار شرکت های سرمایه پذیر قرار می گیرد. بدین ترتیب شرکت های سرمایه پذیر در پایان دوره موظف به بازگشت اصل سرمایه هستند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست

همچنین سود تعیین شده در این روش وابسته به طرح ارائه شده و تحقق اهداف پیش بینی شده است. در این حالت معمولا سودی بین 40 تا 45 درصد (به صورت متوسط سالانه در ایران) پرداخت می شود. بنابراین عملا می توان گفت که در این حالت به صورت سالانه امکان سودآوری 40 تا 45 درصد بدون نیاز به تجربه و تخصص خاصی در حوزه سرمایه گذاری امکان پذیر است. حال اگر سرمایه اولیه فرد بیشتر باشد میزان سودآوری بالاتر خواهد بود، در این صورت حتی این نوع سرمایه گذاری نیز می تواند پر سود و پردرآمد تلقی شود.

شغل سرمایه گذاری در ایران

ایران یکی از خاص ترین کشورهای جهان از جنبه اقتصادی است، بدین معنی که اقتصاد ایران تقریبا روند مشخصی ندارد و همین مسئله عملا ریسک سیستماتیک سرمایه گذاری در این اقتصاد را افزایش داده است. این ریسک به اندازه ای است که حتی با تشکیل سبد های مختلف سرمایه گذاری و استفاده از روش های خاص کاهش ریسک نمی توان امید به پایدار ماندن سود بود.

با این حال در ایران کرادفاندینگ بر اساس پلتفرم دونگی ارائه شده است. این پلتفرم زیر نظر سازمان های ناظر و سبدگردان توسعه فیروزه به صورت کاملا قانونی و معتبر فعالیت خود را انجام می دهد. فعالیت دونگی بدین شکل است که شرکت های سرمایه پذیر با ارائه طرح های اقتصادی خود مشخص می کنند که برای رسیدن به چه اهداف اقتصادی به چه میزان سرمایه نیاز دارد و این اهداف قرار است طی چه دوره زمانی به بار بشنید. همچنین این شرکت در طرح اقتصادی خود باید نشان دهد که در صورت تحقق اهداف چه میزان سودی ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: اهداف سرمایه گذاری و الزامات آن

سرمایه گذاران با بررسی طرح های ارائه شده و ضمانت های مختلفی که در خصوص بازگشت اصل سرمایه ارائه شده می توانند نسبت به انتخاب طرح و شروع سرمایه گذاری با حداقل یک میلیون تومان اقدام کنند. ارائه ضمانت نامه های معتبر بانکی و ... مبنی بر بازگشت سرمایه، ارائه سود هایی بالاتر از درصد تورم سالانه و وجود طرح های متنوع از نظر زمانی و سود دهی از جمله ویژگی های مهم سرمایه گذاری در دونگی محسوب می شود.

ویژگی های خاص دونگی

کرادفاندینگ در هر جای دنیا تنها می تواند بر اساس بازگشت اصل سرمایه فعالیت خود را انجام دهد، اما در دونگی شما می توانید طرح هایی را پیدا کنید که علاوه بر اصل سرمایه امکان ارائه ضمانت مبنی بر پرداخت سود در دوره های تعیین شده نیز وجود دارد. یعنی علاوه بر اصل سرمایه شما نسبت به پرداخت سود در پایان دوره مطمئن خواهید بود.

این مسئله در کنار معاف از مالیات بودن سرمایه گذاری در دونگی و عدم پرداخت کارمزد از جمله مهم ترین ویژگی های خاص دونگی محسوب می شود که باعث شده هر سرمایه گذاری علاقه مند به حضور در این موقعیت سرمایه گذاری باشد.

بهترین مشاغل شغل پر درآمد در جهان

مشاغل پردرآمد طی یک دهه آینده

نکته مهم دیگری که باید در خصوص شغل پردرآمد باید به آن توجه داشته باشیم این است که بسیاری از ما برای ورود به هر کدام از این مشاغل باید زمان 3 تا 7 ساله را در نظر بگیریم. یعنی اگر امروز تصمیم بگیریم وارد یک شغل شویم باید به این سوال پاسخ دهیم که این شغل طی 5 تا 10 سال آینده در چه جایگاهی ایستاده است، چرا که اصلی ترین دوره درآمد شما در آن بازه زمانی اتفاق می افتد.

به طور معمول به نظر نمی رسد اتفاق خاصی در لیست مشاغل پر درآمد ارائه شده در بالا طی یک دهه آینده رخ دهد. تنها تغییری که به نظر می رسد ممکن است رخ دهد این است که مهندسی های خاص مانند یادگیری ماشین، مهندسی علم داده و ... بتوانند خودشان را به رده های بالاتر نزدیک کنند. به نوعی می توان گفت که احتمالا طی یک دهه آینده مشاغل مهندسی مرتبط به هوش مصنوعی رقابت نزدیکی از نظر درآمدی با مشاغل پزشکی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تاثیر فناوری بر کسب و کار چیست؟

در خصوص سرمایه گذاری نیز این مسئله را در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری برای یک حرفه ای واقعی می تواند به عنوان یک شغل محسوب شود، شما هم می توانید یک حرفه ای باشید. این مسئله را هم در نظر داشته باشید که ابزارهایی مانند دونگی، بازار سهام و ... می تواند اصلی ترین کمک کننده شما در این مسیر باشد.

در نهایت باید در نظر داشته باشید که به جز همه این حرف ها علاقه و استعداد در کنار پشت کار می تواند اصلی ترین عامل تعیین کننده درآمد شما در هر زمینه کاری باشد. مشاغل بسیاری وجود دارد که هیچگاه در هیچ لیستی آورده نمی شود، اما افرادی که در آن حوزه عاشقانه کار می کنند و مهارت بالایی دارند می توانند درآمد بالایی برای خود ایجاد کنند. بنابراین به خود ایمان بیاورید و سعی کنید بر اساس داشته های خود شروع به کسب مهارت کنید، یادتان باشد که دنیای امروز دنیایی است که به مهارت بیش از هر چیزی بها می دهد.

سوالات متداول

فاکتورهای مختلفی برای تشخیص یک شغل پردرآمد می توان در نظر گرفت که مسلما میانگین درآمد سالانه از جمله مهم ترین آن ها محسوب می شود.

متخصصان بیهوشی و جراحان توانسته اند در صد جدول دریافتی طی یک سال گذشته قرار بگیرند. به طور کلی گروه پزشکی توانسته 5 رتبه اول لیست مشاغل پردرآمد را به خود اختصاص دهد.

سرمایه گذاری یک مفهوم خاص است و نمی توان به صورت قاطع نسبت به کسب و کار بودن آن نظر داد. اگر فردی بتواند بر اساس سرمایه گذاری بتواند سودی نسبتا پایدار و بالا طی دوره های مشخصی ایجاد کند می توان گفت که سرمایه گذاری یک شغل پردرآمد در دنیا محسوب می شود.