استارتاپ چیست؟ انواع استارت آپ ها، مزایا و معایب آن ها
استارتاپ چیست؟ استارتاپ به انگلیسی start up شرکتی است که توسط یک کارآفرین برای توسعه محصول یا خدمات جدید ایجاد میشود. استارتآپها با ایجاد نوآوری، شغل و ترویج رقابت، نقش مهمی ایفا میکنند. شروع یک کسبوکار جدید میتواند یک تجربه هیجانانگیز و ارزشمند باشد. با این حال، همه استارتآپها یکسان ایجاد نمیشوند و چندین نوع مختلف از استارتآپها وجود دارد که باید هنگام آغاز کارآفرینی در نظر گرفت.
درک انواع مختلف کسبوکارهای نوپا میتواند به کارآفرینان باانگیزه کمک کند تا مسیر درستی را برای ایده کسب و کار خود انتخاب کنند و شانس موفقیت خود را افزایش دهند. اگر علاقه دارید درباره مدل کسب و کار استارتاپی نکات بیشتری بدانید، تا انتهای مطلب با ما باشید.
فهرست مطالب:
- استارتاپ چیست؟
- چند مدل از انواع استارت آپ
- انواع گوناگون استارتاپ ها بر اساس صنعت
- چه تفاوتی بین استارتاپ و کسب و کارهای سنتی وجود دارد؟
- استارتاپ درست است یا استارت آپ؟
- مزایا و معایب استارتاپ
- جمعبندی
استارتاپ چیست؟
تعریف استارتاپ توسط افراد معروف به شرکتهایی گفته میشود که در پروسه اولیه فعالیت خود هستند. معمولاً استارتآپها به وسیله یک یا چند فرد کارآفرین راه اندازی میگردند که قصد دارند یک محصول یا خدمت را ارائه و توسعه دهند که برای آن در بازار تقاضا وجود دارد. در ابتدا هزینه تاسیس این شرکتها معمولا بالاست و درآمد آنها محدود است، به همین خاطر که از منابع مالی مختلفی مانند سرمایهگذاران خطرپذیر سرمایه جذب میکنند.سرمایهگذاران مختلف میتوانند با مبلغ مشخصی که این شرکتها تعیین میکنند اقدام به سرمایه گذاری نمایند. به طور مثال، دونگی یکی از پلتفرمهای معتبر است که سرمایه اولیه را در اختیار تریدرهای فارکس قرار میدهد و سود حاصل از معاملات را با آنها شریک میشود.
بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟
چند مدل از انواع استارت آپ
اکوسیستم استارتاپ شامل مدلهای مختلفی میگردد که در این بخش آنها را با جزئیات بررسی میکنیم. انواع مختلف استارتاپها عبارتاند از:
استارتآپهای مربوط به کسبوکارهای کوچک
تفاوت کسب و کار کوچک و استارتاپ چیست؟ یک کسبوکار کوچک معمولاً به عنوان یک شرکت خصوصی، مشارکت یا مالکیت انحصاری تعریف میشود که نسبت به یک شرکت یا کسب و کار معمولی کارکنان و درآمد سالانه کمتری دارد. تفاوت بین یک استارتاپ و یک کسب و کار کوچک کمی مبهم است. شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد از این اصطلاحات بهجای یکدیگر استفاده میکنند.
بیشتر بخوانید: آشنایی با رایج ترین اصطلاحات کسب و کار و استارت آپ
اکثر استارتآپها دارای محدوده خرید یا دریافت سرمایه از افراد سرمایه گذار هستند. راهاندازی کسبوکارهای کوچک متفاوت است. آنها ممکن است به رشد علاقهمند باشند؛ اما با سرعت زیادی پیش نمیروند. چنین استارتآپهایی اغلب از طریق مؤسسان سرمایهگذاری و راهاندازی میشوند تا استرس کمتری برای تحتفشار قرارگرفتن توسط سرمایهگذاران که نیاز فوری به سرمایه خود دارند، احساس شود.
استارتآپهای قابلخرید
استارتآپهای قابلخرید شامل شرکتهای نوپایی هستند که برای فروش به وجود آمدهاند، یعنی با شرکتهای بزرگتر ادغام میشوند. زمانی که درآمدزایی خود را شروع کردند و توانستند خود را به یک شرکت پولساز پرسود تبدیل کنند، آماده فروش هستند و میتوانند توسط گروه بزرگی از شرکتها خریداری شوند. استارتآپهای قابلخرید بیشتر در صنعت موبایل و نرمافزار یافت میشوند. یکی از نمونههای بسیار معروف استارتآپ قابلخرید، اینستاگرام و واتساپ است که توسط فیسبوک خریداری شد. ادغامهایی مانند این همیشه رخ میدهد. لازم نیست همه استارتآپها برای خرید سودآور باشند.
استارتآپهای غیرانتفاعی
استارتآپهای غیرانتفاعی شرکتهایی هستند که با هدف اصلی کمک به مسائل اجتماعی، فرهنگی یا زیستمحیطی ایجاد شدهاند. معمولاً آنها به عنوان سازمانهای غیرانتفاعی یا NGO شناخته میشوند. سازمانهای غیرانتفاعی برای کسب درآمد برای افراد یا شرکتها راهاندازی نشدهاند.
هر گونه وجوه اضافی بهجای اینکه به عنوان سود پراکنده شود، دوباره در هدف شرکت سرمایهگذاری میشود. استارتآپهای غیرانتفاعی با یافتن نقاط ضعف و درخواستهای برآورده نشده، نگرانیهای اجتماعی را بررسی میکنند و سپس روی این نگرانیها کار میکنند تا پاسخهای خلاقانه ایجاد کنند. یونیسف، جزو استارتآپهای غیرانتفاعی به شمار میرود.
استارتآپهای مقیاسپذیر
یک استارتآپ مقیاسپذیر ایدهای منحصربفرد و خلاقانه را انتخاب میکند و به دنبال ایجاد یک کسبوکار مقیاسپذیر و قابلتکرار است که آن را به یک شرکت درآمدزا تبدیل کند. استارتآپهای مقیاسپذیر این کار را با ورود به یک بازار بزرگ و جدید و رشد آنی آن انجام میدهد. برای افزایش مقیاس استارتاپ خود باید یک راهنمای گامبهگام را دنبال کنید. اینترنت فضای دیجیتالی از مدلهای کسب و کار جدید و نوآورانه ایجاد کرده است، اما با یک محدودیت همراه است.
بیشتر بخوانید: شغل های آنلاین و اینترنتی؛ همه آنچه که باید بدانید!
هر کسب و کار نوپا در وب نمیتواند مقیاس بزرگی داشته باشد. در حالی که اینترنت استارتآپهای اینترنتی مقیاسپذیری مانند گوگل و فیسبوک را به وجود آورده است. همچنین کلاس بسیار بزرگتری از کسبوکارهای کوچک مبتنی بر وب را ایجاد کرده است که نمیتوانند به یک شرکت بزرگ تبدیل شوند. تعدادی از آنها در بازارهای کوچکتری هستند که توسط کسانی اداره میشوند که یا نمیخواهند مقیاس خود را افزایش دهند یا نمیتوانند سرمایه خود را افزایش دهند و تیم را به دست آورند.
استارتآپهای فرعی
همانطور که از نام آن پیداست، استارتآپهای فرعی اساساً از شرکتهای مادر منشأ میگیرند. این شرکتها میتوانند برای ورود به یک بازار جدید یا برهمزدن یک رقابت کوچک معرفی شوند. ازآنجاییکه این استارتآپها مستقل از شرکتهای مادر خود عمل میکنند، این آزادی را دارند که بدون بررسی دقیق، تجارت نمایند.
بیشتر بخوانید: محاسبه سود سپرده بانکی
استارتآپهای سبک زندگی
چنین کارآفرینانی سرگرمیها و اشتیاق خود را به استارتآپهای هوشمند، درآمدزا و سبک زندگی تبدیل میکنند. در استارتاپ سبک زندگی میتوانند با انجام کاری که دوست دارند امرارمعاش کنند. نمونههای مختلفی از استارتآپهای سبک زندگی وجود دارد مثل رقصندگان. آنها به طور فعال مدارس رقص آنلاین باز میکنند تا به کودکان و بزرگسالان رقصیدن و کسب درآمد از این روش را آموزش دهند.
استارتآپهای اجتماعی
هر استارتاپ اجتماعی مدل مالی متفاوتی دارد. آنها کمکهای مالی را میپذیرند و این استارتآپها را راهاندازی میکنند. علیرغم این باور عمومی که هدف اصلی همه استارتآپها کسب درآمد است، هنوز هم شرکتهایی وجود دارند که برای انجام کارهای نیک برای افراد دیگر به وجود آمدهاند و از آنها به عنوان استارتآپهای اجتماعی یاد میشود.
بیشتر بخوانید: شغل دوم خود را انتخاب کنید؛ معرفی بهترین شغل های دوم برای کسب درآمد بیشتر
برخی استارت آپ ها ممکن است در سالهای اول تاسیس با شکست مواجه شوند. کارآفرینان برای تاسیس یک شرکت نوپا باید بودجه راهاندازی را کسب نمایند، از قبل برنامهریزی کنند، پرسنل کلیدی را استخدام کرده و جزئیات پیچیدهای؛ مانند سهام برای شرکا و سرمایهگذاران را بررسی نمایند و برای درازمدت تجربه جمعآوری کنند. بسیاری از شرکتهای موفق امروزی آمازون، اپل و فیسبوک به عنوان استارتآپ شروع به کار کردند و در نهایت به شرکتهای سهامی عام تبدیل شدند.
انواع گوناگون استارتاپ ها بر اساس صنعت
استارتآپها میتوانند بسته به نوع صنعتی که در آن هستند، متفاوت باشند. بدون درنظرگرفتن صنعت آن ها، توسعه محصول نرمافزاری بخش اصلی هدف خواهد بود. در اینجا انواع استارتآپهای مبتنی بر صنعت که امروزه بسیار رایج هستند را معرفی میکنیم:
استارتآپهای فناوری
تفاوت عمده بین ویژگی های استارتاپ فناوری و کسبوکارهای غیرفناوری این است که کارآفرینان فناوری پیشرفتهایی را در زمینه فناوری را ایجاد میکنند که رقبایشان هنوز به آن نیاز دارند. یک استارتآپ فناوری، شرکتی است که برای ارائه خدمات فناوری به بازار تلاش میکند تا مشکلی را حل کند. استارتآپهای فناوری ممکن است بسته به هدف و نوع مدل اجرا متفاوت باشند. استارتآپهای فناوری اغلب بر روی ارائه تجربه فناوری یکپارچه با هدف بهبود امنیت دادهها برای کاربران خود کار میکنند. استارتآپهای فناوری نیز نوعی از استارتآپهای فرعی هستند.
بیشتر بخوانید: محاسبه قسط وام
استارتآپهای تجارت الکترونیک
خرید آنلاین تنها یکی از چندین صنعتی است که در سالهای اخیر به سرعت گسترشیافته است. بسیاری از فروشگاههای خردهفروشی قصد دارند فعالیتهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند تا با روند فعلی هماهنگی داشته باشند. در نتیجه، بسیاری از شرکتها کالاها یا خدمات خود را از طریق اینترنت به مشتریان ارائه میکنند. با یک رویکرد تجارت الکترونیک خوب، کسبوکارها ممکن است به مخاطبان جهانی دست یابند در حالی که هزینههای اداری کمی را متحمل میشوند.
چنین طیف گستردهای از کسب و کار باید بر روی شیوههای امنیت داده برای کسبوکارهای کوچک تمرکز کند تا از تخلف جلوگیری شود. تجارت به کسب و کار نوپا (B2B) و تجارت با مصرفکننده (B2C) رایجترین مدلهای تجارت الکترونیک هستند. فروشندگان B2B چیزهایی را ارائه میدهند که ممکن است شرکتهای دیگر نیاز داشته باشند، در حالی که فروشندگان B2C محصولات را به مشتری نهایی میفروشند.
استارتآپهای فینتک
استارتآپهای فینتک نوع دیگری از یک شرکت نوپا هستند که از فناوری برای برآوردن نیازهای مدیریت مالی مشتری استفاده میکنند. آنها اغلب به دنبال رقابت یا جایگزینی با ارائهدهندگان خدمات مالی که تجربه بهتر یا راهحلهای کارآمدتری دارند، برای چالشهای فعلی هستند. استارتآپهای فینتک با استفاده از فناوری و نوآوری به دنبال افزایش کارایی و دسترسی هستند.
بیشتر بخوانید: تاثیر فناوری بر کسب و کار چیست؟ | فرصت ها و چالش های اثر فناوری بر بیزنس
شرکتهای فینتک ممکن است راهحلهای مالی شخصیسازیشده ایجاد کنند، رویهها را بهینه کنند و با استفاده از راهکارهای مختلف امنیت دادهها و هوش مصنوعی در هزینهها صرفهجویی نمایند. دونگی به عنوان یکی از اعضای گروه مالی فیروزه، از طریق کرادفاندینگ امکان مشارکت عمومی در طرحهای توسعه کسب و کارهای کوچک را فراهم نموده است.
استارتآپهای فناوری سلامت
Healthtech سریعترین بخش صنعت مراقبتهای بهداشتی در حال گسترش است. این شامل هر محصول یا خدمات بهداشتی مبتنی بر فناوری است که ممکن است خارج از بیمارستان یا مطب پزشک ارائه یا مصرف شود. هدف فناوری و استارتاپ در این زمینه ایجاد تکنولوژیهای جدید برای افزایش سلامت و رفاه مردم است. آنها معمولاً برنامههای کوتاهتری نسبت به مشاغل فناوری معمولی دارند و همین امر ممکن است منجر به ریسکپذیری بیشتر شود. علاوه بر این، ازآنجاییکه آنها حاوی سوابق حساس بیمار هستند، باید امنیت دادههای ایمن مشتریان خود را در اولویت قرار دهند و با یک بیزینس پلن مناسب زمینه رشد را فراهم نمایند.
استارتآپهای SaaS
استارتآپهای SaaS نوع دیگری از استارتآپهای مبتنی بر صنعت در زمینه کارآفرینی هستند که بسیار محبوب شدهاند. این استارتآپها نرمافزار را بهعنوان یک سرویس، معمولاً از طریق اشتراک، ارائه میکنند و اغلب بر ارائه یک راهحل نرمافزاری تخصصی برای یک بازار خاص تمرکز میکنند. در حالی که شرکتهای SaaS مختلفی وجود دارند، همه آنها هدف یکسانی را در ذهن دارند که عبارت است از ارائه نرمافزاری که استفاده از آن ساده و در دسترس تعداد زیادی از مردم باشد.
با استفاده گسترده از راهحلهای SaaS، آگاهی سازمانها از امنیت دادهها افزایشیافته است. علاوه بر این، انتخاب یک مدل کسب و کار SaaS مناسب برای محصول شما مهم است، زیرا تصمیم میگیرد چگونه مشتریان شما را جذب کرده و فروش و رشد استارتاپ را افزایش دهد.
استارتآپهای آموزشی
ایده راهاندازی نوع آموزشی استارتاپ چیست؟ استارتآپهای آموزشی راهحلهای آموزشی خلاقانه، مقرونبهصرفه و کاربرپسندی را توسعه میدهند که معلمان ممکن است برای بهبود نتایج یادگیری دانشآموز از آنها استفاده نمایند. آنها مسئول پر کردن شکاف کلاس درس و یادگیری آنلاین هستند تا آموزش را جذابتر و قابلدسترستر کنند. هدف ایده های استارتاپی در زمینه آموزش، ایجاد راهحلها و پلتفرمهای نرمافزاری خلاقانه برای کمک به دانشآموزان در یادگیری و استفاده از فناوری به روشهای جدید است.
بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه مراحلی دارد؟ | راهنمای قدم به قدم
اگر قصد دارید وارد یک استارتآپ آموزشی شوید، میتوانید به دنبال توسعهدهندگان اپلیکیشنهای استارتآپ بگردید تا یکی را برای شرکت خود بسازید. همچنین، این شامل مدیریت دادههای زیادی میشود، بنابراین این استارتآپها باید بر سرمایهگذاری در امنیت دادهها تمرکز کنند تا از هرگونه سوءاستفاده جلوگیری کنند.
بیشتر بخوانید: مشاهده قیمت دلار آزاد همین امروز
استارتآپهای ترکیبی
پس از شیوع کرونا، محبوبیت شرکتهای ترکیبی افزایش یافت، زیرا مزایای همکاری حضوری را با انعطافپذیری کار از راه دور ترکیب کردند. آنها ممکن است بهترین چالشها و فرصتهای جدید را برای کارآفرینان، نیروی کار و مشتریان فراهم کنند. استارتآپ ترکیبی ممکن است به کسبوکاری اشاره کند که قطعات و سیستمهای ثابت را در مدل کسبوکار خود ترکیب میکند. همچنین، آنها ممکن است یک طرح تجاری را اجرا کنند که عملیات انتفاعی و غیرانتفاعی را ترکیب میکند. با این حال، مهم نیست که از چه مدلی استفاده میکنند، اولویتبندی امنیت برای استارتآپها برای اطمینان از عدم نقض یا ازدستدادن دادهها مهم است.
نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که موفقیت استارتاپ در گرو سرمایه و خودشکوفایی است. شرکتها پس از گذشت یک یا دو سال از تأسیس خود میتوانند برای سرمایهگذاری جمعی از طریق کرادفاندینگ دونگی اقدام نمایند. استارتآپها با ارائه طرح توجیهی سرمایه موردنظر خود را به دست خواهند آورند.
چه تفاوتی بین استارتاپ و کسب و کارهای سنتی وجود دارد؟
تفاوت بین کسب و کار سنتی و استارتاپ چیست؟ کسبوکارهای سنتی تمایل دارند تا محصولات یا خدمات را از طریق ساختار فیزیکی مانند دفتر و مغازه ارائه دهند. باتوجهبه حضور فیزیکی آن، بیشتر مشتریان کسب و کار سنتی از همان محله یا از مناطق اطراف آن میآیند. ارائه محصول و خدمات یک کسب و کار سنتی کاملاً معمولی است یا برای سالها وجود داشته است. هتلهای معروف، کارخانههای ابزارآلات و مراکز خرید نمونههایی از مشاغل سنتی محسوب میشوند. استارت آپ شکلی از کسبوکار است که محصولات و خدماتی را ارائه میدهد که یا کاملاً جدید هستند یا نسبت به خدماتی که توسط شرکتهای سنتی ارائه میشوند، پیشرفتهای چشمگیری دارند.
بیشتر بخوانید: بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار تولیدی پر سود در ایران
استارتاپ برای ارائه محصولات یا خدمات منحصربهفرد بهشدت به فناوری و تکنولوژی متکی است. در ابتدای فعالیت، استارتآپها نسبت به همتایان سنتی خود، سازماندهی ضعیفتری دارند. این فقدان سازماندهی مشخص به استارتآپها فرصتی برای بهبود تدریجی محصولات یا نوآوری در خدمات خود میدهد. هنگامی که استارتآپها تقاضای قابلتوجهی برای پیشنهادها خود ببینند، یا سهام را به مشاغل سنتی میفروشند یا مانند آنها سازماندهی میشوند.
استارتاپ درست است یا استارت آپ؟
هیچکدام از این تلفظها اشتباه نیست. استارت آپ یک کلمه انگلیسی است و معمولاً افراد متخصص در این حوزه استفاده از استارتاپ را بهجای استارت آپ ترجیح میدهند، زیرا در انگلیسی افعال دوکلمهای دیده میشوند. چنانچه قصد ما از استارتآپ آغاز یک کسب و کار نوپا باشد (به عنوان فعل) باشد، استفاده از استارت آپ معقولتر به نظر میآید. حال اگر از این کلمه را برای بیزینسهای کوچک به کار ببریم، بهتر است از استارتاپ استفاده نماییم. به طور کلی، امروزه از start –up برای آغاز کسبوکارهای جدید استفاده میکنند بهتر است همان استارتاپ را استفاده کنید. به نظر شما مهم ترین مزایا و معایت استارتاپ چیست؟ در بخش بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.
مزایا و معایب استارتاپ
کار در استارت آپ شامل مزایا و معایب گوناگونی است که در اینجا به آن اشاره میکنیم. ابتدا به مزایای استارتاپها میپردازیم.
مزایای استارتاپ
- مسئولیتها و فرصتهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد، زیرا کارمندان کمتری دارند و نیروها تمایل دارند برای کسب تجربه بیشتر در بخشهای مختلفی فعالیت نمایند.
- طبیعت استارت آپ بسیار آرام است و محیط کار آن ساعات کاری انعطافپذیر دارد و کارکنان با یکدیگر در تعامل هستند.
- معمولاً هفتههای کاری کوتاهتری دارند و از مزایایی همچون غذای رایگان و مهدکودک برای کودکان برخوردار هستند.
- نوآوری در استارتآپها با بخت زیادی مواجه میگردد و مدیران اجازه میدهند که افراد بااستعداد ضمن نظارت دقیق بتوانند ایدههای منحصربهفرد خود را اجرا کنند.
بیشتر بخوانید: بهترین راه های تامین مالی استارتاپ در ایران
معایب استارتاپ
- یکی از معایب اولیهای که استارت آپ دارد، افزایش ریسک است.
- خطر تعطیلی یا نداشتن سرمایه کافی برای ادامه عملیات قبل از کسب سود همیشه وجود دارد.
- نکته مهم رضایت سرمایه گذاران مختلف از پیشرفت استارت آپ است. شرکتهای نوپا باید پیش از آغاز سودآوری بتوانند میزان سرمایه را افزایش دهند.
- تلاش برای موفقیت میتواند منجر به لحظات پر استرس و گاهی اوقات جبرانی شود که متناسب با ساعات کار نیست.
- از آن جایی که افراد شاغل در استارتاپها برای دستیابی به یک هدف تلاش میکنند، ساعات طولانی کاری یکی از ویژگی های استارتاپ هاست.
جمعبندی
سرمایهگذاری در استارتاپ و راهاندازی یک شرکت نوپا میتواند کاری دشوار اما سودآور باشد. داشتن یک ایده عالی و تلاش برای عرضه آن به بازار با چالشهایی مانند جذب سرمایه، کارمندان، بازاریابی، کار قانونی و مدیریت امور مالی همراه است. البته به خاطر داشته باشید که استارتآپها منجر به افزایش رضایت شغلی میشوند. در این مقاله سعی کردیم درباره این که استارتاپ چیست و فرهنگ استارتاپ مفصل صحبت کنیم. بینهایت ایده وجود دارد که میتوانید از آنها برای راهاندازی استارتاپ استفاده نمایید. اگر درباره این که چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم، سؤالی دارید آن را با ما در میان بگذارید.