خانه / وبلاگ و مقالات / تاثیر و نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار

تاثیر و نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار

۱۴۰۳/۱۰/۱۷ مقالات

تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار

نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار در دنیای اقتصاد امروز نقش کم رنگی نیست. کشف مخاطب هدف، جذب کاربران فعال و تبدیل آن ها به مشتری از جمله مهم ترین کارکرد های شبکه های اجتماعی محسوب می شود. ما در این مقاله می خواهیم  تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار از جنبه های گوناگون به خصوص مفاهیم گفته شده را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین به دنبال این هستیم که نشان دهیم چگونه می توانیم از این ابزار در هر کدام یک از این مفاهیم به درستی استفاده کنیم. در کلام ساده تر می خواهیم استراتژی بهره برداری دست از نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی استارتاپ ها را بشناسیم تا از طریق آن بتوانیم روند جدیدی در کسب و کار خودمان ایجاد نماییم. با ما در ادامه همراه بمانید.

فهرست مطالب:

نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار و چند نکته کلیدی

نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار امروزه بر کسی پوشیده نیست و همه ما به خوبی می دانیم تا چه اندازه یک کسب و کار می تواند از طریق همین فضا رشد کند. حال برای فهم دقیق این مسئله لازم است پیش از هر چیز به چند نکته مهم اشاره کنیم:

  • فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یکی از پرکاربردترین فضاهای موجود در جوامع جهانی محسوب می شود. از این رو می توان گفت که عملا تعداد کاربران این حوزه بسیار بالاست و می تواند جامعه هدف بالقوه ای برای هر کسب و کار محسوب شود.
  • شبکه های اجتماعی سریع و آسان در دسترس هستند.
  • حضور در این فضا رایگان و یا با هزینه های کمی امکان پذیر است.
  • نرخ تبدیل کاربر به مشتری را می توان از مهمترین نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی استارتاپ ها بر کسب و کار دانست.
  •  تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر افزایش بازدید سایت غیر قابل انکار می باشد.

این ها از جمله مهم ترین نکاتی است که در خصوص نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار وجود دارد. حال در ادامه سعی می کنیم تک تک این موارد را بررسی کنیم تا بر اساس آن استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار را بشناسیم.

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی استارتاپ ها و تعیین مخاطب هدف

نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار در جذب و تبدیل مخاطب به مشتری بر کسی پوشیده نیست، اما این مسئله زمانی رخ می دهد که شما به صورت هدفمند در فضای مجازی مخاطبان خودتان را کشف کرده باشید.

هر کسب و کار آنلاین یا حقیقی بر اساس جذب مخاطب و مشتری به فعالیت خود می تواند ادامه دهد و هر کدام از این کسب و کارها گروه های خاصی از مخاطبان در جامعه را مورد هدف قرار می دهند. بنابراین شما نمی توانید انتظار داشته باشید که بتوانید برای تمامی مخاطبان جذاب به نظر برسید و تمام افراد جامعه را درگیر کسب و کار خود کنید.

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی استارتاپ ها

یکی از انواع مهم تاثیر فضای مجازی بر کسب و کار را می توان ساده کردن امکان کشف مخاطب هدف دانست. در واقع فضای مجازی مملو از آحاد مختلف جامعه است. بنابراین هر کسب و کار می تواند سریع و ساده گروه مخاطبان خودش را کشف و از آن ها در جهت افزایش فروش محصولات یا ارائه خدمات خود بهره ببرد. اما برای فهم دقیق نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار در حوزه مخاطبان هدف بهتر است کمی بیشتر در این خصوص صحبت کرده و این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.

مخاطب هدف کیست و چگونه آن را کشف کنیم؟

مخاطب هدف به گروهی از مخاطبان گفته می شود که به صورت مستقیم با کسب و کار شما می توانند ارتباط داشته باشند. اگر بخواهیم ساده تر عنوان کنیم گروه هدف به گروهی از مخاطبان گفته می شود که کسب و کار شما می تواند تمام یا بخشی از پاسخ به نیاز آن ها محسوب شود.به طور مثال اگر کسب و کار شما در حوزه تولید محتوا باشد باید به دنبال گروهی بگردید که به عنوان صاحب یا مدیر سایت شناخته می شوند. بنابراین فردی که نه سایتی دارد و نه در این حوزه فعالیتی انجام می دهد مسلما نیازی به کسب و کار شما نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: شغل های آنلاین و اینترنتی؛ همه آنچه که باید بدانید!

نکته مهم اینجاست که مسلما گروه هدف از گروه عمومی و کلی در فضای مجازی یا هر فضای دیگر کوچک تر است. از این رو می توان گفت که جذب چنین گروهی نسبت به جذب گروه کلی بسیار ساده و سریع تر خواهد بود.

اما سوال اینجاست که اولا گروه هدف را چگونه پیدا کنیم؟در کلام ساده تر چگونه می توانیم گروه هدف درستی از مخاطبان برای خود ایجاد کنیم؟ پاسخ درست به این سوال می تواند یکی از مهم ترین کارکردهای استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار را به ما نشان دهد.

 تشکیل گروه مخاطب هدف بر اساس شناخت نیاز آن ها

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر کاربر زمانی سراغ کسب و کار شما می آید که بداند یا این احتمال را بدهد که کسب و کار شما می تواند تمام یا بخشی از پاسخ نیاز او باشد. بنابراین کلید اصلی در کشف گروه مخاطبان هدف، نیاز آن هاست.

نیاز کاربر خود را به درستی شناسایی کنید و به این سوال فکر کنید که اگر شما جای کاربر بودید در چه صورتی به این کسب و کار مراجعه می کردید؟ برای کشف سوال یا نیاز کاربر می توانید از چند طریق عمل کنید:

  • به گروه مشتری های امروز خود نگاه کنید. مشتری های امروز و بررسی نیاز آن ها می تواند شما را در کشف نیاز مخاطبانتان جدیدتان یاری کند.
  • سعی کنید نقطه مشترک خاصی میان مشتریان خودتان کشف کنید. نقاط مشترک این افراد می تواند به شما فاکتور یا شاخصی دهد که بتوانید به واسطه آن مخاطبان جدید خودتان را کشف کنید.
  • شخصیت کلی مخاطبان خود را بشناسید. به طور مثال گروه افرادی که در حوزه اقتصادی فعالیت می کنند معمولا ریسک پذیر تر از سایر افراد هستند. این یک ویژگی مشترک و کلی از شخصیت این افراد محسوب می شود.
  • در گوگل جستجو کنید. در واقع مفهوم کسب و کار یا اهداف خود را در گوگل جستجو کنید، نتایجی که به دست می آید نشان می دهد یک کاربر با چه نیازهایی می تواند سراغ کسب و کار شما برود. همچنین در بخش people also ask می توانید سوالاتی که کاربران در این حوزه طرح کرده اند را مشاهده کنید. بدین ترتیب به سادگی می توانید نیاز کاربران هدف خود را کشف کنید.
  • برخی از سایت ها و ابزارهای مختلف وجود دارد که به صورت آنلاین و رایگان به شما نشان می دهند که بر اساس کسب و کار شما چه نیازها و سوالاتی بیشترین سطح جستجو در گوگل را دارند. در این صورت شما می توانید بیشترین تقاضا و نیاز در حوزه کاری خودتان را کشف کنید تا بر اساس آن بتوانید گروه مخاطبان هدف خودتان را تشکیل دهید.

تا به اینجا به اندازه کافی با مفهوم نیاز کاربر و کشف مخاطبان هدف صحبت کردیم، حال نوبت این است که بدانیم نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار در کشف مخاطبان هدف چیست؟

تاثیر فضای مجازی بر کسب و کار

کشف مخاطب هدف، از مزایای شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار

مهم ترین کارکرد و نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار در تعیین و کشف کاربر هدف را می توان به دو بخش عمده تقسیم کرد:

  • کشف سریع نیاز کاربر 
  • کشف دسته بندی کاربران بر اساس فاکتورهای مختلفدن

یای مجازی و شبکه های اجتماعی گرچه دنیایی بسیار گسترده و شاید بدون چارچوب باشد، اما به هر دلیل می توان در این دنیای بزرگ نظم و نظام خاصی را پیدا کرد. مهم ترین این نظم را گروه گروه بودن کاربران می توان دانست.

در کلام ساده تر گروه کاربران مختلف بر اساس نیازها، علایق و ... به سرعت تشکیل می شود و شما می تواند از این گروه ها به سادگی برای کشف گروه مخاطبان خود بهره ببرید. به طور مثال با جستجوی ساده در تلگرام یا اینستاگرام و ... می توانید گروه ها، کانال ها و یا صفحاتی را کشف کنید که صورت مستقیم به کسب و کار شما مرتبط هستند. بنابراین شما در سریع ترین حالت ممکن توانستید از دسته بندی کاربران در فضای جمعی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه مراحلی دارد؟ | راهنمای قدم به قدم

نکته دیگری که باید به عنوان نقش شبکه‌های اجتماعی در رشد کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به آن توجه داشته باشید این است که درصد بالایی از جامعه در این فضا حضور مستقیم و فعالی دارند. گستردگی بالای حضور افراد جامعه عملا این محیط را تبدیل به یکی از مهم ترین فضاهای تبلیغاتی و جذب مخاطب کرده است.

نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار در جذب مخاطب هدف

از یک اتوبان ممکن است در روز صد هزار خودرو عبور کنند، از یک محیط شهری ممکن است ده هزار نفر استفاده کنند و شاید تنها ده درصد جامعه به صورت جدی مخاطب تلویزیون محسوب می شوند. از این رو عملا می توان گفت که شبکه های اجتماعی توانسته اند در محیطی غیر فیزیکی بالاترین جامعه انسانی را به خود اختصاص دهند.

اگر شما هزینه تبلیغات در یکی از بیلبوردهای اتوبان را پرداخت کرده باشید می توانید امیدوار باشید که محتوای تبلیغاتی شما برای هر صد هزار خودرو دیده شده است. بنابراین شما یک جامعه بدون هدف از مخاطبان را هدف خود قرار می دهید.

یادتان باشد که شما در بسیاری از انواع تبلیغاتی مانند همان تبلیغات تلویزیونی اختیاری در انتخاب مخاطبان هدف خود ندارید، این در حالی است که یکی از مهم ترین و بارزترین تفاوت های تبلیغات در دنیای واقعی با شبکه های مجازی دارد، امکان انتخاب گروه مخاطبان برای انجام تبلیغات است. بنابراین بازاریابی دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب دو مزیت بسیار بزرگ دارد:

  • گسترده بودن تعداد مخاطبان فعال در این حوزه
  • امکان انتخاب و جذب مخاطب هدف

بدین ترتیب هزینه ای که برای تبلیغات در این فضا پرداخت می کنید به شکل دقیق تری در جذب مخاطب مورد نیاز شما مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که در  روش های سنتی تبلیغات برای جذب مخاطب بدون هیچ گروه هدفی صورت می گرفت که خود به خود این مسئله باعث کارایی پایین تبلیغات سنتی شده است.

نکته جالب توجه این جاست که معمولا در ساعات خاصی از شبانه روز میزان مخاطبان تبلیغات (به غیر از فضای مجازی) کاهش شدید پیدا کرده و حتی به صفر می رسد. به طور مثال کمتر کسی است که ساعت 3 صبح از یک اتوبان عبور کند. این در حالی است که در همین ساعت های کم بازده برای سایر مسیرهای جذب مخاطب، این شبکه های اجتماعی است که مخاطب بالایی را جذب خود کرده است. در واقع یکی از مهم ترین انواع تأثیر اینستاگرام بر کسب‌وکار همین است که این برنامه کاربردی و فضای مجازی در تمامی ساعات شبانه روز دارای محتوای جذب کننده است. از این رو مخاطب در خلوت ترین ساعت های شبانه روز نیز همچنان در این فضا حضور دارد.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار

از تاثیرات دیگر شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی محتوا این است که هیچ محیط تبلیغاتی نمی تواند وارد حریم خصوصی افراد شود. به طور مثال هیچ تبلیغاتی در سرویس های بهداشتی یا تخت خواب شخصی شما نمی تواند وجود داشته باشد. این در حالی است که گوشی همراه شما و شبکه های اجتماعی در تمامی این لحظات در کنار شما هستند.

بیشتر بخوانید: کسب و کارهای کوچک پرسود و زود بازده

بنابراین می توان فهمید چرا افزایش فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی امکان پذیر شده است. چرا که این شبکه ها توانسته اند در تمامی ساعات شبانه روز و در تمامی حالت ها در کنار مخاطب باشند و عملا با او زندگی کنند. همین مسئله استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات را پیش از بیش گسترده کرده است.

جذب مخاطب بدون آنکه بداند!

نکته عجیبی که از نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار پرده بر می دارد این است که شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام کاری کرده اند که مخاطب در یک فضای رقابتی کسب و کاری غرق شود و بدون آن که بداند به عنوان یک مهره در حال جا به جا شدن است.

در کلام ساده تر مخاطب مدام در حال جا به جا شدن میان برندها و شرکت های تجاری مختلف است. یادتان باشد زمانی که مخاطب نداند که در معرض تبلیغات و جذب تجاری قرار گرفته هیچ دفاعی نشان نمی دهد و ساده تر تن به خواسته تجاری می دهد.

بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای برندینگ یک راهکار ساده و تمیز برای فروش محسوب می شود. آن چیزی که شما در این شبکه ها به عنوان تبلیغات می شناسید تنها پوسته یا ویترین کار است. در واقع این تبلیغات همان دست از جادوگر است که شما را به خود مشغول می کند. دست اصلی که کارها را انجام می دهد در پشت سر قرار دارد و شما توجهی به آن ندارید.

به طور مثال یک بلاگر در حال تبلیغ یک رستوران می باشد. آن چیزی که به نظر می رسد این است که این محتوا صرفا برای تبلیغ آن رستوران طراحی شده و برای این که دیده شود از جذابیت های خاصی نیز استفاده می کند.

اما آن چیزی که دیده نمی شود این است که این جذابیت ها چگونه ساخته می شود؟ در کلام ساده تر حتی خود آن رستوران و بلاگر بدون آن که بداند جزئی از یک بازاریابی بزرگ تر محسوب می شوند. برای ساخت این ویدیو جذاب باید دوربین و تجهیزات خاصی استفاده شود، باید فضاهای خاصی وجود داشته باشد و احتمالا از لوازم خاصی استفاده شود. برند هر کدام از این موارد خود به خود در مسیر بازاریابی قرار می گیرد و مخاطب بدون آن که بداند درگیر این فضا می شود.

تبدیل مخاطب جذب شده به مشتری

از دیگر انواع تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر رفتار مصرف‌کننده تبدیل مخاطب جذب شده به مشتری است. در کلام ساده تر مادامی که مخاطب جذب شده به عنوان یک مشتری شناخته نشود هیچ کدام از کارهای صورت گرفته کارایی لازم را نخواهد داشت.

نرخ تبدیل فاکتوری مهم در دنیای اقتصاد محسوب می شود. بر اساس این فاکتور مشخص می شود تا چه اندازه توانستید مخاطبان خود را به مشتری واقعی تبدیل کنید. نکته ای که وجود دارد این است که مخاطب ممکن است تنها برای سرگرمی در فضای مجازی حضور داشته باشد، حال چگونه می توان این نیاز او را تغییر داده و به سمت خرید یا استفاده از یک محصول سوق داد؟

یکی از انواع نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی استارتاپ ها دقیقا همینجاست. در واقع فضای مجازی این قدرت را به صاحبان کسب و کار داده است که به شکل تعاملی با مخاطب عملا نیاز وی را به خودش یادآوری کند و یا ساده تر بگوییم برای او یک نیاز واقعی تعریف کند. بنابراین زمانی که یک نیاز تعریف شد می توان پاسخ به همان نیاز را فروخت!

شبکه‌های اجتماعی و ارتباط با مشتری این فرصت را فراهم کرده است که عملا شرکت های بزرگ و برندهای معتبر به شکل های مختلفی نیاز های گوناگون برای مخاطبان خود ایجاد کنند. به طور مثال نیاز استفاده از رینگ روشنایی از کجا شروع شد؟ چگونه متوجه شدید که به یک میکروفن یقه ای نیاز دارید؟ آیا لزوما کتاب روانشناسی که در یکی از این صفحات به شما معرفی شد را می خواستید؟

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

اگر کمی به زندگی خودتان توجه می کنید کاملا متوجه تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر تعامل با مشتری می شوید. در کلام ساده تر به تمام خریدهای یک یا چند ماه گذشته خود توجه کنید. به چند درصد آن ها نیاز داشتید و چند درصد آن توسط نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار خریداری شده است؟ اگر بتوانید به این سوال به درستی پاسخ دهید احتمالا متوجه خواهید شد که چگونه یک مخاطب در این دنیای جدید و عجیب به مشتری تبدیل می شود.

تاثیر پلتفرم‌های اجتماعی در دنیای سرمایه گذاری

تا به اینجا دانستیم که نقش شبکه های اجتماعی بر کسب و کار چیست و چگونه می تواند یک مخاطب را شناسایی، جذب و آن را تبدیل به مشتری کند. اما تاثیر این فضا تنها معطوف به دنیای کسب و کارها نیست، بلکه می توان تاثیر این ارتباطات نوین را در دنیای سرمایه گذاری نیز جستجو کرد.

برای تحلیل داده‌های این مسئله تنها کافی است به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه گذاری چیزی جز خرید و فروش گروهی افراد نیست. حال فضای مجازی با توجه به تاثیر عمده ای که در اذهان عمومی دارد می تواند در روند خرید یا فروش و سرمایه گذاری ها به شکل مستقیم یا غیر مستقیم تاثیرگذار باشد.

مزایای شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار

بنابراین می توان اینگونه گفت که بخشی از نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی استارتاپ ها را می توان در دنیای سرمایه گذاری پیدا کرد. به طور مثال همین فضا می تواند محیط مناسبی برای ارائه انواع استراتژی جهت جذب مخاطب برای شرکت در کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام محسوب شود.

مثالی از این تاثیر فضای مجازی

فرض کنید شرکتی بخواهد از طریق کرادفاندینگ درصدی از نیاز مالی خود برای اجرای یک طرح اقتصادی را تامین کند. بر این اساس هدف‌گذاری شرکت در فضای مجازی بر این اساس است که به مخاطب نشان دهد که این سرمایه گذاری چه سودآوری هایی دارد و تا چه اندازه می تواند مفید باشد.

در کلام ساده تر در کرادفاندینگ سرمایه گذار به عنوان بخشی از تامین کننده مالی در کنار سایر سرمایه گذاران قرار می گیرد. این سرمایه طی مدت مشخصی در اختیار شرکت قرار می گیرد. همچنین این شرکت متعهد می شود که در بازه زمانی مشخص این سرمایه را به سرمایه گذار خود بازگرداند.

همچنین شرکت خود را موظف می داند سود ایجاد شده از این تامین مالی را در پایان دوره و یا به صورت ماهانه و دوره ای به سرمایه گذار پرداخت کند. بنابراین ضمانت مبنی بر بازگشت اصل سرمایه و پرداخت سود تعیین شده از جمله مزایای مهم این مسیر سرمایه گذاری است.

بنابراین شرکت های تجاری برای جذب مخاطب از طریق فضای مجازی باید به دو نکته مهم اشاره کنند:

  • کرادفاندینگ یک سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت اصل سرمایه است
  • شرکت توانایی سودآوری مشخص را خواهد داشت و این سود بیش از درصد تورم است.

نکته مهمی که در جذب مخاطب و تجربه کاربری اهمیت دارد این است که شما باید این اطمینان را به مخاطب بدهید که از نظر مالی دچار زیان نخواهد شد. این اطمینان در حوزه سرمایه گذاری تنها زمانی رخ می دهد که که شما بتوانید از یک مرجع مطمئن استفاده کنید و نشان دهید که این مرجع شما را تایید می کند.

در دنیای کرادفاندینگ در ایران مرجعی معتبر تر از دونگی وجود ندارد. این پلتفرم که عمدتا ترافیک وب‌سایت آن را سرمایه گذاران حقیقی تشکیل داده زیر نظر سازمان های ناظر مانند سازمان فرابورس ایران فعالیت می کند. از این رو عملا این اطمینان وجود دارد که شرکتی که توسط این پلتفرم اقدام به جذب سرمایه گذار کرده می تواند مطمئن و قابل اعتماد باشد.

سرمایه گذاری تضمینی

همچنین در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در دونگی بدون پرداخت کارمزد و مالیات بوده و حتی برخی از طرح های اقتصادی ارائه شده در این پلتفرم علاوه بر ضمانت اصل سرمایه دارای ضمانت اجرای کامل تعهدات تعیین شده نیز می باشد.

سوالات متداول

این تبلیغات در تمامی ساعات شبانه روز و در تمامی مکان ها و وضعیت ها مخاطب خودش را دارد. به نوعی این تبلیغات با مخاطب خود زندگی می کند.

شبکه های اجتماعی امکان شناخت مخاطب هدف، جذب مخاطب هدف و تبدیل آن به مشتری را ساده تر از هر پلتفرم و مسیر دیگری می کند. با توجه به میزان مخاطبی که در این فضا وجود دارد عملا می توان گفت که میزان فروش از طریق این فضا می تواند چندین برابر سایر روش ها باشد.

شبکه های اجتماعی یک محیط کاملا تعاملی محسوب می شود. از این رو کاملا ساده می توان نیازهای مشتری را تشخیص داد و بر اساس آن شروع به ارائه خدمات یا محصولات کرد. این فضا به اندازه ای تعاملی است که حتی می توان برای مخاطب خود نیاز تعریف کرد تا بر اساس این نیاز پاسخ هایی که ارائه می دهیم به فروش برسد. این ها مهم ترین کارکردهای تعاملی این شبکه محسوب می شود.