اصول و مراحل راه اندازی کسب وکار موفق از 0 تا 100

تنها هدف راه اندازی کسب وکار موفق استقلال مالی نیست و مطمئناً در پشت آن اهداف دیگری از جمله رفاه و یک زندگی مالی امن نیز دنبال می شود. اما شروع کسب وکار ساده نیست و به برنامه ریزی دقیق، صبر و پشتکار نیاز دارد. این مسیر پر از پیچ وخم هایی است که اگر از قبل بدانید، می توانید با آمادگی بیشتری آن ها را پشت سر بگذارید.
در واقع اگر از خودتان بپرسید «برای راه اندازی کسب وکار از کجا باید شروع کنم؟» و به دنبال پاسخ آن باشید، ساختن شغل مورد نظر برایتان ساده تر خواهد بود. البته در اینجا ما سعی کرده ایم مراحل راه اندازی کسب وکار را برایتان ارائه دهیم. با خواندن این مطلب از انتخاب ایده و شناخت بازار گرفته تا برنامه ریزی مالی، مراحل قانونی، زیرساخت ها و بازاریابی و مدیریت شغل به اطلاعات کاربردی خواهید رسید. پس تا انتهای این مقاله از مجله دونگی همراه باشید.
فهرست مطالب:
چرا راه اندازی کسب وکار اهمیت زیادی دارد؟
شروع کسب وکار شخصی می تواند یکی از هیجان انگیزترین تصمیم های زندگی هر فردی باشد. مهم ترین دلایلی که برخی از افراد را به سمت کارآفرینی سوق می دهند دلایلی چون آزادی عمل، تحقق رؤیاهای شخصی و امکان خلق ارزش واقعی هستند. البته نباید فراموش کنید این مسیر، علاوه بر فرصت های طلایی، با چالش های خاص خود نیز همراه است.
مزایای داشتن کسب وکار شخصی
مهم ترین مزایای ساختن شغل مورد نظر عبارتند از:
ایجاد احساس استقلال و آزادی عمل
امکان رشد مالی و افزایش درآمد بسته به تلاش، خلاقیت و بازار
تحقق علایق و رؤیاها
خلق ارزش و تاثیرگذاری در جامعه
چالش های احتمالی شروع کسب وکار
البته راه اندازی کسب و کار با چالش هایی نیز مواجهه است که عبارتند از:
ریسک مالی و مشکلات تأمین سرمایه اولیه
فشار کاری و روانی بالا به خصوص در همان شروع مسیر
مشکلات مربوط به بازار و رقبا و قوانین دست و پاگیر اقتصادی
نیاز به مهارت های چندگانه (از فروش، بازاریابی، مدیریت مالی، منابع انسانی و سایر بخش ها)
آیا همه افراد مناسب کارآفرینی هستند؟
پاسخ این سوال ساده است؛ چون اگر همه افراد روحیه کارآفرینی داشته باشند و بخواهند مدیر شوند، پس چه کسی کارمند و کارگر شود؟ به طور کلی کارآفرینی نیازمند چندین ویژگی شخصیتی از جمله ریسک پذیری، خلاقیت، علاقه برای یادگیری، توانایی رهبری و کار تیمی است. برخی افراد به طور ذاتی این ویژگی ها را در خود دارند و فقط کافی است این ویژگی ها را در خود پرورش دهند و اولین قدم برای شروع کسب و کار را بردارند.

از کجا شروع کنیم؟ اولین گام در راه اندازی کسب وکار
قبل از اینکه در مورد مراحل راه اندازی کسب وکار صحبت کنیم، ابتدا باید به بررسی گام های اولیه در این مسیر بپردازیم. ثبت شرکت، دریافت مجوز یا تولید محصول جزء همین قدم ها هستند، اما مهم ترین و بنیادی ترین مرحله، شناخت بازار و انتخاب ایده مناسب است که در ادامه به توضیح بیشتر در مورد آن ها پرداخته ایم.
انتخاب ایده مناسب برای کسب وکار
هر کسب و کاری که فکرش را بکنید، ابتدا از یک ایده آغاز شده است. این ایده می تواند بر اساس مهارت ها، تجربیات شخصی، علایق یا نیازهای مشاهده شده در بازار شکل بگیرد. البته برای انتخاب یک ایده مناسب باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید:
ایده باید قابلیت حل مسئله یا رفع نیاز مشتریان را داشته باشد.
باید نسبت به رقبا مزیت رقابتی داشته باشید و خدمات/محصول متمایزی را ارائه دهید.
ایده باید با دانش، سرمایه و تیم اجرایی در دسترس مطابقت داشته باشد.
آیا بازار کافی برای رشد و گسترش این ایده وجود دارد؟
چگونه بازار هدف خود را شناسایی کنیم؟
شناسایی صحیح بازار هدف، پیش نیاز هر برنامه بازاریابی و توسعه محصول است. منظور از بازار هدف، گروه مشخصی از مشتریان بالقوه است که بیشترین احتمال خرید از شما را دارند. برای شناخت بازار هدف در کسب وکار باید به چند فاکتور توجه داشته باشید:
ویژگی های جمعیت شناختی (سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و سطح درآمد)
رفتار مصرف کننده (الگوهای خرید، ترجیحات و دغدغه ها)
نیازها و مشکلات مشترک مشتریان هدف
برای کسب این اطلاعات بهتر است از روش هایی مثل مصاحبه با افراد، پرسش نامه، تحقیق آنلاین و بررسی شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
بررسی نیاز بازار و رقبا
حالا بعد از اینکه شناخت نسبی از بازار هدف به دست آوردید، نوبت به بازار و رقبا می رسد. در این مرحله باید بازار و رقبا را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید قادر به تأمین نیاز واقعی و تقاضای کافی محصول/خدمات هستید.
همچنین برای بررسی نیاز بازار باید از ابزارهایی مانند Google Trends، پلتفرم های نظرسنجی و تحلیل های شبکه های اجتماعی استفاده کنید. به نظرات کاربران در سایت های فروش و پلتفرم های رقبا توجه داشته باشید و درباره روندهای جدید صنعت و رفتار مشتریان تحقیق کنید. توصیه ما این است که برای تحلیل رقبا از بررسی وب سایت و شبکه های اجتماعی آن ها استفاده کنید و به بازخورد مشتریان آن ها نیز دقت داشته باشید.

برنامه ریزی برای شروع کسب وکار
حتی اگر بهترین ایده برای راه اندازی کسب وکار را هم داشته باشید، اما بدون برنامه ریزی دقیق و ساختارمند، شانس موفقیت شما به شدت کاهش می یابد. بسیاری از کسب وکارها نه به دلیل بد بودن ایده، بلکه به خاطر ضعف در برنامه ریزی شکست می خورند. در ادامه چهار عنصر کلیدی برای برنامه ریزی را توضیح داده ایم.
نوشتن بیزینس پلن ساده اما مؤثر
بیزینس پلن یا طرح کسب وکار، همان نقشه راه است که برای راه اندازی، اداره و رشد کسب وکار به آن نیاز دارید. برای شروع، نیازی به طرح پیچیده و چند ده صفحه ای نیست و فقط باید با یک برنامه ساده اما هدفمند شروع کنید. اجزای اصلی یک بیزینس پلن کاربردی و ساده هم عبارتند از:
خلاصه اجرایی شامل معرفی کوتاه ایده
تحلیل بازار و مشخص کردن مخاطبان هدف، اندازه بازار و شناسایی رقبا
مشخص کردن ارزش تولید محصول یا خدمت
انتخاب مدل درآمدی و شناسایی منابع مالی
برنامه مالی برای هزینه ها، درآمد و سرمایه اولیه
برنامه بازاریابی و فروش و نحوه جذب مشتری
یک بیزینس پلن خوب نه تنها به جذب سرمایه گذار کمک می کند، بلکه ابزار مناسبی برای ارزیابی پیشرفت کسب وکار خودتان نیز هست.
اهمیت بیزینس پلن و طرح یک نقشه مشخص
بیشتر افراد نقشه راه درستی از آینده کسب و کار خود ندارند و اغلب با این تصور وارد یک کسب و کار می شوند که در ادامه مسیر می توان آن را شناخت و رفته رفته اشتباهات را جبران کرد. این روش آزمون و خطا شاید در اقتصاد سنتی تا حدودی کارایی داشته باشد، اما در اقتصاد امروز کارایی خود را از دست داده است؛ زیرا اقتصاد با سرعت بسیار بیشتری رو به جلو حرکت می کند و فرصت آزمون و خطا را در بسیاری از موارد از افراد گرفته است.
اما چگونه می توان مراحل شروع کسب و کار را به شکل یک نقشه راه تعریف کرد؟ استفاده از مشاوران با تجربه و کسانی که در کسب و کار انتخابی شما صاحب سبک و تجربه هستند مسلما می تواند کارساز باشد، اما «شنیدن کی بود ماندن دیدن؟». در واقع بهترین راه برای کشف و طرح یک مسیر منسجم و مشخص در جهت راه اندازی یک کسب و کار این است که به نوعی در آن حوزه فعالیت داشته باشید.
به خاطر دارم که در زمان دانشجویی در یکی از رستوران های مطرح تهران به عنوان گارسون مشغول به کار بودم. رئیس داخلی این رستوران فرزند ارشد مالک آن بود. رفته رفته متوجه شدم که این فرد چند سال در تمامی مشاغل موجود در این رستوران کار کرده و تجربه بالایی در هر حوزه ای به دست آورده است. به نوعی او می داند یک آشپز چه کاری انجام می دهد و حتی روزی نیز زمین را تمیز کرده است.
پس امروز به عنوان مدیر داخلی به خوبی با تمامی زوایای پنهان کار خود آشناست و هر اشتباه یا مشکلی که ایجاد شود به سرعت می تواند مسئله را مورد بررسی قرار دهد. این شاهد مثالی است که برای اثبات حرف خود می توانم از آن استفاده کنم.
برنامه ریزی مالی برای کسب وکار
منظور از برنامه ریزی مالی مشخص کردن منابع تأمین سرمایه اولیه، درآمد و هزینه هاست. در واقع باید بدانید سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع چقدر است. این سرمایه برای تهیه تجهیزات، مواد اولیه، تبلیغات، وب سایت و... کاربرد دارد. همچنین باید مشخص کنید هزینه های ماهانه ثابت و متغیر شامل چه مواردی هستند. در نهایت باید درآمد واقع بینانه ماهانه را نیز مشخص کنید.
در این رابطه داشتن یک فایل اکسل ساده یا نرم افزار مدیریت مالی به شما کمک می کند هزینه ها و درآمدها را به درستی مدیریت کنید و برای رشد کسب وکار آماده باشید.
انتخاب مدل درآمدی مناسب
یکی از نکات بسیار مهم در آموزش راه اندازی کسب وکار توجه به مدل درآمدی است. مدل درآمدی مشخص می کند که چگونه از مشتریان پول دریافت می کنید. انتخاب مدل مناسب باید با نوع محصول، بازار هدف و رفتار مشتریان همخوانی داشته باشد. برخی مدل های رایج عبارتند از:
فروش مستقیم محصول یا خدمت
اشتراک ماهانه یا سالانه
کمیسیون از فروش دیگران
فریمیوم (نسخه رایگان با قابلیت ارتقا به نسخه پولی)
تبلیغات یا همکاری با برندها
در نهایت باید ارزیابی کنید کدام مدل درآمدی بیشترین تطابق را با نیاز مشتری و مزیت رقابتی شما دارد.
پیش بینی ریسک ها و طراحی پلن B
همانطور که می دانید هیچ کسب وکاری بدون ریسک نیست، اما آنچه اهمیت دارد، نحوه مواجهه شما با خطرات پیش رو است. در واقع تفاوت کارآفرین موفق و ناموفق، در آمادگی برای مواجهه با چالش ها مشخص می شود. مهم ترین ریسک هایی که ممکن است در مسیر خود با آن ها روبرو شوید عبارتند از:
فروش کمتر از پیش بینی
افزایش ناگهانی هزینه ها
ورود رقبای جدید یا تغییر قوانین بازار
مشکلات زنجیره تأمین یا منابع انسانی
برای هر ریسک احتمالی، یک پلن B یا راه حل جایگزین در نظر بگیرید. این می تواند شامل کاهش هزینه ها، تنوع در کانال های درآمدی، جذب سرمایه اضطراری یا تغییر در استراتژی فروش باشد.

مراحل قانونی راه اندازی کسب وکار و ثبت رسمی
برای راه اندازی قانونی کسب وکار در ایران، ثبت شرکت الزامی نیست و همین که مجوز، برند ثبت شده و پرونده مالیاتی داشته باشید، کافی است. طی کردن مرحله قانونی و ثبت رسمی در بلندمدت به اعتبار، امنیت حقوقی و توسعه کسب وکار شما کمک می کند.
خوشبختانه برخلاف تصور رایج، مراحل قانونی راه اندازی کسب وکار در ایران اگر با اطلاعات کافی پیش بروید، پیچیده یا ترسناک نیست. در ادامه، توضیح داده ایم که چطور کسب وکار خود را ثبت و قانونی کنید.
مراحل قانونی راه اندازی کسب وکار در ایران
طی کردن این مراحل تا حد زیادی به نوع کسب و کار شما بستگی دارد که می تواند آنلاین یا فیزیکی، فردی یا شرکتی باشد. اما به طور کلی چند مرحله قانونی برای شروع شغل جدید عبارتند از:
اول - تصمیم گیری درباره شکل فعالیت: آیا می خواهید به صورت فردی فعالیت کنید یا شرکت داشته باشید؟ برای فعالیت های ساده تر، شروع با کسب وکار فردی و بدون ثبت شرکت هم ممکن است. البته در صورت رشد یا نیاز به قراردادهای رسمی، بهتر است شرکت ثبت کنید.
دوم- ثبت شرکت: اگر به ثبت شرکت نیاز دارید، به سامانه irsherkat.ssaa.ir بروید و مراحل را پیگیری و درخواست خود را برای ثبت شرکت ارائه دهید.
سوم - ثبت نام در سامانه مالیاتی: در این مرحله باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنید تا کد اقتصادی بگیرید و پرونده مالیاتی داشته باشید.
چهارم - گرفتن مجوزهای لازم از مراجع مرتبط: با مشخص شدن نوع فعالیت، مشخص می شود که باید از کدام نهاد مجوز دریافت کنید.
ثبت برند و انتخاب نام مناسب
ثبت برند به کسب و کارتان حق انحصاری می دهد تا از یک نام خاص استفاده کند. این مرحله یکی از اصول مهم در راه اندازی کسب وکار است که بعدها برای تبلیغات و برندینگ به آن نیاز پیدا می کند. مراحل کلی و نحوه ثبت کسب وکار عبارتند از:
در ابتدا باید به سامانه مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir مراجعه کنید. سپس درخواست خود را ارائه دهید و نام مورد نظرتان را در سامانه ثبت کنید. سپس بررسی اولیه برای اینکه نام مدنظر شما قبلاً ثبت نشده باشد، صورت می گیرد.
در قدم بعدی باید اظهارنامه برند را ثبت و مدارک مورد نیاز را اسکن و در سامانه بارگذاری کنید. البته در همین مرحله باید هزینه های مربوطه را نیز بپردازید.
در صورت تأیید، برند شما به مدت 10 سال ثبت خواهد شد که بعدها می توانید مجدد آن را تمدید کنید.
اخذ مجوزهای لازم برای کسب وکار
همانطور که گفتیم مجوزی که باید دریافت کنید، به نوع کسب و کار بستگی دارد. پس:
اگر می خواهید کسب وکار آنلاین مثل فروشگاه اینترنتی، آموزش آنلاین و… راه اندازی کنید، باید از سایت enamad.ir نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) بگیرید. در برخی موارد، دریافت نماد ساماندهی از سامانه samandehi.ir هم ضرورت دارد.
اگر کسب وکار سنتی یا حضوری مثل کافی شاپ، مزون، کارگاه تولیدی و… دارید، باید از اتحادیه مربوطه یا سازمان صنعت، معدن و تجارت یا وزارت بهداشت (بسته به نوع فعالیت) مجوز بگیرید.
پیشنهاد می دهیم لیست کامل مجوزها را در درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس g4b.ir مشاهده کنید.
نکات مربوط به حسابداری و مالیات کسب وکار
بعد از طی کردن ثبت قانونی برای شروع کسب وکار باید موارد مالی و مالیاتی را نیز در نظر داشته باشید که عبارتند از:
تشکیل پرونده مالیاتی حتی زمانی که درآمد ندارید
دریافت فاکتور رسمی برای فعالیت های B2B یا همکاری با شرکت ها
تهیه اظهارنامه مالیاتی سالانه برای اداره مالیات
ثبت نام و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (البته در برخی مشاغل)
انتخاب و استفاده از نرم افزار حسابداری حتی برای کسب وکارهای کوچک
راه اندازی زیرساخت های کسب وکار
پیش از آن که اولین مشتری خود را جذب کنید یا فروش را آغاز کنید، باید زیرساخت های کسب وکارتان را آماده کنید. این زیرساخت ها، پایه ای هستند که عملیات روزمره، بازاریابی، فروش و رشد کسب وکار بر آن ها استوار خواهد شد. هر چند ممکن است در ابتدای مسیر، منابع محدودی در اختیار داشته باشید، اما با استفاده از ابزارهای ساده، مقرون به صرفه و هوشمندانه، می توانید پایه ای مستحکم برای کسب وکار خود بسازید.
تهیه محل کار یا دفتر مجازی
نوع فعالیت شما مشخص می کند که به چه نوع محیطی برای شروع کسب وکار نیاز دارید. برخی از مشاغل آنلاین هستند و داشتن دفتر فیزیکی چندان ضرورتی ندارد. اما مشاغلی که حضوری هستند، باید محل کار اختصاصی داشته باشند. البته برای کاهش هزینه ها در همان ابتدای کار بهتر است محل کار با وسعت کمتری را در نظر بگیرید. یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه های راه اندازی کسب وکار می تواند استفاده از دفتر اشتراکی باشد. برای خدماتی مانند آدرس رسمی، تلفن پاسخگو، صندوق پستی و حتی منشی هم می توانید دفتر مجازی راه اندازی کنید.
تجهیزات، ابزار و تیم اولیه
ساختن شغل مورد نظر بدون تجهیزات و نیروی انسانی ممکن نیست؛ بنابراین باید با توجه به نوع فعالیت آن ها را انتخاب کنید. برای مثال از جمله تجهیزات عمومی مورد نیاز باید به لپ تاپ یا کامپیوتر، اینترنت پرسرعت، موبایل، میز و صندلی اشاره کنیم. همچنین برخی از مشاغل به ابزارهای تخصصی هم نیاز دارند که برای مثال باید به دوربین، ابزار طراحی، دستگاه تولیدی خاص و... اشاره کنیم.
راه اندازی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی
اگر قرار است کسب و کار دیجیتال راه اندازی کنید، باید به سراغ یک پلتفرم مشخص برای فروش یا ارائه خدمات بروید. برای مثال اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک و... جزء همین پلتفرم ها هستند. همچنین می توانید یک وب سایت داشته باشید و کسب و کارتان را در آنجا آغاز کنید. برای کاهش هزینه های راه اندازی وب سایت بهتر است از وردپرس استفاده کنید.
استفاده از نرم افزارهای مدیریتی (CRM، حسابداری و…)
بالاتر در مورد اهمیت و ضرورت انتخاب یک نرم افزار حسابداری برای امور مالیاتی صحبت کردیم. در کنار این پلتفرم ها باید نرم افزار مدیریتی هم داشته باشید که بتوانید امور روزانه را پیش ببرید.
مراحل راه اندازی کسب وکار پرسود
مراحل راه اندازی کسب و کار را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بتوانیم میان خودمان زبان مشترکی ایجاد کنیم. در کلام ساده تر ما باید برخی از مفاهیم را بشناسیم تا بتوانیم بر اساس این مفاهیم با یک دیگر صحبت کنیم و سریع تر منظور خودمان را منتقل کنیم.
قبل از هر چیزی باید بدانید که مراحل راه اندازی کسب و کار مانند پلکان خانه یکی یکی و پشت سر هم نیست، صاحبان برندهای موفق این مراحل را گاهی به شکل موازی طی کرده اند. نکته دیگر این است که با اتمام این مراحل لزوما از آن ها بی نیاز نخواهید شد.
کسب و کار موفق
کسب و کار موفق در تعریف اقتصاد به کسب و کاری گفته می شود که بتواند با رشد پایدار سودآوری خوبی ایجاد کند. رشد پایدار به حالتی اطلاق می شود که کسب و کار بتواند بیش از هزینه های خود درآمد کسب کند و این روند را در ادامه طی کند. در کلام ساده تر سمت درآمدها در ترازنامه مالی از مجموع هزینه ها باید بیشتر باشد و این روند ادامه دار باشد. در این صورت می توان گفت که شما یک کسب و کار موفق دارید.

دوره بازگشت سرمایه و بازدهی
نکته ای که در خصوص مرحله های راه اندازی شغل در ایران و جهان باید به آن توجه داشته باشید این است که هر کسب و کاری در ابتدای کار نمی تواند بازدهی داشته باشد و باید قبول کنید تا مدتی هزینه های کسب و کار بیش از درآمد و بازدهی آن هستند. در این رابطه برخی از کسب و کارها طی چند هفته تا چند ماه این دوره را طی می کنند و برخی دیگر از کسب و کارها طی چند سال به این نقطه می رسند.
گردش مالی چیست؟
گردش مالی به میزان سرمایه ای گفته می شود که در کسب و کار به چرخش درمی آید. این سرمایه نه به عنوان سود و نه به عنوان هزینه شناخته می شود، بلکه به عنوان یک ابزار برای درآمدزایی کار می کند. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم، کسب و کاری که به راه می اندازید تنها عاملی است که بتواند مقداری سرمایه را به چرخش دربیاورد. بر اساس این چرخش است که سود ایجاد می شود و شما می توانید از آن درآمدزایی کنید.
نکاتی برای راه اندازی کسب وکار در ایران
مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران و جهان شباهت های نزدیکی به یکدیگر دارند، اما همانطور که گفتیم فاکتورهایی مانند مسائل قانونی و وضعیت اقتصادی در این میان تاثیرگذار هستند. از این رو بهتر است مرحله های راه اندازی شغل در ایران را به طور اختصاصی و دقیق در ایران مورد بررسی قرار دهیم.
شناخت وضعیت اقتصادی
بسیاری معتقدند که اولین گام راه اندازی کسب و کار داشتن ایده کاربردی و منطقی است، اما در عمل باید قبل از هر کاری ابتدا زمین بازی خودمان را بشناسیم. در واقع شما نمی توانید بدون شناخت از دنیای واقعی اقتصاد، ایده ای را به درستی عملی کنید. این دقیقا همان اشتباهی است که دایی خود بنده انجام داد.
دایی بزرگ بنده با داشتن ایده ساخت درب و پنجره upvc تمام سرمایه خود را تبدیل به خرید زمین صنعتی، احداث کارخانه ای بزرگ و خرید دستگاه های مدرن و به روز کرد، اما در همان اولین گام شکست بزرگی را متحمل شد. در واقع وی حتی توان تامین نیروی انسانی خود را نداشت و نمی توانست با واقعیت حقوق و مزایای کارگر کنار بیاید. به نوعی تا به آن روز حتی نمی دانست حقوق واقعی یک کارگر برای چنین کاری چقدر است!!
از طرف دیگر ایشان تحلیل درستی از واقعیت های اقتصادی منطقه شهری (استان اردبیل و شهرستان خلخال) نداشت. در این شهر غالب ساخت و سازها توسط پیمانکاران انجام می شوند و این افراد با فروشندگان کلان قرارداد می بندند. از این رو عملا بازار کمی برای دایی بنده وجود داشت که آن هم توسط چند مغازه دار ساده مصادره شده بود! بنابراین داشتن ایده بدون شناخت واقعیت های اجتماعی و اقتصادی به هیچ دردی نمی خورد.
اصول ایجاد کسب و کار بر اساس واقعیت اقتصادی کلان
شاید تعجب کنید، اما واقعیت این است که در ایران می توان کسب و کارهایی داشته باشیم که بسیار سودآور باشند. علت این موضوع را می توان از در دو چیز دید. اول این که در اقتصاد ایران برای درآمد و سودآوری سقف مشخصی تعریف نشده است. اما دلیل دوم این است که اقتصاد ایران پیرو اقتصاد جهانی نیست و حتی کمی از آن عقب تر است؛ بنابراین هر آن چیزی که در دنیای بیرون توانسته پول ساز شود می تواند در ایران به عنوان یک ایده ناب و جدید مورد استفاده قرار بگیرد.
به طور مثال اسنپ، دیجیکالا و… از جمله ایده هایی بودند که ابتدا در دنیای اروپایی و غربی آزمون های خودشان را پس داده اند.
نیاز سنجی داشته باشید!
از مهمترین مراحل افتتاح کسب و کار در ایران می توان به نیاز سنجی درست اشاره کرد. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، نیاز اصلی ترین عامل ایجاد و حیات یک کسب و کار شناخته می شود. یادتان باشد زمانی که نیازی نباشد، عملا مشتری نیز وجود ندارد.
به طور مثال امروز در ایران شاهد این مسئله هستیم که تعداد نسبتا زیادی از افراد به نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه علاقه دارند. این علاقه نیازهای مختلفی مانند نیاز به غذای حیوانات، نیاز به لوازم بهداشتی مربوطه، نیاز به لوازم تربیتی و... را ایجاد می کند. حال شما می توانید با تامین یک یا چند نیاز، کسب و کار خوبی راه اندازی کنید. این نیاز سنجی درست است که می تواند به عنوان یک راهنمای ایجاد کسب و کار در ایران و جهان کارایی فوق العاده ای داشته باشد.
نیاز در اقتصاد نوین و سنتی
مفهوم نیاز در اقتصاد سنتی کاملا مشخص و واضح است. همانطور که در مثال بالا نیز به آن اشاره کردیم، شما می توانید با نیازسنجی از سطح جامعه کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.
اما در اقتصاد نوین حالت دیگری نیز به این مسئله اضافه شده است؛ برخی از بیزنس های معتبر جهانی مانند اپل به جای این که به دنبال کشف نیاز در دنیای اطراف خود باشند، نیاز را ایجاد می کنند. به نوعی در این حالت کسب و کار به جای این که بخواهد محصول و خدمات خود را منطبق با نیاز مشتریان خود طراحی و اجرا کند، نیاز مشتری خود را بر اساس خدمات و محصولاتی که ارائه می دهد تغییر می دهد. در این حالت همه چیز به نفع کسب و کار خواهد بود و سود عجیب و غریبی برای آن ایجاد می شود.
اول این که در حالت سنتی هر لحظه امکان تغییر نیاز و از بین رفتن آن وجود دارد، اما در حالت دوم این شما هستید که می توانید نیاز را تعیین کنید و در زمان مناسب آن را تغییر دهید.
دوم اینکه در حالت اول هزینه ها و درآمدها بر اساس نیاز مشتری تعیین می شوند، اما در حالت دوم همه چیز بر اساس تعریف نیاز برای مشتری تعیین خواهند شد. اینجاست که دنیای واقعی امروز، دنیای جنگ میان برندها و انواع نام تجاری است که با یک دیگر بر سر تغییر ذائقه مشتریان می جنگند و گاهی نیز صلح می کنند.
یک مثال از تعریف نیاز در اقتصاد نوین
شاید شما هم بتوانید «ساخت نیاز» را به عنوان یکی از اصول ایجاد کسب و کار استفاده کنید. از این رو بر خود واجب می دانیم که مثالی عملی از این روند به شما ارائه کنیم تا بتوانید دقیق تر با این مفهوم آشنا شوید.
احتمالا بسیاری از شما امروز از هندزفری های بی سیم استفاده می کنید. این محصول را می توان یکی از نمونه های بارز تعریف نیاز در جامعه است. در واقع در ابتدا همه چیز با هندزفری های سیمی خوب بود و کسی احساس نیازی برای از بین بردن سیم اتصال آن نداشت.
یکی از مسیرها و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران و خارج این است که بدانیم چه نیازی وجود دارد و آیا ما نیز می توانیم این نیاز را ایجاد کنیم؟ کافی است کمی هوشمندانه تر به اطراف خودمان نگاه کنیم. به طور مثال امروزه بسیاری از ما درگیر اسباب کشی و جابجایی هستیم. شاید تاکنون تهیه ملزوماتی مانند کارتن های مخصوص اسباب کشی و… مسئله ای بود که به عنوان یک نیاز عادی به آن توجه می کردیم، اما اگر یک شرکت یا یک کسب و کار بخواهد این کار را برای ما انجام دهد چه؟ این نمونه ای از تعریف نیاز در اقتصاد امروز است.
جذب مشتری و بازاریابی کسب وکار تازه تاسیس
راه اندازی کسب وکار فقط به معنی ثبت، ساخت وب سایت یا تهیه محصول نیست و بعد از این بازاریابی و جذب مشتری اهمیت پیدا می کند. تا زمانی که مشتری جذب نکنید، نمی توانید درآمد بالایی داشته باشید. پس با کمک روش های زیر نظر مشتریان را جلب کنید:
تدوین استراتژی بازاریابی اولیه
تولید محتوا و حضور در شبکه های اجتماعی
بازاریابی دهان به دهان و اولین مشتریان
اهمیت برندینگ و تصویر ذهنی
تدوین استراتژی بازاریابی اولیه
مارکترهای حرفه ای معتقدند یکی از مراحل راه اندازی کسب وکار بازاریابی است و باید قبل از هر اقدامی بدانید مشتری هدف شما کیست و قرار است چه مشکلی را برای او حل کنید. همچنین باید مشخص شود مخاطبان شما در چه کانال هایی حضور دارند و چطور می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید.
تولید محتوا و حضور در شبکه های اجتماعی
محتوا، قلب بازاریابی دیجیتال است و اگر بتوانید آن را به نحو احسن تولید کنید، بهتر دیده می شوید. از سوی دیگر اعتماد مخاطبان را جلب کرده و آن ها را به مشتری تبدیل می کنید. پس بهتر است از همان ابتدای شروع کسب وکار در اینستاگرام، لینکدین، توییتر، تلگرام، روبیکا و... فعال باشید.
برای تولید محتوا می توانید از ویدیوهای کوتاه، پست های آموزشی، پشت صحنه و نظرات مشتریان استفاده کنید و از ابزارهای رایگان مثل Canva برای طراحی پست های گرافیکی کمک بگیرید. اگر وب سایت دارید، محتوای بلاگ یا راهنمای استفاده از محصول/خدمت منتشر کنید. این کار به سئوی سایت و جذب کاربران جدید کمک می کند.
بازاریابی دهان به دهان و اولین مشتریان
یک استراتژی موفقیت در کسب وکار استفاده از مشتریان اولیه برای تبلیغات است. برای مثال می توانید با ارائه خدمت یا محصول رایگان یا تخفیف دار به چند نفر اول، آن ها را تشویق کنید تا برند شما را به اطرافیان خود معرفی کنند. همچنین با درخواست بازخورد و انتشار نظر مشتریان واقعی می توانید از آن ها بخواهید در پروسه برندینگ شما سهیم شوند.
اهمیت برندینگ و تصویر ذهنی
برند فقط یک لوگو یا اسم نیست؛ بلکه تصویری است که مخاطب از برند شما در ذهن خود می سازد. با این حساب باید حتی در مراحل اولیه، برندینگ را هم جدی بگیرید. پس به این توصیه ها توجه داشته باشید:
از یک نام و شعار ساده و قابل درک استفاده کنید.
در طراحی محتوا، وب سایت و شبکه های اجتماعی، ثبات بصری داشته باشید و از رنگ، فونت و لحن مشخص استفاده کنید.
به پاسخ گویی، احترام به مشتری و کیفیت خدمات توجه ویژه داشته باشید.
اگر از برند در ذهن مشتری تصویر مثبت بسازید، نسبت به بازگشت آن ها امیدوار خواهید بود.
کسب وکار خود را با هزینه کم شروع کنید
یکی از بزرگترین موانعی که بسیاری از افراد را از راه اندازی کسب وکار باز می دارد، نداشتن سرمایه اولیه است. البته خوشبختانه برای شروع، همیشه نیاز به سرمایه بزرگ ندارید. کسب و کارهای موفق زیادی هستند که روزی اولین گام خود را با سرمایه کم آغاز کرده اند. وقتی گام اول را بردارید، می توانید در ادامه کسب وکارتان را به تدریج توسعه دهید. در ادامه راهکارهایی کاربردی برای شروع کم هزینه کسب وکار را ارائه کرده ایم.
راه اندازی کسب وکار خانگی یا اینترنتی
کسب وکارهای خانگی و اینترنتی یکی از بهترین گزینه ها برای شروع مشاغل با هزینه کم هستند؛ زیرا در این مدل کسب و کار به اجاره دفتر یا مغازه نیاز ندارید. همچنین هزینه های حمل ونقل، دکوراسیون یا انبارداری به حداقل می رسند. با این توضیحات شما می توانید از فضای خانه یا حتی اتاق شخصی خود استفاده کنید. برای مثال می توان به شروع مشاغلی همچون فروش محصولات دست ساز یا هنری در اینستاگرام یا سایت های فروشگاهی، آموزش آنلاین (زبان، طراحی، نرم افزار و...) اشاره کنیم.
کاهش هزینه ها با استفاده از ابزارهای رایگان
یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه برای راه اندازی کسب وکار، استفاده از ابزارهای رایگان است. امروزه صدها ابزار رایگان وجود دارند که می توانید از آن ها بدون پرداخت هزینه های بالا استفاده کنید. برای مثال باید به ابزارهای زیر اشاره کنیم:
برای طراحی و گرافیک Canva در تولید محتوای بصری، لوگو، بروشور و…
ساخت سایت یا فروشگاه اینترنتی با وردپرس + افزونه های رایگان
فروشگاه سازهای ایرانی مثل پر استور، شاپفا، بیدُک یا سازیتو
نرم افزارهای مدیریت کار و پروژه مثل ترلو، Notion و Google Workspace
استفاده از این ابزارها، هم در کاهش هزینه و هم در افزایش بهره وری بسیار مؤثر است.
راه اندازی MVP برای تست بازار
یکی از مهم ترین اصول در شروع کم هزینه کار، ساخت MVP (کوتاه شده عبارت Minimum Viable Product) به معنای ایجاد یک نسخه ساده شده از محصول یا خدمات است. در واقع شما در این روش با حداقل امکانات، یک محصول یا خدمات را تهیه می کنید که برای مشتری قابل استفاده باشد. سپس فیدبک مشتریان را از این طریق تست می کنید. مهم ترین مزایای راه اندازی MVP عبارتند از:
با هزینه کم به علاقه مشتریان نسبت به ایده خود پی می برید.
می توانید سریع بازخورد بگیرید و در صورت نیاز اصلاحات را انجام دهید.
قبل از سرمایه گذاری بزرگ، از مسیر مطمئن می شوید.

اشتباهات رایج در راه اندازی کسب وکار و راه های اجتناب از آن ها
از جمله نکات مهم در راه اندازی کسب وکار پی بردن به اشتباهاتی است که در گذشته افراد مرتکب شده و هزینه زیادی بابت آن ها پرداخته اند. در ادامه به این اشتباهات می پردازیم.
شروع بدون تحقیق و شناخت بازار
بسیاری از کارآفرینان به محض این که ایده ای به ذهن شان می رسد، فوراً برای اجرای آن دست به کار می شوند. بدون اینکه بررسی کنند آیا برای آن ایده تقاضا وجود دارد یا خیرد و یا اصلاً مخاطب هدف کیست.
برای مثال فردی فروشگاه اینترنتی لوازم آشپزخانه راه اندازی می کند، اما بعد از چند ماه متوجه می شود بازار اشباع شده است و هیچ مزیت رقابتی نسبت به بقیه فروشگاه ها ندارد. با این توصیف باید قبل از اجرای ایده ذهنی خود برای راه اندازی کسب وکار، ابتدا نیاز بازار را با پرسش نامه، مصاحبه یا جستجوی گوگل بررسی کنید. همچنین به تحلیل رقبا هم نیاز دارید.
نداشتن برنامه مالی مشخص
یکی دیگر از اشتباهات رایج در زمان ساختن شغل مورد نظر، عدم برآورد درست از میزان هزینه مورد نیاز است. در واقع تا زمانی که به سود برسید، باید منبع درآمد دیگری هم داشته باشید. در این اشتباه اگر قبل از رسیدن به سود سرمایه شما تمام شود، مجبورید کسب و کار را رها کنید. بنابراین یک فایل ساده اکسل تهیه و هزینه ها، درآمدها و پیش بینی ها را در آن وارد کنید. نکته مهم دیگر اینکه همیشه برای مدت 3 تا 6 ماه بودجه اضطراری کنار بگذارید.
استخدام عجولانه یا بدون بررسی
یکی دیگر از اشتباهات رایج، این است که برخی در ابتدای مسیر، به سرعت و بدون بررسی تخصص یا بی انگیزه، نیرو استخدام می کنند. در حالی که ممکن است این کار به تعارض، بی نظمی و حتی ضرر مالی منجر شود. در واقع شما باید حتی برای استخدام های اولیه، مصاحبه و تست واقعی به کار بگیرید و با کارکنان جدید در مورد انتظارات، نقش ها و مسئولیت ها از ابتدا شفاف صحبت کنید.
نادیده گرفتن بازاریابی دیجیتال
برخی کارآفرینان فکر می کنند اگر محصول خوبی داشته باشند، خودش فروش می رود. در حالی که بدون دیده شدن، بهترین محصولات هم بی مشتری می مانند. به همین دلیل باید بازاریابی و تبلیغات را به عنوان یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی کسب وکار در نظر داشته باشید. تبلیغات را می توانید از اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی آغاز کنید.
به تشکیل تیم ایمان بیاورید!
یکی از مشکلاتی که در فرهنگ اجتماعی ایران وجود دارد این است که ایرانی ها علاقه زیادی به کار گروهی ندارند. بر اساس گزارشی که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) منتشر کرده است، ایرانی ها به عنوان افرادی باهوش شناخته می شوند، اما این افراد نمی توانند در کنار یکدیگر کار کنند.
به نوعی هر فرد به نوبه خود می تواند در کاری بسیار موفق باشد، به نحوی که ایرانی ها در زمره باهوش ترین افراد جهان هستند، اما زمانی که قرار باشد تعدادی ایرانی با یکدیگر وارد کار گروهی شوند، نتیجه به شدت افت می کند. شاهد مثال این مسئله را می توان به ورزش های قهرمانی پیشتاز در ایران اشاره کرد که در ورزش های انفرادی مانند کشتی و وزنه برداری همواره موفق تر از ورزشی مانند فوتبال بوده است.
رویاهای بزرگ را با قدم های کوچک بسازید!
یکی از بزرگترین معایبی که بسیاری افراد در شروع کسب و کار دارند این است که رویا پردازی دور و دراز می کنند. در واقع افراد در همان ابتدای کار مسیر عجیب و جالبی برای خود تصویر می کنند و رویاهایی مانند تصرف بازارهای جهانی را در سر می پرورانند.
نکته ای که وجود دارد این است که برای این دسته از افراد این نوع تصورات و رویاها در مقاطعی رنگ واقعیت به خود می گیرند و باعث می شوند فرد در تصمیم گیری های خود اشتباه کند. این سخن بدین معنی نیست که رویای بزرگی برای خود نداشته باشید، اما رویاهای بزرگ زمانی محقق می شوند که قبول کنید با قدم های کوچک راه بروید. در همان ابتدای مسیر نمی توانید برندی ثبت کنید که دنیا را به لرزه بیندازد!
تامین سرمایه برای راه اندازی یک کسب و کار
در صورتی که هزینه اولیه برای راه اندازی یک کسب و کار به اندازه قابل توجهی باشد، این ایده کسب و کار شماست که می تواند کارایی پیدا کند. ایده شما اگر به اندازه ای کارایی داشته باشد که بتواند یک سرمایه گذار را ترغیب کند، شما می توانید سرمایه مورد نیاز را به ازای سهیم کردن وی در سود کسب و کار خود به دست بیاورید.
مسیرهای دیگری نیز برای تامین سرمایه وجود دارند که از بین آن ها می توان به دریافت وام های بانکی، استفاده از سرمایه های ساکن مانند زمین و… اشاره کرد.
تامین هزینه اولیه، از مهم ترین مراحل راه اندازی کسب و کار
یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی شغل در ایران، تخمین هزینه اولیه و راه تامین آن است. شما برای راه اندازی هر کاری باید هزینه ای مشخص از نظر مالی و زمانی پرداخت کنید.
هزینه مالی همان هزینه هایی هستند که برای تهیه مواد اولیه، دستگاه های مورد نیاز، مکان مورد نیاز و... پرداخت می کنید. به طور مثال اگر پیشنهاد راه اندازی کسب و کار تولیدی به شما شده باشد، باید بدانید که برای تهیه مواد اولیه و مکانی برای تولید آن محصول باید هزینه ای مشخص پرداخت شود. همانطور که گفتیم هر قدر این هزینه بیشتر باشد، دوره بازگشت سرمایه و شروع سودآوری نیز طولانی تر خواهد بود.
برخی از مشاغل مانند مشاغل وابسته به اینترنت و فضای مجازی، حداقل برای شروع نیاز چندانی به هزینه اولیه ندارند؛ کاری مانند تولید محتوای متنی با داشتن یک سیستم ساده نیز امکان پذیر است.
تامین مالی بعد از راه اندازی کسب و کار
هر کسب و کاری که بتواند به رشد پایدار برسد و رفته رفته درآمد بیشتری از هزینه های خود ایجاد کند به دنبال این است که گسترش پیدا کرده و سرمایه در گردش بالاتری برای خود دست و پا کند.
همچنین در برخی موارد کسب و کارها برای نجات از زیان های وارد شده و فرار از ورشکستگی، به دنبال جبران کسری گردش مالی خود هستند. در این شرایط نیز تامین مالی یا جذب سرمایه می تواند مهم ترین عنصر نجات آن ها شناخته شود. ضمن اینکه بعد از راه اندازی کسب و کار و شروع شدن آن کار، امکان تامین نیاز مالی کمی ساده تر می شود.
شما بر اساس کسب و کاری که در اختیار دارید، می توانید کمی ساده تر اعتماد سرمایه گذاران یا تامین کنندگان مالی را به خود جذب کنید.
کرادفاندینگ، مسیری سریع برای تامین مالی
یکی از رایج ترین مسیرهای تامین نیازهای مالی به خصوص برای کسب و کارهای کوچک و متوسط استفاده از مسیر کرادفاندینگ (سرمایه گذاری جمعی) بر اساس اعطای وام است. بر اساس این روش تعدادی از تامین کنندگان مالی با سرمایه های خرد و کلان خود در کنار یک دیگر سعی می کنند نیاز مالی یک کسب و کار را برطرف کنند.
به طور مثال یک کسب و کار برای توسعه کاری خود و رسیدن به اهداف اقتصادی و تجاری که عنوان می کند، نیاز به یک میلیارد تومان سرمایه دارد. در مسیر کرادفاندینگ ممکن است صد تامین کننده مالی با سرمایه های مختلف این نیاز را تامین کنند. در این حالت کسب و کار کوچک بدون این که بخواهد درگیر مسیرهای بانکی و… شود و یا این که بخواهد درصدی از مالکیت خود را از دست دهد، نیاز مالی خود را تامین می کند.
سرمایه گذاران نیز بعد از دوره ای مشخص می توانند اصل سرمایه را بر اساس ضمانت بازگشت سرمایه به همراه سود توافق شده به دست بیاورند. در ایران این روش به کمک پلتفرم دونگی قابل استفاده شده است. در واقع دونگی پلتفرمی امن و زیر نظر سازمان های ناظر مانند سازمان فرابورس است که در آن کسب و کارهای مختلف می توانند با ارائه طرح های سرمایه گذاری توجیهی و اقتصادی خودشان نسبت به تامین مالی اقدام کنند.
مسیر سریع و ساده تامین مالی، امکان استفاده تمامی کسب و کارها بر اساس مجوزهای لازم و داشتن تنوع در ارائه خدمات مختلف از جمله مواردی هستند که دونگی را به عنوان یک پلتفرم امن و معتبر در دنیای اقتصاد و کرادفاندینگ مطرح کرده اند.
چگونه کسب وکار خود را رشد دهیم؟
برای مدیریت و رشد کسب وکار نکات زیادی وجود دارند. باید ابتدا ذهن خود را از «فقط فروش» به سمت «بهینه سازی، تحلیل و توسعه» حرکت دهید. در ادامه، به این نکات می پردازیم.
استخدام و مدیریت تیم کوچک
در ابتدای مسیر، شاید همه کارها را خودتان انجام دهید. اما برای رشد، دیر یا زود به کمک نیاز پیدا می کنید؛ بنابراین باید وظایف را شفاف تعریف کنید و برای هر قسمت آن به دنبال نیروهای ماهر باشید. در ابتدا برای کاهش هزینه ها بهتر است به سراغ نیروهای چند مهارته بروید. برای مثال کسی را استخدام کنید که توانایی پشتیبانی سایت، تولید محتوا و سئو را داشته باشد. برای ایجاد ارتباط بین تیم از ابزارهای مدیریت تیم مثل Trello، Asana یا Notion استفاده کنید.
ارتباط با مشتری و حفظ رضایت او
مشتری راضی، فقط یک بار خرید نمی کند و نه تنها خودش دوباره برمی گردد، بلکه برند شما را به دیگران هم معرفی می کند. با این توصیفات برای ارتباط بهتر با مشتری به این نکات دقت داشته باشید:
در شبکه های اجتماعی، واتساپ یا ایمیل به مشتریان سریع و با احترام پاسخ دهید.
بعد از خرید از مشتریان بازخورد دریافت کنید و در صورت نیاز طبق خواسته آن ها در ارائه خدمات/محصول تغییرات ایجاد کنید.
با روش هایی مثل ارائه کد تخفیف برای خرید بعدی، ارسال پیام تبریک مناسبتی و یا عضویت در باشگاه مشتریان، در مشتریان حس وفاداری ایجاد کنید.
تحلیل عملکرد و بهبود مداوم
برای اینکه در کسب و کارتان خوب رشد کنید، باید بدانید کدام بخش ها به خوبی کار می کنند و کدام بخش ها عملکرد مناسبی ندارند. اگر وب سایت داشته باشید با کمک ابزارهایی مثل Google Analyticsو Hotjar یا حتی اکسل می توانید شاخص کلیدی عملکرد (KPI) را درآورید. توصیه ما این است که به صورت ماهانه عملکرد خود را بررسی و تغییرات لازم را اعمال کنید. در این صورت اگر مشکلاتی در عملکردتان وجود داشته باشند، خیلی سریع آن ها را شناسایی و برطرف می کنید.
مستندسازی و فرآیندسازی
وقتی کسب و کار رشد می کند و کارها زیاد می شوند، دیگر حافظه تان کافی نیست و باید به فکر مستند کردن کارهای تکراری باشید. برای مثال نحوه پاسخگویی به مشتریان، ثبت سفارشات و پشتیبانی را به شکل مستند کنید یا از نیروی جدید استفاده کنید. برای مستندسازی ساده اطلاعات و ارتباط با مشتریان هم می توانید از پلتفرم هایی مثل Google Docs یا Notion استفاده کنید.
مدیریت مالی حرفه ای در مقیاس کوچک
با رشد کسب وکار، باید حساب وکتاب را جدی تر بگیرید و بودجه ماهانه مشخص داشته باشید. به این معنا که هزینه های ثابت، تبلیغات، توسعه و... را در یک دفتر ثبت کنید. همچنین با بررسی سود و زیان در پایان هر فصل، به اطلاعات مفیدی در مورد میزان بازدهی کسب و کار خود می رسید.
کرادفاندینگ توسعه دهنده کسب و کار شما
در بالاتر گفتیم کرادفاندینگ یکی از راه های تأمین سرمایه برای رشد کسب وکار است. در این روش سرمایه مورد نیاز از طریق سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی دریافت می شود. در واقع کسب و کارهای کوچک و متوسط که قصد توسعه محصول را دارند، می توانند از طریق کرادفاندینگ نیاز مالی خود را برطرف کنند. تأمین مالی جمعی زمانی کاربرد دارد که یک کسب و کار به موفقیت هایی دست پیدا کرده است و حالا قصد توسعه بیشتر را دارد.
مزایای پلتفرم تامین مالی جمعی دونگی
دونگی یکی از مجموعه های موفق در زمینه کرادفاندینگ است که با مجوز شماره 98/5/108857 از سازمان فرابورس فعالیت می کند. ضمن اینکه تحت نظارت سبدگردان توسعه فیروزه فعالیت دارد و باید از آن به عنوان یکی از تیم های موفق کرادفاندینگ نام ببریم. مهم ترین مزایای این پلتفرم برای مشاغل و کسب وکارها عبارتند از:
تأمین سرمایه مورد نیاز
بدون پیچیدگی های خاص اداری
سرعت بالا در دریافت وجوه مالی
البته دونگی برای سرمایه گذاران نیز با مزایای زیادی همراه است که عبارتند از:
دریافت سود سالانه بیشتر از سود سپرده بانکی
کسب درآمد ثابت دوره ای
ریسک کنترل شده سرمایه گذاری
مشارکت در توسعه و آبادانی اقتصادی کشور
جمع بندی
ما در این مطلب تلاش کردیم مراحل راه اندازی کسب وکار در ایران را از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مهم ترین مسائلی که در سیستم اقتصادی ایران وجود دارد، عدم آشنایی بسیاری از افراد با اصول اولیه راه اندازی یک کسب و کار است. به طور کلی راه اندازی کسب و کار موفق از صفر تا صد شامل انتخاب ایده مناسب و شناخت بازار هدف، برنامه ریزی مالی، دریافت مجوزها، ایجاد زیرساخت، جذب اولین مشتریان و حتی توسعه کسب وکار با روش هایی مثل کرادفاندینگ است. دقت داشته باشید موفقیت در یک شغل جدید و توسعه آن یک شبه اتفاق نمی افتد و این مسیر به آموزش، اصلاح مداوم و پشتکار نیاز دارد. مشاوره سرمایه گذاری را با ما تجربه کنید.
سوالات متداول
برای شروع یک کسب وکار موفق همیشه به سرمایه گذاری بزرگ نیاز نیست و آنچه اهمیت بیشتری دارد، داشتن ایده درست، شناخت بازار، استفاده بهینه از منابع موجود و شروع کوچک با هدف رشد تدریجی است.
بهترین استراتژی ترکیبی از برنامه ریزی دقیق، انعطاف پذیری، مدیریت منابع، تمرکز بر مشتری و یادگیری مداوم است.
بر اساس نوع کسب و کار می توان این مسئله را تعیین کرد، اما اگر بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم، شناخت اقتصاد و همچنین توانایی نیازسنجی به شکل دقیق می توانند مهم ترین و اساسی ترین گام ها برای راه اندازی یک کسب کار محسوب شوند.
به طور کلی ساده ترین مسیری که می توان برای راه اندازی یک کسب و کار در نظر گرفت، عبور از گام های تعریف نیاز، شناخت بازار هدف و تامین نیاز مالی مربوط به راه اندازی آن است.


سرمایه گذاری در طرح های دونگی
بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در طرح های دونگی، دارای نماد از فرابورس ایران
ثبت نام رایگان