دونگی / وبلاگ / آموزش / کالابرگ الکترونیکی بازگشت: استعلام و طریقه پیگیری و چک کردن سبد کالا با کد ملی

کالابرگ الکترونیکی بازگشت: استعلام و طریقه پیگیری و چک کردن سبد کالا با کد ملی

۱۴۰۴/۰۵/۰۵ آموزش

استعلام کالابرگ الکترونیکی و طریقه پیگیری سبد کالا با کد ملی، برنامه شما کالابرگ

با استعلام کالابرگ الکترونیکی از طریق اپلیکیشن‌های مختلف و یا با ارسال کد ‏USSD‏ ‏‌می‌توانید مقدار و زمان دریافت آن را متوجه شوید. کافی است اپلیکیشن "شما" را روی گوشی خود نصب کنید تا قادر به پیگیری سبد کالا شوید. در ادامه این مقاله از مجله دونگی اطلاعات کاملتر در مورد نحوه استعلام و پیگیری کالابرگ الکترونیکی و سبد ‏کالا با کمک اپلیکیشن شما و کد استعلام کالابرگ با گوشی #1463*500* ‏ یا #28*788*  آمده است. ‏

فهرست مطالب:

توزیع رایگان سبد کالا 900 هزار تومانی از امروز 3 مرداد ماه

اجرای مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیکی برای حمایت از معیشت خانوارهای کم‌درآمد آغاز شد. مرحله نخست طرح کالابرگ الکترونیکی با هدف حمایت معیشتی از خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهک‌های اول تا هفتم، از اواسط اسفندماه 1403 آغاز شده و بر اساس اعلام مسئولان، این طرح در ایام نوروز نیز ادامه خواهد یافت. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌ها، اجرای ماهانه آن تا پایان سال جاری تداوم خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، پس از حدود 10 ماه وقفه در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در دولت سیزدهم، با دستور رئیس‌جمهور، دکتر مسعود پزشکیان، سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم برای اجرای مجدد این طرح را تخصیص داد. بر این اساس، مقرر شد اجرای آن با پوشش هفت دهک درآمدی از سر گرفته شود.

مطابق با جزئیات اعلام‌شده، به سه دهک اول، به ازای هر نفر 500 هزار تومان و به دهک‌های چهارم تا هفتم، برای هر نفر 350 هزار تومان اعتبار اختصاص می‌یابد. این اعتبار جهت خرید 11 قلم کالای اساسی از گروه‌های لبنیات، پروتئین و خواربار در نظر گرفته شده است. در صورتی که میزان خرید از سقف اعتبار فراتر رود، مابه‌التفاوت آن باید توسط خانوار پرداخت شود. همچنین، چنانچه اعتبار اختصاص‌یافته در یک مرحله به‌طور کامل مصرف نشود، مانده آن به دوره بعد منتقل خواهد شد.

مرحله اول طرح در دولت چهاردهم با واریز اعتبار به حساب سرپرستان خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی، از تاریخ 11 اسفند آغاز شد و خانوارهای مشمول سه دهک اول توانستند از همان روز، کالاهای اساسی موردنیاز خود را تهیه کنند.

در این مرحله، حدود پنج میلیون خانوار شامل نزدیک به 12 میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند که معادل 20 درصد جامعه هدف است.

پنج روز پس از آغاز مرحله اول، در تاریخ 16 اسفند، اعتبار کالابرگ الکترونیکی به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم واریز شد. یک هفته بعد نیز، با اجرای مرحله سوم، حساب کالابرگ دهک‌های چهارم تا هفتم شارژ شد که این بخش از جامعه هدف را حدود 10 میلیون سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به ایام خاصی مانند ماه رمضان یا پایان سال محدود نیست. سیدحمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این خصوص اعلام کرد:

«برای ایام نوروز ان‌شاءالله کالابرگ استمرار پیدا می‌کند. منتظریم جداول ابلاغ شود تا حدود اختیارات دولت معلوم شود که ببینیم آیا وضع موجود را باید ادامه بدهیم یا شیوه کالابرگ را که به محض اینکه ابلاغ شود، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

در حال حاضر، طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از 230 هزار فروشگاه شامل خرده‌فروشی‌ها، عمده‌فروشی‌ها و 13 فروشگاه زنجیره‌ای از جمله افق کوروش، اتکا، ترقی، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، محسن، مینومارت، هایپراستار، هایپر فامیلی، هفت و وال‌مارکت اجرا می‌شود. همچنین، امکان خرید اینترنتی از طریق «اسنپ‌مارکت» و «دیجی‌کالا» نیز برای مشمولان فراهم است. این افراد می‌توانند دست‌کم سه نوع کالای مختلف را از فروشگاه‌های متصل به طرح خریداری کنند.

مسئولان اجرایی طرح در تشریح ویژگی‌های کالابرگ الکترونیک تأکید کرده‌اند:

  • محدودیتی در مقدار خرید هر کالا وجود ندارد.
  • در صورت مصرف بیش از سقف اعتبار تخصیص‌یافته، پرداخت مابه‌التفاوت بر عهده خانوار خواهد بود.
  • اعتبار مرحله اول تا پایان خرداد 1404 قابل استفاده است.
  • مشمولان می‌توانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و الزامی برای استفاده یکجای اعتبار نیست.
  • خریداران می‌توانند محصولات برندهای مختلف را از گروه‌های کالایی تعیین‌شده انتخاب کنند.

گفتنی است برای مشاهده فروشگاه‌های مشمول طرح و اطلاع از مانده اعتبار، متقاضیان می‌توانند اپلیکیشن «شما» را از طریق فروشگاه‌های نرم‌افزاری مانند بازار، مایکت یا وب‌سایت رسمی طرح به نشانی shoma.sfara.ir دریافت و نصب کنند.

کالابرگ الکترونیکی چیست؟ ‏

اگر کوپن‌های دهه 60 و 70 در خاطرتان باشد، کالابرگ هم تا حدودی به آن شباهت دارد، با این تفاوت که دیگر قرار نیست کوپن ‏را در دستتان بگیرید و به تعاونی‌ها مراجعه کنید. همان‌طور که از اصطلاح کالابرگ الکترونیکی برمی‌آید، کاملاً الکترونیکی است و ‏یک مبلغ (مطابق با تعداد اعضا خانواده) به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌شود که با آن بتوانند کالاهای اساسی را تهیه کنند.‏

نکته مهم در مورد سبد کالا، تعلق گرفتن آن به افراد واجد شرایط یارانه است. یعنی هر خانواده‌ای که یارانه به آن‌ها تعلق گرفته ‏است، می‌توانند منتظر دریافت سبد کالا هم باشند. ‏

کالابرگ عموما در شرایطی که مردم در تأمین مایحتاج زندگیشان دچار مشکل می‌شوند، یا برخی کالاها محدود و قیمتشان به طرز ‏سرسام‌آوری بالا می‌رود، می‌تواند به تأمین کالاهای اساسی خانوارها کمک زیادی کند.‏

پرونده مرحله سوم یارانه کالابرگ رسماً بسته شد 

به گزارش گسترش نیوز پس از اجرای موفق دو مرحله، دولت اعلام کرد که منابع مالی لازم برای ادامه این طرح را ندارد. حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در آخرین اظهارات خود گفت:

درباره پرداخت کالابرگ، دولت در تلاش است این طرح را با منابع مطمئن اجرا کند که البته به این ماه نمی‌رسد.

این جمله، نقطه پایانی بر امید بسیاری از خانوارها برای دریافت حمایت‌های بیشتر بود و پرونده یارانه کالابرگ در خرداد 1404 بسته شد.

با وجود توقف طرح، بحث‌ها درباره ادامه آن همچنان داغ است. مجلس شورای اسلامی بر لزوم اجرای این طرح برای تمام دهک‌های نیازمند (دهک‌های 1 تا 7) تاکید دارد و بسیاری از نمایندگان، دولت را موظف به تامین منابع لازم می‌دانند. اما دولت دیدگاه متفاوتی دارد. در حال حاضر، تنها قطعیت موجود این است که در صورت تامین بودجه، یارانه کالابرگ برای دهک‌های 1 تا 3 واریز خواهد شد. این موضوع، دهک‌های 4 تا 7 را در بلاتکلیفی کامل قرار داده است؛ آن‌ها نمی‌دانند آیا مشمول مرحله سوم خواهند شد یا خیر.

چندی پیش، احمد میدری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که به دستور صریح مسعود پزشکیان، سازمان برنامه و بودجه مامور بررسی منابع مالی لازم برای اجرای مرحله بعدی شده است. هدف از این بررسی، تامین منابع کافی برای گسترش دامنه پوشش طرح و تضمین پرداخت‌های مستمر به تعداد بیشتری از خانوارهای کم‌درآمد است. میدری همچنین اشاره کرد که منابعی بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان که برای دو مرحله قبلی در نظر گرفته شده بود، همچنان در دسترس است.

روش‎های استعلام کالابرگ الکترونیکی

برای پیگیری سبدکالا چندین روش وجود دارد که عبارتند از:

پیگیری سبد کالا با کد ملی ‏

استعلام کالابرگ با کد ملی سرپرستان خانوارها انجام می‌شود. در واقع روش‌های مختلفی برای استعلام وجود دارد. به این ‏صورت که سرپرستان خانوارها می‌توانند با ارائه کد ملی در یکی از این روش‌ها، میزان اعتبار و وضعیت سبد کالای تعلق گرفته را ‏پیگیری کنند. ‏

کافیست یکی از این دو کد اطلاع از کالابرگ ‏USSD‏ برای استعلام کالابرگ را از طریق همراه اول وارد کنید:‏

  • کد سبد کالا #1463*500* ‏
  • کد دستوری#28*788* ‏
  • بعد از وارد کردن کد، باید کد ملی را وارد کنید. ‏
  • در نهایت اگر مشمول دریافت کالابرگ شده باشید، به شما گفته می‌شود. ‏

یکی دیگر از روش‌های پیگیری سبد کالا با استفاده از کد ملی ‏تماس با شماره 0216169 است. البته این شماره تماس بیشتر برای ‏اعتراض و یا ثبت اطلاعات درخواستی برای کالابرگ در نظر گرفته شده است. اما طبق گفته بسیاری از کاربران این شماره در ‏بسیاری از مواقع پاسخگو نیست. پس باید به سراغ سایر روش‌های پیگیری سبد کالا بروید. ‏

روش‌های استعلام کالابرگ الکترونیکی ‏

اگر با استعلام یارانه از طریق کد استعلام کالابرگ به نتیجه نرسیدید، باید به سراغ روش‌های دیگر بروید که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:‏

استعلام از طریق سامانه آنلاین ‏

راحت‌ترین روش پیگیری سبد کالا الکترونیکی، مراجعه به سامانه‌های آنلاین مانند «وزارت رفاه» و «کالابرگ الکترونیک» است. این ‏وب سایت به صورت 24 ساعت شبانه روز در دسترس است و با وارد کردن کد سبد معیشتی می‌توانید از مقدار آن مطلع شوید. ‏همچنین میزان اعتبار باقی‌مانده را هم مشخص می‌کند. ‏

ناگفته نماند سامانه‌های آنلاین مثل «وزارت رفاه» هم برایتان همین خدمات را ارائه می‌دهد. ‏

استعلام از طریق اپلیکیشن شما برای کالابرگ ‏

یکی دیگر از سامانه‌های آنلاین برای استعلام سبد کالا ‏اپلیکیشن «شما» نام دارد که می‌توانید وضعیت کالابرگ را در آن پیگیری ‏کنید. همچنین «شاپرک» هم یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی است که می‌توانید از آن برای استعلام کالابرگ الکترونیکی استفاده کنید. ‏

کافیست یکی از این اپ‌ها را روی گوشی خود نصب کرده و سپس در آن ثبت‌نام کنید. دقت داشته باشید برای ثبت‌نام باید شماره ‏موبایل خود را به همراه تکمیل کادر کد امنیتی را ارائه دهید. در نهایت کد فعالسازی برای شماره همراه‌تان ارسال ‏می‌شود.‏

بررسی ‏اعتبار کالابرگ با اپلیکیشن شما به راحتی انجام می‌شود. این اپ را می‌توانید از طریق «بازار»، «مایکت» و سایت ‏shoma.sfara.ir‏ دریافت و روی گوشی خود نصب کنند.‏

حالا برای استعلام کالابرگ از طریق اپلیکیشن شما و سامانه استعلام سبد کالا با کد ملی به صورت زیر اقدام کنید:

1- ابتدا شماره تماس خود را وارد کنید:

1- ابتدا شماره تماس خود را وارد کنید:چگونه بفهمیم کالابرگ به ما تعلق میگیرد، چجوری بفهمیم کالابرگ داریم

2- کد ملی خود را وارد کنید:

2- کد ملی خود را وارد کنید، چگونگی استعلام کالابرگ، چطور بفهمیم کالابرگ داریم، از کجا بفهمیم بسته حمایتی واریز شده

3- حالا وارد پروفایل خود شده‌اید:

3- حالا وارد پروفایل خود شده‌اید، کد سبد کالا چنده، چک کردن کالابرگ

4- در قسمت "فروشندگان" می‌توانید آدرس فروشگاه‌هایی را که کالابرگ را عرضه می‌کنند، پیدا کنید. پس اسم شهر خود را در قسمت مربوطه درج کنید تا نام فروشگاه‌ها مشخص شود. برای مثال ما شهر اصفهان را جستجو کرده‌ایم:

در قسمت "فروشندگان" می‌توانید

5- در قسمت "اعتبار من" رمز خرید را بگیرید و به فروشگاه بدهید:

5- در قسمت "اعتبار من" رمز خرید را بگیرید و به فروشگاه بدهید، چگونه بفهمیم کالابرگ داریم،چه کدی بزنیم برای کالا برگ

6- حالا می‌توانید رمز خود را بگیرید و به فروشنده بدهید:

6- حالا می‌توانید رمز خود را بگیرید و به فروشنده بدهید، کد کالا برگ چنده

نحوه دریافت کالابرگ الکترونیکی ‏

در این روش قرار نیست پول نقد دریافت کنید و صرفاً اعتبار آن در کارت بانکی سرپرست خانواده است. برای دریافت باید به یکی از ‏فروشگاه‌های تایید شده توسط دولت مراجعه کنید. سپس کارت بانکی که یارانه کالابرگ الکترونیکی به همان حساب واریز می‌شود، ارائه دهید. ‏

مسئول فروشگاه نیز از بین اقلامی که در لیست سبد کالا قرار می‌گیرند، آن‌ها را به شما معرفی می‌کند. دقت داشته باشید شما ‏می‌توانید بیش از مقدار کالابرگ نیز خرید کنید، اما باید مابه‌التفاوت را بپردازید.‏

اینکه با کالابرگ چه کالاهایی می‌توانید بخرید، به تصمیم دولت در دوره‌های مختلف بستگی دارد. برای مثال در تاریخ اسفند ‏‏1403، 11 قلم کالا را جزء فهرست خود قرار داده است.‏ کالاهای سال 1404 اعلام خواهند شد.

برای استعلام سبد کالا و مشاهده موجودی کالابرگ، می توانید از کدهای دستوری مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، کد استعلام سبد کالا یا کد موجودی کالابرگ به شما کمک می کند از میزان اعتبار باقی مانده مطلع شوید. همچنین، با وارد کردن رمز سبد کالا یا رمز استعلام کالابرگ در سامانه مربوطه، می توانید اطلاعات حساب خود را مشاهده کنید. در صورت واریز اعتبار جدید، از کد واریز کالابرگ برای پیگیری استفاده کنید. افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند نیز می توانند با استفاده از کد دستوری سبد کالا بهزیستی، وضعیت کالابرگ خود را بررسی کنند. برای مشاهده کالا برگ و خرید از فروشگاه های طرف قرارداد، تنها کافی ست مراحل استعلام را به درستی طی کنید.

مزایا و معایب کالابرگ الکترونیکی ‏

دریافت سبد کالا مزیت‌ها و معایبی دارد که عبارتند از:‏

مزایا

  • سرعت بالا در عرضه کالاهای اساسی
  • سهولت استفاده برای خانوارها
  • کمک به تنظیم قیمت‌های بازار
  • امکان خرید در چند نوبت

معایب ‏

  • محدودیت در تعداد کالا
  • ‏مشکلات فنی پیگیری سبد کالا
  • ‏کمبود برخی کالاها در تعدادی از مناطق

نحوه پیگیری سبد کالا از طریق پیامک ‏

  • اگرچه برای استعلام کالابرگ الکترونیکی به ثبت‌نام نیاز ندارید، اما باید کد ملی و شماره تلفن سرپرست خانوار را در کادرهای ‏استعلام بنویسید و در ادامه، کد تایید پیامک‌شده را وارد کنید.‏
  • اما بعد از دریافت سبد کالا و خرید، سامانه‌هایی که می‌خواهند وضعیت عرضه کالاها را بررسی کنند، پیامک‌هایی را برایتان ارسال ‏می‌کنند تا وضعیت و اطلاعات مربوط به سبد کالا را اعلام کنید. ‏
  • برای این کار کافیست به شماره 10001420 یک پیامک ارسال کنید تا وضعیت بسته‌ حمایتی برایتان نمایش داده شود. ‏

کالابرگ شامل چه اقلامی است؟

اقلام مشمول طرح سبد کالا شامل اقلام اساسی در فروشگاه‌های مواد غذایی است. اقلام کالابرگ برای تامین نیازهای ضروری و پرکابرد افراد است. افراد با اعتبار خود می‌توانند کالاهای اساسی خود را تامین کنند. در ادامه به عنوان مثال برخی از اقلام نام برده شده است:

  • شیر  
  • پنیر
  • ماست
  • تخم مرغ
  • گوشت مرغ ماشینی
  • روغن مایع
  • ماکارونی
  • برنج
  • قند شکسته شده و شکر
  • حبوبات
  • گوشت منجمد گوساله
     

تفاوت کالابرگ الکترونیکی و سبد کالا ‏

حقیقت اینست که تفاوت زیادی بین کالابرگ الکترونیکی و سبد کالا وجود ندارد. با این حال گفته می‌شود محدودیت‌هایی که در ‏دوره‌های قبلی کالا برگ (یا همان سبدکالا) وجود داشت، حالا دیگر برداشته شده است. از جمله این محدودیت‌ها باید به موارد زیر ‏اشاره کنیم:‏

  • در کالابرگ الکترونیکی برخلاف سبدکالا، تعداد کالاها متنوع‌تر شده است.‏
  • میزان تخصص یارانه نیز افزایش یافته است.‏
  • برخلاف سبد کالا، کالابرگ برای دهک یک تا سه جامعه است که البته حالا دولت دهک‌های 4 تا 7 را نیز به آن اضافه ‏کرده است. ‏
  • امکان خرید تدریجی هم یکی دیگر از مزیت‌های کالابرگ است که در سبد کالا باید به یکباره خرید خود را انجام ‏می‌دادید.‏

لازم به ذکر است که برای اطلاع از وضعیت دهک نیز باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرد. برای این کار سرپرست خانوار با شماره همراه خود، کد ملی و کد دریافت کالابرگ وارد سایت شده و در پنل کاربری، دهک خود را مشاهده کند.

سرمایه گذاری تضمینی

سخن آخر

در این مطلب به روش‌های مختلف استعلام کالابرگ الکترونیکی ‏پرداختیم که شامل روش ارسال کد دستوری، استفاده از ‏اپلیکیشن‌ها و یا ورود به سامانه‌های ‏«وزارت رفاه» و «کالابرگ الکترونیک» ‏بود. آنچه در این مطلب ارائه شد به منظور تسهیل ‏استعلام و پیگیری سبد کالا برای خانوارها بود تا سریع‌تر بتوانند این یارانه کمک معیشتی خود را دریافت کنند.‏ مشاوره سرمایه گذاری را با ما تجربه کنید.

سوالات متداول

اپلیکیشن شما و رفاه به همین منظور ایجاد شده اند.

بله با ارسال کد دستوری (#1463*500* یا #28*788*) می توانید وضعیت موجودی کالابرگ خود را پیگیری کنید.

برای پیگیری سبد کالا شما می توانید از طریق سامانه وزارت رفاه استعلام کالابرگ، اپلیکیشن شما، پیشخوان برنامه ساد24، کد دستوری کالا برگ #کدملی*43857*4* مراجعه کنید.